Jump to content
Vespaforum.be
Chris Van der Auwera

Krachtverlies gs 150 vs5

Recommended Posts

wat een weer vandaag. De gs nog eens van stal gehaald, maar ik had "krachtverlies" bijna dadelijk nd start.

hij startte moeilijk. 1e versnelling ok maar na 100meter wil de snelheid weg, en begon zwaar te puffen en ging niet meer vooruit. Hij verliest ook veel olie en benzine als hij stil staan.

wat denken de experts?

 

gr

Chris

 

56391558_10157371795029994_5032952804709236736_n.jpg

Share this post


Link to post

Neem aan dat je voor de winter heen problemen had. Heb je d'r winter klaar gemaakt (benzine, olie, accu, bandjes vrij e.a.).

Wanneer heb je voor je laatst getankt en welke brandstof? 

Als eerste eens kijken waar de olie en de benzine vandaan komt. Komt de benzine bij de carburateur vandaan dan deze schoonmaken en de vlotternaald en pakking controleren. 

Dan de accu, is dit een 6v model of is ze ongebouwd naar 12v. Zover ik weet moet bij de vs5 net als bij de GS160 de 6v accu in orde zijn voor een mooie vonk.

Wat blijft het toch een mooi model GS... 

  • Like 2

Share this post


Link to post

tx!!!

GS gekocht in oktober, volledig opgemaakt. Een rit van 90km mee gedaan in oktober en dan binnengezet in de living. Terug binnen gedaan voor onderhoud in december owv benzine verlies.

Echter niet opgelost, want lekkage bleef. Hij stond binnen in de woning en sindsdien nd garage verhuisd owv benzine geur. (en om huwelijk te redden :-)

 

Sindsdien ook issues met rijden. Benzine is 98 (Esso) met 2% olie. Batterij ok (is een nieuwe), maar die was niet 100%.

 

met de verkoper afgesproken dat hij hem terug komt afhalen om nd lekkage te kijken. Zou het kunnen dat een dergelijk verlies impact heeft op de prestaties vd motor?

 

en idd, het blijft een bloedmooi model weliswaar met een Italiaans temperament...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Goed gedaan, je huwelijk op het spel zetten voor een vespa :)... zou toch wat zijn, scheiden vanwege benzine geur.

Maar heb je überhaupt een idee waar de lekkage vandaan komt, en je hebt het over olie en benzine of begrijp ik dat verkeerd? 

Aangezien je nog contact hebt met de vorige eigenaar, misschien is het een idee om hem te vragen wanneer je GS voor het laatst een rondje verse keerringen heeft gehad (en met name de koppeling en vliegwielzijde). Bij een lekke keerring heb je last van valse lucht en dat kan idd motor problemen geven. 

Wat je ook kan controleren is de carter olie, ruikt deze naar benzine dan is de keerring aan de koppelingszijde lek en geurt de benzine via de carter ontluchting naar buiten. 

Is de vlotternaald kapot dan blijft er benzine uit de carburateur druppelen. Dit kan je controleren door de carburateur van het carter los te te maken en dan de benzine kraan open te zetten. Bij een goed sluitende naald zou er geen benzine uit lopen. 

En misschien overbodig maar je nieuwe accu is goed doorgeladen? 

Hopelijk kan je ons wat meer richting geven qua locatie van de lekkage(s). 

 

 

Edited by Pilaf
  • Like 2

Share this post


Link to post

Idd, eerst de batterij nakijken, als die niet volledig is opgeladen heb je een slechte verbranding en krachtverlies; 

2% olie is ook te weinig, normaal heeft de GS150 6% olie nodig. 

Welke olie gebruik je (full synthetisch, synthetisch of minerale olie)? 

Groetjes, nero. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

input

- batterij was gn 100%, staat nu op de druppelaar

- 2% te weinig? tx. ik gebruik castrol TTS (2T synthetic) -> zal de hoeveelheid x3 doen.

- lekkage, zie foto's : geeft de lek weer, verschillende punten en verschillende substantie.

- ik ga zeker eens vragen ivm die keerringen, de vlotternaald heeft hij vorige keer gecontroleerd.

 

hij gaat sowieso terug binnen.

 

IMG_0688.jpg

IMG_1069.jpg

IMG_1070.jpg

IMG_1073.jpg

IMG_1078.jpg

IMG_1071.jpg

Share this post


Link to post

Lek 1: benzinekraan (maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al door :) ). Kan je oplossen door de kurkdichting te vervangen of een nieuwe benzinekraan te steken zonder bokaaltje. 

Het lek aan de uitlaat kan je makkelijk zelf herstellen door de door die grote moer aan te spannen. 

Mogelijk heb je ook een olielek aan de ontkoppelingshendel aan de motor en aan de kickstart. Beide lekken zijn moeilijker te herstellen. 

Bij een GS kan het zijn dat de batterij bij stilstand leeg loopt, best deze afkoppelen bij langere stilstand of een onderbreker inbouwen. 

Als je de batterij oplaadt, duurt dit lang?  Als een batterij snel opgeladen aan een lader wilt dit meestal zeggen dat de batterij dood is terwijl ze toch 100% opgeladen is. 

Het beste alternatief is het plaatsen van een elektronische ontsteking waardoor je de batterij kan supprimeren. 

Groetjes, nero. 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

benzinekraantje was nagezien, maar ik kijk eens naar die kurkdichting. vorige keer was er een serieuze lek omdat ik het open had laten staan na de rit, ik denk dat dit genoeg zegt.

uitlaat bekijk ik morgen ook eens.

olielek ontkoppeling & kickstarter geef ik sowieso door. Zit nog onder garantie (hoop ik)

batterij was nieuw, heb ze rond 14.00 terug druppelaar gezet, vorige keer was het ongeveer een halve dag. ik neem aan dat dit wel ok is.

Share this post


Link to post

Krijg je de benzinekraan niet lekvrij dan zou ik de originele op de plank leggen en een moderne fastflow installeren, heb ik destijds ook gedaan op advies van nero en nog geen dag spijt.

Wat je bij de uitlaat nog kan controleren is, deze los halen en aansluitingen goed schoon en vetvrij maken. Dan de uitlaat terugplaatsen en eerst bij de cilinder vastzetten en daarna de carterbevestiging. Het zou kunnen zijn dat deze nu niet goed aansluit. Heb dat laatst ook gehad met een repro pijp en uiteindelijk het gat van de uitlaat (van de carterbevestiging) groter gemaakt omdat er flinke spanning bij monteren was. Hierdoor sloot de pijp niet mooi aan bij de cilinder met als gevolg lekkage en de bekende zwarte prut. Na de aanpassing was het probleem opgelost en ging het monteren ook weer soepel.

Dan nog even de laatste foto, wat is dat rode spul? Vloeibare pakking? Zo ja, dan zou dat wel eens een oorzaak kunnen zijn van de lekkage uit het carter. Anders kom je uit bij wat Nero reeds heeft vermeld.

Wie heeft je het advies gegeven om 2% te mengen? Je mag best wat minder mengen dan de aanbevolen 6% maar je moet wel rekening houden dat je bronzen smallend lager voldoende gesmeerd wordt. Rijd zelf probleemloos met 4% (advies gs160 is 5%).

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

bedankt, ga het mee nemen al ik hem mee geef voor reparatie.

Daarnet nog eens gaan rijden, en na enkele km viel de snelheid weg, volgde een "puf" en lichte knal en niks meer. Een gezonde wandeling met vespa volgde ...

 

Wel sneu dat dit allemaal gebeurt na de 2e rit na aankoop :-(

Share this post


Link to post

Als ik je laatste post lees is het misschien ook een idee om de bobine en/of condensator te controleren/vervangen. Ben toch ook benieuwd naar de accu en of deze wel goed bij laad tijdens het rijden.

Een stuk wandelen is helaas soms een onderdeel van onze liefde voor oude Vespa’s, hopelijk vinden ze het probleem en kan je snel weer de weg op.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Ik gok op de batterij (en eventueel het niet opladen er van ).  Typisch  bij een platte batterij. 

Als je nog wa geld over hebt zou ik opteren om een elektronische ontsteking te plaatsen.  Dat geld heb je al snel terug verdiend als je de prijs van enkele bobijnen, batterijen en bougies rekent.  :)

Het motorrendement gaat er ook op verbeteren (betere verbranding, hogere topsnelheid en minder onderhoudsgevoelig). 

Groetjes, nero. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

nero, Pilaf, net batterij aangesloten op de charger en gaf rood licht. En dit na een ritje van 6 km en met vol opgeladen batterij ...

lijkt me dat dit een richting is.

 

Zijn dat "zware" kosten een elektronische aansteking (laten) plaatsen?

Share this post


Link to post

Kan je eens een foto maken van je gelijkrichter? Waarschijnlijk heb je nog de originele silicium gelijkrichter.

Om deze brugcel te vervangen ben je een paar euro kwijt bij bijvoorbeeld conrad. Ga je voor een 12v systeem dan ben je een stuk meer kwijt en dan moet je denken richting de 450eu ex loon (vespatronic, kabelboom aanpassing, 12v verlichting).

Heb zelf jarenlang succesvol met een brugcel en 6v accu rond gereden maar na de vespatronic (12v) overgang wil ik niet meer terug omdat die 6v accu mij na elke winter echt hoofdpijn gaf, ook met een druppellader. De accu heeft altijd een beetje gelekt naar massa, ook met een nieuwe kabelboom, dus liep de accu langzaam leeg.

Ben nu met de vespatronic niet meer afhankelijk van de accu voor een mooie vonk op de bougie, dus is het starten en lopen wanneer ik een stukje wil rijden.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

hi pilaf, zie foto.

batterij opgeladen (groen lichtje) maar hij start nu totaal niet meer op. Zum kotzen. Godzij dank heb ik mijn px niet weggedaan...

IMG_4202.jpg

Share this post


Link to post

Het gaat om de gelijkrichter achter het kapje, wat voor model is dat? Bedrading (rood/zwart) ziet er nieuw uit dus ben benieuwd.

Share this post


Link to post

Je zekering mist, waarschijnlijk laad hij daarom niet op.

Share this post


Link to post

Heb je ook gegevens van je accu, en dan met name de cappaciteit. Origineel zou deze 6v/12ah moeten zijn.

Share this post


Link to post

0C9FEE3A-CD87-41BA-8A37-E76DCEC5CC22.thumb.jpeg.5bd90d7bc1e26a96ddfe9b2ee101f776.jpeg

Je gelijkrichter is idd een modern model welke je eventueel kan doormeten om te controleren of deze nog in orde is.

Kan je verder nog controleren of de groene draad nog in orde is en/of dat de isolatiehuls vergaan is. Zo op de foto lijkt het dat je een originele kabelboom in je frame hebt liggen wat in de toekomst wel wat voor problemen en elektrische storingen kan gaan geven.

 

Share this post


Link to post

En bij deze wat informatie over de brugcel en de laadproblemen die ik had: https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/29104-laadstroom-vespa-gs160-met-batterij/

Zoals ik nu denk is het een kwestie van zekering plaatsen en de accu goed doorladen. Vespa starten en kijken hoeveel spanning er over de plus en min pool staat van je accu (zie laatste filmpjes van link hierboven).

Dan een testritje maken waarbij je “wandel actieradius” minimaal is, stop de motor en meet vervolgens wederom de spanning over de plus en min pool.

Gezien de kabelboom, die zo op het eerste gezicht aan vervanging toe is, kan je wel gaan nadenken over een 12v conversie zonder accu of alleen de 6v kabelboom vervangen waarbij je wel een accu en onderhoudsgevoelige stator houdt. Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van je budget en of je deze zaken zelf kan doen. Op zich kan een 6v systeem prima functioneren maar het vergt wat meer tijd qua afstellen en onderhoud.

Zou in iedergeval de komende tijd dat de Vespa thuis staat, de accu aan de druppellader houden om te voorkomen dat deze langzaam leeg loopt.

 

 

Share this post


Link to post

6v/11Ah is prima.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Kristof E
      Beste Vespa liefhebbers
      Een vriend van me heeft een Vespa GS 150 (1957) cadeau gekregen van de grootvader.
      Het gaat over een restauratie, zowel koetswerk als motor. Hij vroeg me om advies m.b.t prijs etc. 
       
      Heeft iemand een idee wat de prijs van zo'n model ongeveer is/zou kunnen zijn?
      Op dit moment weet hij nog niet wat ermee te doen, zelf mee rijden of verkopen. Hij neemt zijn tijd. De foto is niet die vespa maar het model komt normaal gezien wel overeen (typerend voor zijn vespa is dat hij hemels/lichtblauw is, dubbel lederen zadel, geen white walls, naar eigen zeggen staat die origineel). Op het internet circuleren prijzen €3500-€4500, maarja op het internet staat zoveel hé. Ik kijk alvast uit naar jullie meningen. 

      Groeten

    • By jos
      Graag zou ik beroep doen op jullie expertise wat het preciese verschil is tussen een Duitse GS/3 en een gewone GS. Is een duitse GS minderwaardig aan een Italiaans model?
    • By sikke
      Om bij de contactpunten te komen dient men eerst de rotor te verwijderen.Deze moer is met een circlips geborgen . Kan men de rotor ook verwijderen als de circlips er nog in zit (andere manier) ? De circlips zit nl vastgeroest.
      Dank u voor uw antwoorden
    • By designo
      Heeft iemand ooit de aangepaste voorvorken bij Sip besteld bv:



      staat bij:
      "Wir bieten diese Lenksäulen für Rally/Sprint/TS/GTR/GT und VNA/ VNA/VBA/VBB/GS160/T4 "

      zouden die passen op een GS150?
      Of moet ik zelf een PK vork beginnen te lassen en te frezen?

      mvg

      Bericht bewerkt (09.06.2005 | 10:08)
    • By ffredvespa
      Dag allemaal,

      Ik heb een vespa GS 150, maar het chasis nummer is niet meer leesbaar. Het motor nummer wel. Hoe krijg ik de papieren van zulke vespa in orde ?

      Bedankt !

      Groeten,

      Filip
×
×
  • Create New...