Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Solvato

Bezoek aan le chateau des tertres - champagne

Recommended Posts

Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd in het Chateau des Tertres in het zuiden van de Champagne regio, in Mussy-sur-Seine om precies te zijn. Even op verkenning gaan, kijken of logement en regio wat te bieden heeft voor de Vespa fanaat. Zouden we er een leden weekend kunnen organiseren? 

Tja, ik zou mijn bevindingen en reisverslag heel erg kort kunnen houden: Dit is top, hier moet je gewoon eens heen knallen en genieten zoals God in Frankrijk. Ongelofelijk!!!

Het zou echter een te kort reisverslag zijn, dus hier gaan we.

Plaats:
Mussy-sur-Seine ligt in het zuiden van de Champagne regio, op zo’n 400 km van Brussel en zoals de naam van het dorpje doet vermoeden slingert de Seine door het dorp. Een idyllisch dorpje met minder dan 1500 inwoners dat, net als de omliggende dorpjes, volledig in het teken staat van de Champagne

Info over Mussy-sur Seine: https://fr.wikipedia.org/wiki/Mussy-sur-Seine

bzSFJBekCg2ndj5LCYYAGjRNslm4m8IwlDjvirFJuufFMxRK2A9t2c7W8jNFLzX3WerdVcHA-he7ouc7ECb8YgYCjSE7Bp6OxXR2OLH2XFgEAZGISc6X79qw5PGkmdR1D3mYOZ9Y

UXZTp9AMgOEir_X0eJhM1MxWIr809IxIKq1IUHhGZol4EK0pFh8PZTTqW8JyrEjyqC3_rXX2j65Num3l0eCAhpanuVFduLGApabLygnXgoA8CpPbUGIEime1xpIpjbadBaVV0ysb

Mijn echtgenote en ik trokken dus met de Vespa (geladen in minibus) op weg naar het land van de bubbels, Jean-Michel en Valérie verwachtten ons omstreeks 17u00 aan het kasteel. Het bleek een uurtje of 5 rijden, meestal op tolvrije wegen, nauwelijks verkeer en best wel goede wegen. Een goed begin. Bij betere weersomstandigheden is de reis ook met de Vespa te doen.

Logement: een kasteel
Wauw. Verbazing!!! Ik had voor het vertrek een paar kleine foto’s gezien en wist ook dat je er kan logeren vanaf 35€ per persoon maar dit had ik dus even niet verwacht. Een fucking echt kasteel met alles erop en eraan. 10 slaapkamers, een ridderlijke eetzaal, een bibliotheek, kroonluchters, 8 badkamers, uitgeruste keuken, 15 hectare domein, teveel om op te noemen; helemaal voor ons alleen.

iLmKPAO4u5PpjDHSjynLfbODo8-OCmCWT4o9kAuVvubLbocL1BVGqJX46NFEMG3UAB1wFNh2xjwXR2fWiahoD2PhLcMBcKiZ12J_0yRqlCByqxdxQ6EBfUDatZf4SeVZPsrQ0Std

UNQ5vsr5EXNIP7FrXWmv84vTO5OSqQH_xgMcgK7BIRF453_7ffMNABrnnOO8zVdG4xdXySTWM0d5n40yxtyjrJX71DJXvV6Z8vRzVee5-ywvM6nIzyF29IQo49igK7y_vumvC40F

De kasteelheer (eigenaar) verhuurt dit kasteel volledig privé. Dat wil zeggen dat je als huurder kan beschikken over het volledige kasteel en domein, geen andere gasten, geen hotel zelfs de eigenaar is er niet. Privé.

Er is stalling voor de Vespa’s, parking voor andere voertuigen en het domein is omheind. 

Ik kan nog een heel hoofdstuk schrijven over het kasteel, zo’n indruk heeft het op me gemaakt. Gewoon geweldig. Uiteraard is het een oud gebouw, netjes gerestaureerd maar met zijn onvolmaaktheden. Tijdens de restauratie werden opzettelijk oude elementen behouden, krakende trappen, tjirpende deurklinken, een barst in de natuurstenen schouwmantel, aangevuld met antieke decoratie Dat maakt volgens mij het plaatje af. Te perfect, te nieuw zou gewoon niet kloppen.

jRvYnd2Jby_Fo9laZAcU4iKFtN6Eo7onAYYkpXipOxhH7hkF-hghUUi-HEN9k72GzcxVq3E0r_RmbcxZJQLNLZPXBw9KNkx6xYhayRVD0h7emUL-Go2JHuJMcxHMAbIanGf3fiAu

6okyp8OR4181TLNH4EeGxEBwGN-GvtK790HU2k4C37iPne6wdb4gP6og84I8QPnWM22a4XzkJtqpCmgKeivjmwtSOgdFcK-nUrfJIh_AXXbJN4RxZ6d2nK-9GOgZG8wEEu-7Xf-O

Het concept is simpel en interessant; je betaalt een vaste huurprijs, geldig vanaf 6 personen en voor elke volgende persoon betaal je steeds iets minder. Het wordt dus echt voordelig als je volledige bezetting hebt. 

ubJ-Qifd8caCvVmMCgWKlBMNZ0X5oMSJn8DVwgX5d9DwOKPfGvqKsi6XVvqdVyKvWluXb0Bl8CzVr2f8_bl0Zei6NvnjV1kyfqDoyFUMHBnLhjriKyDZnJXlKcbcoWtG3ISSXEa3

DYo8qYNX4nnH1YedVbpyxX_8Fao3lsdpB6j4oA5A-lPJDXYM-EpRLvjwPXsmS9FCYGs69AHDzAKvlnj5tw4JccRuK2pkmswsvOXdLmkPqHx_JaGJkO-C7wJI5Ts6pZcg3sSALIlM

Zqvtl3nzmarcwfvslg33D4ZAXzg9n7Jm84ae85tNRG2IBzHj88C9HzlMzIm2tngdS2MUWKMc-U5G9F2pbnqM-iynG0yzY0DHZQOVDYS_nb7Ed706Tayg6PfhI3sVKeKs2wtbbiz5

UhDRUkHscuZLDOfmJRhKW-l7keS2gfH8sP7DXE0DyRbUd7kvMCQBdIwiHKGFO0_fKE8m0-rSelynCzSYRQd8j1UVx7blLClUTsZ9tljjgKQgazHb48qAw3kImzOpjA25OlCjyvkP

Omgeving

Wij gingen zoals gezegd op verkenning; om in de toekomst een verblijf te organiseren voor onze eigen Vespa club. In die optiek trokken we in de regio rond, bezochten Champagne domeinen, restaurants, omliggende dorpen en andere plaatselijke bezienswaardigheden.

De regio is al net zo mooi als het kasteel. Het lijkt wel of deze wegen en omgeving speciaal voor onze hobby aangelegd werden. Je kan hier eindeloos toeren en genieten van het uitzicht. De dorpen, centra en huisjes zijn postkaart waardig en de tijd is hier precies blijven stilstaan. Er is weinig tot geen verkeer.De regio is een stuk minder toeristisch dan de bekende Epernay regio en bijgevolg ook een stuk goedkoper en rustiger.

U16p39MEqwYImO6cdqlMwfyiYJ2sMw7P_wdznUpurtM6UbiEpel7a1FOPO4TX0TKJLpxzVeLs4-xCGIP273-bSEDGt7HR0ux9a-v7tt7QvisQVoBV_j-4ftOeIG6lqAjFrqhcoXq

mpiOo499qt__spIG9CJin6gm83b92WNkrk8wdjwusxfNaDy8tSKFdky0PqiPBnmu0-1b1WvZoVyVjPSA-MPBVtFfZU_wr1ToKLGWidWp999RKFjuzRn0UPE6yFR8PwUJvCw54qON

Wij bezochten Les Riceys, Balnot, Couteron, Essoyes, Vix en Chatillon-sur-Seine een selectie van omliggende dorpen waarvan Chatillon-sur-Seine het grootste en ook het meest moderne is. Elk dorp heeft zijn specifieke trekpleister; een bron van één van de zijrivieren van de Seine, de oude “Vaas van Vix”, het geboortedorp van kunstenaar Renoir, …

9M6Tj_RkNFmAHfvBWDTL1Euef0wKD20BMLHzcWDV-QyDaf9pe2FSbWfDaS2kTMheET32-gGVYm9gdLxFIZbMmMX6MLSY75RXZStjTbFmZ5-j5n-bJQS-zjN-XGiu3gA333xHON8K

Op Valerie en Jean-Michel, het koppel dat je verblijf in goede banen leidt, kan je indien gewenst altijd terugvallen. Zij raadden ons een restaurant aan, organiseerden een Champagne tasting met bezoek aan het domein en ze hadden zelfs een heus middagmaal voor ons verzorgd te midden van de Champagne ranken.

Doen !!!
Je kan je verblijf en daginvulling volledig naar wens aanpassen:

1. Je huurt enkel het kasteel, enkel verblijf en dan zorg je voor zelf voor ontbijt, maaltijden en rondritten. Je doet je eigen inkopen of brengt wat mee en gebruikt de volledig ingerichte keuken (koelkasten, diepvries, magnetron, fornuis, vaatwassers). Alles is aanwezig, van koffielepel tot champagne emmer. Er is zelfs barbecueplaats.
  2. Je kiest bepaalde opties. Valerie en Jean-Michel kunnen zorgen voor ontbijt, maaltijden, traiteur, geleide bezoeken, picknick onderweg, … gewoon op voorhand aanvragen.

Wij gaan er binnenkort met onze Vespa Club heen. Dit is gewoon de ideale locatie voor een (lang) ledenweekend en voor de prijs moet je het niet laten, het is goedkoper dan een centerparcs huisje.

Interesse? Kijk op https://chateaudestertres.com/ en neem gerust contact om prijzen en mogelijkheden te kennen. Je mag zelfs vermelden dat ik je stuurde, misschien krijg je een extraatje.

• Like 1

Wawwww  ziet er goed uit.. laat weten als je iets organiseert

Osty