Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vlb blok tunen


iHans

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Heb het originele blok van mijn '65 Sprint opengehaald en ga een volledige revisie doen. Wil er gelijk een 3e poort in frezen, 177 monteren en elektronische ontsteking.

Zag op SIP een Mazzucchelli krukas  waarop de PX ontsteking kan, iemand daar ervaring mee? Vespatronic is natuurlijk ook een optie maar loopt aardig in de papieren ben ik bang.

Wat te doen met de overbrenging, iets minder toeren in 4 heeft wel mijn voorkeur, weet ook niet hoe de verhouding is tov mijn P125 blok? Moet bovenal gewoon betrouwbaar zijn en wil er lekker mee kunnen toeren. Top rond de 100 km p/u is zat. Wil gelijk de juiste keuzes maken, rij nu met een DR177 (p125 blok) en al rijd deze fijn en hard zat ben ik niet gelukkig met de rammel die er in zit. Verbruikt trouwens ook behoorlijk wat... 

Hoor graag jullie suggesties en ervaringen, alle ideeen en suggesties zijn welkom. 

Link naar reactie

Hoi Hans, 

ik heb die krukas met de aangepast 20mm conus zodat de px ontsteking past op mijn Sprint V zitten, prima krukas nog niets op aan te merken. Heb er zelf wel een Vespatronic op zitten. 

Merk wel dat mijn verbruik nu ik er weer een SI20/20D op heb ipv de 24/24e een stuk lager is geworden iets minder vermogen maar kan nog steeds de 100km per uur wel halen. 

Kijk ook even goed hoeveel tanden je koppeling heeft, deze aanpassen naar 22 of 23 is wel aan te raden. 

Gr Koen

Link naar reactie

BGM heeft een setje dat gewoon past op je huidige krukas. Werkt perfect plug&play.

Voor 177 steek ik meestal een 23/67 vertanding.

Link naar reactie

Thx voor de tips! BGM  ontsteking had ik nog niet gevonden. Lijkt me idd ook een goed alternatief. Ben zo te zien de eerste die het blok heeft geopend en aangezien krukaslager paar kogels mist miss beste krukas ook maar vervangen was mijn idee. 

@Koen wat is je sproeier setup met 20/20? 100km is lekker, haal max 95 op GPS wind mee nu met het P blok en DR177, heb de koppeling niet veranderd overigens, weet niet wat er nu inzit.

Wat zou de beste cilinder zijn voor mijn doel in prijs/kwaliteit afgewogen? 

Link naar reactie
26 minuten geleden, iHans zei:

...aangezien krukaslager paar kogels mist...

Huh?! :blink:

26 minuten geleden, iHans zei:

 @Koen wat is je sproeier setup met 20/20? 100km is lekker, haal max 95 op GPS wind mee nu met het P blok en DR177, heb de koppeling niet veranderd overigens, weet niet wat er nu inzit.

Wat zou de beste cilinder zijn voor mijn doel in prijs/kwaliteit afgewogen? 

Met een kleinere carbu laat je flink potentieel liggen (in top maar vooral ook in koppel). Een 24/24-carbu kost nu ook geen nier, he. 100km/u met 21/67 vertanding? Zou kunnen, maar dan toch met een flink toerental. Gecombineerd met een matige cilinderkwaliteit is dat toch echt wel vragen om een plakker of vastloper hoor. 

Mijn advies: sowieso aluminium! Pinasco MangyCours (top; plug&play) en BGM (iets meer squishmogelijkheden) zijn uitstekend. I.c.m. een versterkte koppeling, fast flow carbu en benzinekraan, verlengde verhoudingen en een verlicht vliegwiel heb je'n aardig motortje (al heb je voor dat laatste een PX-krukas nodig).

Link naar reactie
3 minutes ago, Frederik9111 said:

 

Mijn advies: sowieso aluminium! Pinasco MangyCours (top; plug&play) en BGM (iets meer squishmogelijkheden) zijn uitstekend. I.c.m. een versterkte koppeling, fast flow carbu en benzinekraan, verlengde verhoudingen en een verlicht vliegwiel heb je'n aardig motortje (al heb je voor dat laatste een PX-krukas nodig).

Wat zou zo een dergelijke setup ongeveer kosten (eventueel voor een vbb)?

Is dat nog betrouwbaar?

zijn trommelremmetjes nog voldoende dan? 

*Weet wel noet of ik zomaar dit topic mag vervuilen. Indien niet, bij voorbaat sorry ;)

Link naar reactie
2 uren geleden, DD_ves zei:

Wat zou zo een dergelijke setup ongeveer kosten (eventueel voor een vbb)?

Is dat nog betrouwbaar?

zijn trommelremmetjes nog voldoende dan? 

*Weet wel noet of ik zomaar dit topic mag vervuilen. Indien niet, bij voorbaat sorry ;)

Nog steeds on topic wat mij betreft;-)

Link naar reactie
4 uren geleden, DD_ves zei:

Wat zou zo een dergelijke setup ongeveer kosten (eventueel voor een vbb)?

Even snel uit het hoofd op basis van Duitse webshopprijzen (het kan goedkoper als je de verschillende onderdelen bij elkaar sprokkelt bij de goedkopere Italiaanse webshops):

- Pinasco Magnycours: €350

- versterkte 7-veers of Cosa-koppeling met aangepaste vertanding: € 250 (+ eventueel PX200 koppelingsdeksel €70)

- Bigbox uitlaat: €140

- 24/24 carbu en fastflow kraan: € 125

- Krukas met vervroegd timing: € 150

- PX-stator: € 75 + CDI-regulator, conversiekabelboom,... €125

- 1800g vliegwiel: €150

- klein revisiegrut, lagers, keerringen, schakelkruis, versterking primaire as, kickstarter tandwiel, remblokjes, pakkingen,...: €200

Of ik dit persoonlijk in een 60 jaar blokje zou investeren is nog maar de vraag. Misschien beter eerst uitkijken naar een goed PX basisblokje...?

4 uren geleden, DD_ves zei:

Is dat nog betrouwbaar?

Goed uitgevoerd 100 keer betrouwbaarder dan een ongeopend 60jarig 6v blokje. 

4 uren geleden, DD_ves zei:

zijn trommelremmetjes nog voldoende dan? 

8inch remmetjes bijten een stuk minder dan 10inch varianten. Maar mijn ervaring is dat veiligheid, snelheid en remafstand meer beïnvloed worden door de berijder dan de diameter van de remtrommels.

Anderzijds levert een dergelijke motoropbouw echt wel veel fun, vinnigheid en snelheidsgevoel op 8inch. 90km/u op 8” geeft evenveel kick als 130km/u op 10”. Is het een goed idee? Neen. Is het big fun? Ja! B)

Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

Ik heb zoiets in mijn hoofd voor in de winter :D

In de winter 100km/u op 8 inch klinkt als een slecht plan:o

sowieso in de winter op een vespa is niet een heel erg goed idee, zonde vd vespa.

Link naar reactie

Ik heb deze sproeiers aangehouden voor de si20/20. 

Een Rally 180 heeft origineel ook een si20/20 dus zou goed moeten kunnen. Enige wat ik heb kunnen vinden is dat hij iets minder wordt gekoeld door minder benzine verbruik, wat idd een grotere kans geeft op een vastlopen. 

Heb zelf nog een 24/24e liggen dus ga die ook zeker nog wel proberen, maar lager verbruik is wel fijn.

846E34E2-81C5-4AEB-BEAA-7623AF59CACE.png

Link naar reactie
22 uren geleden, Frederik9111 zei:

Huh?! :blink:

Met een kleinere carbu laat je flink potentieel liggen (in top maar vooral ook in koppel). Een 24/24-carbu kost nu ook geen nier, he. 100km/u met 21/67 vertanding? Zou kunnen, maar dan toch met een flink toerental. Gecombineerd met een matige cilinderkwaliteit is dat toch echt wel vragen om een plakker of vastloper hoor. 

Mijn advies: sowieso aluminium! Pinasco MangyCours (top; plug&play) en BGM (iets meer squishmogelijkheden) zijn uitstekend. I.c.m. een versterkte koppeling, fast flow carbu en benzinekraan, verlengde verhoudingen en een verlicht vliegwiel heb je'n aardig motortje (al heb je voor dat laatste een PX-krukas nodig).

Kogels verdwenen.. snappen doe ik het ook niet...

Als ik beide cilindersets opzoek staat er bij de Pinasco VLB1T 0150001- en bij de BGM alleen VLB1T zie ik iets over het hoofd? Heb zelf een VLB in de 3000 range, een hele vroege dus. Voel overigens zelf wel wat voor de BGM cilinder en de squish ruim houden. Zoals ik al zei wil betrouwbaar toeren en vind snelheid niet het belangrijkste. 95% van de tijd rij ik 75. Trek ik even door naar +90 idd teveel toeren. Dus met het op te bouwen VLB blok andere vertanding, goede cilinder wrsch de BGM, evt. krukas en de PX ontsteking die ik al heb of bestaande krukas en de BGM ontsteking. Dan heb ik met mijn doel toch een fijn blokje dacht ik.

53181553-52E7-425F-9A39-5E745B03C177.jpeg

Link naar reactie

Pinasco heeft een 2 en 3-poorts variant. Vandaar het onderscheid bij eerste VLB Sprint (2 poorts) en tweede VLB Sprint Veloce (3 poorts). Verder vrijwel geheel identiek. 

Eigenlijk ben je maar 1 kogeltje kwijt :-) Het rekje waar de kogels normaliter in liggen is geheel weg, zo te zien... Die krukas heeft mogelijk heel lang in onbalans gedraaid. In alle eerlijkheid vind ik dit nou niet meteen een goeie start waartegen je een kleine €1000 gaat tegenaan gooien.

Link naar reactie
2 uren geleden, Frederik9111 zei:

Pinasco heeft een 2 en 3-poorts variant. Vandaar het onderscheid bij eerste VLB Sprint (2 poorts) en tweede VLB Sprint Veloce (3 poorts). Verder vrijwel geheel identiek. 

Eigenlijk ben je maar 1 kogeltje kwijt :-) Het rekje waar de kogels normaliter in liggen is geheel weg, zo te zien... Die krukas heeft mogelijk heel lang in onbalans gedraaid. In alle eerlijkheid vind ik dit nou niet meteen een goeie start waartegen je een kleine €1000 gaat tegenaan gooien.

Die €1000 gaat het toch kosten gaat het in dit blok niet dan wel in een andere. Maar ik zie vooralsnog geen schade dus denk wel dat het goed komt hoor. En gaat tenslotte om de bezigheid toch:D

Link naar reactie

Da’s zeker dadde! Ben vooral benieuwd naar de 3de poort creatie. Fotootjes posten eej!

Link naar reactie
21 uren geleden, Frederik9111 zei:

Da’s zeker dadde! Ben vooral benieuwd naar de 3de poort creatie. Fotootjes posten eej!

Zal ik doen. Gaat wel even tijd overheen hoor, volgende week straal ik de helften even maar voordat ik in het blok ga zagen en frezen moet ik wel even zeker weten dat iemand het kan lassen voor me. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi Hans,

begin mezelf ook te ergeren aan het gepingel van de DR177. Maar als ik deze review lees https://scooterlab.uk/fit-tune-bgm-177-kit-part-4-workshop/ dan doet de BGM177 dat ook.

Iemand toevallig ervaring met de ijzeren 177 van Polini? https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/engine/cylinders/largeframe/cylinderkit-polini-177-cc-vespa-125-px-ts-sprint-v-d-63-stroke-57.2.1.26.gp.99.uw.

groet Koen

Link naar reactie

Da’s nog de oude BGM-kit met vorige piston-leverancier, Koen.

Anno 2019 zou’k elke stalen cilinder laten passeren. Bgm en Pinasco Magnycours kosten amper een paar tientallen euro’s meer met alle bijbehorende Nicasil- en aluminiumvoordelen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...