Ga naar inhoud
Vespaforum.be

DD_ves

Aanbevolen berichten

Mannen, 1 belangrijk dingetje:

ik wil dat cash betalen, dus ebay & co zijn geen opties.

Dus liefst in Belgie. Als ik via mijn dealer kan gaan, kan ook, dus bvb sip is geen probleem. 

 

Waarom?

mijn vrouw moet niet weten wat dat allemaal kost :P

Link naar reactie
38 minutes ago, Niels_1977 said:

Mijn T5 blok mag contant worden afgerekend! :lol:

Moet je wel eerst laten weten hoeveel het kost! :P

En Groningen... da’s een dag reizen.. :D

Link naar reactie

Bon.. even recapituleren.. :D 

Mogelijkheden tot nu toe:

1. Origineel blok reviseren, met een 177 cc erop (3 ports, maar dan moet ik wel een poort bijmaken).
2. Nieuw LML 150cc 5 ports blok
3. PX 150

4. PX 200
5. T5

Nog andere ideetjes?
Wat lijkt jullie de leukste optie?

Link naar reactie
6 uur geleden, DD_ves zei:

Bon.. even recapituleren.. :D 

Mogelijkheden tot nu toe:

1. Origineel blok reviseren, met een 177 cc erop (3 ports, maar dan moet ik wel een poort bijmaken).
2. Nieuw LML 150cc 5 ports blok
3. PX 150

4. PX 200
5. T5

Nog andere ideetjes?
Wat lijkt jullie de leukste optie?

Een 3de poort in het originele blok is geen verplichting en zou'k ook gewoon niet doen. VBB-blokken hebben boven de cilindermond vrij weinig materiaal (vs. de latere Sprint-reeks). Je moet daar dus héél veel materiaal toevoegen alvorens je een 3de poort kan uitvijlen. Da's in theorie te doen, maar het sop is de kolen niet waard (tenzij je houdt van een technische uitdaging en risico). Sowieso bestaan er 2-poorts varianten van 177cc cilinders. Je moet van een goede komaf zijn om het verschil te voelen tussen de 2- en 3-poorts versie op 8".

Optie 2 is de makkelijkste optie. Met of zonder oliepomp scheelt je een plug van een paar euro en een half uutje werk (helemaal niet moeilijk). Vergt 

Optie 3 is niet beperkt tot 150cc. Op de cilinder en een sproeierke na zijn PX 125 en PX 150 motoren volkomen identiek. De 150cc variant is destijds bedacht om aan de Italiaanse wetgeving te kunnen voldoen (met 125cc mag je daar ook vandaag nog niet op de autosnelweg). In een standaard configuratie is het verschil tussen 125cc en 150cc amper te voelen (heel klein beetje in koppel; verder geen verschil in topsnelheid en maxRPM). Hou hier rekening met een onvoorspelbare revisiekost (in onderdelen kan alles tussen € 200 en 800).

Optie 4: de beste all-round motor op het Piaggio-schap. Build as a tank, veel koppel en ideaal voor rustig toeren. Hou hier rekening met een onvoorspelbare revisiekost (in onderdelen kan alles tussen € 200 en 800). Motorisch/kostprijsgewijs op lange termijn wellicht de beste investering. PX200-blokken zijn opgejaagd wild tegenwoordig en zijn een ideaal vertrekpunt voor verdere tuning (215, 225, 235, 244cc... van plug&play tot meer extreme setups). Of je'm ook onder een flexibel 60-jaar frame wil steken is nog maar de vraag.

Optie 5: héél leuk toerenjaag motortje met evenveel pk's als een 200-blok. 5-poorts cilinder waarvoor de tuning opties helaas beperkt zijn (voor zover je dat nog zou willen onder een 8"-frame). Zou'k reserveren voor een stevigere framegeneratie en meteen een Malossi 172 MRP erop :D  

Als je bij 8"-uiterlijk en -wielen wil blijven zou'k de opties persoonlijk beperken tot de eerste 3 opties. Voor meer comfort en betrouwbaarheid kan je bij optie 1 meteen de ontsteking scooter omzetten naar 12v (nieuw kabelboompje is wellicht sowieso aan de orde bij zo'n oud besje). Da's sowieso ook nodig voor de 4 overige opties.

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...