Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Warmloper 125cc


Ed75

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken ben ik eigenaar van een 2dehands LML 125cc 2-takt.

Gisteren tijdens een toertje kreeg ik wat ik denk wat men een 'warmloper' noemt?

Op een rechte baan met een lang bergaf stuk, rond de 85-90km/h blokkeerde plots het achterwiel. Een lang remspoor (en bijna een in mijn broek) maar veilig aan de kant geraakt.

Na een kwartier bekomen en afkoelen leek er niets aan de hand: starten en reed als voorheen, al durfde ik nu wel niet meer helemaal door te trekken.

De setup betreft een standaard 125cc, maar met een Pinasco racing exhaust (zat er al zo op bij aankoop).

Thuis, na wat rond gelezen te hebben hier, eens gekeken wat voor hoofdsproeier er nu in zit en dit bleek een (standaard?) 96 te zijn? Is dat niet veel te weinig? Als ik zo lees dacht ik dat dit eerder rond de 100 zou moeten zijn?  Ook voor andere sproeiers vraag ik me af of deze aangepast moet worden?

Daarbuiten meng ik steeds handmatig op exact 2%, dus dat lijkt me in orde te zijn.

Alle advies welkom, ik ben even het vertrouwen kwijt.

Link naar reactie

Da zal idd een warmloper geweest zijn. Als je voelt dat de motor begint te haperen (neiging tot vastlopen) trek je best de koppelingshendel in en laat de scooter uitbollen. Dit voorkomt remsporen op het straat en in de broek. :)

Ik vermoed dat je die vastloper kreeg op volgas?  Dan is het voldoende om de hoofdsproeier te vervangen. Koop een setje sproeiers en begin voldoende groot.  Rij telkens een mooi toertje tot de motor goed warm is en rij dan een km lang op volgas.  Stop dan, leg de motor stil en controleer de kleur van de bougie.  Die zou licht- tot donkerbruin moeten zijn (koffie met melk). 

Als je lange tijd op een rechte baan rijdt in bergaf hebben de meeste mensen de neiging om wat gas te lossen om minder snel te rijden. Dag mag maar probeer af en toe wat gas bij te geven, zo vermijd je dat er te weinig smering gebeurd in de cilinder. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Nero, dit is een van de dingen waar ik mij alle lange tijd vragen bij stelde, als je redelijk lang bergaf rijd zonder gas te geven beweegt je piston evenveel als bij lage snelheid te rijden, maar dan wel zonder smering. Is een goede tip die waarschijnlijk niet veel gekend is. Dus bij vrij uitbollen ook af en toe eens gas geven. Specialisten, correct me if i'm wrong.

 

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Wel gewone benzine tanken he, op shell ultimate of supreme of hoe heet dat spul komt die kleur niet goed.

Enige tijd geleden de beste benzine van shell getankt en vlot daarna een andere uitlaat gestoken.

Vervolgens vreselijk aan het stoeien geraakt met de sproeiers om maar koffie met melk te bereiken.

Uiteindelijk bij sproeier 145 was de tank leeg en geen ander voorhanden dan een witte pomp met standaard peut.

Toen bij 145 een volledig zwarte bougie:P 

  • Haha 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
2 uur geleden, PX John zei:

Hallo

ik heb hetzelfde meegemaakt. Was het nu een warmloper van jou? Welke schade had je dan? Hoe heb je het opgelost? Nieuwsgierig!

Had geen schade, sproeier ietsje groter geplaatst en sindsdien geen probleem gehad, met Nero's tip in gedachten.

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...