Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gashendel blijft hangen


Chris Van der Auwera

Aanbevolen berichten

ls je zegt dat het de gashendel is... even de het carburateurhuisje open maken (luchtfilter er af) en de boel starten kijken of het ook daadwerkelijk je gashendel is die blijft hangen, dat heb je zo gezien. Dan kan het nog de kabel of de hendel zelf zijn. Anders de carb en de pakkingen er omheen even reviseren. Is ook zo gedaan. 

Link naar reactie

Valse lucht? PXjes uit 1982 met originele krukaskeerringen durven daar al es gevoelig voor zijn. :) 

 

Link naar reactie
15 hours ago, Frederik9111 said:

Valse lucht? PXjes uit 1982 met originele krukaskeerringen durven daar al es gevoelig voor zijn. :) 

 

idd! ik gebruik hem regelmatig om met de zoon te stayeren.

Dwz naast jaagpad van herentals naar antwerpen met de zoon erachter met de race fiets. Loopt niet altijd goed op het lange stuk waar ik continue dezelfde snelheid haal. (45 à 50 km/h) Heb al gehad dat hij vervelend begon te puffen en krachtverlies had op de terug weg van A'pen naar herentals, ik geraakte na een korte draai bijna niet meer op snelheid. Vorige week de gashendel, tegen 50 bleef die hangen en had is cruise control, 1e keer kon ik corrigeren maar 2e keer moet stopcontact dicht draaien en zo tot stilstand komen, met een brullende motor. Best bangelijk moment.

Link naar reactie
On 4/30/2019 at 1:38 PM, pdvd said:

ls je zegt dat het de gashendel is... even de het carburateurhuisje open maken (luchtfilter er af) en de boel starten kijken of het ook daadwerkelijk je gashendel is die blijft hangen, dat heb je zo gezien. Dan kan het nog de kabel of de hendel zelf zijn. Anders de carb en de pakkingen er omheen even reviseren. Is ook zo gedaan. 

heb carburator huisje open gemaakt en lucht filter eraf. gashendel beweegt vlot. 

kan ik de boel opstarten met de luchtfilter eraf? 

reviseren carb en pakkingen, vind ik daar ergens meer info over?

Link naar reactie
1 uur terug, Chris Van der Auwera zei:

heb carburator huisje open gemaakt en lucht filter eraf. gashendel beweegt vlot. 

kan ik de boel opstarten met de luchtfilter eraf? 

reviseren carb en pakkingen, vind ik daar ergens meer info over?

Tuurlijk kun j e'm gewoon starten zonder luchtfilter en het deksel! Alleen uitkijken dat er niets in je carburateur vliegt. 

Die revisie is erg simpel. Gewoon een setje bestellen en het ding uit elkaar halen (alles reinigen) en weer in elkaar steken met de nieuwe onderdeeltjes (pakkingen, rubbertjes, vlotternaald). Niet vergeten (zeker in jouw geval) de pakkingen tussen het huisje en de body en het huisje en de carb ook te vervangen aangezien je daar dus valse lucht door kunt krijgen. 

En even onthouden hoeveel slagen de luchtnaald en de stationair open stonden (oftewel eerst dichtdraaien om dit te weten te komen en dan geheel open om ze er uit te halen).

Hier een paar plaatjes van een par weken terug toen ik de mijne gereviseerd heb. Busje remreiniger en een compressor om de boel goed door te blazen en je komt een heel eind.

QyNWPYT.jpg

rx96VMX.jpg

NLELB5K.jpg

 

DB5lCLr.jpg

D5PSIdl.jpg

4JzsilN.jpg

Ts84g4h.jpg

 

 

Link naar reactie

bedankt!

 Net terug opgestart, en de motor deed meer en meer toeren, hij reed op zichzelf. Was nu ook niet de bedoeling :-(

Zou het kunnen dat ik de stationair moet bijdraaien?

 

btw, nu we toch bezig zijn. Voorlicht brandt kwasi niet, (pinker doen het ook niet) maar batterij net gemeten en is vol. Enig idee?

Link naar reactie
35 minutes ago, Spaniard said:

Op het forum vind je ook een uitgebreide uitleg hoe je een motor reviseert , hier heb je nog een goeie site met duidelijke info ;) 

http://www.scootermercato.com/Garage/Tech-Tips

http://www.scooter-freaks.nl/forum/techniek/tech-centrum/-2-takt/afstellen-aa/449972-how-to-de-carburateur-en-het-afstellen

had ook deze net gevonden. 

Link naar reactie

Verlichting met accu weet ik weinig van, de mijne heeft geen accu maar gewoon even gaan meten met draaiende motor met multimeter waar wel of geen stroom op staat dat werkt het beste. Ik heb in mijn vorige post nog wat meer foto's toegevoegd. Stationair verder terug draaien kun je natuurlijk altijd proberen. 

Link naar reactie
11 minutes ago, pdvd said:

Tuurlijk kun j e'm gewoon starten zonder luchtfilter en het deksel! Alleen uitkijken dat er niets in je carburateur vliegt. 

Die revisie is erg simpel. Gewoon een setje bestellen en het ding uit elkaar halen (alles reinigen) en weer in elkaar steken met de nieuwe onderdeeltjes (pakkingen, rubbertjes, vlotternaald). Niet vergeten (zeker in jouw geval) de pakkingen tussen het huisje en de body en het huisje en de carb ook te vervangen aangezien je daar dus valse lucht door kunt krijgen. 

En even onthouden hoeveel slagen de luchtnaald en de stationair open stonden (oftewel eerst dichtdraaien om dit te weten te komen en dan geheel open om ze er uit te halen).

 

11 minutes ago, pdvd said:

Tuurlijk kun j e'm gewoon starten zonder luchtfilter en het deksel! Alleen uitkijken dat er niets in je carburateur vliegt. 

Die revisie is erg simpel. Gewoon een setje bestellen en het ding uit elkaar halen (alles reinigen) en weer in elkaar steken met de nieuwe onderdeeltjes (pakkingen, rubbertjes, vlotternaald). Niet vergeten (zeker in jouw geval) de pakkingen tussen het huisje en de body en het huisje en de carb ook te vervangen aangezien je daar dus valse lucht door kunt krijgen. 

En even onthouden hoeveel slagen de luchtnaald en de stationair open stonden (oftewel eerst dichtdraaien om dit te weten te komen en dan geheel open om ze er uit te halen).

ivm die valse lucht, heb gemerkt dat de pakking (de plastiek strip) niet volledig afsloot. er was een stuk van 5 cm niet afgesloten. Is dat een issue?

Link naar reactie

Die maakt niet uit, dat is puur om te voorkomen dat er geen vuil zo in komt. Er komt zat lucht in het huisje via de slang die het frame in gaat. Het gaat om de lucht die er extra bij je mensgel komt na het mengen van lucht met benzine. 

Link naar reactie
15 uren geleden, jeansprint zei:

Oliekeerring vliegwielkant...

Ik zou zeggen probeer eerst de makkelijkste mogelijkheden om op te lossen uit te sluiten en kijk dan verder. Beginnen met het splitsen (en volledig reviseren) van een blok is een beetje over de top als blijkt dat de gaskabel gewoon blijft hangen of de valse lucht gewoon via een pakking bij de carburateur komt. 

Link naar reactie

Ik zou als ik jou was gewoon een volledige pakkingset voor de carbu kopen , een nieuwe keerring vliegwielkant , een vliegwielhouder en vliegwieltrekker kopen , 

en dat allemaal erin steken , ook eens kijken of je carbu nog vlak is , op een vlakke glasplaat kan je een stuk fijn schuurpapier plakken , en er dan licht over gaan met je carbu , 

met je vliegwiel trekker haal je je vliegwiel eraf , keerring erin , en  dan kan je ook eens kijken of je draden van je stator nog goed zijn enz , koop ook maar een nieuwe vlotternaald , die beter tegen de moderne benzine kan , zo ben je al een heel stuk verder en heb je wat ervaring opgedaan met sleutelen ;) 

Link naar reactie

Of koop maar gelijk een elettrica, dan weet je helemaal zeker dat je nooit meer gezeik zult hebben met je carburateur of een vliegwiel of een vlotternaald. En als bijkomend voordeel mag je dan zowaar de LEZ zone weer binnen rijden zonder gemekker aan je kop. 

Link naar reactie

In de loop der jaren heb ik welgeteld één scheve luchtfilterbox gezien nadat de eigenaar een nulleke te veel had aangeduid op z'n moment sleutel. Scheurtjes in pakkingen "groeien" niet in de loop der jaren. Zélfs al zou het aan één vliegwielkeerring of pakking liggen... de andere keerringen, pakkingen, rubbers,... zijn even oud. Binnen een maand jaar sta je gegarandeerd weer aan de kant. Korte pijn en na revisie weer goed voor 30.000 zorgeloze km's :)

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Frederik9111 zei:

In de loop der jaren heb ik welgeteld één scheve luchtfilterbox gezien nadat de eigenaar een nulleke te veel had aangeduid op z'n moment sleutel. Scheurtjes in pakkingen "groeien" niet in de loop der jaren. Zélfs al zou het aan één vliegwielkeerring of pakking liggen... de andere keerringen, pakkingen, rubbers,... zijn even oud. Binnen een maand jaar sta je gegarandeerd weer aan de kant. Korte pijn en na revisie weer goed voor 30.000 zorgeloze km's :)

 

Je hebt helemaal gelijk! Wat ik al wel regelmatig gezien heb is een pakking onder de box die door de en montage van de carburateur domweg kapot was zonder dat de eigenaar van het spul dat in de gaten had.

Link naar reactie
8 uren geleden, pdvd zei:

Ik zou zeggen probeer eerst de makkelijkste mogelijkheden om op te lossen uit te sluiten en kijk dan verder. Beginnen met het splitsen (en volledig reviseren) van een blok is een beetje over de top als blijkt dat de gaskabel gewoon blijft hangen of de valse lucht gewoon via een pakking bij de carburateur komt. 

Keerring aan de kant van het vliegwiel kan je vervangen zonder het blok te splitsen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...