Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Spaco vs dellorto


iHans

Aanbevolen berichten

Hoi Hans, 

Ik heb zelf ook alleen kunnen vinden dat je hem 2,5 ipv 1,5 keer moet uitschrijven voor de standaard setup. Weet wel dat de 1,5 ook een start is en elke Vespa net weer wat anders is.

Heb je de tik uit de DR nog weg kunnen krijgen? 

Groet Koen

Link naar reactie
29 minuten geleden, koeno83 zei:

Hoi Hans, 

Ik heb zelf ook alleen kunnen vinden dat je hem 2,5 ipv 1,5 keer moet uitschrijven voor de standaard setup. Weet wel dat de 1,5 ook een start is en elke Vespa net weer wat anders is.

Heb je de tik uit de DR nog weg kunnen krijgen? 

Groet Koen

Hallo Koen, is wel wat beter denk ik en nu vergelijkbaar met jou. Blijf het een rotgeluid vinden trouwens dus daar komt nog wel eens nieuwe cilinder op:-)

 

Link naar reactie
4 hours ago, iHans said:

Ben mijn dr177 aan het inrijden met nieuwe 24/24 Spaco. Inmiddels heb ik mengschroef 2,5 open maar vond de bougie nog steeds te licht. Las op internet wel wat over fijnere draad in deze carburateurs, weer iemand hoe dat nou echt zit?

Het klopt dat de luchtstelschroef, wat eerst met een platte schroevendraaier te stellen was en bij de nieuwere lml blokken (spaco) een steeksleutel/dop 6 of 7 een fijnere draad heeft, de luchtstelschroeven tussen de dell orto en spaco zijn dus ook niet onderling uitwisselbaar!!! (probeer je dit toch dan vernaggel je het schroefdraad)

Het lijkt me dan ook dat bij 2,5 draai bij een spaco carburateur, je een andere hoeveelheid lucht in de carburateur krijgt dan bij een dell orto luchtstelschroef. (is grover draad dus draai je sneller uit, dus eerder meer lucht dan bij de spaco)

Link naar reactie

Tussen de eerste oer-Dellorto’s en de recentste Spaco’s zitten een aantal tussen modellen. Daarnaast bestaan vandaag nog andere merkvarianten van dezelfde Si-carburator (BGM, Sip, Pinasco,...). Je staart je beter niet blind op het logootje of merk, want ook Dellorto had varianten met grove én fijne mengvijsdraad. 

Startpositie grove draad mengvijs: 1,5 toeren uit. 

Startpositie fijne draad mengvijs: 2,5 toeren uit. 

Een recente carbu met de mengvijs 2,5 toeren uit is dus de standaardsetting. De kleur van je bougie wordt slechts beperkt bepaald door de mengvijs. Moment van controle (koude motor of correct uitgevoerde bougiestop), grootte ralenti sproeier, mengbuis, voorontsteking, warmtegraad bougie,... hebben een grotere impact op de ontstekingswarmte. 

Link naar reactie

Heb er BE3 160 inzitten en Inmiddels al 128 hoofdsproeier. Bougie NGK 8 en 6 Onsteking op +\- 19 graden (iets naast IT)

 

Bougie warm bekeken (bougiestop)

Eigenlijk is de setup exact zoals de meeste hem adviseren/rijden op de fora volgens mij.

Link naar reactie

Welke uitlaat heb je dat je met een hoofdsproeier 128 gebruikt ? 

Ik met een pinasco 177 , standaard potje ,carb spaco si 24 hoofdsproeier 122 maar ben niet zeker , kan wel morgen kijken.  Maar zeker geen 128 . En ontsteking op A dacht ik . Luchtschroef  niet meer dan 2 toeren open . Moet je zien hoe het aanvoelt. 

Link naar reactie

A is 24 graden toch?

mijn uitlaat weet ik niet. Dacht eerst standaard maar had pas een sprint uitlaat op mijn GL gezet en die heeft een nog iets dunnere pijp dan ik op mijn Sprint heb zitten. Overigens rijd ik met een p125 blok op mijn Sprint en heb daar de ontsteking van een px200 opzitten.

Link naar reactie

Ik rij nu met een Dr177, Si24/24e 160/55 160 be3 120, px luchtfilter waar de gaten zijn geboord, sip road, en Vespatronic op 23graden, bosch w4ac.  

Bougie heeft een mooie kleur maar hij lijkt eerder rijk dan te arm te staan. Stationair draait hij goed en ook als je gewoon rijd. Alleen rustig rijden dan hapert hij soms dus nog geen goede afstelling lijkt me, hij lijkt dan zelf te veel benzine te krijgen.  

Op de meeste fora leest ik een sproeier van 118 of 120. Zit nu een nieuwe Spaco op maar heb nog een originele Dellorto liggen die ik binnenkort voor de vergelijking eens ga proberen. 

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, iHans zei:

A is 24 graden toch?

mijn uitlaat weet ik niet. Dacht eerst standaard maar had pas een sprint uitlaat op mijn GL gezet en die heeft een nog iets dunnere pijp dan ik op mijn Sprint heb zitten. Overigens rijd ik met een p125 blok op mijn Sprint en heb daar de ontsteking van een px200 opzitten.

24 gr kan , maar met een ontsteking van een 200 staat idd op it . Klopt wat koeno83 zegt over de gaatje in de luchtfilter, kan het kleur ook beïnvloeden . Maar dan wordt je net donkerder  ! 

Kijk eens zonder luchtfilter of je gasschuif volledig open gaat als je aan je gashendel draait? 

Link naar reactie

Op SIP stond 19 graden als advies dus dat maar aangehouden, ga er voor het gemak ook maar vanuit dat die markeringen ook exact kloppen. 

Koen, de mijne rijdt wel perfect over het hele toerenbereik. Hapert nergens. Misschien dat wij onze onsteking dan allebei eens iets aan moeten passen.

Gasschuif zal ik ook nog even controleren maar goed bougie is al te licht bij 3/4 gas. Wegens het inrijden nog maar sporadisch even volgas gegeven.  95 km GPS dus daar best tevreden over:-)

Link naar reactie

Voorontstekingspositie moet je METEN! A en IT van (aftermarket) statoren is in geen geval betrouwbaar. De laatste 3rd party stator die ik huis had, was 14 graden op IT positie (waar het in theorie 19° had moeten zijn).

Tip: €25 investeren in een gradenboog en stroboscoop!

.

 

Link naar reactie
20 uren geleden, Frederik9111 zei:

Voorontstekingspositie moet je METEN! A en IT van (aftermarket) statoren is in geen geval betrouwbaar. De laatste 3rd party stator die ik huis had, was 14 graden op IT positie (waar het in theorie 19° had moeten zijn).

Tip: €25 investeren in een gradenboog en stroboscoop!

.

 

Zulke dingen verbazen me dan weer maar timing wijkt iets af tov de markeringen. Stond op ongeveer 16 graden. Weer wat wijzer en hopelijk daarmee opgelost. Thx 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Iemand dit wel eens opgevallen?

Ben een px200 blok aan het reviseren, en had moeite het blok goed stationair te laten lopen.

Alles aan het blok is standaard, bgm 200 cilinder, standaard uitlaat, standaard krukas van bgm, en 24/24 spaco carb.

Kan op geen andere plekken luchtlekken vinden.

De carburateur er weer afgehaald, uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Maar het viel me op dat de gas schuif er anders uitziet (2 verdiepingen aan bovenkant schuif, zie foto, rechts is spaco) dan de standaard px200 gasschuif, en ik vermoed dat dit het probleem veroorzaakt wbt slecht stationair draaien, iemand anders dit wel eens opgevallen?;

 

6086BAD9-A138-4019-A29A-87557BA15A18.jpeg

Link naar reactie
Op 18/2/2019 om 23:31, Frederik9111 zei:

Voorontstekingspositie moet je METEN! A en IT van (aftermarket) statoren is in geen geval betrouwbaar. De laatste 3rd party stator die ik huis had, was 14 graden op IT positie (waar het in theorie 19° had moeten zijn).

Tip: €25 investeren in een gradenboog en stroboscoop!

.

 

Link naar deze investering  :-)?

Link naar reactie
1 uur terug, Thomas78 zei:

Link naar deze investering  :-)?

Hiereuh! Een gradenboog vind je googlegewijs uitprintbaar. Op een kartonneke plakken en hoppa. 

Link naar reactie
3 hours ago, Niels_1977 said:

Iemand dit wel eens opgevallen?

Ben een px200 blok aan het reviseren, en had moeite het blok goed stationair te laten lopen.

Alles aan het blok is standaard, bgm 200 cilinder, standaard uitlaat, standaard krukas van bgm, en 24/24 spaco carb.

Kan op geen andere plekken luchtlekken vinden.

De carburateur er weer afgehaald, uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Maar het viel me op dat de gas schuif er anders uitziet (2 verdiepingen aan bovenkant schuif, zie foto, rechts is spaco) dan de standaard px200 gasschuif, en ik vermoed dat dit het probleem veroorzaakt wbt slecht stationair draaien, iemand anders dit wel eens opgevallen?;

 

6086BAD9-A138-4019-A29A-87557BA15A18.jpeg

En opgelost, rechter gasschuif blijkt voor de px katalisator versie te zijn. En werkt dus vaak niet met de oudere motor/cilinder/uitlaat-combi, de motor krijgt bij stationair hierdoor teveel lucht, waardoor het lijkt alsof de motor ergens valse lucht heeft. (zie topics op modernvespa)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...