khalilou Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 Mijn Vespa Special start bij de eerste kick als ik hem, zelfs na maanden uit de garage haal. (Zonder choke) Maar eens de motor warm is krijg ik deze na een stop (soms zelfs al na 10km ofzo) zeer moeilijk terug in gang. iemand advies wat het probleem zou kunnen zijn? Bij mijn vorige Vespa was het steeds andersom, moeilijk in gang met koude motor, met warme motor direct gestart.. Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 Carburateur al eens schoon gemaakt? Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 2 hours ago, khalilou said: Mijn Vespa Special start bij de eerste kick als ik hem, zelfs na maanden uit de garage haal. (Zonder choke) De choke zorgt voor een rijker mengsel. Als jij kan starten zonder choke, betekent dat dan niet dat je Vespa te rijk staat afgesteld? En dat hij dus verzopen is op dat moment? Probeer eens het volgende als hij niet wil starten: - Vespa naar links leunen - Choke uit - 1/4 gas geven - kicken Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 23 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2019 38 minuten geleden, DD_ves zei: De choke zorgt voor een rijker mengsel. Als jij kan starten zonder choke, betekent dat dan niet dat je Vespa te rijk staat afgesteld? En dat hij dus verzopen is op dat moment? Probeer eens het volgende als hij niet wil starten: - Vespa naar links leunen - Choke uit - 1/4 gas geven - kicken En hoe kan je je mengsel dan fine tunen? carburator is nog niet schoon gemaakt de laatste 2 jaar, nogal omslachtig om die te demonteren bij een smallframe lijkt me.. als dit het euvel zou oplossen kan ik er me wel eens aan wagen natuurlijk. Is enkel schoonmaken dan voldoende, of moeten er onderdelen worden vervangen? Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 Ik zou 'm eerst al eens proberen af te stellen. Is het een Dell'Orto? Dan is de basis setting 1.5 toertjes uit denk ik. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 16 minutes ago, khalilou said: Is enkel schoonmaken dan voldoende, of moeten er onderdelen worden vervangen? Je kan revisiesetjes kopen, kosten 2 keer niks en dan heb je alles ineens goed/nieuw. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 http://www.vespa-50.com/Carburator/settings.html Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 23 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2019 37 minuten geleden, DD_ves zei: Ik zou 'm eerst al eens proberen af te stellen. Is het een Dell'Orto? Dan is de basis setting 1.5 toertjes uit denk ik. Ik vermoed van wel, en is dit hetzelfde vijsje die de toeren regelt? daar heb ik in het verleden wel al eens aan gedraait omdat de relantie nogal zwak leek, motor viel soms stil alsk in neutraal stond.. Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 1 hour ago, khalilou said: Ik vermoed van wel, en is dit hetzelfde vijsje die de toeren regelt? daar heb ik in het verleden wel al eens aan gedraait omdat de relantie nogal zwak leek, motor viel soms stil alsk in neutraal stond.. Ik denk het niet. Is heel lang geleden dat ik er nog ene gezien heb, maar vraag me af of het niet net links daarvan is. Misschien kan iemand anders even reageren? Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 23 april 2019 Delen Geplaatst: 23 april 2019 Wel oppassen dat je hem niet te arm afstelt, want dan ga je schade rijden. Je moet eigenlijk even googelen naar een procedure. En daarna je bougie checken. Moet lichtbruin zijn, koffie met melk. Zeker niet wit. Nu, ik ben ook geen expert he.. ik ben zelf ook ongerust dat de mijne te arm staat en ga de procedure bij de mijne opnieuw doen. Maar da’s wel een largeframe De procedure voor een largeframe is om de ralentie hoger te zetten, de air/fuel dicht te draaien tot de motor bijna stilvalt en dan per 1/4 toer open te draaien totdat het toerental niet meer omhoog gaat en de motor mooi draait. Daarna de ralenti terug omlaag draaien. maar er zijn dus wel basis-settings zoals die 1.5 toertjes uitdraaien. succes! Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 24 april 2019 Delen Geplaatst: 24 april 2019 Niet starten bij warme motor kan ook wijzen op een kapotte krukaskeerring; door het warme (uitgezette) metaal komt de keerring deels los en zuigt valse lucht. Olie aflaten en eens ruiken of er een benzinegeur aan hangt? Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 24 april 2019 Delen Geplaatst: 24 april 2019 Het zou ook een soort van vapor lock kunnen zijn door het opwarmen van (een te lange of verkeerd gerouteerde) benzineleiding? Link naar reactie
DD_ves Geplaatst: 25 april 2019 Delen Geplaatst: 25 april 2019 en, @khalilou ? Nog iets gevonden? Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 25 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2019 Op 24/4/2019 om 14:12, Thomassker zei: Niet starten bij warme motor kan ook wijzen op een kapotte krukaskeerring; door het warme (uitgezette) metaal komt de keerring deels los en zuigt valse lucht. Olie aflaten en eens ruiken of er een benzinegeur aan hangt? Thomas, ik heb een paar weken terug de olie afgelaten en ververst, en er was me niet direct iets opgevallen. op dat moment de bougie ook eens vervangen waarvan de kleur me wel koffie met melk leek maar wel wat ‘olie achtige’ schijn.. Het is wel zo dat als de motor een tiental minuten is afgekoeld er wel weer prima kan worden gestart. Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 25 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2019 34 minuten geleden, DD_ves zei: en, @khalilou ? Nog iets gevonden? Voorlopig wacht ik op een droge namiddag en wat vrije tijd om enkele aanpassingen eens uit te proberen. vermoedelijk zal de carburator verkeerd zijn afgesteld. Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 28 april 2019 Auteur Delen Geplaatst: 28 april 2019 Op 23/4/2019 om 17:37, DD_ves zei: Je kan revisiesetjes kopen, kosten 2 keer niks en dan heb je alles ineens goed/nieuw. Vind er geen direct terug online, of bij Maskes en Sip. (Waar ik door de bomen het bos niet zie) heeft er iemand een recente SIP catalogus op overschot? Link naar reactie
Mutti Geplaatst: 2 mei 2019 Delen Geplaatst: 2 mei 2019 Ik zou even kijken wat voor carb je hebt en dan zo'n soort setje kopen. https://www.sip-scootershop.com/en/ersatzteile/spare+parts++carburettor-719/dellorto+phbh+fsnsnd+2630-743?model=22c0347f-ee8f-4804-9725-2632351fbe3a als je op dat exploded view plaatje kijkt zie je al dat het best wat scheelt per carb, maar als je dat eenmaal weet kan je overal makkelijk zo'n revisiesetje halen. hier ook bijvoorbeeld https://www.scooter-center.com/en/7671259/carburettor-repair-kit-bgm-pro-dellorto-phbl22-phbl24-phbl25-phbl26?number=7671259 Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 2 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 mei 2019 9 uren geleden, Mutti zei: Ik zou even kijken wat voor carb je hebt en dan zo'n soort setje kopen. https://www.sip-scootershop.com/en/ersatzteile/spare+parts++carburettor-719/dellorto+phbh+fsnsnd+2630-743?model=22c0347f-ee8f-4804-9725-2632351fbe3a als je op dat exploded view plaatje kijkt zie je al dat het best wat scheelt per carb, maar als je dat eenmaal weet kan je overal makkelijk zo'n revisiesetje halen. hier ook bijvoorbeeld https://www.scooter-center.com/en/7671259/carburettor-repair-kit-bgm-pro-dellorto-phbl22-phbl24-phbl25-phbl26?number=7671259 Ik vermoed een Dell Orto 16/16 Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 3 mei 2019 Delen Geplaatst: 3 mei 2019 Op 25/4/2019 om 16:50, khalilou zei: Thomas, ik heb een paar weken terug de olie afgelaten en ververst, en er was me niet direct iets opgevallen. op dat moment de bougie ook eens vervangen waarvan de kleur me wel koffie met melk leek maar wel wat ‘olie achtige’ schijn.. Het is wel zo dat als de motor een tiental minuten is afgekoeld er wel weer prima kan Als je vespa na 1 of 2 x trappen start zit je op het juiste brandstofmengsel en de juiste stationairsproeier. Als hij dan ook in hoge toeren mooi doortrekt weet je dat je hoofdsproeier ook goed zit. Zit er een vilten ring of een o ring tussen je spruitstuk en je carbu ben je helemaal in orde. Niet teveel zorgen in maken dan. Als je ergens valse lucht trekt ga je heel plots heel veel toeren maken of juist helemaal door de knieen zakken(Verzuipen in lucht), niet gewoon stilvallen. Heb je een elektrische ontsteking of zijn het nog vis platinées? Rij hem eens warm en dan wanneer hij stilvalt draai dan de bougie uit en test eens op vonk. Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 3 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 mei 2019 3 uren geleden, Frissenappel zei: Als je vespa na 1 of 2 x trappen start zit je op het juiste brandstofmengsel en de juiste stationairsproeier. Als hij dan ook in hoge toeren mooi doortrekt weet je dat je hoofdsproeier ook goed zit. Zit er een vilten ring of een o ring tussen je spruitstuk en je carbu ben je helemaal in orde. Niet teveel zorgen in maken dan. Als je ergens valse lucht trekt ga je heel plots heel veel toeren maken of juist helemaal door de knieen zakken(Verzuipen in lucht), niet gewoon stilvallen. Heb je een elektrische ontsteking of zijn het nog vis platinées? Rij hem eens warm en dan wanneer hij stilvalt draai dan de bougie uit en test eens op vonk. Electrische onsteking, (contact op het stuur) plots hoog in toeren gaan gebeurt niet, gewoon stilvallen normaal ook niet. Het probleem is dat het herstarten (met warme motor) heel stroef gaat, terwijl dit strookt met de logica. Ik ben van plan om de carb eens een overhaul te geven ( nog altijd niet het juiste revisie setje gevonden voor dit type dell orto) en goed te kuisen, daarna af te stellen naar de standard setting. Hopelijk lost dit het probleem op.. btw, mag je zomaar een andere carburator ook plaatsen, vb een dell orto 19? Link naar reactie
Mutti Geplaatst: 3 mei 2019 Delen Geplaatst: 3 mei 2019 deze revisieset is geschikt voor 16/16, ik zou er ook zo'n vilten ring bij bestellen en misschien een nieuwe benzineslang als je huidige hard is. En je carb vervangen voor een 19 heeft in dit geval niet zoveel zin, alleen als je harder wil rijden, en dan moet je meteen veel meer aanpassingen doen. Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 3 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 3 mei 2019 2 uren geleden, Mutti zei: deze revisieset is geschikt voor 16/16, ik zou er ook zo'n vilten ring bij bestellen en misschien een nieuwe benzineslang als je huidige hard is. En je carb vervangen voor een 19 heeft in dit geval niet zoveel zin, alleen als je harder wil rijden, en dan moet je meteen veel meer aanpassingen doen. Thx, alles besteld.. de benzineslangen niet op voorraad momenteel dus die ga ik eerst eens controleren voor de zekerheid.. Link naar reactie
khalilou Geplaatst: 17 mei 2019 Auteur Delen Geplaatst: 17 mei 2019 Op 3/5/2019 om 15:28, Mutti zei: deze revisieset is geschikt voor 16/16, ik zou er ook zo'n vilten ring bij bestellen en misschien een nieuwe benzineslang als je huidige hard is. En je carb vervangen voor een 19 heeft in dit geval niet zoveel zin, alleen als je harder wil rijden, en dan moet je meteen veel meer aanpassingen doen. Ondertussen de carb losgemaakt en de luchtfilter losgemaakt. Het gaat wel om een Dell Orto 16.10 en niet 16.16 zoals ik eerder dacht. De rebuild kit die ik heb besteld lijkt wel de juiste volgens de verpakking, alhoewel de nieuwe papieren pakking totaal niet overeen komt met die er op dit moment tussen carb en luchtfilter zit.. :s Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 17 mei 2019 Delen Geplaatst: 17 mei 2019 De pakking tussen carburator en lichtfilter zit niet standaard in zo'n revisieset Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.