Ga naar inhoud
Vespaforum.be
bulldogger

Vraagjes van een nieuwe gts'er.

Recommended Posts

Ik heb em(of ze, ben er nog niet uit) nu al een kleine maand en zit nog met wat vragen/dilemma's:

Heb al veel gelezen ivm. de gts-wobble en ik vroeg me af of er echt niks is wat je kan doen-behalve gigagewichten monteren...
Deze week barends van Oberon geplaatst, zie ni echt veel, maar 't staat wel mooi.:P Daarna redelijk wat meer last van 'schudden met het kopke'. Ook nog een bagagedragertje gemonteerd achteraan, gisteren een tas erop gezet...gewoonweg ni te doen, rond 40 en 60 per uur moest ik m'n armen echt strekken om het ding stil te houden. Ok, met wat remmen of gas bijgeven haal je hem er wel  terug uit, maar toch, aangenaam is anders. Toen ik de tas afgeleverd had, was het terug schudden bij zo'n 40/50 per uur, maar natuurlijk véél minder dan met de bagage achteraan. Ik ben aan't denken om terug gewone spiegels te monteren, wel kleine zwarte dan, teneinde de gewichten terug te kunnen plaatsen. Bestaan de grote gewichten eigenlijk in het zwart?
Ik rij op de motor vaak (zelfs op het grommetje) zonder handen, maar durf bij de vespa zelfs niet met één hand rijden tijdens het optrekken. Ik dacht eraan om zo'n topkoffer te kopen...voor die éne moment waarop het echt niet anders gaat-ik vind een brommer mét topcase foeilelijk. Maar gelet op m'n ervaring van de laatste week, denk ik niet dat zulks gaat lukken.

 

Ook net een malossi power master 2 gemonteerd, kwestie van het ploffen van de uitlaat wat te verminderen. Ploffen is minder, maar de verhoging van de begrenzer met 1000 toeren zou normaal toch voor een snelheidsverhoging moeten zorgen en das bij de mijne niet echt het geval, 120/125 en dan is het uit met de pret-let wel, dit zijn Italiaanse kilometers, heb er nog geen gps of snelheidsappje durven naast leggen. In het middengebied is ie wel vlotter geworden, trekt beter door van 30 naar 70...dus rond de kerktoren is veel leuker geworden. Iemand ideeën?

 

De (roestvrijstalen)uitlaatbocht voor de Akra is verroest, iemand een idee/middel waarmee je dit kan wegkrijgen en behandelen zodat het niet al te snel terugkomt.

 

Iemand ervaring met het afdraaien van de wielnaaf en achterwielbus om 13" MP3 velgen te monteren. Velgen en power pure's liggen al klaar!

 

Ik zag op youtube, vespa robot een originele grip, met een mesje doorsnijden om dan andere grips te kunnen monteren. Heeft er al iemand hier ervaring mee? Kan dit zonder de originele te beschadigen? Heb hier een paar leuke zwart met chrome grips gekocht.

 

Nog op de todo lijst: 

  • kilometerteller compleet zwart maken(is onderweg)
  • richtingaanwijzers donker maken(of donkere kopen) en leds erin
  • koplamp: deftig ledje erin zetten
  • alarm plaatsen(is onderweg)
  • remhendels vervangen(onderweg)
  • bestickering bedenken en beplakken...
  • vering vooraan vervangen(onderweg)
  • polini speed vario monteren(ligt klaar) iemand een idee van gewicht rollen?
  •  
  •  
  •  
  •  
  • rijden

 


 

aangepast door bulldogger

Deel dit bericht


Link naar bericht

Wobble kan je best behandelen door je stuurkop te ontmantelen en daar de stuurkolom wat vaster te zetten. Iets hogere settings dan aanbevolen, maar ook niet TE vast of je stuur draait niet meer. Heb je wel een tool voor nodig.

Overigens met een taf of koffer dien je gewichten van 400 a 500 gram te hebben om wobble tegen te gaan.

Handvatten kan je verwijderen zonder stuk te snijden. Lange fijne schroevendraaier tussen rubber en plastiek van handvat steken, goed tussenin spuiten met WD40, rond wriemelen met de schroevendraaier dat de grip loskomt en de WD40 overal komt, en je kan hem er zo aftrekken. WD40 in je nieuwe grips spuiten en je kan ze er zo opzetten.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ok...deze week toch eens bekijken...heb je een idee welke tool daarvoor nodig is? Misschien een part nr? Ik zoek anders wel eens op DE of AT forum. Bedankt alvast!

Heb gisterenavond nog de barends terug gedemonteerd en ineens de nieuwe handvatten gemonteerd, op dezelfde manier als jij hier beschrijft. Ik heb er een lange imbus(met ronde kop) van 3 voor gebruikt. Toen die er tussen stak dacht ik ook aan de good old wd40...en ze vlogen eraf na wat draaien. Supertip dus!
De net binnengekomen remhendeltjes staan er ook al op.

Toch maar een paar highsiders gemonteerd en de originele gewichten, voelde terug al iets beter aan.

Vandaag nog een coole originele lederen vespa koffer/tas gescoord. Die zou ik willen gebruiken als 'mooie' topcase.

 

 

vespa tas.jpg

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
14 minuten geleden, bulldogger zei:

 

Vandaag nog een coole originele lederen vespa koffer/tas gescoord. Die zou ik willen gebruiken als 'mooie' topcase.

 

 

vespa tas.jpg

....das een "ferme kabas"...eens goed behandelen met een lederproduct...goed inwrijven met ledercreme en daarna eens goed opblinken met een pluisvrije vod...

...das téénéntander" en "wadanders" dan zo een "steriele opberg- box in de kleur van je Vespa".."graaf zakske in dik leder" om jaloers op te zijn...echt rock an roll ;)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik zou wel opletten met die WD40 .Deze tast  rubber en plastic aan. Dus wel te gebruiken om iets los te krijgen (incl lijm) maar zet er de handvatten niet mee vast. Haarlak is een alternatief om de handvatten te plaatsen en vast te zetten.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik denk(en hoop) de reden van de wobble gevonden te hebben.

1.4 vooraan...

20181125_182643.jpg

en 1.5 achteraan ...das een tikkeltje aan de weinige kant zeker?!:wacko:

20181125_182739.jpg

aangepast door bulldogger

Deel dit bericht


Link naar bericht
13 minuten geleden, bulldogger zei:

                   Ik denk(en hoop) de reden van de wobble gevonden te hebben.

                  1.4 vooraan...

 

13 minuten geleden, bulldogger zei:

 

                    en 1.5 achteraan ...das een tikkeltje aan de weinige kant zeker?!:wacko:

 

....met "platte banden" rijden is het heerlijk "wobbelen"  ;)...direct bijpompen...mijn banden staan op aanraden van dealer voor en achter op "2.2"...

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bandendruk op 2.2/2.4 gebracht, michelin maar gevolgd. Je dealer zit er dus quasi boenk op.

812463406_bandendrukmichelincitygrip.thumb.jpg.bc3c6efdcf93072952206ff18e3df3e0.jpg

Lederen bagage is reeds volledig met ledervet ingesmeerd, nachtje laten rusten op warme plaats en deze avond drooggewreven...kan er dus weer even tegen. Patina is gelukkig gebleven.

928382008_vespatasbis.thumb.jpg.16115680271388eb488de316ba476c10.jpg

 

aangepast door bulldogger
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

OK..wobble is niet compleet weg maar nog zeer lichtjes aanwezig, 't is eerder een 'neiging tot' geworden, geen echte wobble die zich doorzet. Me happy!
Ineens ook een pak harder afgeveerd, wat een dikke halve kilo druk al kan doen...:D

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op ‎24‎-‎11‎-‎2018 om 20:01, scrambler zei:

Ik zou wel opletten met die WD40 .Deze tast  rubber en plastic aan. Dus wel te gebruiken om iets los te krijgen (incl lijm) maar zet er de handvatten niet mee vast. Haarlak is een alternatief om de handvatten te plaatsen en vast te zetten.

Ik gebruik altijd een beetje afwasmiddel om de handvat rubbers te monteren. gaat ook perfect.

Gr

Han

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op 28-11-2018 om 15:47, bulldogger zei:

OK..wobble is niet compleet weg maar nog zeer lichtjes aanwezig, 't is eerder een 'neiging tot' geworden, geen echte wobble die zich doorzet. Me happy!
Ineens ook een pak harder afgeveerd, wat een dikke halve kilo druk al kan doen...:D

Andere schokbrekers monteren scheelt ook al een hoop. Heb zelf voor en achter Malossi zitten. Stuurt een stuk strakker en veert ook een stuk beter aan de achterzijde. Vespa schokbrekers zijn gewoon slap geveerd.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur terug, Vespafanaat zei:

Andere schokbrekers monteren scheelt ook al een hoop. Heb zelf voor en achter Malossi zitten. Stuurt een stuk strakker en veert ook een stuk beter aan de achterzijde. Vespa schokbrekers zijn gewoon slap geveerd.

De Bitubo black edition schokbrekers voor/achter zijn onderweg. :)
De Brembo remklauw ook, dan krijg ik em wat rapper stil als het toch te wobbelig wordt.:wacko:

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×