Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Beste windscherm voor de vespa gts 300


Gilbert

Aanbevolen berichten

Tuurlijk kan dat... maar wil je dat op een Vespa... Ik rij op mijn P200 altijd rond met een getinte veiligheidsbril ooit voor 6 euro gekocht. Zat te koop op dat gebied en voor die paar euro kun je de gok wel nemen. 

Link naar reactie

Hello Gilbert,

Ik zat met ongeveer hetzelfde probleem.
Zei het dat ik daarbij ook nog met een gehoorprobleempje zit en de tijd gekomen was om het wat rustiger aan te doen en wat te "down-sizen".
Om een lang verhaal "lang" te maken :rolleyes::
Ik heb de overstap van een CBF 1000 naar de GTS 300 grotendeels gemaakt door dat ik niet meer wilde geconfronteerd worden met dat windgeruis rond m'n hoofd, de druk van de frontale wind op m'n bovenlichaam beu begon te worden, en ik reed ook altijd graag met m'n visier open om wat meer voeling te hebben met de wereld rondom mij, waardoor ik ook altijd zat te blèiten op m'n moto..
Eerst dacht ik me te kunnen behelpen met een "zeer goede" (lees stille) helm, om het geluidsprobleem te kunnen oplossen (lees aanvaarbaarder te kunnen maken).
Maar ik vond het niet meer van deze wereld om méér dan 200,-€ (of zelfs tot 300,-€) uit te geven aan een helm om een ietsje minder luidruchtig op m'n moto te kunnen zitten.
En dan zat ik nog altijd met het traanprobleem(pje).
Vele soorten oordopjes heb ik ook geprobeerd, maar telkens weer had ik het gevoel dat ik tè weinig hoorde van het verkeer rondom mij.
Zodoende ik m'n apejaren reeds een tijdje voorbij ben (57 op het tellertje), heb ik de keus gemaakt voor een Vespa GTS 300 met een groot scherm.
Tegelijk 3 vliegen in één klap blijkt nu!
Ik kan een lichtere helm dragen zonder vizier en oordopjes te moeten gebruiken.
Eenmaal achter dat scherm plaatsgenomen heb ik het gevoel van "totale" vrijheid.
Heb van alle voornoemde niks meer last en hoor zowat alle geluiden van hetgeen rondom mij gebeurd, zoals op een fiets, maar dan eentje waarmee ik zelfs de snelweg mee op kan.
Ik weet, het duurde bij mij ook een heel tijdje alvorens ik de psychologische stap kon zetten naar zo'n "grote vitrine" voor m'n neus.
Heb zelfs eerst geprobeerd met een half groot scherm maar vond daarachter niet de rust v/d elementen die ik zocht.
Die psychologische stap heb ik dan toch kunnen maken na wat rond te rijden en kijken in en rond Maastricht.
Zo goed als alle scooters rijden daar met groot scherm, waarmee ik dacht, die zijn zich hier wel bewust van de voordelen ipv zich kopzorgen te maken over het "on-coole" uitzicht van een scooter.
Zelfs de jeugdige scooterdrivers rijden daar groot scherm, wat je hier te lande niet zo gauw zult zien.
M'n half-hoog scherm zal ik wel nog behouden om te gebruiken als we terug in de hete zomer zullen aanbelanden, want ik vermoed dat het stadsverkeer dan misschien wel net wat tè warm zou kunnen worden.
Temeer zo'n schermwissel hooguit enkele minuten duurt.

Blijft nog de vraag: Ben jij er psychologisch klaar voor?  :unsure:

Hopelijk je wat wijzer gemaakt te hebben met m'n betoog,
Vele Vespa-groeten,
BeeBee

IMG_1922.jpg

IMG_1723.jpg

Link naar reactie

Met een goede veiligheidsbril die afsluit heb je dat niet. IK heb de voorganger van deze: https://www.veiliggoed.nl/webshop/9_pbm-brillen/detail/7317_bril-north-tactile-t2402-pc-bmsmoke

Voor dit geld kun je het altijd proberen lijkt me.

Ruiten op vespa's zijn overigens voor j...etten (die hun haar okay willen laten zietten op de snorvespa) en houden geen wind tegen maar creëren alleen turbulentie waar je dus zo doof van kan worden. Op Mijn V-Strom rijdt ik met slecht weer met de ruit omhoog tegen de regen... dat is dan wel weer fijn, echter in de zomer geheel omlaag (is instelbaar) waardoor er veel minder turbulentie rondom mijn oren is. Op de P heb ik er nog nooit aan gedacht om een ruit te monteren...

Link naar reactie

Beste pdvd,

Beetje harde reactie, maar we snorren nog altijd in een vrij land rond hé. :rolleyes:
Uw reactie: "en houden geen wind tegen maar creëren alleen turbulentie waar je dus zo doof van kan worden", moet ik echter ten stelligste tegenspreken.
Ik denk dat u m'n reactie op de vraag van Gilbert toch niet al te aandachtig gelezen hebt, want daar ging het hem net om: de turbulentie en bijhorende geluiden en een gehoorprobleem.
Overigens gaf ik in mijn reactie mijn bevindingen omwille van het feit dat Gilbert een vraag stelde m.b.t. wind-tranen-GTS300 en ik m'n eigen situatie daarin herkende.
Ik denk dat een reactie met een vergelijk van een Vespa P en "j...etten" hier niet veel terzake doen en zodoende Gilbert er op deze manier waarschijnlijk toch geen al te goed gevoel zal aan overhouden om op dit forum een vraag te posten.

Kort door de bocht moet ik hier dus uit besluiten dat Maastricht de stad v/d "j...etten" is als ik zie hoeveel Vespa's met grote schermen daar rond toeren.

Vele Vespa-groeten,
BeeBee

Link naar reactie

Wat betreft Maastricht kun je misschien wel gelijk hebben, maar dat wist ik toch al wel zonder dat ik de daar rijdende Vespa's ken. ;) 

En ja, schermen houden inderdaad wel wind tegen maar creëren daardoor ook wervelingen van wind welke weer niet ten gunste kunnen komen van het gehoor. Die lucht moet immers ergens heen. Binnen de bebouwde kom is het echter sowieso onzin want daar ga je toch niet zo vlot. 

Link naar reactie

Beste pdvd,

Ik denk dat het hier wat naast de kwestie begint te lopen ...
Spijtig dat u (naar mijn gevoel) de getuigenis van iemand die proefondervindelijk de voornoemde problemen heeft kunnen oplossen, incl. de hoorproblemen i.v.m. wind en turbulentie op een Vespa, in twijfel trekt door verder te drammen op "wervelingen van wind welke weer niet ten gunste kunnen komen van het gehoor".
Dit op zich geeft mij het vermoeden dat u waarschijnlijk nog nooit hebt rondgetoerd op een GTS 300 met een hoog scherm, want dan zou u waarschijnlijk ook weten dat het rondtoeren in de bebouwde kom aan pakweg 30 à 50Km/Hr heel wat verschil geeft achter een hoge windscherm wat voor mij tegelijk de reden is waarom ik het in de zomer toch zou wisselen met m'n halfhoog scherm.

Al bij al,  brengen reactie's als deze niet veel wijsheid naar de vraagsteller.

Vele Vespa-groeten,
BeeBee

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...