Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 125px - tuning advies


Tuurke

Aanbevolen berichten

Beste Vespista's,

Ik ben in het bezit van een vespa 125 PX (2011).
Nu was ik een beetje nieuwsgierig naar de gemakkelijke/budgetvriendelijke modificaties die de mijn Vespa wat meer pit kunnen geven.
Ik heb al een nieuwe Polini uitlaat besteld en ben van plan het second air systeem er uit te gooien...

Ik was ook beniuwd naar de SIP tuning kits zoals de dr177 en Polini 177. Maar na wat verder zoeken bleek dat de onderdelen in die kits al wat ouder zijn
en er ondertussen betere alternatieven beschikbaar zijn.
Link: https://www.sip-scootershop.com/nl/products/tuningkit+polini+sport+177+cc+_10104000.

Ik hoop dan ook dat sommigen van jullie me eventueel andere opties kunnen aanraden ^_^.

 

Groeten,

 

Tuurke.


 

Link naar reactie

Alles hangt er vanaf of je wil racen of alleen wat meer koppel en hogere topsnelheid wilt. 

Echte race- kitjes zijn duur en meestal geen lang leven beschoren, samen met de andere onderdelen (koppeling, krukas). 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Hi Nero, 

Bedankt voor de reactie.

Ik zou graag de vespa betrouwbaar houden met idd wat meer koppel en topsnelheid.
Echt racen zie ik me niet snel doen met de vespa :D.

+ Zijn die aftermarket celinder-setjes dan een tikkende tijdbom ?

 

Groetjes, Tuurke.

Link naar reactie
9 uur geleden, Tuurke zei:

 

+ Zijn die aftermarket celinder-setjes dan een tikkende tijdbom ?

Meestal wel, en zeker als de tuning uitgevoerd wordt door "amateurs".

Begin eerst met het plan dat je hebt (andere uitlaat + iets grotere sproeier(s) ) en bekijk hoever je daarmee al komt.  Ik weet wel niet of je Polini-uitlaat veel gaat veranderen (afhankelijk van welke je hebt aangekocht). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ik weet het fijne niet van PX125 tuning, maar als ik bij Scooter Center Koln kijk bij een px125 uit 2011, staat er als cilinder opties BGM 177, en DR177.

BGM is een erg krachtige cilinderset, maar tegelijk ook erg kostbaar, als je kijkt wat er allemaal vervangen moet worden in het blok.

Een erg betaalbare maar geen race blok, is de DR177, in combi met een sip road uitlaat en 24/24 carb, maar dan moet je bv ook de koppeling en wrshlk tandwielen veranderen. 

(maar dat geldt bij een px125 voor vrijwel alle tuning kits)

Wat er exact veranderd moet worden aan je px125 blok weet ik zo niet, maar je kan eens navraag doen bij Scooter Center Koln.

Als je budget beperkt is, zou ik kiezen voor DR177 met sip road of bgm uitlaat.

Tevens, maak een account bij German Scooter Forum, en kijk wat ze daar adviseren, erg veel know-how!

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
35 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Ik weet het fijne niet van PX125 tuning, maar als ik bij Scooter Center Koln kijk bij een px125 uit 2011, staat er als cilinder opties BGM 177, en DR177.

BGM is een erg krachtige cilinderset, maar tegelijk ook erg kostbaar, als je kijkt wat er allemaal vervangen moet worden in het blok.

Een erg betaalbare maar geen race blok, is de DR177, in combi met een sip road uitlaat en 24/24 carb, maar dan moet je bv ook de koppeling en wrshlk tandwielen veranderen. 

(maar dat geldt bij een px125 voor vrijwel alle tuning kits)

Wat er exact veranderd moet worden aan je px125 blok weet ik zo niet, maar je kan eens navraag doen bij Scooter Center Koln.

Als je budget beperkt is, zou ik kiezen voor DR177 met sip road of bgm uitlaat.

Tevens, maak een account bij German Scooter Forum, en kijk wat ze daar adviseren, erg veel know-how!

Alright, bedankt.

Link naar reactie
2 hours ago, Niels_1977 said:

Hier naar de juiste setup zoeken;

http://lfs.alexander-hepp.de/

Bovenaan het scherm bij de knop auswahlen de correcte cilinder inhoud selecteren (80-132), en je heb tientallen setups die met jou blok kunnen.

Ik kom weer even spammen :D 

Da's een zalige site!!

alleen staat mijn VBB motorblok er niet bij. Iemand een idee of die gelijk is aan Sprint of Rally?

Link naar reactie
20 minuten geleden, DD_ves zei:

Da's een zalige site!!

Die site is alles behalve een plug&play-databank (en is overigens al een paar innovatie-generaties verouderd). Goeie richtingevende technische dataset voor ervaren sleutelaars, maar really bad idea om je daar zonder enige kennis van zaken copy/paste op te baseren. Absoluut zonder bijbedoelingen voor de poster hierboven, maar budget-tuning bestaat niet. Anno 2019 blijf je best weg van stalen cilinders. Voor een paar tientallen euro's meer heb je'n 2 decennia verder doorontwikkelde aluminum cilinder met alle voordelen van dien.

18 uur geleden, Tuurke zei:

Ik ben in het bezit van een vespa 125 PX (2011).

Ik heb deze gekocht: https://www.scooter-center.com/de/auspuff-polini-vespa-px80-px125-px150-166cc-177cc-1020001?number=1020001

Ik vrees dat Nero gelijk heeft. Soortgelijke Simoni/Polini/...-uitlaten bieden enkel voordeel bij hoogtoerige, hoge debiet setups. In combinatie met een standaardmotor ga je, behalve (veel) meer lawaai (die dingen knetteren als knikkers in een leeg soepblok) slechts beperkt voordeel halen (zelfs nadeel in het hoge bereik). Anno 2019 bestaan er semi-expansie uitlaten aan vergelijkbare kostprijs met een merkelijk hoger rendement in koppel en RPMmax (zelfs zonder vertandingsaanpassing met een standaard 125cc cilinder).

2011 is een interessant bouwjaar. Vanaf +/- mei 2011 is Piaggio overgestapt van de sinds 1979 gebruikte 5-coils Ducati-ontsteking naar een Chinese 12-coils variant met bijbehorende CDI met (helaas) 7000-RPM-beperking (lang leve de Euro-normering). Vooral dat laatste zet een rem op tuningeffect; al heeft Readspeed vandaag een passende vrije CDI of kan je uiteraard de volledige ontsteking vervangen door een Ducati-variant. Dat laatste is overigens de enige optie als je ook een lichter vliegwiel zou wensen te plaatsen. Check dus zeker eerst even over welke PX-generatie we't hier hebben.

Ik heb (na stalen DR, Polini, Pinasco's) vandaag zeer goede ervaringen met de Pinasco MagnyCours-generatie (meerdere 177 en 190's rondbollen). In combinatie met een passende vertanding, koppeling, carburatie, uitlaat, vliegwiel,... kan je die naar wens opbouwen van een groen-licht-wheelie beest tot en met een krachtige gespreide touringscooter waarmee je met passagier vlotjes ritjes naar Zee en terug maakt. Ook hier is het best aan te raden eerst na te denken wat je juist wil (meer koppel? hogere top? korte snelle ritten? lange vakantietochten? vlotter woon-werk-verkeer? ...)

Mijn advies: lees je eerst even in in de begrippen, werking, ratio's,... van 2Takt-motoren en de individuele effecten van wijziging van componenten. Dit is alleszins een must-have-boekje voor jouw Vespa bibliotheek. 

En ohja: zint eer ge begint! Van zo dra je met tuning begint ben je niet meer welkom bij merkgaragisten/verzekeraars/oom agent/... :D 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
21 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Die site is alles behalve een plug&play-databank (en is overigens al een paar innovatie-generaties verouderd). Goeie richtingevende technische dataset voor ervaren sleutelaars, maar really bad idea om je daar zonder enige kennis van zaken copy/paste op te baseren. Absoluut zonder bijbedoelingen voor de poster hierboven, maar budget-tuning bestaat niet. Anno 2019 blijf je best weg van stalen cilinders. Voor een paar tientallen euro's meer heb je'n 2 decennia verder doorontwikkelde aluminum cilinder met alle voordelen van dien.

Ik vrees dat Nero gelijk heeft. Soortgelijke Simoni/Polini/...-uitlaten bieden enkel voordeel bij hoogtoerige, hoge debiet setups. In combinatie met een standaardmotor ga je, behalve (veel) meer lawaai (die dingen knetteren als knikkers in een leeg soepblok) slechts beperkt voordeel halen (zelfs nadeel in het hoge bereik). Anno 2019 bestaan er semi-expansie uitlaten aan vergelijkbare kostprijs met een merkelijk hoger rendement in koppel en RPMmax (zelfs zonder vertandingsaanpassing met een standaard 125cc cilinder).

2011 is een interessant bouwjaar. Vanaf +/- mei 2011 is Piaggio overgestapt van de sinds 1979 gebruikte 5-coils Ducati-ontsteking naar een Chinese 12-coils variant met bijbehorende CDI met (helaas) 7000-RPM-beperking (lang leve de Euro-normering). Vooral dat laatste zet een rem op tuningeffect; al heeft Readspeed vandaag een passende vrije CDI of kan je uiteraard de volledige ontsteking vervangen door een Ducati-variant. Dat laatste is overigens de enige optie als je ook een lichter vliegwiel zou wensen te plaatsen. Check dus zeker eerst even over welke PX-generatie we't hier hebben.

Ik heb (na stalen DR, Polini, Pinasco's) vandaag zeer goede ervaringen met de Pinasco MagnyCours-generatie (meerdere 177 en 190's rondbollen). In combinatie met een passende vertanding, koppeling, carburatie, uitlaat, vliegwiel,... kan je die naar wens opbouwen van een groen-licht-wheelie beest tot en met een krachtige gespreide touringscooter waarmee je met passagier vlotjes ritjes naar Zee en terug maakt. Ook hier is het best aan te raden eerst na te denken wat je juist wil (meer koppel? hogere top? korte snelle ritten? lange vakantietochten? vlotter woon-werk-verkeer? ...)

Mijn advies: lees je eerst even in in de begrippen, werking, ratio's,... van 2Takt-motoren en de individuele effecten van wijziging van componenten. Dit is alleszins een must-have-boekje voor jouw Vespa bibliotheek. 

En ohja: zint eer ge begint! Van zo dra je met tuning begint ben je niet meer welkom bij merkgaragisten/verzekeraars/oom agent/... :D 

Hi Frederik,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord !

Misschien toch eens dat boekje kopen en mijn huiswerk afmaken :P.
Kan je een voorbeeld uitlaat tonen wat meer geschikt zou zijn ?

 

Mvg,

 

Tuurke

 

Link naar reactie

BGM Touring Bixbox en niks anders! Alleszins, in afwachting van de beloofde Sip Road 3.0. :lol:

De sproeieraanpassing is al menigmaal beschreven op dit forum. Daarvoor verwijs ik je graag naar de zoekfunctie bovenaanrechts.

  • Like 4
Link naar reactie

Hi All,

Ben weer hier met een vrijdagavond-vraag :D
Ik zou graag een voorveer willen die niet zo hard naar voren schiet bij wat sportief rijden. 
Als ik hard op de voorrem ga schiet hij soms echt hard voorwaards. 

Mijn schoonbroer heeft zelf de Bitubo's maar dat vind ik wat veel geld.

Zouden deze de klus klaren ?

https://www.scooter-center.com/en/yss62551/shock-absorber-front-yss-dtg-gasdruck-ohne-externen-ausgleichbehaelter-255mm-vespa-px80-px125-px150-px200-t5-125cc-lml-star?number=YSS62551

Of moet ik dan ook de achtervering aanpassen ?

https://www.scooter-center.com/en/7675758/shock-absorber-set-yss-pro-x-vespa-px80-px125-px150-px200-t5-125cc?number=7675758

 

Groetjes Tuurke.

aangepast door Tuurke
Link naar reactie
1 uur geleden, Tuurke zei:

Die zijn goe zunne! Prima upgrade voor wat ze maar kosten.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Tuurke zei:

Hmm raad je aan om voor en achter tegelijk te vervangen of volstaat het de voorste vering te veranderen ?

Groetjes Tuurke.

https://www.lavespadue.it/it/ricambi-accessori-per-vespa-ape/parti-telaio/ammortizzatori-anteriori/kit-serie-ammortizzatori-look-carbonio-limited-edition-200-pezzi-rinforzato-e-registrabili-a-3-regolazioni-per-vespa-80-125-150.1.25.1067.gp.14661.uw

Denk dat ik voor deze ga gaan. Zien er heel sexy uit :p.

 

Link naar reactie

Die Carbone’s zijn vrij standaard. Dan zijn die YSS’s prijs/kwaliteit een stuk interessanter.

Pinasco’s zijn top! Heb ze ook op 2 PXkes.

36F9CE8C-B88B-405A-B33E-114E0B9F68D4.jpeg

aangepast door Frederik9111
  • Like 4
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zo, de achterveer zit er op. De voorste hebben die mannen van IT verkeerd opgestuurd... Tips voor het afstellen van de achterste ? (Sweet spot ) ?

Heb ook gemerkt dat deze achterveer een 4 vingers korter komt als de originele. Een probleem ? Denk het niet aangezien de effectieve veer lengte hetzelfde is.

 

Groetjes Tuurke.

IMG_20190622_153255.jpg

IMG_20190622_153250.jpg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...