Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gebroken deel stuurhuis


Basie

Aanbevolen berichten

Ik ben gecrashed met mijn V50L. Mijn stuurhuis is gebroken bij de remhevel, zowel onder als boven (zie foto's). Is zoiets goed te repareren? Of moet ik op zoek naar een ander stuurhuis? Heb voor de zekerheid alvast een topic gestart in de categorie 'gevraagd'.

Alvast bedankt!

Mvg,

Basie

20190531_214609.jpg

20190531_214723.jpg

20190531_214543.jpg

Link naar reactie

Met laswerk en veel zelf dremelen is dat te repareren, je kan oa naar Arrows gaan in Den Haag,

zijn erg betaalbaar en kunnen dit repareren. Maar zij doen alleen het laswerk, het netjes maken/bijwerken en klaarmaken voor verfen moet je zelf doen.

http://www.arrowsrevisie.nl/contact.html

Je kan alle reparaties ook laten doen, bv bij Maskes. Maar aangezien de arbeidskosten dan veel hoger zullen zijn, zal hij adviseren om bij hem 

een nieuw-tweedehands stuurhuis te kopen, en dat opnieuw te verfen.

Kan ook, maar wel ander prijskaartje dan laten lassen door Arrows en zelf repareren/verfen.

Link naar reactie

Nou, tientjeswerk. Ik heb een bevestigingsoog laten lassen, kostte 30 euro. 

Ga gewoon langs bij dat bedrijf, en dan kan je qua prijs vaak nog een betere deal doen.

Neem wel alle afgebroken stukken mee, dat kunnen we waarschijnlijk wel hergebruiken.

(maar informeer ook bij Maskes wat een nieuw tweedehands stuur kost, dan kan je kijken wat betaalbaarder is aangezien je laswerk redelijk uitgebreid is)

Link naar reactie

Arrows laat weten het laswerk te willen proberen, maar weet niet zeker of het zal lukken. Maskes heeft geen 2e hands stuurhuizen te koop. 

Ik kan een 2ehands stuurhuis van een Vespa 50s uit 1965 kopen. Zo op het oog lijkt dit stuurhuis mij hetzelfde als die van de V50L. Weet iemand of de stuurhuizen van bovengenoemde modellen overeenkomen?

Mvg

Link naar reactie

Bespaar je de moeite en kosten om dat te proberen lassen. Forumlid Thomas78 heeft onlangs een vrijwel identieke breuk na een aanrijding bij Maskes (op advies van z'n verzekeraar) laten lassen (om de kosten van een nieuwe kop te vermijden). Na 2 maand begon de las te weer te scheuren.

Jouw voorrem is een essentieel onderdeel van jouw veiligheid. Daar zou'k alleen al uit principe elk compromis vermijden.

50S, N, L, R,... koppen zijn identieke. Alleen de 1*2-3-4 en 1*2-3 gravering op de versnellingshendel verschilt.

Link naar reactie
59 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Jouw voorrem is een essentieel onderdeel van jouw veiligheid. Daar zou'k alleen al uit principe elk compromis vermijden.

Je voorrem gebruiken is pas gevaarlijk,  anderzijds zou ik me ook niet op mijn gemak voelen met een aaneengelast stuur.  Mogelijk zijn er nog andere (verborgen) breuken. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
1 uur geleden, nero zei:

Je voorrem gebruiken is pas gevaarlijk,  anderzijds zou ik me ook niet op mijn gemak voelen met een aaneengelast stuur.  Mogelijk zijn er nog andere (verborgen) breuken. 

Groetjes, nero. 

Hoezo? hoeveel hebben er niet zelf een sport stuurtje gemaakt door een gewone aan stukken te zagen en net zo lang vijle en lassen tot het werkt?

Daar is (in de meeste) toch ook nog nooit wat af gebroken ?

Link naar reactie

Buizenstaal en gietaluminium zijn qua sterkte moeilijk te vergelijken hoor.

Link naar reactie
46 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Buizenstaal en gietaluminium zijn qua sterkte moeilijk te vergelijken hoor.

Dat is ook precies waar ik aan dacht. Dit is gegoten. Daar moet je niet aan willen lassen. En daarnaast is het ook nog eens alu... 

Link naar reactie
45 minuten geleden, pdvd zei:

Dat is ook precies waar ik aan dacht. Dit is gegoten. Daar moet je niet aan willen lassen. En daarnaast is het ook nog eens alu... 

Worb5 en consoorten zagen en lassen toch ook gegoten stuurtjes aan elkaar voor dropbars..

Aluminium is verschillend in staal omdat het zijn warmte beter verdeelt. Maar gietijzer bv kan evengoed ook terug scheuren na het lassen, is meer kwestie van voor en nabehandeling na het lassen (zeer traag laten afkoelen in natte kranten) en welk toevoegmateriaal. Voor de rest  vind ik dat er met alu ook mooi te lassen valt.

Voor carters hebben ze mij indertijd, zoals Nero reeds vermeldde, een legering met aluminium en zink aangeraden ipv 'enkel' alu. Deze legering zou beter bestand zijn tegen temperatuurschommelingen en toch harder zijn.

Staat wel buiten kijf dat dat kleine stukje haast niet te lassen valt. Zou hoogstwaarschijnlijk gewoon in het smeltbad verdwijnen. De grote scheur gaat gelast kunnen worden maar de nabewerking gaat je tijd kosten.

Op motoricambi soviero vindt je een 50 r,n,s,l headset voor 180 euro. 

Of indien je naar schijfrem wil overstappen heb ik nog een complete vork+ px schijfremsetup met headset liggen voor 350

Link naar reactie

De carterhelften en stuurhuizen zijn niet van zamac, maar van gewoon lasbaar aluminium gemaakt.

De achterlichtbehuizing van een aantal Vespas is idd van onlasbaar zamac gemaakt.

(https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zamak?wprov=sfti1)

Ik heb al meerdere alu carters, carterdelen ed laten lassen bij Arrows, zonder problemen. 

(en zij hebben kennis van materialen, en weten wat alu lassen is, normaal gesproken repareren ze voornamelijk alu carters van vrachtwagens, goed en zeer degelijk bedrijf!)

Prima resultaat en sterke lasverbinding.

Bij dit stuur kan idd echter het totale arbeidsloon vd reparatie duurder worden dan een goed tweedehands stuur. Dus beter een tweedehands stuur te zoeken/kopen.

Link naar reactie

Precies dat bedoelde ik dus, de gegoten vespa stuurtjes ombouwen naar dropbars.

Ik snap dat je het op het vespa forum het over stuurtjes hebt men mogelijk niet zou begrijpen dat ik dan de stuurtjes van een vespa bedoelB)

Zamac delen kun je indien gewenst nog wel solderen. 

Link naar reactie
15 uur geleden, Bowyer zei:

Precies dat bedoelde ik dus, de gegoten vespa stuurtjes ombouwen naar dropbars.

Dit dus he :)  Het kan zeker, maar met mijn opmerkingen bedoelde ik voornamelijk het kleine hoekje ter hoogte van de voorremscharnier (en de kans op herscheuren).

Carters heb ik ook al regelmatig laten oplassen en hertappen (complexe zaken in bedrijf gespecialiseerd in herconditioneren van autoradiotoren; minder complexe zaken bij een Vespa-kameraad met een industrieel installatiebedrijf). Maar dan ook alleen als de sop de kolen waard is. In het witte circuit kom je voor €30 helaas niet veel verder dan de voordeur bij goeie dienstverleners. 

Link naar reactie

precies dat, het is dan trouwens nog een kunstje om het bovenste deel mooi pas te maken.

 

En wie heeft er ooit met een legering van alu en zink gelast? Ik wil dat dan toch graag eens zien.

imho is dat namelijk iets wat absoluut niet mogelijk is omdat zink al bij een paar honderd graden verbrand.

Kijk maar eens naar messing wat te heet geweest is daar is het zink namelijk uitgebrand en blijft alleen het koper over.

 

Lees het verhaal in de link hieronder maar eens daarin woord heel duidelijk gemeld dat alu zink legeringen hoewel erg sterk en goed vervormbaar ze niet lasbaar zijn.

Het tabelletje laat daar dan weer een soort van mogelijkheid zien dat het wel zou kunnen maar slecht.

https://www.alurvs.nl/aluminium/overzicht-bedrijfspresentaties-aluminium/lassen-van-aluminium-en-haar-legeringen-deel-1-t-m-7_6916/

cms_visual_1282.png

Link naar reactie

 

58 minuten geleden, Bowyer zei:

precies dat, het is dan trouwens nog een kunstje om het bovenste deel mooi pas te maken.

 

En wie heeft er ooit met een legering van alu en zink gelast? Ik wil dat dan toch graag eens zien.

imho is dat namelijk iets wat absoluut niet mogelijk is omdat zink al bij een paar honderd graden verbrand.

Kijk maar eens naar messing wat te heet geweest is daar is het zink namelijk uitgebrand en blijft alleen het koper over.

 

Lees het verhaal in de link hieronder maar eens daarin woord heel duidelijk gemeld dat alu zink legeringen hoewel erg sterk en goed vervormbaar ze niet lasbaar zijn.

Het tabelletje laat daar dan weer een soort van mogelijkheid zien dat het wel zou kunnen maar slecht.

https://www.alurvs.nl/aluminium/overzicht-bedrijfspresentaties-aluminium/lassen-van-aluminium-en-haar-legeringen-deel-1-t-m-7_6916/

cms_visual_1282.png

@BowyerHet toevoegmateriaal was 6042 of 6043 meen ik mij te herinneren. Er is mij verteld dat dat een legering is van alumium, zink en magnesium.  Maar ik zie in bovenstaande tabel dat het waarschijnlijk aluminium, magnesium en silicium betreft. Dat heb ik fout overgenomen, mea culpa.

'T is wel gelast geraakt:)

Een legering verandert ook wel in zijn fysische kwaliteiten wanneer er stoffen aan worden toegevoegd of wanneer concentraties van diezelfde stoffen veranderen. Zo heeft staal, gietstaal en gietijzer een verschillend smeltpunt al bestaan ze uit, grotendeels, dezelfde stoffen. Of dit op messing  en zinklegeringen van toepassing is kan ik u niet met zekerheid vertellen..(wel staat in de tabel dat al-zn-mg dan toch wel redelijk tot niet te lassen valt) en dat 'niet lasbaar' eigenlijk wil zeggen dat de materialen gewoon  zeer gevoelig zijn voor warmtescheuren, niet dat ze opbranden. Wel persoonlijk meegemaakt bij smelten van zilvergranulaat. normaal niet smeltbaar met behoud van vorm terwijl dit in legering met koper wel mogelijk is omdat het smeltpunt van koper hoger ligt dan dat van zilver. 

@basie; snel opgelost! monteren en cruizen! Sorry voor het gezeik, frustraties..:)

Link naar reactie
Op 4/6/2019 om 21:52, Frederik9111 zei:

Bespaar je de moeite en kosten om dat te proberen lassen. Forumlid Thomas78 heeft onlangs een vrijwel identieke breuk na een aanrijding bij Maskes (op advies van z'n verzekeraar) laten lassen (om de kosten van een nieuwe kop te vermijden). Na 2 maand begon de las te weer te scheuren.

Jouw voorrem is een essentieel onderdeel van jouw veiligheid. Daar zou'k alleen al uit principe elk compromis vermijden.

50S, N, L, R,... koppen zijn identieke. Alleen de 1*2-3-4 en 1*2-3 gravering op de versnellingshendel verschilt.

Inderdaad. Frederik9 1 1 heeft gelijk. Mijn stuur is terug bij Maskes. Nu wacht ik op een oplossing. Ik heb een ander stuur geclaimd via de verzekering. Ondertussen heb ik zelf een ander stuur gekocht. Het repareren hangt heel erg af van de soort legering die bij vervaardigen destijds gebruikt is. En deze legeringen waren vroeger niet al te zuiver. Dus moeilijker te herstellen. Optisch kan alles mooi hersteld worden, zo was het bij mij ook, maar technisch bleek het minder sterk te zijn. Na nog geen 75 km was de breuk er terug op exact dezelfde plaatsen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...