Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lichtopbrengst en aarde


Ivar Plagge

Aanbevolen berichten

He goedemiddag,

Al weer enige tijd is mijn Vespa klaar en ga er (bij mooi weer) regelmatig mee naar mijn werk. Probleemloos vooralsnog.

Wat echter nog wel een aandachtspuntje is dat is de lichtopbrengst. Vespa start goed. Verlichting werkt ook allemaal (ook de knipperlichten) maar de lichtopbrengst is laag. En de lampen branden zo zwak dat ik er eigenlijk niet mee wil rijden als het schemerig of donker is. 

En dat terwijl een andere Vespa die ik heb staan echt vele malen meer lichtopbrengst heeft.

De vraag is dan natuurlijk waar ligt dat aan. 

Kan iemand mij vertellen waar de aarde punten zich bevinden op het frame. Verlichting is correct aangesloten. Ik weet dat er een aarde punt onder het zadel in het frame zit (zijkant). Daar heb ik reeds het frame "kaal" gemaakt zodat contact beter zou zijn. Heeft niet geholpen. En de bobijn zit met de zwarte draad vast aan het blok dacht ik. 

  • Zijn er verder punten waar de kabelboom aan het frame vast zit?
  • Wat zijn verder aandachtspunten / tips?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Groet,

 

Ivar

 

Link naar reactie

Hallo Ivar, welk type Vespa en welk jaar heb je? Ik heb gemerkt dat bij de meeste typen Vespas het zeer van belang is de juiste wattages wbt lampen aan te houden. (die ook in de owners manual staan)

Om de juiste lichtopbrengst te hebben.

Check ook evt weerstanden, en het juiste aantal ampere is geinstalleerd.

Link naar reactie

Ampere zijn geinstalleerd?

Ampere is afhankelijk van spanning en vermogen.

Weerstanden zullen er niet extra gemonteerd zijn, het beschikbaar vermogen is toch al niet bijzonder.

Zeker wel van belang monteer de juiste lampen behorend bij de scooter.(geen 12 volt in een 6 volt installatie etc)

Voor zover ik weet zou je in het elektrisch schema moeten kunnen zien waar een hoe het een en ander aan massa ligt(aarde is echt iets anders).

Controleer deze punten en zorg eventueel voor extra draden die vanaf die punten naar de centrale massa gaan als dit mogelijk is, zodat de overgangsweerstand en verliezen zo klein mogelijk blijven.

Als je hier niets van begrijpt zoek dan iemand die wel iets snapt van spanning en stroom.

 

 

Link naar reactie

Betreft het de PK uit je profiel? Check het voltage op de kabelboom even voor (15 en 40v afhandelijk van het toerental) en na (12~13v constant) de regulator. Kloppen de waarden niet dan is respectievelijk de lichtspoel of de regulator te vervangen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...