Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa160


Timvdb

Aanbevolen berichten

Hallo, 

ik heb sinds enkele jaren een Vespa 160. 

Onlangs ben ik er achter gekomen dat het een MotoVespa is, die in Spanje onder licentie gemaakt werd. Ik had deze gewoon gekocht omdat ik hem best mooi vond enzo, maar nu stel ik mij verschillende vragen:

1) is deze een heel stuk minder waard dan een gewone Vespa? 

2) waar kan ik mogelijks het jaar terugvinden? Op de papieren staat 1967, maar als ik goed gezocht heb, werden deze pas gemaakt vanaf 1969... kan ik ergens op basis van de chassisnummer achterhalen van wat jaar en welk model het exact is? Of is het een Vespa 160GT?

Hieronder nog enkele foto’s. 

Dank bij voorbaat! 

 

369FEF63-99B4-4AEE-9820-7CB8C59038AA.jpeg

DB4625DB-B2A7-4C50-A302-A24806AA7A55.jpeg

D773A19C-B18C-4BA3-87FD-44B4E525D95E.jpeg

8247D95F-B065-45B9-8E7B-534B1286DA9C.jpeg

Link naar reactie

Hallo Tim, prima zal ik via de mail versturen.

Als ik de Vespa nazoek via scooterhelp betreft het een V160 of GT van tussen 1969 en 1973.

Ik zal je een pb sturen, als je je email adres doorstuurt kan ik je de originele manual doorsturen. (de digital kopie)

Link naar reactie

Gaaf ding! Niks mis met Motovespa! Over het algemeen hebben ze in Spanje gereden en dat is qua roest beter dan een Nederlandse of Belgische schuurvondst qua hardheid. 

Link naar reactie

MotoVespa 60ies oldies hebben motoren met directe cilinderintake; een technologie waarvan Piaggio al in 1959 afscheid van nam. Andere componenten, zoals de Femsatronic ontsteking, waren producten van Spaanse toeleverancier waarvan de producent ter ziele ging (zoals Fabrica Española Magnetos Sociedad Anonima ofte FEMSA). Bij gevolg zijn sommige authentieke vervangingsonderdelen duur, schaars of vaak gewoon niet meer te verkrijgen.

Maar aan je eerste foto te zien zit er bij jou al een PX-blokje onder. 

Jaartallen op papieren mag je steeds met een korreltje zout nomen. Ik gok 15 sept 1967? ^_^

Link naar reactie

Ik heb zelf twee MV’s maar heb onder beiden een px blokje gestoken... de reden: omdat de onderdelen schaars en duur zijn en die van een px courant en makkelijk zijn om wat op te kietelen...maar ik heb het originele blok wel in de kelder gelegd...

De meeste onderdelen zijn nog verkrijgbaar in Spanje (dure verzendkosten) check Harry scooters, motovespa.net, https://www.recambiosmotosclasicas.es/ en hier op t forum motovespa 160 gt (ook in google vindbaar)

 

C822909F-C42F-4580-A90E-7FC3E2D98472.jpeg

Link naar reactie

En de 150s had nog geen electronische ontsteking de 160 wel (Femsatronic) MV waren een mix van moderne en oude technologie... oude technologie-> cilinder intake

nieuwere ->10 inch wielen

De eerste 150s had een rond licht de latere hetzelfde als de 160

Sommige MV hadden rare combinaties zoals rode rubbers en bizare zadels 

Sommige modellen waren echt heel raar zoals de 200gs, smallframe 75cc (de naam ontgaat me)

 

Link naar reactie

Zjust, maar dat zijn dan ook de “exotische” modellekes :-)

Link naar reactie
23 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Zjust, maar dat zijn dan ook de “exotische” modellekes :-)

Ola Pola!!!  Exotische modellekes.  Sebiet nen toek op uwen neus, dan zal die er ook exotisch uitzien! :)

De piston-ported modellen waren de top range van Vespa-Piaggio. Alleen de "Sport" modellen kregen zo'n motor toegewezen. 

En al wie met geen piston ported motor rond rijdt is ook een Janet! :)

PS: de Spaanse piston ported modelllen zijn niet zo performant (de carbu lijkt me iets te nauw om echt goed te presteren). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Klopt helemaal. Cilinderintake is in essentie een veel efficientere motortiming. Een beetje zoals Betamax en VHS... de betere techniek wordt soms helaas overboord gegooid in het voordeel van de gemakkelijkere techniek, he. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...