Jos54 Geplaatst: 17 februari 2019 Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Aspen 2 in oldtimer Vespa's. https://www.bol.com/nl/p/aspen-2-takt-mengsmering-5-liter/9200000101848150/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002042-G-59757438642-S-294357559827-9200000101848150&gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ0KT76u0HXHcR0N250IuwSzcgxkrPrNbuTn2mmsOMCjJOsyimh3dWMaAul_EALw_wcB Het lijkt me heel wat voordelen te hebben, waaronder de mooiere verbranding, langere houdbaarheidsdatum, ... en ook het nadeel dat het verschrikkelijk duur is. Nu, voor mijn oldtimers is dat niet zo'n probleem, omdat ik daar toch geen al te lange afstanden mee afleg. De mengverhouding is 1:50 ofte 2 % Dat is eigenlijk te weinig voor de oldies die toch graag 4 % nuttigen. Moet je er dan nog olie bijdoen en zo ja welke is dan de beste? Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 17 februari 2019 Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Ik zie het nut er niet van in , dit product is voor hoogtoerige motoren ( kettingzaag ,bosmaaier enz ) ik gebruik voor mijn Vespa gewoon de goedkope 2takt olie uit de action , de motoren van onze Vespa werken al jaren zonder probleem met deze soort oliën , waarom dan nu ineens veranderen ? En wat de 2% meng verhouding betreft ,op de meeste bussen 2takt staat een gebruik van 2% op , maar dat is niet wat uw fabrikant van uw oude Vespa voorschrijft he , hij schrijft 4, 5 of zelfs 6% voor , dus beter steeds deze voorschriften blijven volgen denk ik grtz sidvespa Link naar reactie
wetebe Geplaatst: 18 februari 2019 Delen Geplaatst: 18 februari 2019 Sinds er in de benzine max. 10% ethanol bijgemengd moet worden is de huidige E10 benzine minder stabiel geworden. Bij lang stilstaan verouderd deze benzine snel en geeft soms verstoppingen in de fijne kanaaltjes van de carburateur. Vooral met een gecoate tank ontstonden hierdoor problemen. Dusdanig dat er na de winter soms weer een nieuwe carburateur gemonteerd moest worden. Ergens moeten er van mij nog wel een paar artikelen over dit onderwerp op deze site te vinden zijn. Met Aspen2 heb je hier geen problemen meer mee, want er zit geen ethanol in. De prijs die jij liet zien is extreem. Er zijn goedkopere aanbieders. De huidige smeermiddelen zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. Ik heb 1500km met een DR177 cilinder gereden zonder extra olie toe te voegen aan de Aspen. Tot op heden geen problemen. Maar over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd. Hoofdconclusie is dat als je niet veel rijdt en 's winters je Vespa lang stil laat staan Aspen2 een goede keus is. Als je elke dag rijdt is E10 met 4% hele goedkope 2-takt olie ook geen probleem. Link naar reactie
Jos54 Geplaatst: 19 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 19 februari 2019 Ok voor wat het gebruik van Aspen2. Dat bevestig mijn vermoeden. Maar ik riskeer het toch niet om met 2% olie te rijden. Welke olie zou je me aanraden om daar bij te doen? Enig idee onder welk trefwoord die discussie al gevoerd is? Dank bij voorbaat. Link naar reactie
wetebe Geplaatst: 19 februari 2019 Delen Geplaatst: 19 februari 2019 2-takt olie voor luchtgekoelde motoren, halfsynthetisch bv. JASO FC, JASO FD, API TC of ISO-L-EGD is prima. De discussie over slechte en verkeerde benzine uit 2016 vind ik niet zo gauw op dit forum terug. Wel terug te vinden op www.fiat500club.nl. Als je bij zoeken wetebe intikt. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 ... En waarom vullen jullie perse E10 tanken ? Tank toch gewoon 98 ? Link naar reactie
Jos54 Geplaatst: 20 februari 2019 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2019 Beste Adrian, ik tank altijd 98. Kan ik afleiden uit je reactie dat benzine 98 ok is om te overwinteren? Indien ja, dan hoef ik me geen zorgen te maken en biedt Aspen2 geen voordelen? Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 Wat ik weet In 98 zit veel minder tot geen ethanol. > Dus je rubbers /pakking worden niet of nauwelijks aangetast > Ethanol is ook hygroscopisch ,trekt water aan . , dus gewoon tank volledig vullen tot boven met 98 ( mocht er toch klein percentage inzitten ) Ik zeg niet dat Aspen slecht is , Ken er die enkel daar op rijden. Maar om te overwinteren belangrijk dat je tank vooral vol is , en best niet met E10 grt Link naar reactie
Thys Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 In 98 is ook gewoon E5, wat betekent dat er 5% Ethanol in zit. Dat er in 98 minder zit, is dus niet waar. Alleen BP en Firestone hebben een speciale 98 mix voor oldtimers zonder ethanol. Link naar reactie
propliner Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 In SHELL V-power 98 zit ook totaal GEEN Ethanol... Dus ik tank deze als ik kan Link naar reactie
wetebe Geplaatst: 20 februari 2019 Delen Geplaatst: 20 februari 2019 In de Europese Unie zullen de oliemaatschappijen binnenkort verplicht worden om zoveel mogelijk ethanol aan hun brandstoffen toe te voegen. Daardoor zal ook V-power etc. binnenkort minstens 5% ethanol moeten bevatten. Bovendien zitten er in alle benzine sinds het loodvrij maken allerlei dopes, waarvan alleen de grote raffinaderijen het geheim kennen. Die additieven kunnen soms nare bijverschijnselen geven. Vooral als men bij het toevoegen van die additieven af en toe eens in de fout gaat. Dit gaat een enkele keer zover dat een motor er niet meer normaal, of helemaal niet meer, op lopen wil. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.