Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Log in om dit te volgen  
Hendry

Resoneren beenschilden

Recommended Posts

Hallo Vespisten,

Heeft iemand een suggestie hoe ik het resoneren van de beenschilden kan verminderen of voorkomen?

groetjes,

Hendy

400384832_IMG_0386.JPG

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Heu...? Verklaar u nader.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Waarschijnlijk alleen wa vijzen goed vast zetten.  :)

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Idd, de bron van de trilling zoeken en aanpakken. -_-

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dag Nero,

met Vijzen bedoel je de beenschildranden?

ik heb deze met extra schroefjes vastgezet maar dit lijkt nauwelijks te helpen.

de rubbers van het blok zijn nog wel origineel maar ze voelen wel soepel aan.

geen speling op het balhoofd en koplampring zit mooi vast evenals teller.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dag Hendry, ik zou dan toch beginnen met de blokrubbers te vervangen. Ik heb gisteren voor het eerst gereden met mijn laatste project waarbij ik de motor rubbers vernieuwd heb en die trilt beduidend minder dan bij mijn Sprint waar ik de originele rubbers van '73 heb laten zitten.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dag Nero,

met Vijzen bedoel je de beenschildranden?

ik heb deze met extra schroefjes vastgezet maar dit lijkt nauwelijks te helpen.

de rubbers van het blok zijn nog wel origineel maar ze voelen wel soepel aan.

geen speling op het balhoofd en koplampring zit mooi vast evenals teller.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Kijk Wilby,

Daar kan ik wat mee.

ik ben bezig met een reserveblok waar ik al nieuwe rubbers ingemaakt heb.

misschien toch maar eens inzetten als het klaar is.

wordt een sprint cilinder.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Meestal is het een klein onderdeel dat los staat waardoor het lijkt dat heel het frame begint te "daveren" .  Probeer al rijden voorzichtig met één hand de verschillende onderdelen aan te raken (spiegel, km-teller, naftkraanhendel,....).  Als het resoneren vermindert zit je op het juiste spoor. Kijk ook eens na of de achtervering niet tegen het frame aan trilt bij het rijden. Dit geeft ook een heel vervelend geluid. 

Als werkelijk heel de vespa trilt ( dit merk je als je handen beginnen te "zingelen" na een tijdje rijden is er waarschijnlijk een probleem met de voorontsteking van de vespa (teveel voorontsteking). 

Met versleten silentblokken van de motor heb ik dit fenomeen nog niet voor gehad, alleen gaat de motor wel (extreem) scheef hangen.  :)

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bedankt Nero.

een duidelijk verhaal waar ik vanmiddag ook eens na ga kijken.

het is dus bij het rijden zal zeker de vering nog eens nakijken.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Heb net gekeken naar de achtervering.Zit inderdaad weinig ruimte tussen vering en frame.Een dun stukje karton glijd er wel met lichte weerstand tussen frame en achterdoor ook als de vering wordt ingedrukt.Nero kan ik hier nog iets mee?

met geweld wat forceren of ruimer vijlen?

 

groet,

Hendry

Deel dit bericht


Link naar bericht

Is een typisch probleem bij wide frames.  Is het nog de originele achterveer of een repro? 

De enige oplossing is een veer te steken die iets smaller en vooral steviger is, de demper kan je eventueel behouden. 

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dag Nero en Wilby,

Het lijkt de nieuwe originele veer en ik zie geen lakbeschadiging bij het frame dus ik vermoed dat de vering niet het probleem nu is maar ik blijf het in gedachten houden,

ik zat ook nog te denken dat ik de gla pet had ipv de sprint dit ivm de voorvsrvroeging.

deze is 22 graden nu ipv de 28 graden dus de sprintpet.

motor loopt eigenlijk wel mooi op het trillen na,ook nog de veer van de standaard gecontroleerd .

probleem lijkt er nu wel uit.

geluid kwam van het beenschild linksboven.Ik heb de schroefjes van de beenschildrandlijst of hoe noem je dat ipv loeivast , vast gezet.

geluid is nu accepabel.Nu nog even wat testritten maken.De uiteinden van de sierlijst raken elkaar bij trilling en heb er wat rubber tussen gefrutseld dit lijkt een verbetering.

Nero is het normaal als je de achterband vasthoud je iets speling kan voelen. Het is weinig.Volgens mij de speling op het kogellager of moet dit echt 0 zijn.Motor heeft na revisie weinig gelopen.

 

groet,

Hendry

 

 

jullie allen alvast bedankt voor het meedenken

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ivm de speling op het achterwiel kan je de splitpen uit de bout halen en deze nog wat proberen aanspannen.  Let wel op dat er nog voldoende draad over is op de achteras om de bout op te draaien.  Is dit niet het geval dan kan je eventueel met een  (dikkere) rondel werken. Vergeet niet de moer opnieuw te borgen met een nieuwe splitpen. 

Een beetje speling is wel niet abnormaal zolang je achterwiel niet gaat zwalpen. 

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Heb gisteren nieuwe beenschildranden gemonteerd van dikkere lees stijvere kwaliteit bij Maskes.(RVS).

hierdoor lijkt het beenschild stijver te zijn dus minder kans op resonantie.

vandaag na de zware buien een kleine rit gemaakt en de Vespa lijkt nu veel minder te trillen.

wordt vervolgd...

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

En vandaag de ultieme beenschildrammeltest gedaan.

Het resultaat is meer dan dikke prima. De resonantie is helemaal verdwenen in het beenschild.

Alsof ik een nieuwe Vespa heb.

laat het mooie weer maar komen en op na de volgende Vespa kwaal...

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Log in om dit te volgen  

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Stephan Peeters
      Hallo,
      Ik ben Stephan en ben bezig om een GL misa te restaureren, ik wil hem weer zo origineel mogelijk maken.
      Er ontbreken alleen nog een paar onderdelen die ik hoop te vinden via dit forum.

    • Door Edwin
      Ik zoek originele plaathouders van Misa Vespa's.  Liggen anders toch maar te roesten op het schap.
      Zie foto. Aanbieden maar! Thx
       

    • Door dechkotzar
      Is there any reference about colors for GL-A MISA. I have asked mr.google but there are not much (if any)references for GL-A. Mine GL-A 1960 is now looking like a banana on two wheels...so I am thinking about going that direction and repaint it to one of OG colors...
    • Door Edwin
      Te koop op Marktplaats.
      Zeldzame grijs-groen metallic Misa Vespa VGLB van 1962. Originele lak zichtbaar op frame onder linkerbil. Rest van vespa ooit overspoten, maar de kleur komt aardig in buurt.
      Zijn hier nog mensen die zo een vespa kennen? En neen, dit is niet de Congo Vespa
       
      https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-oldtimers/m1211252683-vespa-gl-b-150-oldtimer-motorscooter.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=2


    • Door Vespanji
      Hallo, I am Panji from Indonesia
      Sorry that i don't speak in Dutch and my English is not quite well. I also don't really know if i place the thread in right category.
      Currently, I actually need help from this forum members to give me some of explanation about Vespa VGLA and VGLB that produced by M.I.S.A. in Belgium.
      It is related about the same types of Vespa that i often met here in Indonesia, named Vespa Congo.
      Let me explain the short tale of Vespa Congo;
      In 1963, Indonesia sent squads of peacekeeper troops to join the UN Program. It was assigned in Congo, Africa that the country is on conflict at that time. After the squads are completed the task, they were bring back to their country and rewarded with a Vespa. Types of Vespa that given is various, ranging from GS, VNB, VGLA and VGLB. But, most of them is VGLA and VGLB 150 cc types. There are hundreds of VGLA-VGLB Vespas that brought by them. It makes the popularity of Vespa in Indonesia arise and that kind of veteran Vespa are simply called "Vespa Congo".   
      The Vespa Congo are often refers to VGLA and VGLB types that still running here until today. There are two types of Vespa Congo (VGLA and VGLB in Indonesia), one with square speedometer and another with oval speedometer on their headsets. Vespa Congo that have square speedometer headsets originally have VDO speedometer. Meanwhile, the oval one have Veglia speedometer, just look the same as VBB. The square speedo Vespa Congo is also have different specs, they often fifted with Denfeld Sitzbank, and the oval speedo usually seen using split saddle and buddy seat.   
      Some of their users believe that the scoots is not Italian made. They think that it's might be a German made (Augsburg) because there's a lot of similarity, especially when it is seen on the speedo brand that attached and its seats brand. But, most of ex veteran Vespa Congo don't have the Schwannenhals-Hella tail light, they used the SIEM rear light as the VBB. 
      But, i just figured out that the Vespa Congo might be can come from Belgium. It is based on my knowledge that Congo is used to be an colony of Belgium. There is also a Vespa factory in Belgium, the M.I.S.A. and they also produce the VGLA and VGLB types. So, it's quit reasonable if the Vespa that used in Congo are Belgium made.
      Now, i have several point that i need to know about that, I hope the forum members here could help me to solve it:
      1. Is there any possibilities that Vespa M.I.S.A. products are exported and sold to Congo?
      2. Is the Vespa VGLA and VGLB M.I.S.A. are offered with two type of headsets (with oval and square speedometer)?
      3. What kind of seats that originally used on Vespa VGLA and VGLB M.I.S.A., is there any Denfeld seat or saddle-buddy seat beside the DONZA ?
      4. Did the VGLA and VGLB that made by M.I.S.A. had specific mark or sign (ex: type plate or particular badge)?
       
      Sorry that my explanation and question is too long, but i will be very pleased if there is any further information that got from the proper forum like this, directly from its native. 
      Here i also attached the pictures of Vespa Congo VGLB with square speedometer headset.
       
      Thank you and cheers...



       
       
       
×
×
  • Nieuwe aanmaken...