Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Zuiger vervangen


Yvesc

Aanbevolen berichten

Zou ik mijn zuiger van mijn VBB vervangen of kan ik die nog hergebruiken, mits een goeie schoonmaak beurt. Er is precies een putje vanboven in de zuiger, geen idee hoe het daar komt...

Kan iemand me vertellen welke kant richting de uitlaat zit?

Merci!

IMG_7185.JPG

IMG_7186.JPG

Link naar reactie

Die ziet er nog prima uit, misschien een bougie uit het verleden :)

 

Om op je vraag terug te komen:

De zuiger ziet er niet heel slecht uit. Het ligt ook een beetje aan de cilinder.

Is deze nog mooi gehoond? (maak maar weer een foto van de cilinder :) )

Link naar reactie

Denk dat Nero een punt heeft qua “smeltgat” en de reden kan je bougie en/of timing zijn. Is de bougie op de foto degene die er in zat?

Als ik naar de “crossrefence”  tabel van denso ga en daar W9FP invoer komt daar als NGK een BP2H uit en dat is een hele hete bougie.

Kan het mis hebben maar de VBB heeft volgens mij een NGK B7HS of B8HS.

Denso tabel:

https://www.denso.com/cgi-bin/global/plug/cross_ref/list.cgi?m=0

NGK tabel:

309C46C1-0A9B-4E29-B689-911989EEBC15.thumb.jpeg.76c2a395d39ddb88c04ad74fbb9f201a.jpeg

Wil je de zuiger hergebruiken dan het hoonpatroon goed bekijken want de cilinder ziet er glazig uit, nieuwe veren lopen zonder goed hoonpatroon niet goed in. Ook even meten of de zuiger/cilinder nog binnen de tolleranties vallen (gegevens te vinden in het VBB werkplaatshandboek), het zou kunnen zijn dat cilinder ovaal is, waardoor de nieuwe veren niet goed kunnen inlopen en aansluiten wat vervolgens weer compressieverlies geeft.

Als de tolleranties niet meer binnen de limieten zijn, ga dan voor een nieuwe overmaat zuiger en laat de cilinder boren en honen, je hebt dan weer een mooi setje wat je weer even rustig moet inrijden zodat de veren zich goed kunnen zetten. Weet niet wat je budget is maar dit zijn kwalitatief goede zuigers waar je geen spijt van krijgt: http://www.meteorpiston.com/Lists/Vintage/Join.aspx?List=2852b799-d571-47c5-830e-2a93a4d1ee6f&ID=902

Link naar reactie
17 uren geleden, Pilaf zei:

Denk dat Nero een punt heeft qua “smeltgat” en de reden kan je bougie en/of timing zijn. Is de bougie op de foto degene die er in zat?

Als ik naar de “crossrefence”  tabel van denso ga en daar W9FP invoer komt daar als NGK een BP2H uit en dat is een hele hete bougie.

Kan het mis hebben maar de VBB heeft volgens mij een NGK B7HS of B8HS.

Denso tabel:

https://www.denso.com/cgi-bin/global/plug/cross_ref/list.cgi?m=0

NGK tabel:

309C46C1-0A9B-4E29-B689-911989EEBC15.thumb.jpeg.76c2a395d39ddb88c04ad74fbb9f201a.jpeg

Wil je de zuiger hergebruiken dan het hoonpatroon goed bekijken want de cilinder ziet er glazig uit, nieuwe veren lopen zonder goed hoonpatroon niet goed in. Ook even meten of de zuiger/cilinder nog binnen de tolleranties vallen (gegevens te vinden in het VBB werkplaatshandboek), het zou kunnen zijn dat cilinder ovaal is, waardoor de nieuwe veren niet goed kunnen inlopen en aansluiten wat vervolgens weer compressieverlies geeft.

Als de tolleranties niet meer binnen de limieten zijn, ga dan voor een nieuwe overmaat zuiger en laat de cilinder boren en honen, je hebt dan weer een mooi setje wat je weer even rustig moet inrijden zodat de veren zich goed kunnen zetten. Weet niet wat je budget is maar dit zijn kwalitatief goede zuigers waar je geen spijt van krijgt: http://www.meteorpiston.com/Lists/Vintage/Join.aspx?List=2852b799-d571-47c5-830e-2a93a4d1ee6f&ID=902

Merci voor je reactie. Helaas komt mijn kennis van bougies niet zo ver en had ik al een nieuwe bougie besteld op sip, degene voor de vbb.

Ik vermoed dat mijn schuifmaat niet nauwkeurig genoeg is om mijn zuiger en cilinder uit te meten en zal ik het al dan niet boren en honen aan een expert moeten overlaten.

Als een nieuwe zuiger nodig is, dan heb ik het er zeker voor over. Maar ik laat me graag adviseren of het al dan niet nodig is.

 

IMG_7196.JPG

Link naar reactie

Als dat gaatje in je binnenzijde cilinderkop een open verbinding heeft met de buitenlucht is dat wel een probleem.

De bougie die je gekocht hebt is een Champion L86C, ook dit is een te warme bougie als je deze omzet naar NGK ofwel een B5HS. Volgens mij kan je het beste een NGK B7HS aanschaffen voor een standard setup. 

Dan de cilinder, het beste is idd om deze mee te nemen naar een motorrevisie bedrijf want met een schuifnaat kom je niet ver. Neem dan wel even de tollerantie tabel mee uit het VBB werkplaatshandboek zodat ze nauwkeurig kunnen meten. Ook zij kunnen goed oordelen wat de staat en schade van je zuiger is.

Als ze adviseren om de zuiger te vervangen laat het revisie bedrijf dan ook meteen een prijs maken voor boren en honen. Misschien is het voor jou wel interesant om een compleet nieuwe set (cilinder/zuiger) te kopen en oude op de plank te leggen. Dat geldt overigens ook voor je cilinderkop. 

Link naar reactie

Voor zo ver ik het zie, zou’k die set (na grondig poetsen) gewoon terug monteren. Eventueel cilinder zachtjes schoonschuren met schuurpapier korrel 1000 (kost nen euro) en nieuwe segmentjes. De piston lijkt me niet doorgesmolten en vertoont zo te zien ook geen sleepsporen. Die boegiedraaduitstulping kom je regelmatig tegen in hele oude koppen (zou best wel es standaard kunnen zijn). Als de boegie nog goed ingedraaid kan worden, zie ik niet in waarom die vervangen zou moeten worden (uiteraard als dat 2de dingetje geen perforatie is natuurlijk). Een correcte timing en een passende bougie zijn uiteraard altijd belangrijk.

Nameten lijkt me weinig zinvol. Pistons krimpen niet in de loop der jaren en honen van cilinders is alleen zinvol als je bepaalde beschadigingen/schuursporen/imperfecties moet wegwerken voor goede segmentsluiting. Overigens: zulke gekamde pistons vind je niet gemakkelijk in overmaat, om van de prijs nog maar te zwijgen. Inclusief de hoonkost en desgevallend een nieuwe kop, eindig je wellicht ver over de prijs van een nieuwe 150cc kit.

I.v.m. de gevraagde montage kant: bij Vespa zitten de sluitpunten (het bolleke) van de segmentjes altijd weg van de uitlaat. Bij large en wife frame dus altijd aan de bovenzijde; onderzijde bij small frames. 

Link naar reactie
Op 5-12-2018 om 13:39, Frederik9111 zei:

Voor zo ver ik het zie, zou’k die set (na grondig poetsen) gewoon terug monteren. Eventueel cilinder zachtjes schoonschuren met schuurpapier korrel 1000 (kost nen euro) en nieuwe segmentjes. De piston lijkt me niet doorgesmolten en vertoont zo te zien ook geen sleepsporen. Die boegiedraaduitstulping kom je regelmatig tegen in hele oude koppen (zou best wel es standaard kunnen zijn). Als de boegie nog goed ingedraaid kan worden, zie ik niet in waarom die vervangen zou moeten worden (uiteraard als dat 2de dingetje geen perforatie is natuurlijk). Een correcte timing en een passende bougie zijn uiteraard altijd belangrijk.

Nameten lijkt me weinig zinvol. Pistons krimpen niet in de loop der jaren en honen van cilinders is alleen zinvol als je bepaalde beschadigingen/schuursporen/imperfecties moet wegwerken voor goede segmentsluiting. Overigens: zulke gekamde pistons vind je niet gemakkelijk in overmaat, om van de prijs nog maar te zwijgen. Inclusief de hoonkost en desgevallend een nieuwe kop, eindig je wellicht ver over de prijs van een nieuwe 150cc kit.

I.v.m. de gevraagde montage kant: bij Vespa zitten de sluitpunten (het bolleke) van de segmentjes altijd weg van de uitlaat. Bij large en wife frame dus altijd aan de bovenzijde; onderzijde bij small frames. 

Is dit de juiste richting van de piston? Mijn gevoel zegt omgekeerd...

IMG_7239.JPG

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb net een soort gelijk geval aangepakt. Ik ben met de GL wel overgestapt op een platte zuiger en gelijk ook maar Sprint uitlaat en 20/20 carb. Heb er nu 100 km op zitten en eerste indruk is goed, rijdt net iets fijner. Ik dacht overigens dat mijn cilinder er keurig uitzag maar bij het boren bleek toch dat deze behoorlijk ovaal geworden was. Zou daarom voor de zekerheid gelijk een 2e overmaat zuiger bestellen. Nu had ik een vriend die het boren en honen voor me deed maar normaal gesproken is een nieuwe cilinder compleet met kop goedkoper dan de oude cilinder aanpakken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...