Jump to content
Vespaforum.be
DD_ves

Project 1963 vbb2t

Recommended Posts

Ook goed nieuws.. Resonantie zit denk ik toch voor 100% in de scheur in het beenschild.

Share this post


Link to post
4 uren geleden, DD_ves zei:

Ook goed nieuws.. Resonantie zit denk ik toch voor 100% in de scheur in het beenschild.

Omgekeerd: die scheur is het resultaat van jaaahaaren getril.

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Weet niet of je het al gedaan hebt maar zou dan toch aan het eind van de scheur een klein gaatje boren om te voorkomen dat deze verder scheurt. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
20 minuten geleden, Pilaf zei:

Weet niet of je het al gedaan hebt maar zou dan toch aan het eind van de scheur een klein gaatje boren om te voorkomen dat deze verder scheurt. 

Beter gewoon een paar keer aantikken met de laspost.

Share this post


Link to post
58 minutes ago, Frederik9111 said:

Beter gewoon een paar keer aantikken met de laspost.

Dit gaat het worden denk ik. Heb een maat, waarvan de pa een gepensioneerd lasser is. Die wil het graag doen. 

Vraag me alleen af of ik niet beter een lasser zou zoeken die nog niet gepensioneerd is. Je hebt nl maar 1 keer de kans om het goed te doen. 

Ik heb absoluut geen idee hoe moeilijk/makkelijk dit is op de las-schaal. Mensen van hier die kunnen lassen: kan zo’n gepensioneerde lasser dat? Of beter naar een echte firma gaan?

Share this post


Link to post

Je mag best een beetje vertrouwen hebben in jarenlange ervaring.

Dat iemand gepensioneerd is wil niet zeggen dat ze dan gelijk ook debiel en/of invalide geworden zijn:angry:

  • Like 3

Share this post


Link to post
9 hours ago, Bowyer said:

Je mag best een beetje vertrouwen hebben in jarenlange ervaring.

Dat iemand gepensioneerd is wil niet zeggen dat ze dan gelijk ook debiel en/of invalide geworden zijn:angry:

Dat weet ik wel. ;)

Ik bedoelde het eigenlijk meer in de zin van eventueel veranderde technologie, beschikbaar materiaal in de privegarage, enz. 

Share this post


Link to post

Plus, iemand kan een uitstekend lasser zijn van zware stalen constructies, maar er niks van bakken met dun carosserie staal.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
33 minutes ago, Niels_1977 said:

Plus, iemand kan een uitstekend lasser zijn van zware stalen constructies, maar er niks van bakken met dun carosserie staal.

 

Dat ook. 

What to do..?

Share this post


Link to post

Nou je zou het de persoon in kwestie natuurlijk gewoon kunnen vragen of hij/zij ervaring heeft met carrosserie werk!

Dat lijkt mij de meest directe weg naar het juiste antwoord, hier speculeren over wat iemand misschien wel of niet kan is tamelijk zinloos.

  • Like 2

Share this post


Link to post

 En als het is om een paar punten te lassen gaat dat wel lukken, denk ik. 

Groetjes, nero. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
8 hours ago, Bowyer said:

Nou je zou het de persoon in kwestie natuurlijk gewoon kunnen vragen of hij/zij ervaring heeft met carrosserie werk!

Dat lijkt mij de meest directe weg naar het juiste antwoord, hier speculeren over wat iemand misschien wel of niet kan is tamelijk zinloos.

Dit was ik idd van plan. Eén van de dagen eens naar ginder rijden en vragen of het zou lukken. 

Iemand info over hoe zoiets gelast moet worden toevallig? Hen enige dat ik over lassen weet, is dat je er een laspost voor nodig hebt :D

Share this post


Link to post

Tja dat hangt er van af welke apparatuur er voor handen is.

Meestal word zoiets met co2 (mig/mag) gelast maar als je iemand hebt die het goed kan dan vind ik tig wel de allermooiste methode.

Nadeel van tig is dat je meer temperatuur in je materiaal brengt en dus ook een grotere plek krijgt waar de lak er af is.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Gas gegeven vandaag! B)

 

Voor:

IMG_6567.thumb.jpg.0df1f3745a3ace9e2d9b1585da07452a.jpg

 

IMG_6568.thumb.jpg.89e6e0e050545cd0d0b4606b68f9851d.jpg

 

Tijdens:

IMG_6569.thumb.jpg.546c3e3bddc11adc4c57ceb75fe3012c.jpg

 

IMG_6571.thumb.jpg.5ab9757fe4a3c1596bcd075ebf0485eb.jpg

 

IMG_6570.thumb.jpg.d9ac9a311c6411f8240c2c31f787caab.jpg

 

IMG_6572.thumb.jpg.57bf627190a4f06c9de8ec5477e6ea02.jpg

 

IMG_6573.thumb.jpg.ed2566de4c9aaa5e602404231d6c29dd.jpg

 

IMG_6574.thumb.jpg.f3cb161c7e6818210c12dd6fd769abde.jpg

 

IMG_6575.thumb.jpg.169d6f38962f0aaf67772007aa313724.jpg

 

IMG_6577.thumb.jpg.4de99d223279c4e3b23c7026fc01bfd5.jpg

 

IMG_6578.thumb.jpg.5e60da3f469d3f96aa4549d9dff778f3.jpg

 

IMG_6582.thumb.jpg.3ad88c9409684e361f482f3a388e821b.jpg

 

Resultaat:

 

IMG_6583.thumb.jpg.7c17621b3a51238700e0affbf51248d9.jpg

 

IMG_6584.thumb.jpg.314d471111b5a8427bf82032346c368f.jpg

 

IMG_6585.thumb.jpg.1772cde796adb7289e4661c8782ba605.jpg

 

IMG_6587.thumb.jpg.33d7f085bc1055481700b6a653af5ca4.jpg

 

IMG_6588.thumb.jpg.e29bd2261f6d32bbbf1e22183541183c.jpg

 

IMG_6589.thumb.jpg.b298cdb0c280b5362244b56cfba7b1fe.jpg

 

Toch 8 uur mee bezig geweest vandaag :D

Maar wel tevreden van het voorlopige resultaat.

Als straks alles zo staat, dan ga ik nog wel de details aanpakken. Al dat zwart/groen moet weg natuurlijk.

Vloerplaat is wel in wat mindere staat, maar geen gaten (buiten die van de voetrails).

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mooi, ivm de scheur in het beenschild, nu je al de moeite gedaan hebt om originele kleur te bekomen, waarvoor proficiat met het resultaat, zou ik aan de bovenkant een laspuntje zetten om het geheel te stabiliseren , daarover komt de beenschildrand dus dat zal je niet zien. De rest van de scheur zo laten, als je gaat lassen moet je de lasnaad afslijpen en blijf je de herstelling zien, terwijl je de scheur zo laat is dit eigen aan de ouderdom van de Vespa en gaat perfect samen met de originele toestand waarin je hem nu gezet hebt.

Proficiat met je werk.

 

Share this post


Link to post
10 minutes ago, Wilby said:

Mooi, ivm de scheur in het beenschild, nu je al de moeite gedaan hebt om originele kleur te bekomen, waarvoor proficiat met het resultaat, zou ik aan de bovenkant een laspuntje zetten om het geheel te stabiliseren , daarover komt de beenschildrand dus dat zal je niet zien. De rest van de scheur zo laten, als je gaat lassen moet je de lasnaad afslijpen en blijf je de herstelling zien, terwijl je de scheur zo laat is dit eigen aan de ouderdom van de Vespa en gaat perfect samen met de originele toestand waarin je hem nu gezet hebt.

Proficiat met je werk.

 

Bedankt voor de complimenten!!

Die scheur die resoneert wel vrij hard. Zou een puntje ervoor kunnen zorgen dat die resonanties stoppen? Want dan is dit wel een goei idee!

Share this post


Link to post

Geen idee eigenlijk dat dit de resonantie zou stoppen, maar alvorens te lassen of dergelijke zou ik toch eens een paar testen doen, bv op de scheur en spanvijs ( sergoint of sergeant) spannen en een eindje rijden om te zien of er een verschil is met en zonder. Zelfs indien dit de resonantie veroorzaakt zou ik zo verder rijden op voorwaarde dat de scheur niet groter wordt. Uiteindelijk heeft iedere oldtimer Vespa zijn eigen geluidjes, trillingen enz... dit maakt deel uit van de charme van een oldtimer, mijn mening.

Share this post


Link to post

klopt. Alleen maakt deze resonantie zoveel lawaai dat die ervoor gaat zorgen dat ik er niet mee ga rijden :D

Ga dit waarschijnlijk iig proberen. Kan daarna altijd nog helemaal gaan lassen. 

Share this post


Link to post

Controleer de speling op je ingeklapte standaard.Deze veroorzaakte een vette reonantie in het beenschild bij mijn GLA.

ruimte opgevuld met een dikke tirewrap.

  • Like 1

Share this post


Link to post

nog een beetje verder gedaan!

529B2700-DCD1-48D4-8969-F8AE2EECCA6B.thumb.jpeg.d7e2a033fc019b198c19fa8cf7da80d9.jpeg

 

65A7E850-F963-48DD-936F-F2BE1709B970.thumb.jpeg.8102d48abdc0322ad4ef1394ef34afdc.jpeg

 

D444ED06-2228-4E9F-AA6C-40EB1A810F9D.thumb.jpeg.04d08c1ea3058bf13498b04ef0a36a00.jpeg

 

82ADE60B-FEFC-4314-ACD8-B394DD651A7C.thumb.jpeg.4961460fbc9abffbb22ee0d8f834150a.jpeg

Share this post


Link to post

Heb precies toch wel chance gehad en een zeer zuivere Vespa gekocht! :wub:

Alleen die vloerplaat...

Zouden jullie de rails zo monteren (na polieren en owatrol)?

of eerder kleur laten scannen en retoucheren?

Share this post


Link to post

(mooi) Retoucheren is een vak apart, als de vloerrails gemonteerd zijn gaat da bijna ni meer opvallen.  Wel het metaal goed beschermen onder de rails. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Stuur gaat ook nog een ander paar mouwen zijn... zit bijna geen ori lak op vrees ik...

Share this post


Link to post

Net nog even naar dat stuur gekeken en ik vrees idd dat er onder die grijze verf niet veel ori lak zit. Stel dat ik straks met een stuur zit met blank metaal, wat aouden jullie dan doen?

zo laten?

Proberen te spuiten?

proberen 1 te vinden in mijn kleur? 

Share this post


Link to post

Het scheurtje in je schild zou je kunnen af boren aan het einde zodat het niet verder scheurt.

De scheur zelf zou je door een kundig tig lasser aan elkaar kunnen laten vloeien op een paar puntjes.

Je hoeft dan niets te slijpen ter afwerking en het zit toch vast.

Of als je een echt goede tig lasser vinden kan het geheel laten lassen en niet afwerken, een mooie tig las is dan als een soort hechting die de dokter gezet heeft:P

Je stuur zou je of helemaal blank kunnen maken en dan polijsten en lakken in blank of spuiten maar dan in een kleur die volkomen afwijkt zodat het niet lijkt alsof je het hebt willen namaken.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...