Jump to content
Vespaforum.be

Aspen 2


Jos54

Recommended Posts

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Aspen 2 in oldtimer Vespa's.

https://www.bol.com/nl/p/aspen-2-takt-mengsmering-5-liter/9200000101848150/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002042-G-59757438642-S-294357559827-9200000101848150&gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ0KT76u0HXHcR0N250IuwSzcgxkrPrNbuTn2mmsOMCjJOsyimh3dWMaAul_EALw_wcB

Het lijkt me heel wat voordelen te hebben, waaronder de mooiere verbranding, langere houdbaarheidsdatum, ... en ook het nadeel dat het verschrikkelijk duur is. Nu, voor mijn oldtimers is dat niet zo'n probleem, omdat ik daar toch geen al te lange afstanden mee afleg.

De mengverhouding is 1:50 ofte 2 %

Dat is eigenlijk te weinig voor de oldies die toch graag 4 % nuttigen.

Moet je er dan nog olie bijdoen en zo ja welke is dan de beste?

Link to comment

Ik zie het nut er niet van in , dit product is voor hoogtoerige motoren ( kettingzaag ,bosmaaier enz ) 

ik gebruik voor mijn Vespa gewoon de goedkope 2takt olie uit de action , de motoren van onze Vespa werken al jaren zonder probleem met deze soort oliën , waarom dan nu ineens veranderen ? 

 

En wat de 2% meng verhouding betreft ,op de meeste bussen 2takt staat een gebruik van 2% op , maar dat is niet wat uw fabrikant van uw oude Vespa voorschrijft he , hij schrijft 4, 5 of zelfs 6% voor , dus beter steeds deze voorschriften blijven volgen denk ik 

grtz sidvespa 

  • Thanks 1
Link to comment

Sinds er in de benzine max. 10% ethanol bijgemengd moet worden is de huidige E10 benzine minder stabiel geworden. Bij lang stilstaan verouderd deze benzine snel en geeft soms verstoppingen in de fijne kanaaltjes van de carburateur. Vooral met een gecoate tank ontstonden hierdoor problemen. Dusdanig dat er na de winter soms weer een nieuwe carburateur gemonteerd moest worden. Ergens moeten er van mij nog wel een paar artikelen over dit onderwerp op deze site te vinden zijn. Met Aspen2 heb je hier geen problemen meer mee, want er zit geen ethanol in. De prijs die jij liet zien is extreem. Er zijn goedkopere aanbieders. De huidige smeermiddelen zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. Ik heb 1500km met een DR177 cilinder gereden zonder extra olie toe te voegen aan de Aspen. Tot op heden geen problemen. Maar over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd. Hoofdconclusie is dat als je niet veel rijdt en 's winters je Vespa lang stil laat staan Aspen2 een goede keus is. Als je elke dag rijdt is E10  met 4% hele goedkope 2-takt olie ook geen probleem.

Link to comment

Ok voor wat het gebruik van Aspen2. Dat bevestig mijn vermoeden.

Maar ik riskeer het toch niet om met 2% olie te rijden. Welke olie zou je me aanraden om daar bij te doen?

Enig idee onder welk trefwoord die discussie al gevoerd is?

Dank bij voorbaat.

Link to comment

Beste Adrian, ik tank altijd 98.

Kan ik afleiden uit je reactie dat benzine 98 ok is om te overwinteren?

Indien ja, dan hoef ik me geen zorgen te maken en biedt Aspen2 geen voordelen?

Link to comment

Wat ik weet

 

In 98 zit veel minder tot geen ethanol. 

> Dus je rubbers /pakking worden niet of nauwelijks aangetast

> Ethanol is ook hygroscopisch  ,trekt water aan . , dus gewoon tank volledig vullen tot boven met 98 ( mocht er toch klein percentage inzitten ) 

 

Ik zeg niet dat Aspen slecht is , Ken er die enkel daar op rijden. 

Maar om te overwinteren belangrijk dat je tank vooral vol is , en best niet met E10 :)

grt

Link to comment

In de Europese Unie zullen de oliemaatschappijen binnenkort verplicht worden om zoveel mogelijk ethanol aan hun brandstoffen toe te voegen. Daardoor zal ook V-power etc. binnenkort minstens 5% ethanol moeten bevatten. Bovendien zitten er in alle benzine sinds het loodvrij maken allerlei dopes, waarvan alleen de grote raffinaderijen het geheim kennen. Die additieven kunnen soms nare bijverschijnselen geven. Vooral als men bij het toevoegen van die additieven af en toe eens in de fout gaat. Dit gaat een enkele keer zover dat een motor er niet meer normaal, of helemaal niet meer, op lopen wil.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By gem
      Blijkbaar verdwijnt super 95 binnenkort en komt er een versie met ethanol in de plaats.
    • By VNB rider
      Hoi,
      Ik zit met volgende vraag :
      Ik heb een vnb van '62 125cc en wil tanken voor de eerste maal.
      Nu is mijn vraag, zou ik het riskeren om 2takt benzine te halen bij het pompstation om de hoek? die heeft een 2takt pompje staan.
      Zal deze 2takt goed zijn voor mijn VNB of raden jullie aan om zelf te gaan mengen??
      alvast bedankt voor de hulp!
      grts
    • By wetebe
      Voor de tweede maal is na een lange winter de carburateur van mijn VNB1 1961 verstopt. Vorig voorjaar bleek het niet mogelijk om de inwendige kanalen te reinigen. Met een nieuwe carburateur weer goed lopen. Nu met de nieuwe carburateur het zelfde probleem. Stationair OK, maar bij gas geven zwaar inhouden. Als je in de carburateur kijkt zie je ook dat er te weinig uit de hoofdsproeier komt. De sproeier zelf ie niet verstopt.
      Op andere forums gevonden dat de dader Euro 95 benzine kan zijn. Die benzine is hygroscopisch en na de winter zou zich wat water onder in de tank kunnen zitten. Ook gelezen dat het metaal van de carburateurs door de ethono aangetast zouden worden.
       
      Wie heeft hiermee intussen ook ervaring opgedaan.
       
      Gr. Wetebe
    • By erwig
      Door de negatieve commentaren over benzine met Ethanol heb ik, nu het kouder wordt en ik veel minder rijd met de rally, de tank gevuld met Aspen 2 i.p.v. 98 met olie. Kost wel €20 voor 5 liter. Verstandig of geld weggegooid?
    • By Tomasso
      Hallo allemaal,
      Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.
      De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.
      Wat wordt er best gedaan ?   
      Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
      De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
      Iedere week een kwartier laten draaien ?
      Of is dit allemaal niet echt nodig ?
      Tom
×
×
  • Create New...