Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Advies opstarten vnb1t


Ed75

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn vriend heeft al 5 jaar een stilstaand VNB1T project in zijn bezit, en zoals deze er bij staat lijkt deze al minstens 15 jaar niet meer gereden te hebben.

Gisteren de man eindelijk eens moed gaan toespreken, daarbij gepakt met de juiste electrische schema's en een multimeter. Uiteindelijk na wet testen en meten, en na preventieve vervanging van de condensator en bougie krijgen we sinds gisteren een heel goede vonk aan de bougie te zien als we vliegwiel/grondplaat ronddraaien met een accuboor er op (video). Ook de cylinder compressie lijkt op gevoel goed te zitten (je hoort/voelt dat precies bij handmatig ronddraaien).

Maar nu? De tank is volledig leeg. We hadden al eens geprobeerd de vlotterkamer te vullen met benzine(+2t) en deze weer te sluiten, en de accuboor er weer op, maar geen resultaat, geen plofjes.

Dan eens 2sec remmenreiniger in de carburator luchttoevoer gespoten, en de accuboor er weer op, maar geen resultaat, geen plofjes.

De carb is nog niet gereiningd, en choke-bediening is daarbij defect.

Dat alles eens moet afgesteld worden (punten, timing, carb...) daar ben ik mee akkoord, maar er zou toch al iets van leven moeten kunnen uitkomen, niet? 

Heeft iemand tips hoe we dit best verder aanpakken?  

Het is een VNB1T uit 1960 zonder accu.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Opnieuw een poging gedaan. Carb sproeiers uitgeblazen en vlotterkamer gevuld met benzine. Kicken maar geen resultaat.

Eens benzine rechtstreeks in de cilinder gespoten, ook niks. Remmenreiniger ingespoten, ook niks. 

De carb is een SI20/15B, de choke is gewoon een plaatje al dan niet op de luchtinlaat. Dicht of open, geen leven in te krijgen.

Als ik mijn vinger half op de carb luchtinlaat leg wordt die nat tijdens het kicken.

Er zit wel geen uitlaat op, en we zien de onverbrande benzine hier uiteindelijk uitkomen.

Nochthans een goede vonk als we de bougie op het chassis leggen en kicken. Bougie is na veel kicken ook wat nat, dus genoeg benzine?

Is de afstelling van het contactpunt, of de timing van de grondplaat mogelijk zo gevoelig?  Er zou toch iets van plofjes moeten komen?

Alle tips welkom.

 

 

Link naar reactie

Als de krukaskeerringen nog origineel zijn: korte pijn en reviseren. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 9/4/2019 om 23:00, Frederik9111 zei:

Als de krukaskeerringen nog origineel zijn: korte pijn en reviseren. 

Omdat er anders valse lucht is denk je? Kan  je dit testen, en zijn beide zijdes even belangrijk?

Er zit ook geen uitlaat onder, kan dat ook een oorzaak zijn van valse lucht of maakt dat niet uit?

Link naar reactie

Uitlaat is wel nodig om tegendruk te creëren.

Als het de originele keerringen zijn, dan het advies van Frederik volgen en vervangen.

Je kan de keerringen eventueel testen d.m.v. een lektest, gebruik een oude binnenband (fiets), bloedrukmeter (analoog) en een pompspray met zeepsop:

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...