Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Log in om dit te volgen  
Mutti

Start problemen troubleshooten

Recommended Posts

Hee vespavriendjes,

Mijn vespaatje wil opeens niet meer starten.
Had op zaterdag m'n koppeling opnieuw afgesteld (strakker gezet) en de olie ververst. Diezelfde avond naar vrienden gereden 10km heen 10km terug, op de heenweg startte ze bij de eerste kick, op de terugweg bij de derde pas (start normaal altijd bij de 1e) dus dat vond ik al raar. Maargoed, verder zonder problemen naar huis gereden.

Sinds maandag ochtend was er alleen geen leven meer in te krijgen.
Mijn eerste gedachten waren, koppelingskabel toch te strak gezet zodat de kickstart niet meer werkt, zou wel gek zijn dat ik daar zaterdag geen last van had, maar  het iets lossen van de kabel bracht geen verschil.
Tweede optie, iets met de ontsteking. Bougie eruitgedraaid en gekickstart, eerst mijzelf goed wakker geschokt en daarna zag je duidelijk een vonk bij iedere kick, dus dat lijkt ook te werken.

Nu is mijn volgende plan om de benzinetoevoer na te lopen, er zit genoeg in de tank, maar die mag ook wel een keertje worden schoongemaakt. Dus plan om tank en carburateur schoon te maken. Ik vraag me van te voren alleen al af of wat zooi in de tank/carbu voor zo'n plotseling probleem kan zorgen. Ik zou verwachten dat ik daar dan tijdens het rijden ook al meer last van zou hebben, of heb ik dat helemaal mis?

Oja ik heb ook tevergeefs geprobeerd te starten met de choke uit, om te kijken of mijn hoofdsproeier is verstopt, dan loopt er meer benzine door de andere sproeiert toch?

lang verhaal, maar eigenlijk is mijn vraag alsvolgt, is de volgende logische stap de benzinetoevoer nakijken, of denken jullie na het horen van dit verhaal meteen aan een ander probleem?

Groetjes en fijn weekend alvast,

Mutti

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zet je normaal je benzinekraan dicht bij het parkeren? zit aan je vlotter/naald te denken. Je hebt niets veranderd aan je instelling en een vonk dus denk ook aan benzine (misschien flink verzopen) Kijk even of je een natte bougie hebt en zo ja bougie schoonmaken en dan met benzinekraan dicht en gas open en kicken. Daarna nogmaals normaal proberen te starten. Als de vespa nu start dan de vlotternaald vervangen. Start ze nog niet dan je carburateur reinigen en goed schoonblazen. Kijk als je carburateur los ligt ook meteen of er genoeg brandstof stroomt in de open en reserve stand. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ja die zet ik altijd dicht bij parkeren. Bedankt voor de tips, ik ga het morgen proberen!
Zou zo'n vlotternaald plotseling voor startproblemen kunnen zorgen, of had ik dat ook al eerder aan andere dingen kunnen merken?

Ik heb al eens eerder problemen met m'n benzinekraan gehad, open en dicht gaat altijd goed, maar de reservestand niet, dus ik was al van plan die meteen te vervangen als ik toch de tank los heb (heb al een nieuwe liggen). Zaterdag ging ik nog als een trein dus ik verwacht eigenlijk niet dat er te weinig benzine stroomt in de open stand.

nogmaals bedankt!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Eerste wat ik zou proberen als je de tank hebt verwijderd, kraan even open zetten, stroomt er dan benzine uit, dan ligt het probleem iig niet bij de tank of kraan.

Meest waarschijnlijk zit het probleem in je carburateur, er zit wrshlk ergens vervuiling in bv de sproeiers.

Koop zo'n carburateur schoonmaak naalden set, kost niet duur, en maak de sproeiers schoon plus de rest vd carburateur.

Koop een nieuwe carburateur pakking set, en vervang alle pakkingen, als je de carb toch uit elkaar hebt.

Check ook goed, of de carburateur niet simpelweg te los is gemonteerd/is los gegaan. Ik kan me herinneren van de Vespa Specials (zelfde type constructie van carb tov frame)

dat bij te rigoureus over een verkeersdrempel gaan, de carburateur los ging zitten, om dat die tegen de binnenkant vh frame klapte. (eigenlijk niet slim ontworpen van Piaggio)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Je hoeft echt niet de hele tabk er uit te halen, ik vind het altijd heen kutklusje om die kraan er weer goed door te krijgen. Dan kun je beter slang van de carburateur afhalen en kijken of er dan benzine door stroomt. Controleer ook even of je vonk hebt door de bougie eruit te draaien (altijd goed om even te checken) en 'm tegen een stuk staal te houden en dan te kicken (en nee niet waar je net bij het controleren van je benzineslang benzine geknoeid hebt)... oftewel je kunt dit beter eerst doen ;)

Heb je èn vonk, èn benzine dan zou de Vespa het moeten doen, zeker aangezien je niets verandert hebt. 

Ale het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet dan zou het de groene contactdraad kunnen zijn. Haal deze los van de cdi en kijk of de vespa dan wel wil starten. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
3 uren geleden, pdvd zei:

Je hoeft echt niet de hele tabk er uit te halen, ik vind het altijd heen kutklusje om die kraan er weer goed door te krijgen.

Bij een small frame zo dit geen probleem moeten zijn.  :)

Een goed idee om de tank en de carbu te reinigen. 

Sommige benzinekranen hebben geen reserve, alleen open en toe.  (dit kan je merken als er maar 1 opening bovenaan de benzinekraan zit ipv 2. 

In dat geval zou ik toch proberen om te rijden met de kraan op reserve (= open) , anders krijg je te weinig benzine in de carbu. 

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

kleine update, nogmaals de vonk gecontroleerd, en die is er zeker dus dan zal het wel iets met de benzine zijn.

Tank verwijderd en m'n benzineslang leek wel van steen, dus die ga ik ook vervangen, er zat ook een knikje in dus een nieuwe zal vast voor betere benzinetoevoer zorgen.
Er komt wel benzine uit m'n tank als ik de kraan omhoog zet, niet als ik hem op dicht zet (van zadel naar stuur gezien naar links), en ook niet als ik hem op reserve zet (naar rechts).
Nu heb ik wel m'n tank gedemonteerd en hou ik het slangetje meer naar beneden dan normaal, dus dit is een beetje valsspelen, maar de tank zit niet verstopt.
Sinds ik deze vespa heb heeft de reservestand het nooit gedaan, ik heb al een nieuwe kraan liggen dus die ga ik er meteen maar op zetten.

Heb ook de carbu los, maar nog niet schoon gemaakt dus dat wordt de volgende stap. Er zou zo'n vilten ring tussen de carbu en het spruitstuk moeten zitten toch? die ben ik niet tegengekomen bij het demonteren, dus daar bestel ik ook maar een van.

Groetjes en bedankt voor het meedenken allemaal.

Mutti

Deel dit bericht


Link naar bericht
42 minuten geleden, Mutti zei:

Er zou zo'n vilten ring tussen de carbu en het spruitstuk moeten zitten toch? die ben ik niet tegengekomen bij het demonteren, dus daar bestel ik ook maar een van.

Vreemd dat die er niet zou zitten, hoor. Zonder die ring trek je gegarandeerd massieve valse lucht, wat niet strookt met de rustige km’s tot nu toe. De vilten ring zit over spuitstuk, in de spuitstukmantel (die duw je bij het monteren van de carbu letterlijk helemaal diep tot het einde naar binnen).

Het vergt soms wat peuteren met een pincetje; gaat soms wat moeilijker bij een ingebouwde motor.

E13BA8AD-D051-46AF-9BD8-8B0B149A8D55.jpeg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Staat bij het testen van de benzine/benzinekraan de tankdop open of dicht? Deze vraag om uit te sluiten dat je tankdopontluchting niet verstopt zit en de tank vacuum trekt.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

@Frederik9111 Dank voor de foto, ik had het me anders voorgesteld. Waarschijnlijk zit hij dan wat dieper aangeduwd en kon ik hem niet meteen vinden!

@Pilaf Volgens mij zat de tankdop er gewoon op, maar nu ga ik twijfelen. zal het nog een keer testen!

thanks allemaal

Deel dit bericht


Link naar bericht

Sommige (nieuwere) carbs hebben deze ring niet. Enkel een O ring in de carb.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Carb is schoongemaakt. Is deze kleur normaal voor een oud benzinefiltertje, of is dit een aanwijzing dat er te veel troep vanuit m'n tank de carb in wordt gezogen?
Morgen m'n tank legen schoonmaken en dan alles weer in elkaar en kijken of het is opgelost.

 
 
 

20190115_212644.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

De kleur van het filtertje is ni belangrijk, wel dat het helemaal proper is.  

Voel eens aan de binnenzijde bovenaan aan de tank, als daar roestschilfers loskomen best reinigen en beschermen. 

Groetjes, nero. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

En controleer dan ook even de staat van het grof filter in je tank, komt wel erg veel rotzooi mee.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×