Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gl150 - naaldlager gebroken


stefpa

Aanbevolen berichten

Een tijd geleden heb ik een GL150 van '63 helemaal gerestaureerd, de originele motor had ik door iemand laten reviseren. Door tijdsgebrek heeft de motor 1,5jaar in mijn garage gelegen voor ik hem monteerde. Een goeie 500/600km gereden en de motor schakelde niet meer correct en de as waarop het achterwiel zit was losgekomen, ttz je kon trommel met achterwiel naar onder en boven bewegen. Je voelde dat de as los in het carter zat.

Motor open gemaakt en wat blijkt, de naaldlager langs de kant van de versnellingen was in drie stukken gebroken en alles lag onderaan in het carter. Een geluk dat ik hiermee niet verder meer ben gereden op het moment dat ik voelde dat er iets niet klopte. Op het eerste zicht geen schade op plaats waar de lager zit, wel een paar inkepingen er rond en een groef onderaan in het aluminium van het carter.

Vraag : hoe kan deze lager in stukken breken ? De kroonmoer aan de wielkant zit goed vast en de (veiligheids)clip zit nog op zijn plaats. Uit de factuur blijkt dat de lager blijkbaar niet vervangen is want niet aangerekend. Kan deze lager vastlopen en zo breken ? Hij zit toch in het gedeelte waar de olie in zit. Raadsel voor mij.

Link naar reactie

Ik had toen het zelfde meegemaakt,  had het naaldlager verkeerde kant ingestoken,  er zat nog een soort rondel die eerst in moest . Dat was zoiets als ik me goed herinnert,  had het met de foto's vergeleken en zag het dat fout was . Wel met een vna blokje gebeurt. 

Maar jou blok zal misschien niet hetzelfde zijn als de mijn ... , durf het niet te zeggen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...