Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aspen 2


Jos54

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Aspen 2 in oldtimer Vespa's.

https://www.bol.com/nl/p/aspen-2-takt-mengsmering-5-liter/9200000101848150/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002042-G-59757438642-S-294357559827-9200000101848150&gclid=Cj0KCQiAnY_jBRDdARIsAIEqpJ0KT76u0HXHcR0N250IuwSzcgxkrPrNbuTn2mmsOMCjJOsyimh3dWMaAul_EALw_wcB

Het lijkt me heel wat voordelen te hebben, waaronder de mooiere verbranding, langere houdbaarheidsdatum, ... en ook het nadeel dat het verschrikkelijk duur is. Nu, voor mijn oldtimers is dat niet zo'n probleem, omdat ik daar toch geen al te lange afstanden mee afleg.

De mengverhouding is 1:50 ofte 2 %

Dat is eigenlijk te weinig voor de oldies die toch graag 4 % nuttigen.

Moet je er dan nog olie bijdoen en zo ja welke is dan de beste?

Link naar reactie

Ik zie het nut er niet van in , dit product is voor hoogtoerige motoren ( kettingzaag ,bosmaaier enz ) 

ik gebruik voor mijn Vespa gewoon de goedkope 2takt olie uit de action , de motoren van onze Vespa werken al jaren zonder probleem met deze soort oliën , waarom dan nu ineens veranderen ? 

 

En wat de 2% meng verhouding betreft ,op de meeste bussen 2takt staat een gebruik van 2% op , maar dat is niet wat uw fabrikant van uw oude Vespa voorschrijft he , hij schrijft 4, 5 of zelfs 6% voor , dus beter steeds deze voorschriften blijven volgen denk ik 

grtz sidvespa 

Link naar reactie

Sinds er in de benzine max. 10% ethanol bijgemengd moet worden is de huidige E10 benzine minder stabiel geworden. Bij lang stilstaan verouderd deze benzine snel en geeft soms verstoppingen in de fijne kanaaltjes van de carburateur. Vooral met een gecoate tank ontstonden hierdoor problemen. Dusdanig dat er na de winter soms weer een nieuwe carburateur gemonteerd moest worden. Ergens moeten er van mij nog wel een paar artikelen over dit onderwerp op deze site te vinden zijn. Met Aspen2 heb je hier geen problemen meer mee, want er zit geen ethanol in. De prijs die jij liet zien is extreem. Er zijn goedkopere aanbieders. De huidige smeermiddelen zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. Ik heb 1500km met een DR177 cilinder gereden zonder extra olie toe te voegen aan de Aspen. Tot op heden geen problemen. Maar over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd. Hoofdconclusie is dat als je niet veel rijdt en 's winters je Vespa lang stil laat staan Aspen2 een goede keus is. Als je elke dag rijdt is E10  met 4% hele goedkope 2-takt olie ook geen probleem.

Link naar reactie

Ok voor wat het gebruik van Aspen2. Dat bevestig mijn vermoeden.

Maar ik riskeer het toch niet om met 2% olie te rijden. Welke olie zou je me aanraden om daar bij te doen?

Enig idee onder welk trefwoord die discussie al gevoerd is?

Dank bij voorbaat.

Link naar reactie

Beste Adrian, ik tank altijd 98.

Kan ik afleiden uit je reactie dat benzine 98 ok is om te overwinteren?

Indien ja, dan hoef ik me geen zorgen te maken en biedt Aspen2 geen voordelen?

Link naar reactie

Wat ik weet

 

In 98 zit veel minder tot geen ethanol. 

> Dus je rubbers /pakking worden niet of nauwelijks aangetast

> Ethanol is ook hygroscopisch  ,trekt water aan . , dus gewoon tank volledig vullen tot boven met 98 ( mocht er toch klein percentage inzitten ) 

 

Ik zeg niet dat Aspen slecht is , Ken er die enkel daar op rijden. 

Maar om te overwinteren belangrijk dat je tank vooral vol is , en best niet met E10 :)

grt

Link naar reactie

In de Europese Unie zullen de oliemaatschappijen binnenkort verplicht worden om zoveel mogelijk ethanol aan hun brandstoffen toe te voegen. Daardoor zal ook V-power etc. binnenkort minstens 5% ethanol moeten bevatten. Bovendien zitten er in alle benzine sinds het loodvrij maken allerlei dopes, waarvan alleen de grote raffinaderijen het geheim kennen. Die additieven kunnen soms nare bijverschijnselen geven. Vooral als men bij het toevoegen van die additieven af en toe eens in de fout gaat. Dit gaat een enkele keer zover dat een motor er niet meer normaal, of helemaal niet meer, op lopen wil.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...