Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Benzine verlies


CORSO6868

Aanbevolen berichten

Hallo vespaboys 

ik heb een probleempje 

na het rijden heb ik thuis mijn benzinetank terug vol gedaan en na een paar dagen begon het naar benzine te ruiken in de garage en zag ik dat er een lek was 

dit weekend heb ik er eens naar gekeken en heb het kraantje uitgetest en dit werkt  perfect bij open en gesloten toestand doch was mijn benzinetank half leeg 

wanneer ik de vespa wou starten wou hij eerst niet aanslaan en later wel maar bleef moeilijk op ralenti draaien 

nog erger was er ineens een groot benzineverlies en dit kwam volgens mij uit dat dopje boven op het moterblok naast het carburatorhuis 

na enige tijd draaien was de ralenti en moter weer perfect aan het draaien 

ik begrijp niet hoe die benzine daar terecht komt 

heeft iemand hiermee een ervaring of raad 

zou er ergens een pakking door zijn of heeft de vlotter blijven hangen??

welke 2T olie gebruik gebruik je het best voor een vespa P200 E     05/1981

ik gebruik nu Castrol 2T power RS  met met een percentage van 2% maar vind dat hij veel rookt 

is dit ok 

groetjes 

Serge

Link naar reactie

Dat dopje is een carterontluchting . Demonteer het vulboutje van de carterolie eens. Als daar verdunde olie uitkomt met een benzinegeur, dan is de oliekeerring aan de koppelingskant stuk. In combinatie met een vlotter die blijft hangen kan je dit effect krijgen. De grote rookontwikkeling wijst ook in die richting.

Link naar reactie
Op 24-2-2019 om 21:05, Dimitripx125 zei:

Dat dopje is een carterontluchting . Demonteer het vulboutje van de carterolie eens. Als daar verdunde olie uitkomt met een benzinegeur, dan is de oliekeerring aan de koppelingskant stuk. In combinatie met een vlotter die blijft hangen kan je dit effect krijgen. De grote rookontwikkeling wijst ook in die richting.

 

Link naar reactie

hallo Dimitripx125 

ik heb de olie afgelaten en deze zit vol benzine 

ik zie het verband niet met de dichting van de koppeling 

zou het niet kunnen dat de benzine door het blijven hangen van de vlotter via de carburator in de cylinder naar beneden in de krukas gelopen is en deze draait toch in de olie die ik aflaat

of redeneer ik verkeerd 

ik heb hem nog niet lang en heb nog niet aan deze motoren gesleuteld 

mvg

serge

 

Link naar reactie

Dan zal de oliekeerring tussen krukas en koppelingszijde stuk zijn.  

De benzine wordt dan door de compressie in de cilinder naar de versnellingsbak "geduwd". 

Ik weet niet of je bij je model die oliekeerring kan vervangen zonder de motor de demonteren, hopelijk voor u wel. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

De bourrage aan de koppelingskant is bij een P/PX 200cc niet te vervangen zonder de motor te openen en de krukas te verwijderen uit z'n vatting.

Als het blok sinds 1981 nog nooit is geopend, is een totaalrevisietje wellicht aan de orde. :wacko:

 

Link naar reactie

Er zijn meerdere leveranciers waar je spullen kan kopen. Er zijn meerdere topics over geschreven dus gebruik daar zelf de zoekfunctie voor.

Bij deze leverancier kan je mooi de fotos gebruiken, dan weet je een beetje wat je nodig hebt qua revisie onderdelen als je je blok gaat splitsen:

https://www.lambretta-teile.de/Revisionskit-sorglos-Vespa-PX200-Lusso

Je kan voor de lagers alle kanten op, skf, nadella, fag..ook daar is al een hoop over geschreven, koop wel kwaliteit en de juiste lagers (sommige C (standaard) en andere weer C3)

Voor de pakkingset zou ik een kwaliteitsset met silicone kopen zoals deze: https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm1212-engine-gasket-set-bgm-pro-silicone-vespa-largeframe-px80-125-150-200-all-rally200-cosa-sprint-veloce-incl-o-rings-with-without-autolube/

De oliekeerringen van Corteco of Ariete zijn van goede kwaliteit: https://www.scooter-center.com/en/3820012/oil-seal-set-engine-corteco-vespa-px80-px125-px150-px200-efl-t5-125cc-cosa-external-rear-hub-oil-seal?number=3820012

Dat geldt ook voor het schakelkruis, bezuinig daar niet op en koop kwaliteit, dat onderdeel heeft een hoop te lijden.

Wat er mist op bovenstaande foto is de primairkit, heb met deze kit goede ervaringen: https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm0195f48-primary-gear-repair-kit-bgm-pro-12-springs-reinforced-vespa-largeframe-px80-px125-px150-px200-cosa-t5-125cc-sprint-gs160-gs4-ss180-vnc-since-11001-gt125-gtr125-ts125-gl/

Dit zijn de basis onderdelen, controleer daarnaast de krukas lagers, zuiger en zuigerveren en de cilinder. Neem ook de shim mee voor de versnellingsbak zodat ook deze weer netjes binnen de tolleranties valt: https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm6020s13-gearbox-shim-bgm-pro-vespa-smallframe-v50-pv125-et3-pk-largeframe-px-efl-1984-cosa-t5-125ccm-130mm-00-004mm/

Succes met de revisie.

Link naar reactie

Als dit je eerste en enige motor is zou 'k je in alle eerlijkheid afraden om zomaar zelf (met enkel en alleen een Haynes manual) aan een revisie te beginnen (tenzij je héél goed bent in het herkennen/opmeten/nabestellen van motoronderdelen. Een paar keer over de schouders van een geroutineerd sleutelaar meekijken kan zeker geen kwaad. In Vlaams-Brabant zijn genoeg clubs (of forumleden) die je kunnen helpen met het (laten) reviseren van jouw blokje. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...