Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Resoneren beenschilden


Hendry

Aanbevolen berichten

Dag Nero,

met Vijzen bedoel je de beenschildranden?

ik heb deze met extra schroefjes vastgezet maar dit lijkt nauwelijks te helpen.

de rubbers van het blok zijn nog wel origineel maar ze voelen wel soepel aan.

geen speling op het balhoofd en koplampring zit mooi vast evenals teller.

 

Link naar reactie

Dag Hendry, ik zou dan toch beginnen met de blokrubbers te vervangen. Ik heb gisteren voor het eerst gereden met mijn laatste project waarbij ik de motor rubbers vernieuwd heb en die trilt beduidend minder dan bij mijn Sprint waar ik de originele rubbers van '73 heb laten zitten.

Link naar reactie

Dag Nero,

met Vijzen bedoel je de beenschildranden?

ik heb deze met extra schroefjes vastgezet maar dit lijkt nauwelijks te helpen.

de rubbers van het blok zijn nog wel origineel maar ze voelen wel soepel aan.

geen speling op het balhoofd en koplampring zit mooi vast evenals teller.

 

Link naar reactie

Meestal is het een klein onderdeel dat los staat waardoor het lijkt dat heel het frame begint te "daveren" .  Probeer al rijden voorzichtig met één hand de verschillende onderdelen aan te raken (spiegel, km-teller, naftkraanhendel,... ).  Als het resoneren vermindert zit je op het juiste spoor. Kijk ook eens na of de achtervering niet tegen het frame aan trilt bij het rijden. Dit geeft ook een heel vervelend geluid. 

Als werkelijk heel de vespa trilt ( dit merk je als je handen beginnen te "zingelen" na een tijdje rijden is er waarschijnlijk een probleem met de voorontsteking van de vespa (teveel voorontsteking). 

Met versleten silentblokken van de motor heb ik dit fenomeen nog niet voor gehad, alleen gaat de motor wel (extreem) scheef hangen.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Heb net gekeken naar de achtervering.Zit inderdaad weinig ruimte tussen vering en frame.Een dun stukje karton glijd er wel met lichte weerstand tussen frame en achterdoor ook als de vering wordt ingedrukt.Nero kan ik hier nog iets mee?

met geweld wat forceren of ruimer vijlen?

 

groet,

Hendry

Link naar reactie

Dag Nero en Wilby,

Het lijkt de nieuwe originele veer en ik zie geen lakbeschadiging bij het frame dus ik vermoed dat de vering niet het probleem nu is maar ik blijf het in gedachten houden,

ik zat ook nog te denken dat ik de gla pet had ipv de sprint dit ivm de voorvsrvroeging.

deze is 22 graden nu ipv de 28 graden dus de sprintpet.

motor loopt eigenlijk wel mooi op het trillen na,ook nog de veer van de standaard gecontroleerd .

probleem lijkt er nu wel uit.

geluid kwam van het beenschild linksboven.Ik heb de schroefjes van de beenschildrandlijst of hoe noem je dat ipv loeivast , vast gezet.

geluid is nu accepabel.Nu nog even wat testritten maken.De uiteinden van de sierlijst raken elkaar bij trilling en heb er wat rubber tussen gefrutseld dit lijkt een verbetering.

Nero is het normaal als je de achterband vasthoud je iets speling kan voelen. Het is weinig.Volgens mij de speling op het kogellager of moet dit echt 0 zijn.Motor heeft na revisie weinig gelopen.

 

groet,

Hendry

 

 

jullie allen alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie

Ivm de speling op het achterwiel kan je de splitpen uit de bout halen en deze nog wat proberen aanspannen.  Let wel op dat er nog voldoende draad over is op de achteras om de bout op te draaien.  Is dit niet het geval dan kan je eventueel met een  (dikkere) rondel werken. Vergeet niet de moer opnieuw te borgen met een nieuwe splitpen. 

Een beetje speling is wel niet abnormaal zolang je achterwiel niet gaat zwalpen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Heb gisteren nieuwe beenschildranden gemonteerd van dikkere lees stijvere kwaliteit bij Maskes.(RVS).

hierdoor lijkt het beenschild stijver te zijn dus minder kans op resonantie.

vandaag na de zware buien een kleine rit gemaakt en de Vespa lijkt nu veel minder te trillen.

wordt vervolgd...

Link naar reactie

En vandaag de ultieme beenschildrammeltest gedaan.

Het resultaat is meer dan dikke prima. De resonantie is helemaal verdwenen in het beenschild.

Alsof ik een nieuwe Vespa heb.

laat het mooie weer maar komen en op na de volgende Vespa kwaal...

Link naar reactie
  • 4 weken later...

En nadat ik de koplamp losgemaakt heb om 1 vd schakelkabels te vervangen begint het weet van voor af aan.

Bij 61 km / uur begint het ergens links voor hinderlijk te resoneren.De dikkere beenschildrand waar ik zo van onder de indruk was is toch niet de oplossing.Ik ga aankomend weekend de blokrubbers vervangen zoals Wilby suggereerde.Mijn Acma doet het met nieuwe blokrubbers per slot van rekening ook erg goed.Flinke klus maar het moet maar eens gebeuren.Wordt vervolgd...

Link naar reactie

Heb je alleen de binnenkabel of binnen/buiten vervangen? Het zou zomaar kunnen zijn dat er iets (boutje/moertje) of een kabel in je tunnel ligt te resoneren wat je dan weer op een andere locatie (versterkt) hoort. Het zijn vervelende klachten en gelukkig hangen onze 1 cilinders nog in de rubbers, moet je eens bij de kreidler collegas horen...

Wat je er aan kan doen, heb ooit eens bij een vespa de tunnel goed schoongemaakt en alle kabels in pvc tule gelegd (dit spul: https://www.rdae.nl/montagemateriaal/doorvoermateriaal-draden/pvc-isolatiekous/). Het is even een klus maar de trilling was weg. 

Een andere oplossing is hierboven al genoemd, silentblocks en schokbrekerrubbers vervangen. Weet niet of je deze al hebt aangeschaft maar is daar wel kwaliteitsverschil in. Heb vorig jaar die van BGM geplaatst en die hebben verschillende hardheden qua rubber links en rechts, heb tot op heden nog geen klachten gehoord dus misschien is het ook wat voor jou (https://blog.scooter-center.com/en/silentblock-set-engine-bgm-pro-vespa-small-and-largeframe/)

En nog even over de speling op het achterwiel, dat hangt ook een beetje af welk lager er gebruikt is (C, C3 of misschien wel C4). Hoe groter het getal des te meer initiele (koude) speling. Kijk eens of er verschil in spelling zit voor het rijden en na een stuk (warm) rijden.

 

Link naar reactie

Ook ik ben bezig met zo veel mogelijk trillingen uit mijn wesp te halen. De ergste was afkomstig uit het bagagekastje (er zit bij mij veel meer in dan alleen handschoenen). Hier was het pinnetje waar het slotje tegenaan moet lopen verbogen waardoor dit vrij aan het trillen was. Erg irritant maar hopelijk nu verholpen. Ook heb ik weer rubbers besteld voor in de cilinderkop om ook hier resonantie uit te halen. 

Link naar reactie

Heren Pilaf en PDvd bedankt voor het meedenken.

ik heb inmiddels bij Maskes de silentblocks besteld en hoop ze binnenkort te monteren.Geen idee wat de kwaliteit is. Mij is verteld dat het resoneren tijdens het rijden gebeurd ipv bij stationair het de rubbers moeten zijn.De originele zijn van 1961 niet direct hard ,dus ben benieuwd of er verschil is..

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...