Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa struzzo - log


Ronin

Aanbevolen berichten

Hallo Vespisti, 

Ik loop hier al een tijdje rond en je kan zeggen dat ik serieus gebeten ben door het virus. Niet alleen het rijden maar ook het knutselen aan mijn Vespa's vind ik heerlijk om te doen. Ik heb nog niet zo heel veel eigen kennis maar ben goed omringd en het volgen van een avondschool gaat zorgen voor extra kennis en kunde. 

Ik zie het liefste Vespa's die uitstralen dat ze oldies zijn. Het moet allemaal wat oud en roesterig uitzien en liefst niet te bling bling. Alle respect voor de mooie opgemaakte Vespa's maar voor mij liefst de oude afgeleefde ratjes-look. :wub:
Ik was op zoek naar een Faro Basso die ik kon opmaken tijdens de avondschool. Tijdens mijn zoektocht ben ik uitgekomen bij een Struzzo die ik maar niet uit mijn gedachten kreeg. Nachten heb ik er van wakker gelegen en jawel... I've pulled the trigger. En daar is ze dan!

955356318_Struzzo001.thumb.jpg.a2a7a5e75094ad81df35620a27fb4493.jpg

 

459633630_Struzzo002.thumb.jpg.1e4dc10428d1159870e65495a3dfa249.jpg

 

1020526214_Struzzo005.thumb.jpg.2625201b3c84a7bc26497e3cb95f99c3.jpg

 

1595304303_Struzzo006.thumb.jpg.ef75e987f3bfeeacc8e00686842c760a.jpg

Chassis: VL3T*657xx*
Motor: VL3M*749xx*
We denken dat het een Struzzo/Misa is! 

Ik heb nog een andere motor (VL) liggen die ik kan gebruiken als eventuele vervang motor. Doch, liefst hou ik die wat er momenteel onder zit. Natuurlijk ga ik die reviseren. We hebben hem wel al  aan de gang gekregen, er was veel compressie. Maar de blok hangt wat los dus maar eens eerst alles even nakijken. 

Op zoek naar: 
Oude handvatten
Oude/correcte kickstarter
Pikkel/Steun 

Ik ga proberen om hier de log wat levend te houden qua zaken die ik doe. Hopelijk krijg ik ook wat raad en hulp van jullie. Alvast mijn dank! 

 

  • Like 9
Link naar reactie

Mooi!:wub:

  • Like 1
Link naar reactie

Het is inderdaad een VL3 'Struzzo' geproduceerd door Misa. 

Deze zijn te herkennen aan de vloerstrips (geknepen uiteinden ipv eindstukjes), het geplakte Vespa embleem (welke bij jou er niet eens meer zit :)) en het Donza zadel.

 

Wat ga je aan het uiterlijk doen? 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Dank u wel allemaal voor jullie reacties! Heel leuk om te lezen dat jullie het ook een leuk project vinden! Ik ben op zoek naar extra informatie over het Struzzo en Misa gedachtenspinsel dus alle bevestigingen helpen! 

Zo heb ik al een aantal vragen. Ik laat ze even los op jullie:
1. Is het correct als ik zeg dat een Struzzo een gebogen beenschild heeft vooraan tov een Acma? Een Acma zou wel een recht beenschild hebben zoals een Faro Basso? Of is dit een fabel? 
2. De kleur ... we zijn van mening dat het de originele kleur is maar kunnen ook fout zijn. Onder de lak kom ik iets donkerbruin / roods tegen... . Is dit dan grondlak of is dit de originele kleur? Ik post even een foto van de lamp met een beter zicht. 

IMG_1830.thumb.jpg.123023c6cfb05889db8d9de8b5216d54.jpg


3. @Thys: Dank u wel voor uw reactie! Leuk om te lezen dat het een echte Struzzo/Misa is! 2 vraagjes: 1. Bedoelt u dit met de geknepen voeteindjes? 2. Vespa logo! :blink: Daar had ik zelfs nog niet bij stilgestaan! Welke kleur en waar moet dat eigenlijk hangen? Is er een foto te vinden van een originele gele Struzzo/Misa? 
Ik ga de Vespa zeker niet opspuiten! Ze blijft zo als ze is. Mechanisch ga ik het wel in orde maken maar uiterlijk zal ze zo blijven. 

IMG_8716.thumb.jpg.6912c919a776bcec2da3240b1f32be10.jpg

 

Extra info: 
Er is wel nog wat werk aan. ik had gehoopt om er al eens een toertje mee te kunnen maken maar dat is helaas. De benzinebak is vanbinnen wel wat beroest en de koppeling/motor hangt met colsonbandjes aan elkaar. Alles maar eens goed los draaien en nakijken zeker? 
Enige tips om de benzinebak langs binnen te reinigen? Zandstralen wordt me afgeraden? 

IMG_8701.thumb.jpg.8377040e24c28ff8be82e50697769c72.jpg

IMG_8707.thumb.jpg.63bbd9907bfa3a285b2be50a63999505.jpg
 

Zie ik daar een barst in de velg? En nu? Andere velg zoeken of kan ik nieuwe kopen en die retro laten uitzien? Zijn oude überhaupt veilig? 

IMG_8709.thumb.jpg.067f5941123a5e3350137cdedb916a30.jpg

Enig idee hoe ik de sleutel wat proper krijg? Hij past wel nog maar wringt een beetje. Wat spuit je best in het slot en wat zeker niet? De Vespa sleutel past in het stuurslot op de andere staat SAFE maar ik weet begod niet voor wat die zou dienen? Ergens een brievenbus in Brussel misschien? :D

IMG_8712.thumb.jpg.c2ea862c02cd620d8867bf626f15169f.jpg

Thx voor de hulp! 

My playground:
IMG_8706.thumb.jpg.931f0d73918c0d5fb296a40405e2d410.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

Misa had meer kleuropties dan de Italiaanse Struzzo! Rood/bruine grondlaag klopt helemaal. 

Originele logo’s duiken vrijwel niet meer op, maar Maskes verkoopt een mooie replica (Linkje), met dank aan forumgenoot en MISA-encyclopedie Edwin, geloof ik. :P

  • Like 2
Link naar reactie

Andere kleuren kwamen pas op latere modellen. Deze kleur heb ik ook nog nooit eerder voorbij zien komen, maar ik sta open voor verrassingen :)

 

De rode kleur zou moeten zitten aan de binnenkant van het frame, binnenkant voorspatbord, binnenkant zijbillen en onderkant van de benzinetank. 

 

Maak eens een foto van de tank, daar kan je het vaak aan zien of het een twee laag is of niet. 

  • Like 1
Link naar reactie

Mooie foto en gif Vespaciao! Nu weet ik alvast waar het embleem moet komen B)
Frederik9111 en Thys, alvast bedankt voor de hulp!

Onderkant tank:

1557930991_Onderkantbenzinetank.thumb.jpeg.9bf31efb236adb3958d7883886db29eb.jpeg

Onder de benzinetank:

1662432091_Onderdebenzinetank.thumb.jpeg.f8bc370982136c916fbd9797103d0088.jpeg

In de zijbil:

790448229_Indezijbil.thumb.jpeg.d7a8500ae0cdd466d90520a526d28af6.jpeg

Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. Ik heb ook een spiegelreflex camera... dus roep maar als ze van betere kwaliteit moeten zijn. 

  • Like 1
Link naar reactie

...een spiegelreflex-camera is echt niet nodig...want dan wordt de "kwaliteit van de roest" alleen maar beter ;)

                              Eén ding is nu alvast zeker...wat zal jij een mooie "struisvogel" hebben, nadat hij een "stevige oplapbeurt" gekregen heeft :)

                               

d5d3e4ed29bded583f9280f376a6f02a.jpg

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Het rode lijkt me origineel! Dus dat is een goed teken!

 

De luchtfilter is overigens niet de originele (volgens mij van een 125cc), maar ook dat ziet niemand :)

 

Hoe ziet de rest van de motor eruit? 

 

 

aangepast door Thys
  • Like 1
Link naar reactie
19 minuten geleden, Thys zei:

Het rode lijkt me origineel! Dus dat is een goed teken!
De luchtfilter is overigens niet de originele (volgens mij van een 125cc), maar ook dat ziet niemand :)
Hoe ziet de rest van de motor eruit? 

Heel interessante informatie! Ik ben persoonlijk ook van mening dat de kleur de originele kleur is. Had ergens eens gelezen dat je bij MISA de mogelijkheid had (vroeger) om hem te laten spuiten. De lak is sowieso heel oud! Door het kunstlicht lijkt het veel geler op foto dan in het echt. In het buitenlicht is hij echt heel vaal... licht geel. Zeker en vast afblijven en zo laten! 

De luchtfilter info is heel geapprecieerd! Ik leer veel bij!

Ivm met de motor. Ik heb nog een volledige motor liggen die we al aan het reviseren zijn. De bedoeling was dat die onder de Faro Basso ging komen maar zo ben ik bij de Struzzo uitgekomen. Ik zou heel graag er deze zomer al eens mee rondrijden maar een volledige revisie staat op de agenda voor na de zomer. Dan ga ik avondschool volgen en neem ik de motor revisie mee als project. Ik heb zelf nog te weinig kennis.
Ik ben kersverse papa (3 weken geleden - zoon) dus probeer een faire split te vinden tussen mijn hobby's B)

Ik moet het achterwiel losmaken om de motor beter te kunnen zien maar daar had ik geen brug voor. Ik heb vandaag een levering gekregen. Voor 60€ een vlakke mini motorlift gekocht. De pikkel is er toch al onderuit dus morgen of zo maar eens proberen die eronder te steken zodat we weer wat meer kunnen zien van de Struzzo. Ik ga de motor proberen aan de praat te krijgen en anders die voor de Faro Basso eronder steken. 

1280270001_Schermafbeelding2019-02-09om18_09_50.png.0e9436fde6e07a35ad3c9000da9739d3.png

Iemand enig idee ivm het reinigen van de sleutel en de benzinetank? 

@Gas geven: Coole foto!   

  • Like 1
Link naar reactie

Er zijn (chemische) middeltjes om de roest uit je tank te krijgen. Vooral belangrijk om de tankcoating weer te herstellen om te zorgen dat roest niet snel terug komt. Maskes heeft hier spullen voor. 

Er zijnook alternatieven als de binnenkant trommelen met stenen of de tank afvullen met azijn, maar daar ben ik ooit zo'n fan van. 

 

Wat betreft de motor, bedoel ik: zet de motorkap eens open en maak een foto :)

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Het is duidelijk dat deze Vespa een Misa assemblage is en karakter heeft. Dus houden zo en zeker geen overhaaste beslissingen nemen.

Een Struzzo frame is gebouwd in Italië en een Acma in Frankrijk, dus ik zou niet uitgaan van een identieke vormgeving. Waarom die vraag over het beenschild ?

Het rood is grondlak en het geel is de eindlak. Zoals hier al gezegd is de standaardkleur bij een Struzzo veel minder geel, maar de patina van deze is wel mooi. Het zal waarschijnlijk nooit kunnen achterhaald worden hoe deze kleur hier op terecht gekomen is. Bij Misa werd de gele kleur, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet gebruikt voor 1959. Bovendien blijft het voorlopig een raadsel vanaf welk jaar bij Misa vespas gespoten konden worden. In ieder geval MOET je deze lak zo houden.

Het logo waarnaar verwezen wordt is het correcte. Ik kan je een replica bezorgen als je wil. Positie, zie foto.

Om de benzinetank te reinigen gebruik je best scherpe voorwerpen (schroeven, stukjes glas, stenen, …) en schudden maar of enkele uren in een betonmolen laten draaien. Op internet vind je veel tips.

Indien je nieuwe onderdelen of wisselstukken zoekt, zoals een velg, zeker geen nieuwe kopen maar je tijd nemen om ergens een tweedehands onderdeel te vinden. En als er lak op het onderdeel zit, tracht het dan te herstellen. Bij de restauratie altijd uitgaan van een "conservata" resultaat. Nieuwe onderdelen zijn dan als een tang op een varken ...

De sleutels krijg je vlot proper met koper/metaalpoets en wat staalwol. Het slot is waarschijnlijk door vliegroest en verwaarlozing wat stroef geworden. De beste oplossing is demontage en reinigen, maar dan moet je het stuur demonteren. Als alternatief inspuiten met WD40 en geleidelijk reinigen/los draaien.

Heb je al een idee hoe je de zadels gaat aanpakken? Restaureren is bijna onbegonnen werk omdat het overtrek en onderliggende mousse verhard is. Op zoek gaan naar gebruikte, maar nog niet gescheurde originele zadels lijkt me de beste oplossing. Het Donza logo kan je mits enige handigheid overzetten. Hou rekening met minimaal 100 euro per zadel. 

Om een idee te geven hoe een mooi eindresultaat er zou kunnen uitzien, surf maar eens naar ve8pa.ch

Misa VL3.jpg

aangepast door Edwin
tekst toevoegen
  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
1 uur terug, Edwin zei:

Het is duidelijk dat deze Vespa een Misa assemblage is en karakter heeft. Dus houden zo en zeker geen overhaaste beslissingen nemen.
Dank u wel voor het compliment! Ik dacht wel dat we met toch een uniek iets bezig waren. Dank u voor de bevestiging. 

Een Struzzo frame is gebouwd in Italië en een Acma in Frankrijk, dus ik zou niet uitgaan van een identieke vormgeving. Waarom die vraag over het beenschild ?
Ik heb zelf te weinig kennis maar kan u enkel zeggen wat mij verteld wordt. Ik begreep dat je van een Acma een Faro Basso kan maken omdat het schild rechter en vierkanter is.
In een Struzzo zit in het schild een kromming naar achter/binnen toe. Acma is breder/vierkanter. Nogmaals ... van horen zeggen. Fabel? 


Het rood is grondlak en het geel is de eindlak. Zoals hier al gezegd is de standaardkleur bij een Struzzo veel minder geel, maar de patina van deze is wel mooi.
Het zal waarschijnlijk nooit kunnen achterhaald worden hoe deze kleur hier op terecht gekomen is. Bij Misa werd de gele kleur, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet gebruikt voor 1959.
Bovendien blijft het voorlopig een raadsel vanaf welk jaar bij Misa vespas gespoten konden worden. In ieder geval MOET je deze lak zo houden.
De lak gaat heel zeker zo blijven! Ze is geweldig. Ik had begrepen dat dit een lak zou kunnen zijn die op aanvraag is gespoten. Dus een soort van "customised plan". Zou dit .. kan dit ... fabel?
De lak is echt wel heel oud. Sowieso houden zo!  

Het logo waarnaar verwezen wordt is het correcte. Ik kan je een replica bezorgen als je wil. Positie, zie foto.
Heel graag! Ik PM u voor de afhandeling. Dank u voor de foto en info!

Om de benzinetank te reinigen gebruik je best scherpe voorwerpen (schroeven, stukjes glas, stenen, …) en schudden maar of enkele uren in een betonmolen laten draaien.
Op internet vind je veel tips.
Dit gaat het worden! Ik heb tijd, geduld en internet B)

Indien je nieuwe onderdelen of wisselstukken zoekt, zoals een velg, zeker geen nieuwe kopen maar je tijd nemen om ergens een tweedehands onderdeel te vinden.
En als er lak op het onderdeel zit, tracht het dan te herstellen. Bij de restauratie altijd uitgaan van een "conservata" resultaat. Nieuwe onderdelen zijn dan als een tang op een varken ...
Conservata it is! :wub:

De sleutels krijg je vlot proper met koper/metaalpoets en wat staalwol. Het slot is waarschijnlijk door vliegroest en verwaarlozing wat stroef geworden.
De beste oplossing is demontage en reinigen, maar dan moet je het stuur demonteren. Als alternatief inspuiten met WD40 en geleidelijk reinigen/los draaien.
Stuur eraf halen zal zeker gebeuren! Momenteel werkt het dus ik ga enkel de sleutel even in orde maken en het slot met wat WD40. Het is niet dat het stuurslot vast zit dus so far so good. 

Heb je al een idee hoe je de zadels gaat aanpakken? Restaureren is bijna onbegonnen werk omdat het overtrek en onderliggende mousse verhard is.
Op zoek gaan naar gebruikte, maar nog niet gescheurde originele zadels lijkt me de beste oplossing. Het Donza logo kan je mits enige handigheid overzetten.
Hou rekening met minimaal 100 euro per zadel. 
Het kost wat het kost maar dit is idd wel een moeilijke qua conservata blijven. Ik vind dit een heel belangrijk onderdeel dus ga hier lang naar zoeken. Ik heb maar 1 zadel nodig.
Wil er geen 2-zitter van maken. 
 Ik heb een deksel van een andere zadel meegekregen maar dit staat echt wel als een kromme tang op een lelijk varken!!! 

Dus hier moet ik echt op zoek gaan naar iets Conservata... Donza logo omzetten is een Conditio sine qua non! 

Om een idee te geven hoe een mooi eindresultaat er zou kunnen uitzien, surf maar eens naar ve8pa.ch
Wat een geweldige website! Die 42 horsepower Acma  :wub::wub::wub:

Dank u well!!
 

 

 

aangepast door Ronin
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...