Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cosa 200 carbu settings


Flexi

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn cosatje steekt sinds vorig weekend terug in mekaar.

Het enige wat ik nog in orde moet krijgen is de carburator.

Ik heb de sproeiers aangepast naar die van een px:

160 luchtsproeier

BE 3 buis

128 sip sproeier

155/60 choke sproeier

Mengselschroef op 2 toeren 

Vespatje prutteld en gaat niet vlot door.

Cosa is origineel op uitlaat na en 2de luchtfilter verwijderd.

Zou het kunnen dat mijn sproeier nog te klein is?

Heb al geprobeerd met kleinere sproeiers omdat ik eerst dacht dat hij te rijk stond maar geen verandering

Heb al geprobeerd om de mengselschroef te regelen zoals sip het beschreven heeft.

Geen resultaat.

Iemand die me tips kan geven wat ik nog kan doen?

 

Link naar reactie

128 is wel erg groot. Standaard zit er een 116 (+ extra maten voor een semi-expantieuitlaat).

Link naar reactie

Dan zat mijn vermoeden wel goed dat dit veel te groot was.

Het rare is dat ik geprobeerd heb met kleinere sproeiers en dat er geen beterschap was.

Waaraan ligt het pruttelen dan? 

Ik heb als bougie een be8 steken en zag dat vespa rengdeng naar een 7 gegaan is maakt dit zoveel verschil?

Link naar reactie

Ah, dumpen die kachelpijp! Die geven alleen meerwaarde icm hoogtoerige tuningsetups. Op een verder standaard setup werken die contraproductief.

BGM Touring Bixbox erop, 2 sproeiermaten hoger dan standaard en knallen maar!

Link naar reactie

Tenzij je van plan bent de carters te dremelen, flowen en te voorzien van (ik zeg maar wat) een Malossi 221 setup, ga je geen voordeel halen uit zo'n uitlaat.

Link naar reactie

Er zit zoiets in de planning ;)

Maar van een andere kant heb ik wel oor naar jou woorden en uitlaat keuze.

Deze uitlaat is toch luidruchtiger dan ik verwacht had en om s'avonds te rijden in smalle straatjes gaat het misschien overlast geven wat ik niet wil.

Wat zijn de voordelen van de bgm? 

Ik hou van koppel en vermits ik amper een testritje gedaan heb met de originele uitlaat heb ik weinig om te vergelijken met de uitlaat die ik nu heb.

Ik hoef geen raket die snel rijd en daarin heb ik misschien wel een fout gemaakt bij de aankoop van deze uitlaat 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo,

Na meerdere jetting pogingen heb ik het opgegeven en uitlaat gewisseld voor een sip road.

Zalig uitlaatje om te plaatsen en mooi geluidje maar mijn probleem is nog steeds niet weg.

Heb vandaag weeral 2u bezig geweest met sproeiers wisselen testritjes maken en ben uiteindelijk niet verder geraakt.

Cosa gaat vlot in 1ste,2de,3de maar waneer ik in 4de aan 5000tpm kom begint hij dood te vallen en ik geraak in geen enkel geval aan 80km/h 

Alsof hij geen benzine krijgt

Naar mijn gedacht nog steeds te arm... :(

Wat me onmogelijk lijkt als ik andere mensen hun settings zie

Setting bij de laatste poging is 

160

Be3

140

2de filter verwijder en bocht van de darm afgesneden

Trekt mijn motor ergens valse lucht ofzo?

Zo ziet mijn bougie eruit

IMG-20190720-144429312.jpg
IMG-20190720-144437103.jpg
IMG-20190720-144405086.jpg
image sharing

 

Link naar reactie

Heb je de benzine kraan vernieuwd? (bgm heeft wat problemen)

En heb je de timing gecontroleerd met stroboscoop?

Main jet lijkt me veel te groot, ik ga ervan uit dat je een standaard cilinder hebt, en dan de bgm uitlaat, ik zou zeggen tussen 120 en 125 main jet.

Heb eerder het idee dat je timing niet goed staat, dus mbv the Whale van CMD, en een stroboscoop de timing controleren. (zelfs bij originele Ducati stator heb je kans dat er behoorlijk aangepast moet worden, zie ook de videos van freakmoped op youtube, vaak moet er zelfs 12mm alu weg worden gedremeld om de correcte timing te krijgen)

Als het valse lucht zou zijn, zou je motor bij stationair draaien al oncontroleerbaar touren gaan maken.

Link naar reactie

140 is gewoon veel te rijk. Geen wonder dat je motor doodvalt. Begin es bij een 120.

De kleur van de bougie bekijken heeft enkel zin bij een correct uitgevoerde “bougie stop”.

Link naar reactie

Ben begonnen met 128 zoals ik veel mensen zie gebruiken 

Ik ga maandag beginnen van 120 om te zien wat dit doet.

Dat de 140 veel te groot is weet ik ik wou enkel zien of dit mijn probleem zou oplossen of niet

Vesparengdengdeng heeft dezelfde setup als ik en rijd met 128 daarom dat ik dat direct geplaatst had.

Kraan is nog steeds de originele

Niets aan veranderd.

Voor de ontsteking moet ik hem weg brengen ik heb geen gradenschijf of strobo om dit na te kijken

Link naar reactie

Wel ik was zo ongeduldig dat wanneer we thuis gekomen zijn ik terug de garage in getrokken ben.

En Frederik ik ben je een koppel pinten verschuldigd!

Ben naar 120 gegaan en dat bleek te klein dan 122 geprobeerd en dat was er recht op daar gaat het cosatje vlot naar de 90km/h 

Daar haperde hij nog een beetje dus 125 geprobeerd maar daar haperde hij meer dus 122 is perfect

Man man weeral iet bijgeleerd vandaag heb da nog nooit voorgehad dat een carbu te rijk was en had niet verwacht dat dit zulk effect zou hebben.

Ben superblij dat ik eindelijk kan rijden :wub:

Link naar reactie
15 uur geleden, Flexi zei:

En Frederik ik ben je een koppel pinten verschuldigd!

Yeah :-) 

Link naar reactie

Idd, net even opgezocht: de standaard jetting van Cosa 200 is nog een ferm stuk armer dan PX200 (160-BE3-92). 2 maten groter dan standaard is nog een stuk kleinere hoofdsproeier. :huh:

DB3AE262-2B0C-401E-8918-802C4345339C.jpeg

Standaard gaat Cosa vlot over de 100 hoor. Best even checken of er nog steeds een Si 24-24 H op staat. 

Link naar reactie

gisteren een ritje gedaan met de vrouw en aan 90 km/h had ik percies een warmlopertje dus direct geminderd voor de rest rijdt de cosa vlot.

heb ongeveer 60km gereden gisteren zonder motorische problemen.

het enige wat ik weet dat eraan is is dat de choque defect is.

moet ik de luchtfilter inolieën?

heb nu 

160 lucht

BE3 buis

125 sproeier

carburateur is de originele

cosa is vorige maand binnen geweest om iets te maken en die man zei me dat alles origineel was

Link naar reactie

Een warmlopertje en voor de rest perfect. Mijn gedacht is zolang een scooter van mij niet 100km vol open kan rijden staat hij niet in orde. Ik doe soms 400km op een dag dus moet de scooter waar ik dan mee tour tip top staan. Volgens mij is de jouwe ver van perfect als je met een standaard cilinder en een 125 sproeier een warmlopertje hebt. Sorry maar dat is mijn gedacht.

Link naar reactie

Klopt idd niet hoor. Staat de ontsteking wel juist? Oliepomp nog ok? Choke werkt niet, zeg je? 

Link naar reactie

Aangezien je een expansie uitlaat hebt, misschien verstandig om je stationair sproeier ook aan te passen. Belangrijker dan je denkt.

In het overzicht van Frederik staat 48/140, misschien dat eerst proberen.

(verder belangrijk check alles op goed vastzetten, oa belangrijk zijn de pakkingen tussen carb en carb bak en carters en carb bak, vernieuw die, en zet de beide schroeven bij de carb op moment (16Nm))

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Probleempje is ondertussen opgelost.

Het probleem lag bij de defecte choke.

Iemand had me gezegd van deze best te veranderen en heb dit uiteindelijk gedaan en cosatje rijdt nu vlot zonder twijfelen enige wat ik niet kunnen testen heb was de snelheid maar dat komt nog

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...