Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vastloper


bass_lane

Aanbevolen berichten

Hallo

In juni met mijn vespa GTS 250 in panne gevallen. Verloor aan vermogen en is toen ik denk uit veiligheid stilgevallen. Nadien bij het starten een enorm gekletter, alsof er metaal tegen elkaar kletste. Volgens mij te weinig olie gehad. Nu staat hij al sinds juni in de garage, want nog geen tijd/centen gehad om binnen te doen. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb na het voorval mijn aandrijfriem vervangen (omdat ik dacht dat het daaraan lag), olie en filter vervangen, luchtfilter vervangen. Nog steeds gekletter, wel wat minder dan daarvoor. Ook vermogen nog niet zoals het hoort.

Heb toen enkele dealers opgebeld. In Boechout spraken ze over nieuwe motor erin te steken, terwijl de dealer uit Antwerpen centrum het kleinschaliger zag. Vriend van mij raadt aan om zelf een nieuw blok te steken, maar kan er enkel tweedehandse vinden. Is dit een zelf te realiseren job, of toch maar door iemand anders laten doen?

 

Graag wat advies! en oh ja, ik heb er ondertussen wel al uit geleerd dat ik hem wat sneller op onderhoud moet doen :(

 

Cheers

Link naar reactie

Heb je tijdens het vervangen van de snaar de vario ook los gehad en de vario/geleiders en rollen bekeken. Ook de koppeling even bekijken of er misschien een (druk) veer is gebroken.

Indien deze in orde zijn dan toch even de kop trekken en de waterpomp controleren. Er staan mooie tutorials op youtube hoe dit te doen. Een nieuwe motor kan je altijd nog aan te schaffen.

Heb je enig idee waar het "gekletter" vandaan komt?

Link naar reactie

Hej Pilaf

Rolletjes waren allemaal proper in orde, alsook geleiders. De veringskes leken mij niet gebroken aangezien het serieus werken was om de v snaar er terug in de krijgen.

Maat van mij die er wel wat van kent (industrieel ingenieur, al heel wat vespa's uit elkaar gehaald) denkt dat het iets aan de piston zou zijn, dus echt in de motor. Dat is ook wat die garage in Boechout dacht en daarom dus een nieuw motorblok voorstelde.

Waterpomp lijkt me niet het probleem, koelvloeistof niveau is nog in orde, geen lekkage. 

Ik denk echt dat het met de olie te maken had. Kreeg wel eens een lampje van de olie, maar ging vanzelf weer uit. Na de panne oliepeil nagekeken en zat effectief weinig olie meer in. Blijkbaar verbrand hij wel wat olie als je ermee op de autostrade rijdt, wist ik niet :(

Enig idee waar ik een motorblok kan vinden? Op 2dehands en marktplaats al gekeken, niet veel soeps te vinden.

Link naar reactie

Dan is dat uitgesloten en de waterpomp (lager) maakt vaak een ratelend geluid als deze op is dus ook dat is uigesloten.

Het is inderdaad goed mogelijk dat er schade aan zuiger (veer) is. Als ik je mag adviseren dan toch de kop en cilinder verwijderen om de schade op te nemen. Misschien valt het mee en ben je met een nieuwe cilinder/zuiger combinatie klaar. Als je mazzel hebt valt de schade aan kop en kleppen mee en is je krukas ook nog in orde, maar dat kan je uiteraard pas na demonteren van de cilinder bekijken.

Een 2e hands blok moet dan van een loop/sloop gts komen. Let dan wel op dat je ECU opnieuw moet worden ingelezen ivm de startonderbreker. Heb geen idee waar je nu zo snel een blok vandaan kan halen, behalve ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/Motor-Vespa-GTS-300-125-300-ccm-Triebsatzschwinge-engine-Antrieb-Varioamtik/202520381033

Als je maat je kan helpen en de bovengenoemde schade valt mee dan heb je een leuk winter project en lijkt mij een revisie voor nu de beste optie.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...