Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project 1963 vbb2t


DD_ves

Aanbevolen berichten

1 hour ago, nero said:

Neen, rond beide kabels is of zou moeten een messing stukje "buis" van zo'n dikke cm lang geklemd moeten zitten rond beide versnellingskabels (8-vormig dus). Op het uiteinde van beide kabels moet ook een "geleidstukje" moeten zitten waar de gaine in past en de kabel door gaat. Deze komen in het stuur , in de houder die voor de versnellingshendel. 

Probeer er ook voor te zorgen dat de beide kabels elkaar niet kruisen onderweg. 

Dat de versnellingen niet exact overeenkomen met de streepjes is niet abnormaal, zorg alleen dat de neutraal overeenkomt met het betreffende streepje. Niemand kijkt bij het schakelen of de versnelling wel juist op het streepje staat toch?  :)

Je versnellingsapparaat dien je alleen te vervangen als er speling zit op de as waardoor de kabels de kam scheef naar voren trekt. 

Groetjes, nero. 

@nero heb je toevallig een foto en/of een sip referentie?

ik heb beide kabels in 1 keer getrokken, dus zouden niet gekruist mogen zitten. Alleen beneden heb ik ze moeten kruisen, want anders moest ik andersom schakelen ;)

Het probleem is dat mijn koppeling in 4de bijna loodrecht naar beneden staat...

dat stukje van @Wilby ben ik nergens tegengekomen...

ik ben ook van mening, maar heb geen referentiekader, dat het schakelen nogal stroef gaat. Ben bang dat er op termijn veel speling op de koppelingshendel gaat komen. 

aangepast door DD_ves
Link naar reactie

Als je die kabels er bij het stuur afhaalt, dan zit er nog een rondel tussen (een gebogen). Ik heb niet gezien waar die vandaan kwam. Neem aan dat de volgorde rondel, kabelhouder, rondelletje, bout is? Moet je dat nog ergens smeren trouwens?

Link naar reactie

 

3 hours ago, nero said:

Neen, rond beide kabels is of zou moeten een messing stukje "buis" van zo'n dikke cm lang geklemd moeten zitten rond beide versnellingskabels (8-vormig dus).

 

2 hours ago, Wilby said:

Ik denk dat nero dit bedoeld. 

Schermafbeelding 2019-05-27 om 09.39.31.png

 

 

Gasten, dit stukje vind ik nergens terug op de exploded views van een VBB. :wacko:

 

Niet dat ik jullie niet geloof he, maar waar zou dat moeten zitten dan? Ik kan het ook niet vinden op SIP...

 

Op Scootercenter heb ik 'm gevonden, maar daar staat de VBB2T dan weer niet tussen het lijstje van scooters waar het op zou moeten passen.

aangepast door DD_ves
Link naar reactie

Het stukje bevindt zich op ongeveer een 10-tal cm lager dan het uiteinde van de kabels. Let wel, de ene kabel moet een eindje hoger steken dan de andere (overeenkomstig met de plaats waar de  kabeluiteinden zich bevinden na plaatsing) voor je de bus er rond spant. 

Ik heb al evenveel scooters tegengekomen waar er zich geen busje rond de kabels bevond dan wel.  Het zal wel iets uitmaken maar denk dat het vooral diende om te vermijden dat 1 van de gainen bij het monteren van het stuur terug in het frame verdween. :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
4 minutes ago, nero said:

Het stukje bevindt zich op ongeveer een 10-tal cm lager dan het uiteinde van de kabels. Let wel, de ene kabel moet een eindje hoger steken dan de andere (overeenkomstig met de plaats waar de  kabeluiteinden zich bevinden na plaatsing) voor je de bus er rond spant. 

Ik heb al evenveel scooters tegengekomen waar er zich geen busje rond de kabels bevond dan wel.  Het zal wel iets uitmaken maar denk dat het vooral diende om te vermijden dat 1 van de gainen bij het monteren van het stuur terug in het frame verdween. :)

Groetjes, nero. 

OK.. Ik heb just alle 174 kabel artikels bij SIP bekeken, en staat er niet tussen :D 

Ik heb mijn stuur er trouwens niet afgehad bij het wisselen van deze kabels...

Link naar reactie

Het zat dus ook niet rond mijn originele (?) kabels, want ik heb de nieuwe er bovenaan aan vastgetaped en naar beneden erdoor getrokken. En het is er niet uitgekomen...

Link naar reactie

Die gainenklem heb ik in alle eerlijkheid nog nooit teruggeplaatst. Die kom ik overigens ook alleen maar tegen in recentere largeframes met 2 kleurige gainen (zwart naar 1ste en grijs naar 2tem4de). Idd iets handiger bij het wisselen van 1 binnenkabel maar verder voel ik geen verschil bij het rijden/schakelen.

Stroef schakelen kan ook een aanwijzing zijn voor (veel) te hard aangespannen kabels, te lange of getrostte gainen of te dikke binnenkabels. Sowieso dop ik elke binnenkabel altijd even in m’n 2takt busje. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
2 uur geleden, DD_ves zei:

 

Dat klemmetje dient om over je gainen te schuiven van je versnellingkabels  en er hoort nog een bracket bij , die klem je dicht over dat klemmetje ,en dat dient gewoon om je kabels van je uitlaat weg te houden , bij een px moet je dan een carterbout lossen om die bracket te kunnen bevestigen 

 

https://www.scooter-center.com/en/5150021/bracket-for-gear-change-cables-on-engine-oem-quality-vespa-px-t5-cosa-rally-sprint-gt-gtr-ts-super-gl-vna-vnb-vba-vbb-lml-star-stella?number=5150021

 

Gasten, dit stukje vind ik nergens terug op de exploded views van een VBB. :wacko:

 

Niet dat ik jullie niet geloof he, maar waar zou dat moeten zitten dan? Ik kan het ook niet vinden op SIP...

 

Op Scootercenter heb ik 'm gevonden, maar daar staat de VBB2T dan weer niet tussen het lijstje van scooters waar het op zou moeten passen.

 

Link naar reactie
40 minutes ago, Frederik9111 said:

 

Stroef schakelen kan ook een aanwijzing zijn voor (veel) te hard aangespannen kabels, te lange of getrostte gainen of te dikke binnenkabels. Sowieso dop ik elke binnenkabel altijd even in m’n 2takt busje. 

 

Ik ga eens kijken of ik ze dan niet te hard aanspan! Ik gebruik hier een "3de hand tool" voor.

Dit waren spiksplinternieuwe kabels uit een SIP cable set. Dus ik neem aan dat die goed zijn... Er wordt ook express geadverteerd met correcte lengte. Heb het wel niet nagemeten (de oude waren zo verschrikkelijk vies, dat ik ze met een tang in de vuilbak gezwierd heb :D 

 

Nu, ik heb alles nieuw besteld (schakelmechanisme, nieuwe binnenkabels, nieuwe stelnippels).

Als het dan nog niet geod is, dan weet ik het ook nimeer...

 

26 minutes ago, Spaniard said:

Dat klemmetje dient om over je gainen te schuiven van je versnellingkabels  en er hoort nog een bracket bij , die klem je dicht over dat klemmetje ,en dat dient gewoon om je kabels van je uitlaat weg te houden , bij een px moet je dan een carterbout lossen om die bracket te kunnen bevestigen 

Zou het kunnen dat we het niet over hetzelfde klemmetje hebben? Nero en co hebben het over het stuur, jij over de uitlaat. Bij mijn model Vespa zitten die niet bij mekaar in de buurt :D

 

Wat ik wel vanmorgen nog gedaan heb, is een nieuwe gaine besteld om achteraan ver mijn kabels te schuiven. Ik zal die er maar terug overschuiven, want nu liggen mijn nieuwe kabels tegen mijn uitlaat. ;)

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
1 uur geleden, DD_ves zei:

Ik ga eens kijken of ik ze dan niet te hard aanspan! Ik gebruik hier een "3de hand tool" voor.

Voor die 2 kabeltjes is dat normaliter echt niet nodig hoor (vs. de koppelingskabel).

Een ferme kwak vet op de selecterkam wil ook wel es helpen (zelfs noodzakelijk als je vroegtijdige slijtage wil vermijden). Best vet dat ook in warme omstandigheden mooi solide blijft; dik wit lager- of kopervet of iets dergelijks. Ik heb jaren rondgereden op huis-, tuin- en keuken vaseline met aloë vera :lol:

  • Like 1
Link naar reactie

Bon.. ik heb vandaag mijn 2de paar versnellingskabels om zeep geholpen... :lol:

denk zelfs dat de buitenkabels er ook aan zijn...

probleem is dat mijn koppelingskabel en mijn versnellingskabels gedraaid zitten denk ik...

En geen idee hoe ze wisselen..

3380BB79-0C11-4768-8488-7E554BA877D7.thumb.jpeg.b3cd40c9a8acc7edb5ae470008a0f12f.jpeg

Link naar reactie

Ik heb alleen ervaring met Sprint, VNB en Px maar volgens mij komt de kabel van je voorrem langs de verkeerde kant uit je stuur, moet die niet rechts zitten?

 

Link naar reactie

De voorremgaine zit juist doorheen de vork maar zit te hoog (mogelijk iets te lang, of onderaan iets te strak).

3 uur geleden, DD_ves zei:

denk zelfs dat de buitenkabels er ook aan zijn...

En geen idee hoe ze wisselen..

Heb je nog steeds de originele gainen zitten? 

Met recentere kabels? Mogelijk zijn die te dik (voor de oude gainen). Best ook altijd goed inpappen met WD40 of een goede kwak simpele 2takt in de gaine. 

Je zou ook een nieuwe selectorbox plaatsen. Check dan meteen of het probleem niet in de selectorstang zit.

Link naar reactie
58 minutes ago, Frederik9111 said:

De voorremgaine zit juist doorheen de vork maar zit te hoog (mogelijk iets te lang, of onderaan iets te strak).

Heb je nog steeds de originele gainen zitten? 

Met recentere kabels? Mogelijk zijn die te dik (voor de oude gainen). Best ook altijd goed inpappen met WD40 of een goede kwak simpele 2takt in de gaine. 

Je zou ook een nieuwe selectorbox plaatsen. Check dan meteen of het probleem niet in de selectorstang zit.

Voorrem zit goed idd. Had ‘m even naar boven geduwd om het stuur er af te halen. 

Maar zit de koppelingskabel ook goed? Ik heb het gevoel dat die rechts van de versnellingskabels moet zitten. Maar ik heb dus geen idee hoe dat op te lossen, want kabels trek je aan de oude kabels door het frame, en dus zitten ze weer op de verkeerde plek. Tenzij het nu al klopt.

Ik heb alle binnen en buitenkabels vervangen. Maar bij het proberen om de kabels te versteken heb ik ze geknakt. Dus waarschijnlijk binnenkort opnieuw even vervangen. 

Alles stak ineen, en leek ook te werken toen ik zag dat ik de versnellingkabels langst de verkeerde kant van de uitlaat had gestoken:rolleyes:.

dus alles weer los en toen is het eea foutgelopen.. 

Een van de versnellingkabels die krolde zich in het stuur (zat waarschijnlijk niet strak genoeg en dat stukje in het stuur zat ook verkeerd om...). 

Morgen even nieuwe kabels regelen en nog eens proberen...

Link naar reactie

Gaat een stuk makkelijker als je de tank er even uit heft. 

  • Like 1
Link naar reactie
11 minutes ago, Frederik9111 said:

Gaat een stuk makkelijker als je de tank er even uit heft. 

Heb ik uiteindelijk gedaan idd. ;)

Daarbij ook nog een stukje van de benzinekraan afgebroken (waar die borgpen en dat stangetje inzitten). Had de oude hier gelukkig nog liggen dus daar het stukje afgehaald .

weet jij toevallig of de volgorde vlnr in het stuur koppelingskabel en dan versnellingkabels is? Of andersom?

Link naar reactie
1 uur geleden, DD_ves zei:

Al met al dus met een rijdende vespa begonnen en 5 uur later met een niet rijdende gestopt :D

toffe hobby!

ja zo gaat het vaker!:lol:

Dus bezint eer gij begint....aan een vespa:P

  • Haha 1
Link naar reactie

Ik denk dus dat het zo moet:

 

Vlnr:

eerst versnellingskabels, en dan de koppeling. 

85CD7130-0E79-4160-8155-861CF8457795.thumb.png.7d4c1e0df7e7e1de962be18de648d332.png

 

iemand een idee hoe ik dit best aanpak om te wisselen? Als ik bvb de koppelingskabel er uit zou trekken, en ik haal mijn tank eruit. Komt die dan 100% zeker onder mijn tank uit als ik die er terug insteek?

Link naar reactie

Gewoon aan beginnen; ‘t is geen hersenchirurgie. De oude eruit en de nieuwe erin. Wat je’t bovenaan in duwt komt onder je tank uit (of omgekeerd). Eventueel kan je de nieuwe gain aan de oude tapen. Achter de toeter zit een rib waartegen nieuw gainen kunnen stoten bij het plaatsen. Het vergt soms een paar poging om er voorbij te geraken. Gewoon de toeter er even uit en met je vingers de gaine begeleiden dan.

Oude (o.m. ook MISA) frames hebben aparte kanalen per gaine. In dat geval: 1 voor achterrem, 2 voor koppeling, 3 voor versnellingskabels. Die clip voor de versnellingskabels (als die er al zou zitten) kan je gewoon negeren. Alles goed invetten of rijkelijk weedeeveertigen helpt altijd. Zorg voor een paar cm extra gainenlengte maar ook niet meer dan dat (zoniet: gewoon inkorten).

 

 

71377F28-39BF-4021-9E86-9E8BA40522BF.jpeg

FF77D567-A44A-48FF-96E8-F343BD3BC527.jpeg

aangepast door Frederik9111
  • Like 3
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...