Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mp3 velgen op gts


motorhan

Aanbevolen berichten

Hallo,

Je ziet regelmatig Mp3 wielen te koop en die zouden dan passen op een Vespa GTS, Maar nu schijn je de achter velg te moeten aanpassen als je een uitvoering met ABS hebt weet iemand wat dat precies is. Ik heb iets gehoord dat eraan de binnenkant van de velg iets moet je iets weg frezen maar waar precies en hoeveel.

Met vr gr

Han

Link naar reactie

SIP-SCOOTERSHOP beschrijft inderdaad dat er 1 mm materiaal verwijderd moet worden:

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/velg+voor+voor+piaggio+mp3_pi000901

Velg voor voor PIAGGIO MP3

Sport i.e. 500ccm `14, ook
geschikt voor Vespa GTS/GTS Super/GTV/GT 60/GT/GT L 125 -300ccm,
3.00-13", zwart met zilver rand, 5 spaken

De velgen oorspronkelijk de uitrusting van de PIAGGIO MP-3 en GILERA Fuoco driewieler scooters zijn echte eye-catchers. Deze aluminium geproduceerd, tien-spaaks items kunnen ook worden gemonteerd op de Vespa GTS / GTS Super/GTV/GT-60/GT/GTL modellen om een u200bu200boriginele styling te garanderen. Het voorwiel kan direct worden gemonteerd, Plug & Play! Om het achterwiel echter monteren, de swingarm samenstel is ongeveer 1 mm materiaal zorgvuldig worden verwijderd om ongewenst contact met de rand van het nieuwe type wiel te voorkomen. Een beetje technische ervaring nodig is om deze conversie succesvol af te ronden.

Link naar reactie

Het gaat om dit randje:

344A17BB-184A-40B4-8FFF-7F20D6BD9E72.jpeg.9ed6f39ac9e4b1562092b4c5688fb89d.jpeg

Dit kan gewoon met een dremel of klein slijpsteentje op de boormachine worden gedaan. Als je die rand wegslijpt sluit de velg weer mooi aan op de achterwielnaaf en kan je de 5 bouten aandraaien.

Wel bij het abs model het abs/asr systeem opnieuw calibereren zoals beschreven in de GTS handleiding.

Link naar reactie
18 uren geleden, ePit zei:

SIP-SCOOTERSHOP beschrijft inderdaad dat er 1 mm materiaal verwijderd moet worden:

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/velg+voor+voor+piaggio+mp3_pi000901

Velg voor voor PIAGGIO MP3

Sport i.e. 500ccm `14, ook
geschikt voor Vespa GTS/GTS Super/GTV/GT 60/GT/GT L 125 -300ccm,
3.00-13", zwart met zilver rand, 5 spaken

De velgen oorspronkelijk de uitrusting van de PIAGGIO MP-3 en GILERA Fuoco driewieler scooters zijn echte eye-catchers. Deze aluminium geproduceerd, tien-spaaks items kunnen ook worden gemonteerd op de Vespa GTS / GTS Super/GTV/GT-60/GT/GTL modellen om een u200bu200boriginele styling te garanderen. Het voorwiel kan direct worden gemonteerd, Plug & Play! Om het achterwiel echter monteren, de swingarm samenstel is ongeveer 1 mm materiaal zorgvuldig worden verwijderd om ongewenst contact met de rand van het nieuwe type wiel te voorkomen. Een beetje technische ervaring nodig is om deze conversie succesvol af te ronden.

Bedankt voor je link en reactie,  Ik heb bij Sip gekeken en zie daar bij de achtervelg waar geen afbeelding van te zien is: Er zou dus een extra ABS ring nodig zijn maar die zie ik nergens staan. de huidige velg is al voorzien van bouten met binnendraad dus de  ABS ring is niet op de velg bevestigd maar op de wielbouten bij mijn 2015.

En wat zouden ze bedoelen met conversie kit hoe ziet dat er uit..

achter,

voor Vespa GTS/GTS Super/GTV
/GT 60/GT/GT L/946 125
-300ccm ook geschikt voor
DERBI/GILERA/PIAGGIO GP1
/Runner VX/VXR/Fly 125
-250ccm

 

Met behulp van de conversiekit kunnen 13 "MP3-velgen worden geïnstalleerd op een GTS / GTS Super / GTV / GT60 / GT / GTL.

Bevestigingsinformatie voor Vespa GTS-modellen met een ABS-remsysteem:

De Vespa GTS met ABS, geproduceerd in 2014, heeft een extra afstandsring nodig onder de ABS-sensor.

De nieuwste Vespa GTS ABS-modellen hebben hun keramische wiel, voor de ABS-opstelling, al vastgeschroefd aan het wiel zelf. Deze modellen vereisen wielmoeren met een binnenschroefdraad (# PI000617 / x 5) waarmee ook het keramische wiel is bevestigd. De ABS-sensor moet nog steeds worden verplaatst voor een juiste uitlijning.

Link naar reactie

Ik ga er deze namiddag aan de ontmanteling van m'n vespa beginnen...normaal kan ik de nodige zaken wel op m'n werk laten draaien.

 

Voorwiel kan inderdaad één op één geplaatst worden, achterwiel niet.
De achtervelg alleen bewerken is niet voldoende omdat de naaf(PIAGGIO_598715) waarop de velg gemonteerd wordt concaaf( hol) is. Van die kraag moet je 1mm afdraaien.

Stuknummer 7 op deze tekening: KLIK

 

Nabe2.thumb.jpg.f61543716402984014183d74b0a05f62.jpgNabe1.thumb.jpg.1b2a58e68dca176a3f131187d382bc37.jpg   

 

Reden: bij de voorkant is de kraag 46mm achteraan 46.5mm. De ET waarde van de velg is verschillend van die van de standaard velg.

 

Dan moet er ook nog een afstandsbus (PIAGGIO_848039)1 mm afgedraaid worden(of de centeropening van je velg groten maken)...resultaat is hetzelfde. Ik ga normaal voor de eerste, is minder ingrijpend dan de velgen bewerken-de bus kost 15 euro...;)

Stuknummer 15 op de volgende tekening: WEDEROM KLIK

Hieronder vind je nog de grote foto's die de technische afdeling van SIP me gemaild hebben, zijn redelijk duidelijk.

1964120543_Umrstkit.thumb.PNG.0ce2aff40d9345746f4f7faad6424862.PNG

667189187_Umrstkit_1.PNG.62db53499b7e760a5d0f49ef5dec5670.PNG

 

Dit is alle info die ik vergaard heb op alle internationale fora. Sommigen beweren dat de voorvelg ook niet één op één past, de andere zegt dan weer dat de achternaaf alleen afdraaien voldoende is...


De man waarvan ik de velgen overnam heeft de conversie zelf uitgevoerd en zei me dat het bovenstaande werkt én veilig is. Zijn Vespa heeft effectief tuv goedkeuring gekregn voor de veranderingen-wat niet zo vanzelfsprekend is in Duitsland(lees de fora maar eens na). Zelfde conversie en beschrijving las ik bij Australische vespa-rijders én SIP levert het als kit(weliswaar ZONDER goedkeuring-daar moet je zelf voor zorgen).

Link naar reactie

Dat is dus toch wel wat meer werk en kosten als wat er gesuggereerd wordt met alleen de velg 1mm materiaal uitdraaien.

Ik denk dat het me te veel werk wordt om te doen. en de dealer zegt|  

De aanpassing is per model anders. Afhankelijk van aan het model en bouwjaar. Inderdaad die rand moet eruit en verder alles aanpassen om goed te laten passen en functioneren. Velgen met banden zitten op E 500,- dan heb je Michelin Power pure

En dat alles aanpassen klinkt voor mij  een beetje warrig.  Wat moet je dan aanpassen. Die 500.00€  heb ik niet zo'n probleem mee maar verder kan ik met zijn uitleg niet zo veel.

Jou uitleg is een stuk duidelijker maar ik denk dat ik het maar laat zitten.

De dealer zegt|

De aanpassing is per model anders. Afhankelijk van aan het model en bouwjaar. Inderdaad die rand moet eruit en verder alles aanpassen om goed te laten passen en functioneren. Velgen met banden zitten op E 500,- dan heb je Michelin Power pure

Link naar reactie

@bulldogger Mooie en duidelijke uitleg, mag ik ook weten over welk GTS jaar we het hebben. Bij de niet abs modellen heb nooit meer dan de binnenrand (asgat) van de Yourban velg verwijderd voor een goede passing. Bij het facelift abs model (2015) heb ik ook geen andere onderdelen vervangen/afgedraaid buiten het asgat.

Heb wel een keer de swingarm opgevuld met 3 ringen om de ruimte tussen de abs sensor en het “tonewheel” te corrigeren.D9A3D35C-DC65-487F-864B-BC66D0058F53.thumb.jpeg.4c2c496e2b15fc55e7ea774c82e0634c.jpeg

@motorhan Zag bij (https://vespalife.nl/vespa-gts-13-inch-wielset-model-yourban-zwart) een aangespaste kit liggen zonder band en het ziet er erg DIY uit. Misschien is dit de kit voor jouw model.

 

Link naar reactie
33 minuten geleden, Pilaf zei:

@bulldogger Mooie en duidelijke uitleg, mag ik ook weten over welk GTS jaar we het hebben. Bij de niet abs modellen heb nooit meer dan de binnenrand (asgat) van de Yourban velg verwijderd voor een goede passing. Bij het facelift abs model (2015) heb ik ook geen andere onderdelen vervangen/afgedraaid buiten het asgat.

Heb wel een keer de swingarm opgevuld met 3 ringen om de ruimte tussen de abs sensor en het “tonewheel” te corrigeren.D9A3D35C-DC65-487F-864B-BC66D0058F53.thumb.jpeg.4c2c496e2b15fc55e7ea774c82e0634c.jpeg

@motorhan Zag bij (https://vespalife.nl/vespa-gts-13-inch-wielset-model-yourban-zwart) een aangespaste kit liggen zonder band en het ziet er erg DIY uit. Misschien is dit de kit voor jouw model.

 

Ook weer bedankt voor je bijdrage, Zo komen we toch steeds een stukje verder. Wel opmerkelijk dat de 1 zegt alleen de binnenring uitdraaien/weg fresen en de ander moet je toec wat meer onderdelen vervangen. Ik zie op de site van Vepa Life niet of ze ook monteren maar zal ze eens een mail sturen.

Gr

Han

Link naar reactie

Ja, vind het ook bijzonder. Ben benieuwd naar het antwoord van Vespalife en hopelijk wordt het dan een stukje duidelijker over welke modellen/jaargangen we wat precies moeten modificeren.

Moet zeggen dat de Yourbans wel anders rijden dan de originele maat velgen. Heb je al een keer proefgereden?

Link naar reactie
16 minuten geleden, Pilaf zei:

Ja, vind het ook bijzonder. Ben benieuwd naar het antwoord van Vespalife en hopelijk wordt het dan een stukje duidelijker over welke modellen/jaargangen we wat precies moeten modificeren.

Moet zeggen dat de Yourbans wel anders rijden dan de originele maat velgen. Heb je al een keer proefgereden?

Nee heb er nog nooit mee gereden dus ga meer op het uiterlijk af, volgens mijn dealer merk je weing verschil en is het voornamelijk optisch, maar daar kunnen Vespaisten die ze hebben hopelijk wat meer over zeggen.

Ik heb Vespalife een mail gestuurd en gevraagd om uitleg. en mijn dealer zegt Ik pas de wielen aan en dan kun je ze zo monteren dus die praat niet over extra's en gezien zijn prijs 500.00 voor 2 cpl wielen kan dat ook niet lijkt me.

En ik ben natuurlijk ook benieuwd als ik straks een 2019 koop of ik ze dan zo kan overzetten.

 

Leuk Forum zo en vooral met die afbeeldingen dan zie je waar het over gaat.

Gr

Han

 

Link naar reactie

Ik vroeg me af of iemand een Nederlands werkplaatsboek heeft van de GTS en dan bij voorkeur de nieuwere modellen Digitaal vind ik dan wel weer handig.

De handleiding heb ik wel digitaal en op papier (boekje)

Niet dat ik veel ga sleutelen maar vind het altijd leuk om te bekijken en te hebben.

Een 2e vraag Ik heb de GTS nieuwe olie gegeven en een filter niet dat het nodig was maar ja er gaat weinig in dus kost het ook een fractie wat er in de auto gaat en dat kan ik niet meer zelf.

Ik wilde ook de bougie maar preventief vervangen maar haalde mijn (beetje grote) handen open aan de scherpe randen en kreeg hem er zo niet af in die krappe ruimte.

Nu zag ik een filmpje op You Tube en daar gebruikte ze een lange tang. Hoe doen jullie dat. Of laat je het doen. Zijn daar speciale hulpstukken voor.

Gr

Han

Link naar reactie

Vind het persoonlijk wel anders rijden, meer als een motorfiets. De Vespa spoort meer en dat is heerlijk met hoge snelheden maar het snelle sturen op lage snelheid is echt voorbij. Voordeel is dat ze wat hoger staat waardoor je schuiner door de bochten kan, hierdoor is de kans dat je de zijstandaard of uitlaat tegen het asfalt zet kleiner. Ook gaat ze makkelijk op de middenbok. Qua rijden dus geheel persoonlijk, opties zeker een mooie upgrade. Heb nu zelf de standaard velg icm een 140 achterband en ook daar merk je verschil met de originele band dus ik raad je wel aan om een rondje te rijden voordat je deze dure upgrade aanschaft.

Voor zover ik weet is er geen Nederlandse editie van het werkplaatshandboek, voor jouw GTS ABS ASR is dit de Engelstalige handleiding, de tekeningen zeggen vaak genoeg: https://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/GTS300-2015-ABS/GTS300-2015-ABS.pdf

Olie icm oliefilter is altijd een goed idee en verkeerde zuinigheid als alleen de olie wordt gedaan. Soms hoor of lees je wel anders maar met een simpele filter sleutel is het zo gedaan. Pas wel altijd even op met het verwijderen van de originele uitlaat dat je niet de pakking kapot maakt, deze zijn nogal gevoelig en aan de prijs. Als de pijp eraf ligt pak ik ook altijd even de koelvloeistof mee door alleen het huis los te maken en dan het systeem door te spoelen. Daarna met een beetje perslucht schoonblazen, opvullen en niet vergeten te onluchten bij de thermostaat.

De bougie is idd een rotklus en weet precies aan wel randje jij je handen hebt opengehaald. Vervang de bougie altijd icm het kleppen stellen/controleren. Draai dan de schokbrekers aan de bovenzijde los (bij benzine dop) en lift de “kont” omhoog, let hierbij op de bedrading/kabels en maak desnoods wat klemmen/kabelbandjes los zodat er wat ruimte in de kabels komt. Kleppendeksel en bougie zijn nu makkelijk te bereiken. Daarna “kont” weer laten zakken en schokbrekers vastzetten. Is wat meer werk maar je creert meer ruimte om te werken aan de kop.

 

Link naar reactie

Bedankt voor de link, en inderdaad vaak kom je met de plaatjes al een stuk verder, en anders via de vertaalcomputer vertalen werkt soms ook wel redelijk al moet je wel een beetje kennis hebben van de materie.

Kleppen stellen ben ik nog niet aan toe daarvoor nog te weinig kilometers op de teller.

Koelvloeistof heb ik nog niet gedaan is een goed advies.

Ik dacht dat het rijden niet veel anders/merkbaar zou zijn omdat de band iets lager is dus bijna zelfde omtrek band. Vraag me wel af wat het met de afwijking van de teller en snelheidsmeter doet. wijkt nu bijna 10km af. naar beneden.

Ik ga zeker eerst een stukje met de 13"inch wielen rijden voor ik ze koop.

Ik ben wel benieuwd hoe huidige eigenaren het ervaren, rijtechnisch dan.

Gr

Han

Link naar reactie

Ik heb gisteren het volgende bericht/ vraag  gestuurd naar Vespa Life /Siesenis:

Hun reactie wordt ik in ieder geval niet wijzer van.

Hallo,

Ik ben van plan om op mijn Vespa GTS 300 2015 met ABS Mp3 velgen met banden te monteren.

 Nu wordt ik een beetje onzeker wat ik nodig heb. De 1 zegt de achter velg daar moet de opstaande rand in de opening worden verwijderd.

Een ander zegt weer je moet extra onderdelen kopen en monteren. Iemand op een Vespa Forum verwees me naar uw site en ik zie daar een complete set velgen met extra toebehoren en een toevoeging in prijs voor ABS uitvoering.

 Wat heb ik nu echt nodig.

Kunt u de wielen ook leveren met banden gemonteerd en met embleem voor het voorwiel, en heeft u ook andere velgen als in de afbeelding.

En als ik besluit een 2019 GTS te kopen kan ik de wielen dan zo overzetten.

Monteert u ze e.v op afspraak ook op de Vespa

 Met vr gr     

Ik kreeg de volgende nietszeggende reactie:

 

Beste Han,

 

Vespa GTS 2019 is altijd ABS, hou daar rekening mee bij bestellen.

Aan de velgen hoeft niets bewerkt te worden, wel aan de naaf en vulbus.

De benodigde onderdelen voor montage kunt u selecteren bij het winkelmandje.

Als u de velgen tegelijk met banden besteld, is montage van de banden wel mogelijk.

Vergeet dan ook niet ventielen bij te bestellen, deze vind u bij verwante producten.

Wij verrichten verder geen montage werkzaamheden voor particulieren.

https://vespalife.nl/vespa-embleem-piaggio-mp3-cruiser-624554

Hier vind u het embleem voor in de velg.

 

Met vriendelijke groet, 

Hans

Team Siezenis

                                                                                                                                                                                         

Link naar reactie

Wat is het verschil behalve de kleur beide bij Sip.

image.png.c7a4ad694a2a2e39cd588456eb0a997d.pngimage.png.48dc25550109a7543fc0d5e8bb343f46.png

 

Als zoekt bij Sip kom je in 1e instantie de goudkleurige tegen   Pas als je specifiek zoekt op de zilver /Titan kom je hem tegen. de omschrijving in gebrekkig Nederlands is gelijk

De zilverkleur is ook iets goedkoper dus de vraag is deze 10% geschikt voor de GTS met ABS van 2015 uiteraard met de juiste adapter. en waarom zou je kiezen voor de 1 of de andere behalve de kleur dan

De goudkleurige set 291.00 de Titan 221.00 + 60.00 voor de adapter.

Gr

Han

Link naar reactie
Op 15-1-2019 om 13:03, Pilaf zei:

Mooie en duidelijke uitleg, mag ik ook weten over welk GTS jaar we het hebben.

Alles voor de facelift(en eigenlijk erna ook...want ik dacht dat de vespa waarop alles gemonteerd stond een na-FL was).

Heb vandaag zelf alles gedemonteerd en bij mij is het dus ook nodig om de naaf 1 à 2 mm (op de plaats met de pijlen op de foto) af te draaien. Heb de naaf in de velg gelegd en het scheelt echt bijna niets. Wanneer ik twee laagjes van een plastic zakje ertussen legde klemde dit niet, toen ik drie lagen duct tape op elkaar plakte en ter tussen legde, zat dit zo vast dat ik het er niet vantussen kon trekken. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg om aan te tonen dat het echt om weinig gaat, maar toch. De naaf en de velg maken géén contact en dat wil zeggen dat de velg ergens anders raakt. En de afstandsbus past dus ook niet, die moet dus ook 1mm in diameter afgedraaid worden om in het velggat te passen. Het velggat vergroten is natuurlijk ook een optie.
Bij SIP zeiden ze me ook dat het héél weinig scheelt, maar dat het genoeg is om je velg én te beschadigen én je wiel in onbalans te brengen.

Link naar reactie

Als je die Naaf en vulbus bij Sip besteld zijn ze dan al kant en klaar  of moet je ze dan nog zelf bewerken.

en als dat zo is dat je nog zelf moet bewerken waarom pas je dan de bestaande delen niet aan.

Ik denk dat het dan misschien toch interssant is alles bij Vespa Life te bestellen.

Mijn dealer geeft op 500.00 maar heeft het alleen over een aangepast velg en dat ik zelf niks meer hoef aan te passen voor 500.00 compleet.

 

image.png.68e9ab9992753df21ae5f7b3bf797843.png

Link naar reactie

Opgelet: achteraan wordt meestal een 140/60-13 gestoken...en hou er ook rekening mee dat de power pure niet echt een all weather band is. Althans das mijn ervaring op de motor. Ik heb ze ook hoor, maar ik ben ni echt de regenrijder. ;)

Bij SIP komt het totaal op 435.40...

Link naar reactie

Zaterdag  bij de dealer geweest om te kijken naar de 2019 modellen hij had donderdag/vrijdag geadverteerd met de Blauwe Super Sport. in de trand wil jij de 1e in Nederland zijn die op een 2019 SS rijdt. Omdat ik in principe de kleur wel mooi vond op de plaatjes er heen om hem in het echt te zien en mogelijk meteen te bestellen.

Maar er stond geen enkel model 2019 Jammer voor niks  er naar toe geweest niet heel erg maar toch. Heb ook nog eens naar de 13"wielen gevraagd maar hij wil niet zeggen wat hij er precies aan doet. Hij zegt wel dat ie de voor en achtervelg beide aanpast, omdat anders de sporing niet meer klopt i.v.m. de andere ET waarde en dat lijkt me een goede verklaring.

Het voordeel is ook als je de originele wielen e weer op wil zetten (bij Verkoop) je niks meer hoeft aan te passen, dat lijkt me wel een goed argument.

En in tegenstelling tot VespaLife doet hij er achter ook een iets bredere band op dan voor. en dat lijkt me ook logisch omdat het origineel ook zo is.

Zijn er ook geschikte banden in de 70 serie, want ik denk dat je qua comfort iets inlevert tegen de standaard 70 hoogte ik begreep dat ze er meestal 60serie banden op doen.

Gr

Han

Link naar reactie

Vandaag een reactie gekregen van Vespa Life, deze bevestigd wat mijn dealer (Vespa garage in Biest Houtakker) bij Tilburg  ook zegt dat de beide Mp3 velgen iets worden afgedraaid omdat de wielen anders uit het midden staan. dat komt omdat de ET waarde anders is.

Wie weet de ET waarde van de originele velg en van de Mp3 velg. dan weet je ook wat er verwijderd moet worden om ze in het midden te krijgen. Het zou overigens met rijden niet merkbaar zijn als je ze niet af freest.

Met vr gr

Han

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

1mm achterste velg afdraaien is voldoende .

ken iemand van de forum die deze conversie had gedaan  het was heel mooi waardoor je wesp stoerder en breder erbij stond

maar hij heeft ze er vanaf gehaald en verkocht omdat het weggedrag voor hem niet lekker was en hij vond het veel te hard

tja het was ook een lange afstandrijder bij een rit minimum 150 km 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...