elsken Geplaatst: 1 juni 2019 Delen Geplaatst: 1 juni 2019 Hallo iedereen Ik heb van daag de kabelboom van mijn Vespa speciale type vb3t( een Duits model met stoplicht en dimlicht ) vervangen. Maar ik krijg geen vonk aan mijn bougie. Er stonden vroeger vier knipper lichten op maar die zijn er afgehaald. Hebben jullie tips hoe ik kan trouble shooter ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 juni 2019 Delen Geplaatst: 1 juni 2019 Begin met alle draden af te koppelen, behalve de 2 die op je cdi toekomen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 Waarschijnlijk komt er een rode vanuit je ontsteking. Deze gaat dan via je verdeelkastje naar je bobine en naar je killswitch. ( Ook rode kabel ) Maak de killswitch daar eens los en probeer dan .... Gr Link naar reactie
elsken Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2019 13 uur geleden, elsken zei: Hallo iedereen Ik heb van daag de kabelboom van mijn Vespa speciale type vb3t( een Duits model met stoplicht en dimlicht ) vervangen. Maar ik krijg geen vonk aan mijn bougie. Er stonden vroeger vier knipper lichten op maar die zijn er afgehaald. Hebben jullie tips hoe ik kan trouble shooter ? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 Kabels verbonden met kabelboom in frame in plastic kastje boven op blok losmaken, en checken of de scooter dan wel start. Zo ja dan is er wat mis met de kabelboom. Hoe je de vraag stelt is wel erg algemeen en vaag, kan je anders fotos maken vd plekken waar de kabelboom met onderdelen vd scooter verbonden is?! Dus tpv de cdi/bobine/plastic kastje op motorblok/verbindingen in het stuurhuis heel evt verbindingen met accu. (mits die geïnstalleerd is bij deze scooter, hangt van type scooter af of er een accu is toegepast) Wellicht weten we dan meer. Controleer vooral ook goed of je de 4 stekkers bij de bobijn/cdi in de goede volgorde hebt aangesloten, doe je dit fout dan werkt de scooter zowiezo niet meer. (en controleer nogmaals of je wel de juiste kabelboom hebt gekozen voor dit type scooter) Link naar reactie
elsken Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2019 1 uur terug, elsken zei: Het lukte daarnet niet om een foto op te laden. Bij deze een foto van het verdeelkastje aan de motor . Op de foto is te zien hoe alles verbonden was voor de vervanging van de kabelboom. Vanuit de onsteking komt er een blauwe draad een bruine draad en een geel - groene draad. De kabel vanaf de bobine is een tweetal jaar geleden ook vervangen. De kabelboom heb ikzelf nagemaakt volgens een plan van een vespa special. Straks bekijk ik of alles nog ok is met de kabelboom ik probeer al jullie tips eens uit. Alvast bedankt ! Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 Denk dat de oorspronkelijke kabelboom er dan zo uitzag?!: https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/V5B3T_w_ind.pdf Link naar reactie
elsken Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2019 @Niels_1977 er stonden vroeger 4 knipperlichten op. Daarnet even de aarding aan de 12 v regelaar op de juiste manier gemonteerd en plots begon de motor te draaien! Maar niet alle lichten branden en de claxon werkte wel. Na een 5 tal min draaiende motor proberen connecties te wijzigen aan de koplamp . Groot licht brande maar klein licht niet. Stoplicht brande maar groot achterlicht niet... Ik zet de motor af. En wil daarna terug starten en plotseling terug geen vonk meer in de bougie. Slechte connectie ergens in de kabelboom? Bougie defect? span widget Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 Als ik de kabels op je verdeelkastje goed zie zijn de bovenste van je onsteking een de onderste je kabelboom. Maak de groene kabel eens los en start dan eens.. Link naar reactie
elsken Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2019 Idd ik heb idd een vonk! Daarnet alle draden gecheckt en ze zijn na meten niet onderbroken. Hoe komt het dat ik nu wel vonk heb ? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 Ik heb het idee dat je bougiekabel of bougie niet goed zijn? Bij dit soort problemen systematisch te werk gaan en dan kijken of het gewerkt heeft. Dus eerst maar eens bougie en bougiekabel wisselen, en kijken of dit effect heeft. En dan verder kijken. (Maar ik denk dat er ergens in je frame per ongeluk aarde/massa wordt gemaakt, al de aansluitingen bij het stuur (schakelaars) en bij je rempedaal gecheckt?!) Side note; de zelf gebouwde bekabeling is wel van erg dik stroomdraad gemaakt, gebruik je normaal niet voor door het frame, en dit zou tpv overgang van frame naar stuurhuis voor problemen kunnen zorgen, want totaal aan stroomkabels wordt dan te dik en zou door het sturen dan kapot kunnen slijten. (en ook daar per ongeluk massa kunnen maken) Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 4 uur geleden, elsken zei: Waar heb je deze tekening gevonden? Met contactpuntonsteking, regulator en accu (afgevlakte 6v)? In je vorige post is er sprake van een Vespa met 12v regulator. Zeker dat er ondertussen geen recentere Pk motor onder hangt? Jouw motor vergt dan een andere massageleiding. Stroom kiest altijd de gemakkelijkste weg. In gang “blijven” zal wel lukken, in gang “geraken” moeilijker. 57 minuten geleden, elsken zei: er stonden vroeger 4 knipperlichten op. De Duitse Special had slechts 2 pinkers. 57 minuten geleden, elsken zei: Een pinkdoos op een vespa zonder pinkers? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je een niet-compatibele kabelboom gebouwd hebt. Link naar reactie
elsken Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2019 22 minuten geleden, Frederik9111 zei: Waar heb je deze tekening gevonden? Met contactpuntonsteking, regulator en accu (afgevlakte 6v)? In je vorige post is er sprake van een Vespa met 12v regulator. Zeker dat er ondertussen geen recentere Pk motor onder hangt? Jouw motor vergt dan een andere massageleiding. Stroom kiest altijd de gemakkelijkste weg. In gang “blijven” zal wel lukken, in gang “geraken” moeilijker. De Duitse Special had slechts 2 pinkers. Een pinkdoos op een vespa . zonder pinkers? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je een niet-compatibele kabelboom gebouwd hebt. Er stonden wel degelijk 4 knipperlichten op ( foto's van voor de restauratie knipperlichten waren afgebroken) Ikzelf heb de restauratie niet gedaan maar ik heb de vespa vier jaar geleden gekocht van een forum lid. Heb ook een foto van het motornnummer en dat zou toch de juiste motor zijn. Tenzij ik mis ben. Alle conecties zijn gemeten en er is geen enkele kabel die geen contact geeft. Ook alles in het stuurhuis nagekeken. Nog een vraagje als ik het rempedaal indruk gaat achteraan het grote licht branden is dit normaal? Alvast merci voor de feedback ik zoek ondertussen verder... Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 2 juni 2019 Delen Geplaatst: 2 juni 2019 1 uur geleden, elsken zei: Idd ik heb idd een vonk! Daarnet alle draden gecheckt en ze zijn na meten niet onderbroken. Hoe komt het dat ik nu wel vonk heb ? Je hebt nu vonk omdat je je kabelboom los hebt gemaakt van je ontsteking ( de groene ) .... Normaal gesproken zou de groene draad enkel en alleen rechtstreeks naar je killswitch / contactslot moeten gaan . Door de switch in te duwen maak je contact met de massa / aarde (> dus je frame ) En valt je ontsteking uit. Als die groene eerst ergens anders passeert en contact met frame maakt gaat je geen vonk hebben. ( bij je 12 v regulator? Mischien ) Gr Link naar reactie
elsken Geplaatst: 2 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2019 1 uur terug, Adrian zei: Je hebt nu vonk omdat je je kabelboom los hebt gemaakt van je ontsteking ( de groene ) ... Normaal gesproken zou de groene draad enkel en alleen rechtstreeks naar je killswitch / contactslot moeten gaan . Door de switch in te duwen maak je contact met de massa / aarde (> dus je frame ) En valt je ontsteking uit. Als die groene eerst ergens anders passeert en contact met frame maakt gaat je geen vonk hebben. ( bij je 12 v regulator? Mischien ) Gr Hey Adrian Bedankt voor de tip . Het is idd zo dat ik een groene draad heb van mijn 12 v regelaar naar de schakelaar van mijn voetrem. Ik weet niet meer welke kronkel in mijn hoofd beslist heeft om toch via de relais te werken ;-) . De relais zit er idd nog in met twee pinnetjes die niet gebruikt worden. En dat geeft waarschijnlijk problemen? Ik probeer het de volgende keer. Groetjes Link naar reactie
elsken Geplaatst: 16 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2019 Update Heb de relais nu verwijderd en heb vonk kan dus starten en de motor weer uitschakelen. Maar nu werken mijn lichten niet meer... . Heb ik ergens een aarding gemist? Of toch ergens iets verkeerd aan gesloten. De claxon werkt dan weer wel. Tips welkom. Mvg Els Link naar reactie
elsken Geplaatst: 16 juni 2019 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2019 Tis gelukt! Nog een aardig toegevoegd aan mijn voorlicht en anders aangesloten en alles werkt terug.! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.