Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Revisie pk 125 S- motor


nero

Aanbevolen berichten

Omdat deze motor al heel veel heeft meegemaakt (onder andere een vespa cross) was deze aan een revisie toe. 

Het carter was al eens gelast en lekte daardoor olie, daarom voor de korte pijn gegaan en me een ETS EVO- carter van SIP aangekocht.  Samen met een Mazzucchelli- race krukas en een nieuwe piston (de oude was gebarsten en de segmenten aan vervanging toe) zou dit volstaan , dacht ik.  

1063904210_DSCN6292-kopie.thumb.JPG.79cf3a89b981f33d56e9cf6415f7326d.JPG

Alle nog goede onderdelen overzetten op een nieuw carter was geen sinecure, ook al omdat niet alle onderdelen plug & play overeenkomen. 

Omdat men meer "materiaal" gebruikt heeft om de spoelpoorten te kunnen vergroten bij tuning moest er een deel van de statorplaat worden weggehaald om ze te kunnen passen. 

Ook de spoelpoorten zelf moesten licht worden aangepast. 

DSCN6308.thumb.JPG.516a0daafb1f54fcc426015ea97e799d.JPG

Na veel passen, bijwerken en monteren eindelijk de motor draaiend gekregen:

De motor startte vlotjes (zelf zonder choke) maar na een half uurtje hing de tamboer vol olie. Omdat de benzine een paar jaar oud was en gedeeltelijk vervlogen dacht ik eerst dat dit de oorzaak was. De motor onder de vespa gemonteerd en een proefritje gaan doen. Eerst reed de vespa van geen kanten, tenzij de motor hoog in toeren ging. Nadien leek hij iets beter te rijden maar bij het terug naar huis rijden toch in panne gevallen (gelukkig voor de deur :) ).  Bij het uitdraaien van de bougie gemerkt dat deze vettig van de olie stond.  De bougie gereinigd en de vespa startte weer van de eerste kick. Na een 5-tal minuten draaien viel de motor weer uit door hetzelfde probleem.  Een lekke of verkeerde oliekeerring aan de koppelingszijde?  Swat,  de motor weer open gedaan om te merken dat de oliekeerring niet beschadigd was of de verkeerde maat had.  Toch maar een nieuwe gestoken en, omdat ik bij het rijden een geklingel van de piston hoorde,  direct voor een DR130cc- kitje gegaan.  Volgens de verkoper betrouwbaar en niet té vinnig in het optrekken (de motor dient voor onder de vespa van het vrouwtje te steken). 

Hier een foto van de bijna volledig gereviseerde motor: 

DSCN6321.thumb.JPG.99c212ad5a39f6f508df9d2bb8ded1a9.JPG

Nu de carbu nog monteren en we kunnen testen! :)

Groetjes, nero. 

 

 

 

Link naar reactie

Het vervangen van de oliekeerring heeft je probleem opgelost?

Heb een gelijkaardig probleem met een 200 blok, ruiken en spatten op de trommel...

Jan.

Link naar reactie

Het probleem lijkt nu toch te zijn opgelost. Ik vermoed dat de krukas bij de motor niet ver genoeg richting koppeling stak (bij een large frame moet de krukasstang mooi in het midden van de carterhelft komen bij montage), dit had ik ook zo uitgevoerd maar bij de 2de maal kon ik de krukas tot helemaal het einde duwen en heb het zo gelaten. 

Het rare bij mij was wel dat de olie niet naar benzine rook, mogelijk werd er alleen olie opgezogen door de onderdruk in de cilinder?

Een andere mogelijkheid is dat er veel te veel olie in het benzinemengsel zit (maar dan mag je er al een halve bus in kappen) of dat er een veel te grote hoofdsproeier in zit.

Als de bougie vettig nat is na een goed toertje rijden denk ik wel dat het aan de oliekeerring van de koppeling zal liggen. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...