Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespatronic timing


koeno83

Aanbevolen berichten

Hoi,

graag jullie advies

ik heb op twee Vespa’s een Vespatronic geplaatst. De eerste met een standaard krukas en cylinder en de 19mm conus. Hierbij staat hij netje op 23graden wanneer de stator met de schroeven redelijk in het midden zit. 

Bij de andere zitten de schroeven helemaal links in de sleuf. Hier zit een nieuwe krukas voor de 20 mm conus en een DR 177 op.  Probleem is dat ik net op 24graden uit kom en ik merk dat hij niet lekker loopt wanneer ik na een stuk rijden even langzaam moet rijden in de woonwijk en af en toe gas dicht doe. Lijkt alsnog hij verzuipt en lichte backfire. 

Nu heb ik nog een andere statorplaat liggen origineel Vespatronic met langere sleuven die ga ik binnenkort maar eens proberen. 

Maar voor ik dat doe, klopt het dat het met een andere cylinder en krukas de plaats van de stator zoveel kan verschillen? 

Gr Koen

 

05BBD3F4-FB58-45B8-9F3B-4BC38083FB2B.jpeg

6E41D400-CD01-4799-BD38-6BC63E6E64CD.jpeg

58D9BB09-88BD-4154-89AB-A8D88DAC3F87.jpeg

Link naar reactie

Volgens mijn logica mag dat niet uitmaken, een krukas is 360 graden dus bij monteren van een timingdisc is 23 graden gelijk op elke krukas. Wat wel verschil maakt is een korte of lange slag maar dat vang je weer op door het TDC opnieuw en juist te bepalen/markeren.

Zou nogmaals proberen om exact het TDC te bepalen, 23 graden terug te gaan en deze duidelijk markeren op vliegwiel en carter. Markeer op je carter ook 20 en 26 graden ter indicatie. Zet de stator in het midden en de stationair iets hoger naar bijvoorbeeld 1800-2000rpm. Zet de stoboscoop er eens op en kijk waar de markering op het hogere stationair uitkomt.

Link naar reactie

Hoi pilaf,

Dank voor je tips! 

Had er al de andere statorplate opgezet en kwam nu met de stroboscoop precies op 23graden uit. 

Echter hij liep nu nog slechter, de statorplate maar eens netjes in het midden gezet en hij rijd al een stuk beter. 

Vanavond nog maar eens 23graden bepalen en nameten met de stroboscoop wellicht met een te laag toerental gemeten? 

Gr Koen

 

Link naar reactie

Tot aan 1800rpm loopt de vespatronic op van 20 graden naar 23 graden. Heb daar zelf ook eerst mee zitten prutsen voordat ik dat door had, vandaar dat een goede afstelling op 23 graden vanaf 1800rpm wordt gedaan.

Als je vanavond toch gaat controleren kijk dan meteen of je 2e vonk (twin spark systeem) wel juist is. Zou zomaar kunnen zijn dat deze niet correct is en ergens staat te vonken waar het niet de bedoeling is.

Ben zelf niet echt van de manier met een boormachine maar het geeft je een idee waar de 2e vonk moet zitten.

https://m.youtube.com/watch?v=Halz4OoSS_Q

 

Link naar reactie

Het is wel iets lastiger afstellen dan een normale ontsteking. Volgens mij komt de 2e vonk standaard 180 graden na de eerste. Zal deze ook even uitmeten en controleren. Zonder toerenteller blijft het wel moeilijk afstellen. 

Link naar reactie

Tussen de 1800-4000rpm geeft de CDI een vlakke 23 graden dus dat afstellen kan je redelijk op gevoel doen.

En wat je zegt klopt...180 graden na de 1e vonk dus als het goed is 23 graden voor BDC komt de 2e vonk.

Het is misschien een gedoe maar ben benieuwd als je de 2 vespatronics omwisseld je het probleem ook verwisseld.

Link naar reactie

Omwisselen is wat veel werk, heb wel even een andere CDI en vliegwiel geprobeerd maar geen andere uitkomst. 

Timing nu op 23 graden gezet wel weer bijna volledig naar rechts gedraaid. Blijft er nu stationair mooi op staan en ook als ik dan wat gas geen. Echter wanneer er veel gas geef, ik vermoed dan boven de 4000rpm dan zie ik hem niet meer. Maar dan zie ik de markering wel erg duidelijk 180 graden aan de andere kant. 

Morgen maar even weer een proefrit doen en kijken hoe hij rijdt.  

Link naar reactie

Na een testrit is het wel beter maar hij is erg onrustig en wanneer je zacht moet wegrijden verzuipt hij. Ook de choke open trekken als hij warm is laat de motor meteen afslaan.

Leek me toch meer een carburateur probleem, had al een spaco 24/24E en een Dellorto 24/24E geprobeerd. Beide wel met een aanpast carburateurhuis waarvan de inlaat ovaal gemaakt is. Wellicht dat hier het probleem zit.

Ik kwam op een site de opmerking tegen dat een SI 20/20D meer dan genoeg is en heb nu deze met het originele carburateurhuis geplaatst. En hij rijdt perfect!

Momenteel met een 1600 Gr vliegwiel met originele plastic fan, nog even testen met een 1900 Gr vliegwiel met alufan voor meer cooling en dan moet het hopelijk goed zijn. 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...