Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Benzinemeter


MccullenBE

Aanbevolen berichten

Sinds paar dagen heeft mijn benzinemeter het begeven.

De Px is van bouwjaar 2013.

Hij gaat van plat naar de 0. Hij gaat dus wel 1cm omhoog dus is waarschijnlijk niet helemaal defect. 

iemand enig idee wat ik kan controleren of kan vervangen hiervoor ?

Alvast bedankt

Ps benzinetank is niet leeg :D

11.jpg

12.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, sidvespa zei:

Kijk eens met een lamp in uw benzinetank , via uw opening om te tanken , naar de positie van uw vlotter in uw tank en kijk dan even of deze vrij kan bewegen enz 

grtz sidvespa

Vlotter ligt horizontaal, kan vrij bewegen en ligt te drijven

Link naar reactie

ok dat zal dan wel in orde,zijn , 

heb je alle elektrische connecties ( aansluit fiches ) al eens gecontroleerd of deze wel goed in elkaar bevestigd zijn kan zijn dat deze losgetrild zijn 

andere mogelijkheid is dat uw vlotter stuk is , ik dacht dat de vlotter een potentiemeter is dus wanneer hij hoog staat veel elektriciteit , laag weinig elektriciteit naar uw benzine meter  ( niet mijn dada dus iemand die er meer van kent mag mij gerust corrigeren hoor )

grtz sidvespa

Link naar reactie

Of stekkertje achter de neus gelost? Of teller stuk? Van waar ben je? Ik heb beide los liggen voor een testje.

 

Link naar reactie

Met een multimeter de ohmse weerstand meten op uw vlotter en dan de vlotter met een ijzerdraadje op en neer bewegen.

De waardes die u moet meten weet ik niet maar als je bij het bewegen van boven naar beneden een constante verandering ziet dan is uw vlotter in orde.

Dezelfde meting kunt u nogmaals doen bij uw stuur ,zijn de waardes dan overeenkomend dan is uw bedrading naar voor toe ook in orde en ligt het dus aan uw meter.

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb me vorige week ook een breuk gezocht naar de niet-werking van een px-benzinemeter.

Het blijkt dat de vlotterwerking de naald enkel kan doen dalen, niet stijgen. Je moet dus met andere woorden eerst voltanken en dan pas starten (duurt een paar seconden voor de naald naar het 100% niveau stijgt). Was me nog nooit opgevallen. 

Dus wanneer je, met de hele benzinemeter uit de tank en de vlotter helemaal naar beneden, de Vespa start en met de hand de vlotter manipuleert, heeft dat geen effect op het peil (blijft op 0 staan) noch op het reservelichtje. Als je daarentegen de vlotter eerst helemaal opheft (en -houdt) en dan start, kan je wél het peilniveau naar beneden beïnvloeden door de vlotter handmatig te bewegen.

Link naar reactie
4 uur geleden, Frederik9111 zei:

Ik heb me vorige week ook een breuk gezocht naar de niet-werking van een px-benzinemeter.

Het blijkt dat de vlotterwerking de naald enkel kan doen dalen, niet stijgen. Je moet dus met andere woorden eerst voltanken en dan pas starten (duurt een paar seconden voor de naald naar het 100% niveau stijgt). Was me nog nooit opgevallen. 

Dus wanneer je, met de hele benzinemeter uit de tank en de vlotter helemaal naar beneden, de Vespa start en met de hand de vlotter manipuleert, heeft dat geen effect op het peil (blijft op 0 staan) noch op het reservelichtje. Als je daarentegen de vlotter eerst helemaal opheft (en -houdt) en dan start, kan je wél het peilniveau naar beneden beïnvloeden door de vlotter handmatig te bewegen.

 

Dit klinkt als heel erg bijzonder, bijna net zoals het volgende;  Als ik mijn band oppomp met het ventiel onder dan blijft de lucht er niet in als ik die zelfde band oppomp met het ventiel boven dan blijft hij dagen hard.

De vlotter is een regelbare weerstand die meer of minder spanning doorlaat naar de meter,de meter is eigenlijk het omgekeerde en gaat doordat er meer of minder spanning is bewegen.

Hierin zit verder niets slims ingebouwd wat het hierboven beschreven zou kunnen veroorzaken.

 

Het meten op de vlotter kan je op het grijze stekertje wat er bovenop zit. Zo te zien zitten er drie draden in waarvan er 1 een massa zal zijn,tussen de andere twee kun je de weerstand meten.

Bij het naar boven en of naar beneden bewegen van de vlotter zou je dan een reeks veranderende getallen op je meter moeten zien.

Welke draden het in de neus zijn? Geen idee kijk eens onder de teller daar zit hoogstwaarschijnlijk een stekker met maar een paar kleurtjes.

Je kunt dan met dezelfde meter in dezelfde stand controleren welk kleurtje er in verbinding staat met het grijze stekertje op je vlotter.

Succes!

 

Ps kijk eens op youtube naar hoe een multimeter werkt.

 

 

Pps, die band heeft met het ventiel boven viagra gehad ;-)

Link naar reactie

Ik heb me even hard achter de oren gekrapt als jij, Bowyer! Dit is enige conclusie die ik kon trekken na een hele dag demonteren en hermonteren (met 3 tankvlottersystemen, 2 originele en 1 SIP PX-teller, puggen achter - en vooraan). Mogelijk vergis ik me, maar ondertussen werkt m'n teller opnieuw. :D 

Link naar reactie

En als de peilnaald in de teller nou es warmtegestuurd is? Dus een maximale puls nodig heeft om uit te zetten (naar 100%) en daarna enkel kan krimpen? Ik probeer straks met een extra vlotter es te simuleren en op video/foto vast te leggen.

Link naar reactie

Wat wel weer is is dat er een rem op zit dmv van een soort elektronische demper zodat de wijzer niet bij elke hobbel of remactie heen en weer slaat.

In de meest auto's en motorfietsen is dit zo, dat is ook de reden dat na het starten de wijzer maar langzaam naar de stand toe gaat die daadwerkelijk door het tankelement word gemeten.

Dus mogelijk een pietsje meer geduld als u aan het tankelement beweegt geeft na een paar tellen reactie op uw meter.

Ben trouwens heel benieuwd naar dat filmpje!!

Link naar reactie
6 uur geleden, MccullenBE zei:

Momenteel in het gips. En wat moeilijk om te bekijken. Van zodra ik wat meer mobiel ben, zal ik hem voltanken en kijken waar het fout loopt. 

Sterkte!

 

Maareh, toch niet omdat uw benzine op was hé?:lol:

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...