Jump to content
Vespaforum.be
DD_ves

Project 1963 vbb2t

Recommended Posts

Posted (edited)

Gisteren voorrem schoenen vervangen, net zoals binnen- en buitenbandjes voor/achter, zadel (zwart zweefzadel) en schokdemper voor.
Vooral die schokdemper maakt een enorm verschil qua rijden!

Enorm ziten kloten met het achterwiel. Alles ging goed, maar ventiel kreeg ik er niet correct uit.
Kreeg de velg ook met geen mogelijkheid meer uit mekaar...

Verder nog gekocht:
- Rekje/poef
- Beenschild rand
- Voetrails
- Koplamp
- Rubber stelschroef benzinemengsel
- Rubbers kick en rem
- Achterlicht
- Rubbers billen
- Achterrem schakelaar

 

Bij de werken wel de stelschroef bij de kabel van de voorrem overgetrokken. En ik vrees dat er een stuk in de behuizing van de hub is blijven zitten uiteraard.
Iemand dit al meegemaakt? Hoe op te lossen?
Ik was van plan om die hele stelschroef ertussenuit te halen, en de kabel rechtstreeks op de hub te laten aansluiten.
't Is nu niet dat die voorrem zoveel gebruikt wordt... :D 

Edited by DD_ves

Share this post


Link to post

Ook het achterrekje met het reservewiel er voorlopig afgehaald. Weet niet of ik het er weer op ga zetten...

Huidige status:

IMG_6490.thumb.jpg.8081ef5fa945b74a56bebfa113d4d86a.jpg

 

IMG_6491.thumb.jpg.e9d9c2d961d4df6ce5ed027bcfe3bd80.jpg

 

IMG_6492.thumb.jpg.45f082234d200cbd9f2fa9d9178b0741.jpg

 

Ook ene gevonden op het internet met dezelfde battlescar als de mijne:

 

2032272626_ScreenShot2019-04-11at12_38_28.png.4f6e7e5dfb545aea25ae5adff408076e.png

Share this post


Link to post

Ze is ingeschreven! 

Morgen de plaat :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
23 uren geleden, DD_ves zei:

Ook ene gevonden op het internet met dezelfde battlescar als de mijne:

Mijne heeft dat ook trouwens, net op dezelfde plaats... Jan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 hours ago, jeansprint said:

Mijne heeft dat ook trouwens, net op dezelfde plaats... Jan.

Typische  locatie voor die beschadiging, da's net naast de versterking aan de binnenzijde.

Share this post


Link to post

Rechterbil vandaag aangepakt. 

Fameus werkske !

Vandaag ook op het eerste stuk plamuur gestoten.

Lak blinkt veel harder dan op het beenschild trouwens..

C2505025-BE7E-4166-BE88-8E0F91A71930.thumb.jpeg.2c2aea9b74d73f5350d3f6865272d9cd.jpeg

 

E3B06364-0F6C-4B2B-B715-F0D4953CF140.thumb.jpeg.258522833dd80a1743e7cd4a277f79d7.jpeg

 

D80B6875-A90F-4568-8985-B6A204F432D2.thumb.jpeg.2a6ddaf1dc7b5654fc991ba6f377e73d.jpeg

 

99C7D5E2-074C-4B65-A8E3-E31793E41732.thumb.jpeg.b82003aad6575b6b4664a32c631385eb.jpeg

 

CE935265-CD1B-475B-890B-F88857CA29CF.thumb.jpeg.18485ff0bd42fe9e91f24b9e6375f420.jpeg

 

04F073E5-9A0D-4B10-ADA5-4F386728BE05.thumb.jpeg.6616f4e8a631f013daf784fa74d10207.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Beste, mooi project; als je de bagagerek niet meer gaat gebruiken wil ik het wel overnemen ...pm me maar grz 

  • Like 1

Share this post


Link to post
13 minutes ago, RudiDan said:

Beste, mooi project; als je de bagagerek niet meer gaat gebruiken wil ik het wel overnemen ...pm me maar grz 

Ik weet het nog niet, maar ik denk idd van niet.
Om zeker te zijn, vraag het me nog eens binnen een paar weken?

Share this post


Link to post

Waarom zou er zo'n verschil van glans zitten tussen het beenschild en de bil?
Zouden ze dat beenschild afgeschuurd hebben?

Share this post


Link to post

Mogelijk, maar met een beetje polierwerk krijg je dat wel goed. 

Mooi werk! 

Groetjes, nero. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Als er zoveel lak overblijft wordt dit een fantastische scooter!

  • Like 1

Share this post


Link to post
13 hours ago, nero said:

Mogelijk, maar met een beetje polierwerk krijg je dat wel goed. 

Mooi werk! 

Groetjes, nero. 

Denk jij dat je die matte lak van het beenschild even glanzend kan krijgen als de bil? Zou wel top zijn...

Share this post


Link to post

Bagagerek en zadel zou ik bij de scooter houden, goeie kans dat de scooter zo fabriek af is geleverd! Duo seats waren begin jaren 60 een extra optie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Zag bij de eerste post dat je roest in de tank hebt, heb hetzelfde euvel gehad met mijn GL, en deze week eindelijk een methode gevonden om de tank brandschoon te krijgen.

Ik had de tank vorig jaar al volledig gereinigd met benzine en kiezels, ik heb hiermee de ergste troep er uit gekregen, maar er bleef een dunne laag opgedroogde benzine en roest in de tank zitten die, zoals later bleek, voor herhaaldelijke verstopping vd carburateur zorgde.

Volgorde aanpakken zwaar verroeste benzine tank:

1. Met benzine en kiezels de ergste roest binnen in de tank verwijderen.

2. Schoonspoelen met water.

3. 6 liter azijn (gewone azijn) en half pak baking soda in de tank doen en 24 uur laten inwerken.

4. Tank leeg laten lopen en spoelen, daarna met hogedrukreiniger schoonmaken.

(liefst met heet kraanwater)

Benzinekraan moet er dan wel af zijn, zodat je alle roest kan verwijderen met de hogedrukreiniger.

5. Tank vullen met water en 300ml vloeibare rustyco (volledig tot aan de rand vullen, zodat ook het plafond vd tank ontroest wordt), 24 uur laten staan, tank leeg laten lopen, (rustyco en water mengsel in vaten bewaren, kan meerdere keren gebruikt worden) de tank nu niet spoelen met water, maar de tank drogen dmv een verf afbrander. (hete lucht in de tank richten uiteraard, paar minuten en dan is de tank loeiheet, laten afkoelen en checken op restanten water, tank moet kurkdroog zijn)

De rustyco vormt een beschermende laag, waardoor er geen nieuwe roest kan vormen. Hierna 100ml tweetaktolie in de tank doen, en de volledige binnenkant vd tank daarmee bedekken, dan installeren in de scooter en benzine erin.

Rustyco is een zeer goeie ontroester, en zet alleen het geoxideerde metaal om, niet het goede staal. Is oa verkrijgbaar bij de website hbm machines uit NL.

https://www.hbm-machines.com/

Ik heb voor de grap een zwaar verroest hoefijzer (heeft jarenlang in onze tuin in de grond gezeten) in de rustyco oplossing gedaan, moest wel 3 dagen ondergedompeld, maar is nu weer kaal metaal, zonder roest!!

Erg goed produkt dus.

http://www.rustyco.nl/

Voor bv een benzinetank heb je de vloeibare versie, voor framedelen een gel versie, en voor bv zwaar verroeste bout/moer, heb je een spuitbus die samen met bv wd40 werkt.

En het goedje (water + vloeibare rustyco) is meerdere keren bruikbaar, totdat het water donker/zwart wordt.

 

Ik heb de Vespa gisteren weer volledig in elkaar gezet, en loopt nu perfect, zonder dat de carburateur om de haverklap verstopt raakt door minutieuze roest/metaal deeltjes.

Edited by Niels_1977
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, Niels_1977 said:

Bagagerek en zadel zou ik bij de scooter houden, goeie kans dat de scooter zo fabriek af is geleverd! Duo seats waren begin jaren 60 een extra optie.

Zadel is wel zwaar gehavend.. Riem is eraf, zitten 2 grote scheuren in, en mousse is verweerd.
Ik heb hier in de buurt wel een specialist van motorzadels zitten, kan daar eens geen luisteren eventueel..

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Er zijn zat bedrijven die zadels opnieuw bekleden. Op motor-forum en v-strom forum kom ik heel vaak http://tijgerleathers.nl/ tegen. Passen zadels voor toermotoren ook aan voor een verbeterde zit met comfortschuim etc...  als je er dan toch nieuw leer en nieuw schuim in doet waarom dan niet een verbeterde versie.  Zie ook: http://tijgerleathers.nl/buddyseats/scooter-zadels/

Edited by pdvd

Share this post


Link to post
Posted (edited)
12 hours ago, DD_ves said:

Zadel is wel zwaar gehavend.. Riem is eraf, zitten 2 grote scheuren in, en mousse is verweerd.
Ik heb hier in de buurt wel een specialist van motorzadels zitten, kan daar eens geen luisteren eventueel..

Zo’n single seat is ook heel eenvoudig zelf op nieuw te bekleden, heb zelf ook zo’n type zadel. Bij scooter center koln kan je een nieuwe hoes kopen voor ongeveer 50 euro. Heb ik recent gekocht, is prima kwaliteit. Wil je perse New Old Stock (misschien bij maskes te koop) dan wordt het wat prijziger. Maar zelf de hoes vervangen is bij dit zadel erg simpel.

Edited by Niels_1977

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ben er net eens een uur echt mee gaan rijden :wub:

Rijdt eigenlijk echt wel goed voor haar leeftijd!

Wel veel trillingen en resonanties op bepaalde toerentallen. Denk dat die scheur in het beenschild er voor een stukje tussenzit, maar er is nog iets. Misschien de standaard of z, wan denk niet dat het aan de voorkant zit. 

Vinden we wel!

568E3802-96A7-4762-9640-74292B23367C.thumb.jpeg.cf9507a71cc3e01743613939dc53c060.jpeg

 

AF71E6D2-9ACC-4253-8E7E-596D6A2EE9B7.thumb.jpeg.d0d5699916809064e98d7edd620db19b.jpeg

 

C75F37EA-AAE5-4FB7-9A04-603EE9260FBC.thumb.jpeg.4d940575c0a50f3152b33059a327379b.jpeg

Edited by DD_ves
  • Like 3

Share this post


Link to post

Controleer even met ingeklapte middenstandaard de speling op het middenstandaard. Dit was het probleem van de resonantie in mijn GLA.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Vandaag de linkerbil aangepakt!

Uiterlijk ongeveer gelijk aan de rechter. Zo goed als geen plamuur gevonden op deze.

IMG_6528.thumb.jpg.04f2ccc753b36dd56847dc023c41e9be.jpg

 

IMG_6529.thumb.jpg.d6ed9dd0b0ae6da6a4e37abf09ff162c.jpg

 

IMG_6531.thumb.jpg.53fbbb8634e3bbb36c451dcd40af8dc8.jpg

 

IMG_6532.thumb.jpg.a6351b411dad517b997b2e7a8995dd6c.jpg

 

IMG_6533.thumb.jpg.c145817767575115e25610350a45b58e.jpg

 

IMG_6534.thumb.jpg.dbaa544b261f82756ed29c27f06fba7e.jpg

 

IMG_6535.thumb.jpg.e2f0f8f713fcfba32833dbe79cc4e8cd.jpg

 

IMG_6536.thumb.jpg.eecc0ae4f1ca88acaff0f0f1eda05857.jpg

 


Wel 3 extra gaten gevonden. Iemand een idee waar die voor zouden kunnen dienen?

1145274438_IMG_6533copy.thumb.jpg.a7998f96c8ce0116ede013376091fbd3.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Misschien voor zo’n voetensteun?

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Niels_1977 said:

Misschien voor zo’n voetensteun?

Zat ik ook aan te denken. Maar er zitten enkel links gaten.

Maar las net dat dat zo hoort om "amazone te rijden"

Share this post


Link to post

Ook wel klein tegenslagske gehad. Had een nieuwe lamp gekocht, want de oude is verroest vanbinnen. Zet die erop, en de gaten komen niet overeen.
Heb die gaten willen aanpassen, en vakkundig mijn nieuwe lamp om zeep geholpen.
Blijkt dat in mijn stuur, er een vijs is afgebroken, en 1 van de vorige eigenaars een nieuw gat heeft bijgeboord...

Ik heb die schroef er willen uitboren, maar ook dat is niet gelukt. Ik weet van mezelf dat als ik er te lang mee bezig ben, ik dan dingen riskeer kapot te maken.
Heb dus maar mijn oude ring en de nieuwe koplamp voorlopig teruggezet. Zal later nog eens proberen...

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...