Jump to content
Vespaforum.be
DD_ves

Project 1963 vbb2t

Recommended Posts

6 Oktober 2013...

De datum dat ik me hier op het Vespaforum geregistreerd heb, met als eerste post:

Dag allemaal,

Mezelf efkes voorstellen hier: ben 37 jaren jong, en in volle midlife crisis.

Om de band met mijn 11 jarige dochter (is eigenlijk een halve jongen :) )

te versterken zijn we van plan om samen een vespa te restaureren.

De eerste wordt de mijne, en als we het leuk vinden dan maken we er ook 1 voor haar.

Ik heb hier al een pak gelezen, en hier staat een schat aan informatie!

Voor de eerste dacht ik aan een vnb. Er mag veel aan te doen zijn, maar liefst geen laswerken.

Aangezien het de eerste is, geef ik voor de aanschaf ook liefst niet te veel geld uit...

 

Mijn dochter is ondertussen 16 :D

Vorig jaar wel een moderne GTS 300 gekocht, kon dus "al" Vespa rijden, maar toch bleef het kriebelen...

 

Gisteren op een advertentie gestoten hier in de buurt, en vandaag gaan kijken.

Ik kom terecht bij een ouw peeke van een jaar of 70-75, die zijn Vespa verkoopt.

Vespa staat onder een zeil, peeke haalt het zeil eraf en kickt en... niks.

Niet in gang te krijgen... "Verdoeme he! 6 maand geleden startte die nog van de eerste kick!"

Peeke pakt zijn gereedschapskist, en begint die Vespa uit elkaar te halen. Bij 5 graden, en in de regen. :D 

Uiteindelijk niet in gang gekregen, maar was duidelijk een probleem met de benzinetoevoer. Zat ook best veel bezinksel/roest in de tank.

Uiteindelijk toch een mooie prijs af kunnen spreken, en peeke ging ervoor zorgen dat de Vespa zou draaien. Normaal gezien vrijdag ophalen...

 

Nu, wat heb ik gekocht?

Ik denk dat ik een goeie VBB gekocht heb. Is, voor zover ik dat als leek kan zien, volledig origineel.

En KEI-hard.

En Belgische papieren.

Maar wel vakkundig om zeep geholpen door 'm met een rol en borstel te verven...

Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen. Maar ik dacht eigenlijk om die verf als primer te gebruiken, en zonder zandstralen direct aan het schuren/plamuren te gaan en uiteindelijk te laten spuiten.

Maar daarvoor zou ik wel graag de mening van de experten hier op het forum horen.

 

Dus, laat die opmerkingen maar komen!!!

Wel lief zijn he? 

 

Foto's!

IMG_6382.thumb.jpg.6aaf02bf8e9fa285d8a892d76cb8fdc2.jpg

 

IMG_6380.thumb.jpg.e705be9acaa0890f99222c020d8d10ab.jpg

 

IMG_6379.thumb.jpg.da82e1db4467e619a84e09458aa6154a.jpg

 

IMG_6375.thumb.jpg.4a30a6a884d120ab3044dcb27ee3d53e.jpg

 

IMG_6374.thumb.jpg.27dc29d421d9e159688c5ac30567ddb0.jpg

 

IMG_6372.thumb.jpg.2ff54b2a8cfb459ee56c56500fe5ee08.jpg

 

IMG_6370.thumb.jpg.e6a04b53877c9dd38e2f7e721b01ed7d.jpg

 

IMG_6366.thumb.jpg.d3af4afcb7f75f96f1624d6a4ee5831c.jpg

 

IMG_6365.thumb.jpg.ea47c698c386930e4b760c4d3519a17d.jpg

 

IMG_6364.thumb.jpg.afc071cdef6e13e19afe4eada212b577.jpg

 

IMG_6362.thumb.jpg.a6f45df0e638c78cd4b12660cf80705f.jpg

 

IMG_6358.thumb.jpg.24420c96704f8435204f9fa1d773a53a.jpg

 

IMG_6361.thumb.jpg.685a8035297fb15679c6aed865394519.jpg

 

IMG_6359.thumb.jpg.f85611853a3cc964f2fc2c70ed4af897.jpg

 

IMG_6360.thumb.jpg.afba177987bc638a0451886dd91f25e4.jpg

 

IMG_6357.thumb.jpg.cc883c0e9c5467b2c5fe8ff636c7a52e.jpg

 

IMG_6354.thumb.jpg.8832c3723f82830806598b76f9098dae.jpg

 

IMG_6355.thumb.jpg.8738ebc8c2fe49da9aa7ec91e6b26ebb.jpg

 

IMG_6356.thumb.jpg.41f07549bce9492e053da7be532aaea1.jpg

 

Share this post


Link to post
1 uur terug, DD_ves zei:

Maar wel vakkundig om zeep geholpen door 'm met een rol en borstel te verven...

 Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen. Maar ik dacht eigenlijk om die verf als primer te gebruiken, en zonder zandstralen direct aan het schuren/plamuren te gaan en uiteindelijk te laten spuiten.

Decaptan to the rescue! Die borstelverflaag is er vrij eenvoudig af te halen met Decaptan en Commandant (google even). 

Het motortje kan wellicht een revisietje gebruiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Frederik9111 said:

Decaptan to the rescue! Die borstelverflaag is er vrij eenvoudig af te halen met Decaptan en Commandant (google even). 

Het motortje kan wellicht een revisietje gebruiken.

Ga ik even opzoeken!

 

Share this post


Link to post

Welk werplaatshandboek is het beste?

Mag in NL, EN of FR zijn. 

Share this post


Link to post

Voor dat geld koop je ze best allebei. De binnenkant van een pré-PX-blok ziet er qua lagering en keerringen toch weer net iets anders uit. Verder vind je in de blauwe versie nog een paar typische pré-PX hint en tips voor het verwijderen van vliegwiel, krukas, e.d. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
13 hours ago, DD_ves said:

 

Ik denk dat ik een goeie VBB gekocht heb. Is, voor zover ik dat als leek kan zien, volledig origineel.

 

Iemand van de wandelende enciclopedies hier die over bovenstaande stelling nog iets kan vertellen?

Zien jullie dingen die niet kloppen/niet origineel zijn?

Ikzelf denk aan het achterlicht? En eventueel het zadel?

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Die kromgeklopte nagel door de kroonmoer aan het achterwiel is in geen geval origineel. :lol:

Behoudens ontbrekende tree-, billen- en beenschildlijstjes, een recentere zadelovertrek, een later Sprint-achterlicht en een dikke laag extra lak, lijft dit idd een vrij volledig VBB2T-tje te zijn. 95% van de VBBtjes die vandaag in onze contreien rondbollen heeft een omwegje gemaakt via het verre Oosten. Maar... er zijn uitzonderingen. Ik denk dat dit er eentje is (geen dichtgeplamuurde lasnaden, originele rechthoekige nummerplaatvoorziening,...).

 

Edited by Frederik9111
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Wou meegeven dat de Haynes boeken je kunnen verder helpen...

Jan.

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Frederik9111 said:

Die kromgeklopte nagel door de kroonmoer aan het achterwiel is in geen geval origineel. :lol:

Die zag ik gisteravond ook pas op foto :lol:

 

 

12 minutes ago, Frederik9111 said:

Behoudens ontbrekende tree-, billen- en beenschildlijstjes, een recentere zadelovertrek, een later Sprint-achterlicht en een dikke laag extra lak, lijft dit idd een vrij volledig VBB2T-tje te zijn. 95% van de VBBtjes die vandaag in onze contreien rondbollen heeft een omwegje gemaakt via het verre Oosten. Maar... er zijn uitzonderingen. Ik denk dat dit er eentje is (geen dichtgeplamuurde lasnaden, originele rechthoekige nummerplaatvoorziening,...).

 

 

Onder de zadelovertrek zit een origineel zadel (is wel gescheurd) ;)

Ik word wel blij van jouw laatste zin :wub:

 

Just now, jeansprint said:

Wou meegeven dat de Haynes boeken je kunnen verder helpen...

Jan.

Merci daarvoor! Net besteld, morgen is die blauwe hier!

Share this post


Link to post

Gaaf project! Lekker uit elkaar halen en ieder onderdeel liefde geven of vervangen. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
13 hours ago, Frederik9111 said:

Decaptan to the rescue! Die borstelverflaag is er vrij eenvoudig af te halen met Decaptan en Commandant (google even). 

Het motortje kan wellicht een revisietje gebruiken.

Zou het kunnen dat het Decapan is ipv Decaptan? :unsure:

En tast dat de originele lak niet aan?

Share this post


Link to post

Afbijtmiddel in nl. 

Gebruiken in goed verluchte plaats je weet nooit welke chemische reactie er is op verf. 

Vreet rubber ook op. Er bestaan soorten die je gewoon kunt afspoelen met water. 

Grtn Tanguy 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Décapant, Decap, Decaptan,... verschillende merkjes :D 

Sip heeft deze: https://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=14259400&_language= 

 

 

Voor grote projectjes:

54522672_440556626684313_6301350071346659328_n[1].jpg

Edited by Frederik9111
  • Like 1

Share this post


Link to post

Je kan ook eerst proberen met verfoplosmiddel, werkt meestal ook als de toplak niet van goede kwaliteit is. 

Is "minder" agressief dan decapan. 

Groetjes, nero. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
19 minutes ago, nero said:

Je kan ook eerst proberen met verfoplosmiddel, werkt meestal ook als de toplak niet van goede kwaliteit is. 

Is "minder" agressief dan decapan. 

Groetjes, nero. 

Onderstaande foto doet mij vermoeden dat de toplak niet van goede kwaliteit is...

Ik dacht dat dit roest was, maar bleek geschilderde modder te zijn :D 

IMG_6379.thumb.jpg.ba5730efe0cc850632c425ea0ee2b426.jpg

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Dat groene, is dat de O-lak?

 

IMG_6354.thumb.jpg.600eae78fb175b57271dc9e8f0210e09.jpg

 

IMG_6359.thumb.jpg.b951b1b4836e2c08cfea75603f60e26b.jpg

 

IMG_6360.thumb.jpg.4b664d039a8c8134b9f02b544204abb1.jpg

 

Want zit precies ook nog een zwarte laag tussen:

 

IMG_6374.thumb.jpg.88db2188b963961f277d3c4b188cbea4.jpg

 

IMG_6371.thumb.jpg.577331a117af23001b0bab62284202bf.jpg 

 

 

Die ziet er wel "vaster" uit dan de grijze verf...

Edited by DD_ves

Share this post


Link to post
1 minute ago, DD_ves said:

 

 

IMG_6374.thumb.jpg.88db2188b963961f277d3c4b188cbea4.jpg

 

 

En ze hebben precies, naast een borstel en een rol ook een spuitbus gebruikt :D 

 

WTF eigenlijk... Wie doet nu zoiets? En waarom?
Is eigenlijk mijn enige vrees. Waarom zouden ze dit gedaan hebben?

Share this post


Link to post

Afbijtmiddel kent het verschil niet tussen o lak en nieuwe lak. Vreet echt alles op. Potje kopen en probeer eens.

Share this post


Link to post

Sorry ben hier terug enkele jaren geleden werd het verkocht onder de de naam "rats af" blikken van 5 l

Grtn Tanguy 

Share this post


Link to post

Paar snel gepiekte fotootjes van een lopend projectje van een kameraad met die blauwe bus Decap hierboven. Onder de zwarte laag zat nog een witte, en daarna pas de originele rode eindlak en beige grondlak. Eerst een half uurtje soppen in Decap voor de zwarte laag, nog een extra kwartiertje voor de witte laag, de laatste koppige resten met staalwol en aceton tot op de rode lak. Als laatste nog opgeplijst met Commandant 4. Een gasmasker en een paar tubekes Dafalgan tegen de koppijn komen naar het schijnt goed van pas. :D 

Voor:  

1068423256_54798998_333255133972011_2359382228984659968_n1.thumb.jpg.ab3fc65934925ec7613c903825d07f24.jpg

Tijdens:

800460181_55719368_436582917113216_449714021130567680_n1.thumb.jpg.c96ca3c6fe69a5542cb30295ad75c4ac.jpg

Nu:

1243066397_56513158_600199080392361_196106707791773696_n1.thumb.jpg.ac5581961c22e5b0fa202e10f26dffc3.jpg

Jammer genoeg zat er vooraan nog een paar extra verrassingen onder de lak, maar die wordt wellicht met gescande kleur weer vers gelakt. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Is wel een monnikenwerk, ik spreek uit ondervinding. Zeker als men tussenin nog een grondlak (lees mastieklaag) heeft gespoten. :)

 

Hier eentje met owatrol-afwerking: 

Afbeelding kan het volgende bevatten: zittende mensen en motor

Groetjes, nero. 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...