Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project 1963 vbb2t


DD_ves

Aanbevolen berichten

Als ge al 145€ moet betalen voor een carbone dan zou ik toch direct voor deze gaan: https://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+bitubo+classic_70911000

Heeft de verandering van veerhoogte niet te maken met de overschakeling naar 10" wielen? 

Bestel direct een paar verschillende maten afstandsvijzen, die kan je eventueel ook combineren. 

Denk niet dat 52mm "verhoging veel gaat uitmaken ivm stabiliteit,  uiteindelijk is de vering ook maar 1 lange (dunne) as. 

Kijk ook eens bij scootercenter ivm de prijzen, meestal zijn die wat goedkoper. :)

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
4 minutes ago, nero said:

Als ge al 145€ moet betalen voor een carbone dan zou ik toch direct voor deze gaan: https://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+bitubo+classic_70911000

OK. Maar die is ook vanaf 172370..

 

 

4 minutes ago, nero said:

Heeft de verandering van veerhoogte niet te maken met de overschakeling naar 10" wielen? 

 

Is er een VBB2T gemaakt op 10"? 

 

4 minutes ago, nero said:

 

Bestel direct een paar verschillende maten afstandsvijzen, die kan je eventueel ook combineren. 

 

Denk dat de hoogste 52,5mm is, en dus rij ik opnieuw op standaardhoogte. Als dat dan niet hoog genoeg is voor het carbudeksel van de 200 motor, dan kan ik niet hoger...

Da's nu just het probleem momenteel...

4 minutes ago, nero said:

 

Kijk ook eens bij scootercenter ivm de prijzen, meestal zijn die wat goedkoper. :)

 

 

Merci voor de tip, maar ik bestel bij mijn locale dealer die bij SIP besteld ;) 

Link naar reactie

Ik denk dat je carbu-deksel idd het grootste probleem is.  Een in hardheid verstelbare vering kan hier helpen alhoewel je dan aan gebruiksgemak gaat inboeten.  De veerhoogte kan je ook iets aanpassen (hoger dan de originele), zolang je niet buiten proportie gaat.  Eventueel kan je ook spelen met de hoogte van de voorvering. Mogelijk moet je dan wel de lengte van de pekkel aanpassen, zoals Frederick hier al vernoemde. 

Die 10" wielen was een gokje, op scooterhelp staat idd alleen 8" voor VBB2.  Het enig dat ik dan nog kan zien is de diameter van de bout onderaan die veranderd zou zijn of de diameter van de vijs die bovenaan in het frame gaat. Maar beiden zijn aan te passen, denk ik.  :)

Als je zekerheid wil stuur je best een mailtje naar SIP met de vraag naar meer uitleg. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie
2 hours ago, nero said:

 

Als je zekerheid wil stuur je best een mailtje naar SIP met de vraag naar meer uitleg. 

 

Heb ik maar even gedaan..

 

Op Scooter-Center staat het volgende trouwens:

 

93503842_ScreenShot2019-06-27at19_22_44.thumb.png.ddc39a78312e7b3939d771ff0f8321e6.png

Link naar reactie
3 uur geleden, nero zei:

Het enig dat ik dan nog kan zien is de diameter van de bout onderaan die veranderd zou zijn of de diameter van de vijs die bovenaan in het frame gaat. Maar beiden zijn aan te passen, denk ik.  :)

‘t Eerste! Maar is enkel relevant voor specifiek voor PX-voorziene veren (M10 bouten; de 2 gaatjes onderaan zijn iets groter; M9 bout is ook bruikbaar).

  • Like 1
Link naar reactie

Bon.. Mag ik nog wat komen zagen over mijn schokdempers? :unsure:

 

In de catalogus van SIP staat het volgende dus:

1646081884_ScreenShot2019-06-27at12_39_43.thumb.png.3170ad32ecab3845a6346a02d3dd04f9.png

 

Wat ik daaruit opmaak is dat er bij de oude modellen geen afstandsmoer bovenaan de schokdemper zit.

Zou kunnen kloppen, hieronder de VBB Parts Catalog:

599911262_ScreenShot2019-06-28at18_52_02.png.682173ce34637270fb614ccf5f0fac9b.png

 

Geen afstandsmoer...

 

Ik heb dan mijn huidige demper eraf gehaald en gemeten:

Gemeten van net onder de afstandsmoer (die er dus normaal gezien niet zou mogen opzitten) tot in het midden van de gaatjes beneden:

IMG_7395.thumb.jpg.d57a6c6d6977c6032264b4b3cc023af9.jpg

 

IMG_7396.thumb.jpg.ea77f3236d365f967279290f69a55700.jpg

 

330mm

 

Gemeten van boven het rubber tot in het midden van de gaatjes beneden:

IMG_7397.thumb.jpg.d505b129ec3b1fe262bc651d05bf4c1a.jpg

 

IMG_7398.thumb.jpg.a1e187dcc2b8fb53ada5a94ca2f09fa4.jpg

 

390mm

Hier lijkt het dus alsof mijn schokdemper al eens vervangen is door een kortere, en er toch met een afstandsmoer gewerkt is.

Zou dit dan betekenen dat ik idd alle schokdempers van 330-340 mm zou mogen kiezen, en zo'n afstandsmoer ertussen kan draaien?

 

 

Heb wel nog een reactie van Peter van Maskes gekregen ook:

118371036_ScreenShot2019-06-28at18_56_51.png.40abfcda590f5e6fed1e9d7883c56f1e.png

 

Weet dan weer niet wat daarvan te denken..

Zou iemand met zo'n aftermarket shock de basis eventueel eens kunnen opmeten ajb?

 

 

Bijkomende bedenking:

"De oudere modellen hebben een smallere beugel".

Ik ga nu dus een P200 motor steken, dus als die beugel al anders zou zijn op een vroege VBB, dan zou ik er nu dus eigenlijk geen last meer van moeten hebben?

 

Damn! :lol:

 

 

 

Link naar reactie

Bon.. 

Dit wordt het plan:

- 12V Kabelboom steken en aansluiten (heb vandaag mijn oude 6V eruit gehaald)
- Nieuw blok er eindelijk in

- Testen met de huidige schokdemper (als die onderaan op dat PX-blok past)

- Nieuwe bestellen na tests..

 

Welke?

Dit is mijn voorlopige shortlist:

Carbone HiTech:

https://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+carbone+hitech+_33002hn0

 

63fc3aa7-4848-42d5-9728-be8ccd839bcf.jpg.29636ddd82688b579584578378e744e5.jpg

Prijs: 160 EUR

 

SIP 2.0:

https://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+sip+performance+_76000rtb

3c191210-c83c-43c2-8f9a-3549637df9d4.jpg.25032564dfc58fbd39dcb24b5654cf73.jpg

Prijs: 178 EUR

SIP 2.0 RACE:

https://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+sip+performance+_76001rtb

 

d39082a3-42ff-4fdc-a98b-4f2c2f3a3203.jpg.a9e1da037f05e1e76e5f045607ec2c17.jpg

 

Prijs: 253 EUR

 

Bitubo Racing:

https://www.sip-scootershop.com/en/products/shock+absorber+bitubo+racing_70911500

4ac52327-02fd-4ab0-8dc4-da0b81304429.jpg.b01eef103106d110143b0efa032281ba.jpg

Prijs: 233 EUR

 

Hoe langer ik er nu mee bezig ben, hoe meer ik mijn projectje zie evolueren naar een soort oldtimer/rat look met een mega-onderstel :D 

Meningen?

Ik ben enorm fan van die SIP serie eigenlijk... :D 

 

 

 

Link naar reactie

Een verse standaard veer gaat OOK een wereld van verschil zijn met wat er nu onder zit hoor. Sip, BGM, Bitubo,... zijn bedoeld voor racing. Zolang je niet echt van plan bent het asfalt in de binnenbochtjes te gaan afschrapen is alles in die sfeer eigenlijk een beetje overkill. Je spreekt over ritjes met passagier? Een te harde vering komt rijcomfort in die omstandigheden niet ten goede.

Mijn Sprintje bolt ook rond met een PX215 met standaard 330mm veer en 5cm spacer. Gaat helemaal prima. Vooraan heb ik de stroevere Carbone’s zitten (scheelde ongeveer de helft in remafstand met de standaard veer en demper). 

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
2 minutes ago, Frederik9111 said:

Je spreekt over ritjes met passagier? Een te harde vering komt rijcomfort in die omstandigheden niet ten goede.

Dit klopt ook wel.. Mijn oldie is veel comfortabeler dan mijn nieuwe GTS met 2.

Link naar reactie

'k Moet toegeven dat ik dat esthetisch-gewijs ook een ferm spel vind :) 

  • Like 1
Link naar reactie

Ge zijt nog wakker en de zon gaat de eerste 6 uren toch nog niet op. Wat zit je achter je PC te doen?! :lol:

 

  • Haha 1
Link naar reactie
9 minutes ago, Frederik9111 said:

Ge zijt nog wakker en de zon gaat de eerste 6 uren toch nog niet op. Wat zit je achter je PC te doen?! :lol:

 

Ik zit nog op mijn werk... :rolleyes:

  • Haha 1
Link naar reactie
17 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Ge zijt nog wakker en de zon gaat de eerste 6 uren toch nog niet op. Wat zit je achter je PC te doen?! :lol:

 

Idd Frederik,  maar s'nachts werken aan je vespa zonder gestoord te worden  ... is heerlijk.  Alleen als er nog veel werk was he . Zoals er kleine problemen zijn , dan toch door de dag doen als er niet veel tijd in beslag neemt. ;)

  • Like 1
Link naar reactie
12 uur geleden, Frederik9111 zei:

Een verse standaard veer gaat OOK een wereld van verschil zijn met wat er nu onder zit hoor. Sip, BGM, Bitubo,... zijn bedoeld voor racing. Zolang je niet echt van plan bent het asfalt in de binnenbochtjes te gaan afschrapen is alles in die sfeer eigenlijk een beetje overkill.

Klopt niet helemaal, oa Bitubo heeft ook een touring-versie van hun schokdempers.  Als je alleen rond de kerktoren blijft toeren gaan die duurdere veren minder verschil uitmaken (alhoewel je maar 1 of 2 put holes moet nemen om te weten hoe groot het verschil is).  Je kan het best vergelijken met de gewone of de luchtvering op auto's, een ECHTE wereld van verschil... :)

De race- versies zijn idd te hard om comfortabel op de gewone baan te gebruiken. 

@DD-ves: Heb gisteren een setje Bitubo's besteld bij uw locale verdeler, voor en achteraan.  Ben benieuwd. 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie
21 minutes ago, nero said:

 

@DD-ves: Heb gisteren een setje Bitubo's besteld bij uw locale verdeler, voor en achteraan.  Ben benieuwd. 

 

Tutto Scooter Vintage? Zoja, dan gaat die bestelling vandaag de deur uit :D

Ik was er gisteren...

Vader is wel niet te schatten.. Die helpt 3-4 klanten tegelijkertijd. Resultaat is dat je staat te wachten met een kabel in je hand tot hij klaar is met een stuk van de bestelling van een tweede klant, om je volgende moer te mogen vragen :D 

aangepast door DD_ves
Link naar reactie

Ik ben ook heel benieuwd naar die SIP:

 

With this second generation 2.0 series, the shock absorbers were primarily designed with the emphasis on touring set ups. They provide a more comfortable ride over long distances and badly maintained roads. The piston shaft diameter has been increased to 14mm, the lower fixing eyelets beefed up and the inner workings and overall design have also been redeveloped. The settings extend from maximum comfort to race-track stiffness.

 

Ben nu wel opnieuw aan het twijfelen om aan de voorkant ook SIP te pakken ipv die HiTech.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...