Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dr177 lawaai


iHans

Aanbevolen berichten

Goedendag allemaal.

Heb een nieuwe DR 177 gestoken met de bijgeleverde zuiger, veren en kop. Nu ratelt deze stationair verschrikkelijk. Eerst alles weer nagekeken maar het zit gewoon goed.

De zuiger kantelt gewoon... Zijn er meer mensen hier met deze ervaring? Hoe hebben jullie het opgelost? 

 

Gr. Hans 

Link naar reactie

Hallo Hans, heb dezelfde cilinder met ook behoorlijke takke herrie stationair. Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik bedacht me, dat ik vergeten was om in het frame de plastic afdekplaat te plaatsen voor de luchtbox. Dus nu krijgt de carb te veel lucht, misschien heeft het daar iets mee te maken?

Link naar reactie
23 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Hallo Hans, heb dezelfde cilinder met ook behoorlijke takke herrie stationair. Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik bedacht me, dat ik vergeten was om in het frame de plastic afdekplaat te plaatsen voor de luchtbox. Dus nu krijgt de carb te veel lucht, misschien heeft het daar iets mee te maken?

Welke afdekplaat in het frame bedoel je? Heb ik volgens mij niet. Lijkt wel minder te zijn als ik hem laat draaien zonder filter en deksel. Betreft overigens een Sprint van 1965

Link naar reactie
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Hallo Hans, heb dezelfde cilinder met ook behoorlijke takke herrie stationair. Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik bedacht me, dat ik vergeten was om in het frame de plastic afdekplaat te plaatsen voor de luchtbox. Dus nu krijgt de carb te veel lucht, misschien heeft het daar iets mee te maken?

Neen.

9 uren geleden, iHans zei:

Goedendag allemaal.

Heb een nieuwe DR 177 gestoken met de bijgeleverde zuiger, veren en kop. Nu ratelt deze stationair verschrikkelijk. Eerst alles weer nagekeken maar het zit gewoon goed.

De zuiger kantelt gewoon... Zijn er meer mensen hier met deze ervaring? Hoe hebben jullie het opgelost?  

Te grote pistontolerantie is een vaak voorkomend issue bij goedkope kitjes. Probeer de tolerantie te meten met voelmaatjes. Indien buitenmaats: gewoon terug sturen naar de leverancier en een andere claimen (SIP, Scooter-center,... doen meestal niet moeilijk). Een kantelende piston is nog vele malen gevoeliger voor plakkertjes en vastloper (en dan kan je fluiten naar garantie of stukkenwissel).

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Neen.

Te grote pistontolerantie is een vaak voorkomend issue bij goedkope kitjes. Probeer de tolerantie te meten met voelmaatjes. Indien buitenmaats: gewoon terug sturen naar de leverancier en een andere claimen (SIP, Scooter-center,... doen meestal niet moeilijk). Een kantelende piston is nog vele malen gevoeliger voor plakkertjes en vastloper (en dan kan je fluiten naar garantie of stukkenwissel).

Wat is goedkoop... mag best wel verwachten dat een zuiger niet kantelt in de cilinder toch. Maar goed. Welke tolerantie is acceptabel vind je? Pas een cilinder laten boren maar kwam op internet niet tot een eenduidig antwoord. Uiteindelijk voor 0,11 gekozen.

Link naar reactie
22 hours ago, iHans said:

Welke afdekplaat in het frame bedoel je? Heb ik volgens mij niet. Lijkt wel minder te zijn als ik hem laat draaien zonder filter en deksel. Betreft overigens een Sprint van 1965

In het frame hoort een plastic plaat te zitten tpv het stuk staal onderin wat horizontaal uitsteekt. Hoeft niks met dit probleem te maken te hebben, maar is wel noodzakelijk voor goed functioneren vd carburateur:

https://www.sip-scootershop.com/en/products/cover+wire+shaft+chassis+_24209300

Link naar reactie
37 minuten geleden, Niels_1977 zei:

In het frame hoort een plastic plaat te zitten tpv het stuk staal onderin wat horizontaal uitsteekt. Hoeft niks met dit probleem te maken te hebben, maar is wel noodzakelijk voor goed functioneren vd carburateur:

https://www.sip-scootershop.com/en/products/cover+wire+shaft+chassis+_24209300

Da’s een druptray, niet meer, niet minder. De urban legend is dat, bij hoge snelheden, luchttoevoer via toetergat voor een overdruk zou zorgen in het kader (principe van Turbo). Maar aangezien het kader en de carbubehuizing nog veel meer gaten (of mogelijk ontbrekende rubbers) heeft, helemaal geen afgeslogen ruimte is en de druptray ook niet luchtdicht afsluit, is dit wellicht een sterk overdreven issue. Overigens: hoeveel Vespa’s zouden er rondrijdenLos daarvan heeft DR-geklingel niks met carburatie te maken.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Elk 177-kit met 1,5mm pakkingen en 60mm krukas geeft 190cc hoor. 

Recente nicasil breedpoortige 177’s i.c.m. lichter vliegwiel, de juiste uitlaat en aangepaste vertanding gaan vandaag vlot over de prestaties van een standaard 12pk 200cc blokje (ferm vlot zelfs). Een correcte maar verder gewoon plug&play (zonder dremelwerk) Pinasco 190 Magnycours setup is sneller in koppel en top dan elke eenpoorts 200-setup. Véél sneller zelfs.

Maar of dit nou goedkoper is dan een regeviseerd standaard 200-blokje, laat ik in het midden. :lol:

Link naar reactie

Ik ben  een VNL3M ( is TS of PX) motor aan het reviseren en die BGM kit lijkt me wel interessant, kwa prijs tussen de DR177 en de Pinasco Magny Courts.

Het is blijkbaar een late VNL die uit een PX komt van 1980 en er zit al een Ducati ontsteking op, de carburator is een SI 24/24E terwijl ik overal lees dat het een 20/20 zou moeten zijn.

Wat zou de beste setup zijn met een 177 kit?

 

 

Link naar reactie

Voor een standaard 177 nemen de meeste een 24/24 maar er zijn er genoeg die een 20/20 rijden beide kan dus prima. 

Eigenlijk zou voor de 22/22 moeten gaan dat lijkt me wel een mooi alternatief die ik zelf nog een keer wil proberen. zodra je wat snellers dan een dr177 gaat gebruiken zou ik voor de 24/24 gaan.

  https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/engine/carburetors/carburetor-pinasco-vespa-px-22-22-er.2.1.22.gp.734.uw

Link naar reactie

Ik blijf weg van de BGM-kit. Te veel verhalen van loskomende sluitpinnetjes in de pistons. Mits wat zoeken is de Pinasco Magnycours overigens goedkoper te vinden dan de BGM. 24-24 geeft meer dan voldoende debiet voor 190cc (met de juiste sproeiersetup, vlot tot 8500 rpm); zelfs met de Pinasco 190cc Vespone-variant (what a beast!). Steek best meteen een kwaliteitskrukas of minstens een 3rd party met K2D warmtebehandeling. A

Met 22-22 (en zelfs 20-20) zal de motor ook prima draaien, maar je laat simpelweg debiet/-toerenpotentieel liggen. Waarom zou je dat doen? 

Mijn ervaring met Pinasco ER (ER, niet E!) carbu’s, is dat ze minder geschikt zijn voor gewoon verkeer, maar ideaal voor het circuit (gepruttel in lage toeren en explosief vanaf het middelgebied).

Link naar reactie

Bedankt heren, ik zal de 24 gebruiken vermits ik die er toch er al bij heb en verder zoek ik nog wat rond om de Pinasco kit aan een schappelijke prijs te vinden.

Link naar reactie

Ik heb recent contact gehad met scooter center koln, die hebben een lml blok gebouwd met bgm 187 kit, 26/26 carb, bgm touring uitlaat en bgm koppeling, en die heeft (met de originele tandwielen, primair en aandrijfas van lml) inmiddels 10000km probleemloos gelopen, power is ongeveer 19pk.

(wel advies om andere krukas te installeren van bgm of mazzuchelli, de krukas van lml is dan wel weer erg slecht))

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...