Jump to content
Vespaforum.be

Faro basso


PDB

Recommended Posts

Hallo , Ik ben Peter en heb een Vespa

Na een aantal maanden "meegelezen" te hebben op dit forum is het tijd om mijn scooter en mezelf voor te stellen.

Ik heb het geluk om te kunnen rondrijden op een Faro Basso, ingeschreven op15/07/1953 en sinds 1984 in mijn bezit. Destijds heb ik er 2 jaar mee rond gereden als student en daarna is hij/zij onder een laken verdwenen (carrière...) sinds 1 maand rij ik er als 50+er weer mee rond (midlife nog wat, volgens sommigen) in het Brusselse en Vlaams Brabant.

Aangezien beelden meer zeggen dan woorden enkele foto's, alles zit nog lekker in z'n jus en zo zal het ook blijven. De enige moderniteit die ik mezelf gegund heb is een electronische ontsteking en omgezet naar 12 volt, niet zuiver in de leer maar wel zo gemakkelijk, de originele ontsteking is veilig opgeborgen voor later!

Voila, dat is het, wie weet kom ik sommigen van jullie tegen op een treffen.

Vr. Gr.

vespa 1 mail.jpg

vespa 2 mail.jpg

vespa 3 mail.jpg

vespa 4 mail.jpg

vespa 5 mail.jpg

vespa 6 mail.jpg

vespa 7 mail.jpg

vespa 8 mail.jpg

  • Like 8
Link to comment

Waw, interessante scooter.

Zou dit een overgangsmodel zijn?  Wist niet dat deze bestonden

  • Smalle claxonneus is zoals de V30-33 modellen van jaartje ervoor
  • Motor en koelkap lijkt ook vorig model V30-V33
  • Stuur ook vorig model en kabels gaan langs stuur precies in het frame

Kenners?

N

 

 

Edited by N!Ce
  • Like 1
Link to comment

Heel mooi stuk.

Kan er ook geen jaar op plakken. Sommige stukken lijken sterk op die van mijn Vespa VL1T (1954) Een van de eerste met lichtje op stuur. Maar die periode maakten ze ook nog de faro Basso. 

Link to comment

Mooie Vespa, zie een badge van Vespa Club Aalst, t'is  morgen hun clubrit , meerijden zou ik zeggen. Tussen 11 en 13h vertrek in Appels bij Dendermonde.

Link to comment

Bedankt voor de reactie's.

De opmerkingen van N!ce  & Jos54 hebben me nieuwsgierig gemaakt naar het exacte type / bouwjaar. Het VIN nummer is V33T 233907. Klopt het dat dit overeenstemd met de productieperiode dan 50-52 ? 

Peter

Link to comment

Inderdaad uw Vespa is een heel late V productie van tussen 50 -52   ( https://www.scooterhelp.com/cgi-bin/serial_numbers.pl ) 

dit zal dus eender naar eind 52 gaan . Daarom is hij pas ingeschreven in belgie in 1953 .

ik zie wel dat hij niet de typische groene kleur van een V heeft maar reeds het beige van de VM

heeft hij een open of gesloten bil ? Dit kan ik op de foto niet zien 

ps oppassen aan de decals bij het poetsen zou zonde zijn deze verloren te laten gaan 

grtz sidvespa 

  • Like 1
Link to comment

Op zicht heb je wel een koplamp 105mm? Dat is dan weer van later model VM ;o)

Link to comment

Alleszins een gesloten koelkap, dus normaliter een open bil.

Klaxonneus en donkergroen zadel duiden ook op een "V" model.

Edited by jeansprint
Link to comment

Ik ben efkes een doekske moeten gaan halen, jawatte wat een ferme vespa in zijn eigen nat! :wub:

Link to comment

Beste 

N!ce, uit nieuwsgierigheid de koplamp even gemeten, die is 120mm buitenmaat

Sidvespa, inderdaad een open bil.

Jeansprint, bedankt voor de details, indrukwekkend...

Wie weet komt er een gelegenheid om alle info face to face door te spreken

  • Like 1
Link to comment

Dan gok ik dat er in de jaren 50 een accidentje is gebeurd en spatbord vooraan en koplamp beschadigd.  Vervangen door een recenter model 105mm en ineens in de kleur gezet van de nieuwere VM1 ;o)

 

N

Link to comment

Wat ook wel eens gebeurde en de beige kleur kan verklaren is dat de Vespa door de dealer voor verkoop in beige is gespoten :blink:

vespa die te lang in stock bleef staan , op die moment komt de nieuwe kleur van de VM op de markt en de dealer laat deze in deze kleur spuiten in de hoop deze zo sneller te verkopen omdat hij dan in de toen nieuwe kleur van Vespa staat en mensen meer geneigd zijn om voor een nieuwe kleur dan altijd datzelfde groen te kiezen 

zo zijn er ook late GS 150 gezien in de kleuren van de nieuwere GS160 

grtz sidvespa

Link to comment

Of de vespa herspoten is kan je makkelijk zien door de benzinetank er even uit te nemen.  In origine werd bij het spuiten de benzinetank gedeeltelijk gemonteerd waardoor je een overgang kan zien van de grondlak naar de eindlak op de zijkant van de tank. 

Groetjes, nero. 

Edited by nero
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...