Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Revisie vespa cosa 200


Carlvb18

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Wat denken jullie hier van? De Cosa is 20 jaar geleden rijdend weggezet onder een afdakje buiten... nu heb ik de kop eraf gehaald en zie ik het volgende:

- op zuigermantel zitten verbrandingsresten (ingebrand) en de 2 zuigerveer (onderste) zit vast van de koolaanslag. Opzich je denken nieuwe zuiger en klaar. 

- de cilinder: je ziet nog een goed hooningspatroon, maar ook een rare ‘kras’. Denk dat de cilinder ook aan vervanging toe is, ookal vind ik het zeer raar omdat deze rijdens is weggezet. 

- het blokje onder krukas (carterhelft): zie ik ook wat verkleuring en koolresten...

Alles kan je bekijken op de foto’s.

 

Wat zouden jullie doen als jullie dit tegen komen? Vind deze schade zeer raar omdat hij rijdend is weggezet..

Alvast bedankt voor de tips! 

Groeten Carl

4DA14561-BA3B-45A2-B5CA-D00C9501938B.jpeg

F0FCA527-7D95-4C68-9875-B1ACF8FCFFAB.jpeg

2B98BB6F-4F83-43AD-B089-37B04FDF1950.jpeg

Link naar reactie

De olieresten en koolstofopbouw zijn volstrekt normaal. Die kras doet me eerder een productiefout vermoeden...? Die cilinder zou’k afschrijven. Lijkt me zeer diep gekrast (niet meer hoonbaar, voorzover die kosten een nieuwe cilinderkit al niet overstijgen).

Goeie gelegenheid voor een Pinasco 215kitje. B)

Link naar reactie
22 minuten geleden, Carlvb18 zei:

Het gaat dat een nieuw zuigertje en cilinder worden! De drijfstang heeft in axiale richting een heel klein beetje speling (links- rechts). Kan dit kwaad?  

Kan geen kwaad. Zolang er geen speling in lengterichting zit (voor-achter)

Link naar reactie
1 uur terug, Carlvb18 zei:

Prima! Maar de roest in de carterhelften is toch niet normaal?

Je bedoelt op foto 1? Lijkt me meer vervuiling.

Carterhelften zijn gemaakt van aluminium en alu heeft geen bruine roestvorming (witte oxidehuid bij roesten)

 

Een keer de carterhelften van elkaar af halen zal wel duidelijkheid geven en kan je de boel schoonmaken.

Dit is sowieso wel aan te raden na 20 jaar stilstand.

Link naar reactie
45 minuten geleden, Thys zei:

Je bedoelt op foto 1? Lijkt me meer vervuiling.

Carterhelften zijn gemaakt van aluminium en alu heeft geen bruine roestvorming (witte oxidehuid bij roesten)

 

Een keer de carterhelften van elkaar af halen zal wel duidelijkheid geven en kan je de boel schoonmaken.

Dit is sowieso wel aan te raden na 20 jaar stilstand.

Ja, heb op de kruktappen ook roest zitten... allemaal niet fantastisch. 

Link naar reactie

Een blokje dat 20 jaar in openlucht gestaan heeft kan je best even openen en voorzien van nieuwe pakkingen, lagers en olieringen (+de rest in functie van staat en km-stand). Tegelijkertijd alle onderdelen goed wassen in zuivere benzine (die bruine materie is wellicht geen roest naar olieresidie en koolstofopbouw).

Over welke kmstand spreken we? 

Link naar reactie
Op 25-11-2018 om 22:07, Frederik9111 zei:

Een blokje dat 20 jaar in openlucht gestaan heeft kan je best even openen en voorzien van nieuwe pakkingen, lagers en olieringen (+de rest in functie van staat en km-stand). Tegelijkertijd alle onderdelen goed wassen in zuivere benzine (die bruine materie is wellicht geen roest naar olieresidie en koolstofopbouw).

Over welke kmstand spreken we? 

Bedankt voor je bericht. Op de carterhelften kan het inderdaad olieresidie zijn, maar heb zelfs op krukas (Ontstekingskant) vliegroest zitten. Dit is echt nie goed voor een motortje denk ik dan.. km stand is 22000km. 

Link naar reactie

Het blijft een beetje gissen op basis van je beschrijving en bovenstaande foto's. Wat bedoel je met "op de krukas (ontstekingskant)"? Binnenin de krukaskamer of achter het vliegwiel aan de de buitenkant?

Een gedemonteerde motor is een stuk beter te analyseren.  22.000km is niet per se heel veel, maar zoals gezegd: 20 jaar in openlucht staan doet een motor meestal geen deugd. Gewoon even (laten) openen en een kleine revisietje geven kan nooit kwaad. 

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Het blijft een beetje gissen op basis van je beschrijving en bovenstaande foto's. Wat bedoel je met "op de krukas (ontstekingskant)"? Binnenin de krukaskamer of achter het vliegwiel aan de de buitenkant?

Een gedemonteerde motor is een stuk beter te analyseren.  22.000km is niet per se heel veel, maar zoals gezegd: 20 jaar in openlucht staan doet een motor meestal geen deugd. Gewoon even (laten) openen en een kleine revisietje geven kan nooit kwaad. 

Ja ga er volgend weekend verder aan doen. Ik bedoel de as van de krukas (waar de vliegwielspie op zit). Ook de wangen van de krukas zien eruit dat ze wat verroest zijn. 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...