Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project 1963 vbb2t


DD_ves

Aanbevolen berichten

6 Oktober 2013...

De datum dat ik me hier op het Vespaforum geregistreerd heb, met als eerste post:

Dag allemaal,

Mezelf efkes voorstellen hier: ben 37 jaren jong, en in volle midlife crisis.

Om de band met mijn 11 jarige dochter (is eigenlijk een halve jongen :) )

te versterken zijn we van plan om samen een vespa te restaureren.

De eerste wordt de mijne, en als we het leuk vinden dan maken we er ook 1 voor haar.

Ik heb hier al een pak gelezen, en hier staat een schat aan informatie!

Voor de eerste dacht ik aan een vnb. Er mag veel aan te doen zijn, maar liefst geen laswerken.

Aangezien het de eerste is, geef ik voor de aanschaf ook liefst niet te veel geld uit...

 

Mijn dochter is ondertussen 16 :D

Vorig jaar wel een moderne GTS 300 gekocht, kon dus "al" Vespa rijden, maar toch bleef het kriebelen...

 

Gisteren op een advertentie gestoten hier in de buurt, en vandaag gaan kijken.

Ik kom terecht bij een ouw peeke van een jaar of 70-75, die zijn Vespa verkoopt.

Vespa staat onder een zeil, peeke haalt het zeil eraf en kickt en... niks.

Niet in gang te krijgen... "Verdoeme he! 6 maand geleden startte die nog van de eerste kick!"

Peeke pakt zijn gereedschapskist, en begint die Vespa uit elkaar te halen. Bij 5 graden, en in de regen. :D 

Uiteindelijk niet in gang gekregen, maar was duidelijk een probleem met de benzinetoevoer. Zat ook best veel bezinksel/roest in de tank.

Uiteindelijk toch een mooie prijs af kunnen spreken, en peeke ging ervoor zorgen dat de Vespa zou draaien. Normaal gezien vrijdag ophalen...

 

Nu, wat heb ik gekocht?

Ik denk dat ik een goeie VBB gekocht heb. Is, voor zover ik dat als leek kan zien, volledig origineel.

En KEI-hard.

En Belgische papieren.

Maar wel vakkundig om zeep geholpen door 'm met een rol en borstel te verven...

Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen. Maar ik dacht eigenlijk om die verf als primer te gebruiken, en zonder zandstralen direct aan het schuren/plamuren te gaan en uiteindelijk te laten spuiten.

Maar daarvoor zou ik wel graag de mening van de experten hier op het forum horen.

 

Dus, laat die opmerkingen maar komen!!!

Wel lief zijn he? 

 

Foto's!

IMG_6382.thumb.jpg.6aaf02bf8e9fa285d8a892d76cb8fdc2.jpg

 

IMG_6380.thumb.jpg.e705be9acaa0890f99222c020d8d10ab.jpg

 

IMG_6379.thumb.jpg.da82e1db4467e619a84e09458aa6154a.jpg

 

IMG_6375.thumb.jpg.4a30a6a884d120ab3044dcb27ee3d53e.jpg

 

IMG_6374.thumb.jpg.27dc29d421d9e159688c5ac30567ddb0.jpg

 

IMG_6372.thumb.jpg.2ff54b2a8cfb459ee56c56500fe5ee08.jpg

 

IMG_6370.thumb.jpg.e6a04b53877c9dd38e2f7e721b01ed7d.jpg

 

IMG_6366.thumb.jpg.d3af4afcb7f75f96f1624d6a4ee5831c.jpg

 

IMG_6365.thumb.jpg.ea47c698c386930e4b760c4d3519a17d.jpg

 

IMG_6364.thumb.jpg.afc071cdef6e13e19afe4eada212b577.jpg

 

IMG_6362.thumb.jpg.a6f45df0e638c78cd4b12660cf80705f.jpg

 

IMG_6358.thumb.jpg.24420c96704f8435204f9fa1d773a53a.jpg

 

IMG_6361.thumb.jpg.685a8035297fb15679c6aed865394519.jpg

 

IMG_6359.thumb.jpg.f85611853a3cc964f2fc2c70ed4af897.jpg

 

IMG_6360.thumb.jpg.afba177987bc638a0451886dd91f25e4.jpg

 

IMG_6357.thumb.jpg.cc883c0e9c5467b2c5fe8ff636c7a52e.jpg

 

IMG_6354.thumb.jpg.8832c3723f82830806598b76f9098dae.jpg

 

IMG_6355.thumb.jpg.8738ebc8c2fe49da9aa7ec91e6b26ebb.jpg

 

IMG_6356.thumb.jpg.41f07549bce9492e053da7be532aaea1.jpg

 

Link naar reactie
1 uur terug, DD_ves zei:

Maar wel vakkundig om zeep geholpen door 'm met een rol en borstel te verven...

 Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen. Maar ik dacht eigenlijk om die verf als primer te gebruiken, en zonder zandstralen direct aan het schuren/plamuren te gaan en uiteindelijk te laten spuiten.

Decaptan to the rescue! Die borstelverflaag is er vrij eenvoudig af te halen met Decaptan en Commandant (google even). 

Het motortje kan wellicht een revisietje gebruiken.

  • Like 1
Link naar reactie
28 minutes ago, Frederik9111 said:

Decaptan to the rescue! Die borstelverflaag is er vrij eenvoudig af te halen met Decaptan en Commandant (google even). 

Het motortje kan wellicht een revisietje gebruiken.

Ga ik even opzoeken!

 

Link naar reactie

Voor dat geld koop je ze best allebei. De binnenkant van een pré-PX-blok ziet er qua lagering en keerringen toch weer net iets anders uit. Verder vind je in de blauwe versie nog een paar typische pré-PX hint en tips voor het verwijderen van vliegwiel, krukas, e.d. 

  • Like 1
Link naar reactie
13 hours ago, DD_ves said:

 

Ik denk dat ik een goeie VBB gekocht heb. Is, voor zover ik dat als leek kan zien, volledig origineel.

 

Iemand van de wandelende enciclopedies hier die over bovenstaande stelling nog iets kan vertellen?

Zien jullie dingen die niet kloppen/niet origineel zijn?

Ikzelf denk aan het achterlicht? En eventueel het zadel?

 

Link naar reactie

Die kromgeklopte nagel door de kroonmoer aan het achterwiel is in geen geval origineel. :lol:

Behoudens ontbrekende tree-, billen- en beenschildlijstjes, een recentere zadelovertrek, een later Sprint-achterlicht en een dikke laag extra lak, lijft dit idd een vrij volledig VBB2T-tje te zijn. 95% van de VBBtjes die vandaag in onze contreien rondbollen heeft een omwegje gemaakt via het verre Oosten. Maar... er zijn uitzonderingen. Ik denk dat dit er eentje is (geen dichtgeplamuurde lasnaden, originele rechthoekige nummerplaatvoorziening,...).

 

aangepast door Frederik9111
  • Bedankt 1
Link naar reactie
12 minutes ago, Frederik9111 said:

Die kromgeklopte nagel door de kroonmoer aan het achterwiel is in geen geval origineel. :lol:

Die zag ik gisteravond ook pas op foto :lol:

 

 

12 minutes ago, Frederik9111 said:

Behoudens ontbrekende tree-, billen- en beenschildlijstjes, een recentere zadelovertrek, een later Sprint-achterlicht en een dikke laag extra lak, lijft dit idd een vrij volledig VBB2T-tje te zijn. 95% van de VBBtjes die vandaag in onze contreien rondbollen heeft een omwegje gemaakt via het verre Oosten. Maar... er zijn uitzonderingen. Ik denk dat dit er eentje is (geen dichtgeplamuurde lasnaden, originele rechthoekige nummerplaatvoorziening,...).

 

 

Onder de zadelovertrek zit een origineel zadel (is wel gescheurd) ;)

Ik word wel blij van jouw laatste zin :wub:

 

Just now, jeansprint said:

Wou meegeven dat de Haynes boeken je kunnen verder helpen...

Jan.

Merci daarvoor! Net besteld, morgen is die blauwe hier!

Link naar reactie
13 hours ago, Frederik9111 said:

Decaptan to the rescue! Die borstelverflaag is er vrij eenvoudig af te halen met Decaptan en Commandant (google even). 

Het motortje kan wellicht een revisietje gebruiken.

Zou het kunnen dat het Decapan is ipv Decaptan? :unsure:

En tast dat de originele lak niet aan?

Link naar reactie

Décapant, Decap, Decaptan,... verschillende merkjes :D 

Sip heeft deze: https://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=14259400&_language= 

 

 

Voor grote projectjes:

54522672_440556626684313_6301350071346659328_n[1].jpg

aangepast door Frederik9111
  • Like 1
Link naar reactie
35 minutes ago, Frederik9111 said:

Décapant, Decap, Decaptan,... verschillende merkjes :D 

Sip heeft deze: https://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=14259400&_language= 

 

 

 

Indrukwekkend!

En dat laat dus de originele lak erop zitten?
Moet je dan daarna vernissen tegen roest?

Ik heb VEEL zin om dit te gaan testen!

Link naar reactie
19 minutes ago, nero said:

Je kan ook eerst proberen met verfoplosmiddel, werkt meestal ook als de toplak niet van goede kwaliteit is. 

Is "minder" agressief dan decapan. 

Groetjes, nero. 

Onderstaande foto doet mij vermoeden dat de toplak niet van goede kwaliteit is...

Ik dacht dat dit roest was, maar bleek geschilderde modder te zijn :D 

IMG_6379.thumb.jpg.ba5730efe0cc850632c425ea0ee2b426.jpg

Link naar reactie

Dat groene, is dat de O-lak?

 

IMG_6354.thumb.jpg.600eae78fb175b57271dc9e8f0210e09.jpg

 

IMG_6359.thumb.jpg.b951b1b4836e2c08cfea75603f60e26b.jpg

 

IMG_6360.thumb.jpg.4b664d039a8c8134b9f02b544204abb1.jpg

 

Want zit precies ook nog een zwarte laag tussen:

 

IMG_6374.thumb.jpg.88db2188b963961f277d3c4b188cbea4.jpg

 

IMG_6371.thumb.jpg.577331a117af23001b0bab62284202bf.jpg 

 

 

Die ziet er wel "vaster" uit dan de grijze verf...

aangepast door DD_ves
Link naar reactie
1 minute ago, DD_ves said:

 

 

IMG_6374.thumb.jpg.88db2188b963961f277d3c4b188cbea4.jpg

 

 

En ze hebben precies, naast een borstel en een rol ook een spuitbus gebruikt :D 

 

WTF eigenlijk... Wie doet nu zoiets? En waarom?
Is eigenlijk mijn enige vrees. Waarom zouden ze dit gedaan hebben?

Link naar reactie

Paar snel gepiekte fotootjes van een lopend projectje van een kameraad met die blauwe bus Decap hierboven. Onder de zwarte laag zat nog een witte, en daarna pas de originele rode eindlak en beige grondlak. Eerst een half uurtje soppen in Decap voor de zwarte laag, nog een extra kwartiertje voor de witte laag, de laatste koppige resten met staalwol en aceton tot op de rode lak. Als laatste nog opgeplijst met Commandant 4. Een gasmasker en een paar tubekes Dafalgan tegen de koppijn komen naar het schijnt goed van pas. :D 

Voor:  

1068423256_54798998_333255133972011_2359382228984659968_n1.thumb.jpg.ab3fc65934925ec7613c903825d07f24.jpg

Tijdens:

800460181_55719368_436582917113216_449714021130567680_n1.thumb.jpg.c96ca3c6fe69a5542cb30295ad75c4ac.jpg

Nu:

1243066397_56513158_600199080392361_196106707791773696_n1.thumb.jpg.ac5581961c22e5b0fa202e10f26dffc3.jpg

Jammer genoeg zat er vooraan nog een paar extra verrassingen onder de lak, maar die wordt wellicht met gescande kleur weer vers gelakt. 

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...