Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa acma


Vespaminded

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Ben nieuw op het Vespa forum. Zal me even voorstellen..

Mijn naam is Eddie en ben in het bezit van oa een Vespa Acma uit 1956. Ik ga langzaam beginnen met de restauratie en ik zoek nog wat onderdelen om hem weer compleet en rijdend te maken.

Als iemand hier onderdelen heeft of tips waar ik ze kan kopen dan hoor ik dat graag. Ik zoek oa een carburateur, achter schokdemper, gas en versnellings handle, koelkap voor de motor, luchtfilter en een zadel.

Thanks! groeten Eddie

 

 

Link naar reactie

carburator heb ik wel liggen ,compleet met luchtfilter en spruitstuk , laat je even het type weten 

Link naar reactie

In sommige jaren hadden Acma’s oorspronkelijk Gürtner carbu’s. Heb er ook nog eentje op overschot liggen, overigens.

Link naar reactie

hier wat foto's ,het zal zeker de juiste zijn , pm of bel mij 0477246314

image3-5.jpeg

image2-9.jpeg

image1-8.jpeg

Link naar reactie

Gaaf ding! ga je 'm ook rood houden (of opnieuw zo spuiten)? De meeste van dit soort modellen worden altijd roomwit of iets dergelijks gespoten terwijl deze kleur (na opnieuw spuiten) echt wel heel gaaf is. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Prachtige scooter, je kan de Vespa ook helemaal zo laten, alleen goed schoonmaken en evt de lak met Commandant 5 polijsten, voor de rest alles reviseren en vervangen wat kan slijten. (motorrevisie/kabelboom/versnellings-gas-koppeling en schakel kabels etc)

Maar de Patina van deze scooter is zo al erg gaaf en uniek, plus er zijn al genoeg concoursstaat gerestaureerde scooters.

 

Link naar reactie

Hallo Thys,

dat ga ik nu ook doen, ik kan hem in de toekomst altijd nog overspuiten en zo.  Ik ga eerst alle benodigde onderdelen verzamelen en hem dan technisch in orde makem. Helaas is het drijfstang lager kapot dus ik moet het motortje helemaal uit elkaar halen. Voordeel is dat ik dan wel alle pakkingen en evt slechte lagertjes kan vervangen. 

Link naar reactie
1 hour ago, Vespaminded said:

Hallo Thys,

dat ga ik nu ook doen, ik kan hem in de toekomst altijd nog overspuiten en zo.  Ik ga eerst alle benodigde onderdelen verzamelen en hem dan technisch in orde makem. Helaas is het drijfstang lager kapot dus ik moet het motortje helemaal uit elkaar halen. Voordeel is dat ik dan wel alle pakkingen en evt slechte lagertjes kan vervangen. 

 

Hallo Vespaminded, motorblok uit elkaar halen zou ik zowiezo altijd doen bij een scooter van deze leeftijd, revisie is eigenlijk altijd nodig! Check voor het correct installeren van lagers oa het GSF forum, belangrijkste is niet teveel geweld gebruiken met lagers monteren. Dus carter verwarmen en lagers in de vriezer, en dan gaat dat een stuk makkelijker, plus beter voor het carter.

Wat ik ook altijd doe iig de krukas vervangen (maar is de vraag hoe makkelijk die te vinden zijn voor dit type) en afhankelijk vd conditie vd cilinder, een compleet nieuwe cilinderkit. En wbt electriek, is de bobine 9 vd 10 keer gaar. Maar allemaal een kwestie van testen.

 

Wbt de lak, er komt steeds meer vraag naar scooters met originele lak of in originele “gevonden” conditie. Ik heb het idee dat de waarde daarvan in de toekomst weleens zou kunnen gaan stijgen, aangezien velen een full resto doen, en er dus maar weinig Vespas overblijven in originele conditie. (plus dat ook vaak het originele blok dan wordt vervangen door iets moderners)

Check ook eens de ori lak topics op het GSF, vaak wordt dan de niet originele lak voorzichtig verwijderd, om zo de originele Piaggio lak weer terug te krijgen. 

Verroeste gedeeltes worden ingesmeerd met owatrol, om verder roesten te voorkomen.

Heb ik afgelopen zomer ook zo gedaan bij mijn Vespa Misa GLB uit 1961, eerst al het vuil verwijderd, alle kabels en kabelboom, vloerrails etc.

(Bewaar alles wat je van de Vespa afhaalt, aangezien nieuwe onderdelen van Sip en Sck vaak genoeg niet goed passen, en dan kan je evt de oude onderdelen schoonmaken en hergebruiken.)

Daarna alle lak die los zit er voorzichtig afhalen, de Vespa helemaal wassen, ook de tunnel, zoveel mogelijk al het vet eraf halen. (ik heb dit in de zomer gedaan bij 35 graden, dus al het vocht was snel uit de Vespa)

In dit jaargetijde zal je je frame na goed schoonmaken, minstens een week in een goed verwarmde ruimte moeten zetten, zodat ook in de tunnel er geen vocht meer zit.

Als de tunnel dan 100% zeker droog is en er zit toch aardig wat roest, flink wat owatrol in de tunnel, en dat in een ruimte van +20 graden aantal dagen laten drogen, en als laatst kan je de tunnel voorzien van een tectyl laag. (en ook weer bij 20+ laten drogen)

De lak (maar dan zou ik eerst een stuk testen wat uit het zicht is) kan je proberen te polijsten met commandant 5, zodat je weer een mooie glans krijgt. (zal ook met commandant wat verf meekomen, maar dat is op zich niet erg)

(of zoals de duitsers het doen de ori lak terug halen, maar dat vergt veel meer kunde, plus het resultaat moet je maar afwachten)

En de barnfind-look misstaat deze Vespa niet.

Daarna, en na gecheckt te hebben of er nog laswerk nodig is, kan je de Vespa weer gaan opbouwen.

Bedenk wel goed of je dit echt mooi vind (ik wel) want het opbouwen van een Vespa vergt erg veel tijd, de Vespa in concoursstaat maken kan idd altijd nog, maar dan moet de Vespa wel weer opnieuw uit elkaar gehaald en in elkaar gezet.

Ik zou de Vespa zo laten, dat is mijn smaak, maar genoeg menschen die je voor gek verklaren, die zien het liefst een volledige resto. (maar wat ik al zei, daar zijn er al duizenden van)

 

 

 

Link naar reactie

De vraag is natuurlijk of het de originele lak is. In die tijd werden in Italië vooral creme witgrijze (MM 15048 en MM 15081) gebruikt. Echter weet ik niet veel van de kleuren die het Franse Acma gebruikte. 

 

Maar als het niet de originele kleur is, behoud ook met deze kleur de retro/rat look :)

 

Keuzes.. Altijd lastig! 

 

 

Link naar reactie

Ik heb ook zo een rode acma (1955)gerestereerd, omdat het niet de originel kleur was. Maar de rest vd onderdelen zoals stuur en zadel heb ik zo gelaten. Ook niet mis. Maar iedereen zijn goesting he. Ga dit zeker volgen. Succes. 

IMG_2127.JPG

IMG_1718.JPG

Link naar reactie

Wow wat een goede tips! Dankjwel man. Een krukasje koop ik van scooter center Duitsland. Misschien laat ik de cil uitboren met een overmaat zuiger. Zo hou ik hem toch enigszins origineel. Ik zag dat er wel een kamzuiger in moet, maar die zijn ook nog volop te krijgen. Ik neem de tips over, ik ga hem oppoetsen en behandelen met dat spul, owatrol? Geen idee wat dat is maar dat zoek ik wel uit. Nogmaals bedankt voor al je advies

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...