Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagjes van een nieuwe gts'er.


bulldogger

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, motorhan zei:

Past je 12" velg met de nieuwe remklauw er nog probleemloos op, want hij lijkt een stuk groter en lager te zitten.

Nog niet geprobeerd...
Als ik ooit de voorste vering nog eens moet losmaken vervang ik de bout ook door een imbus, geeft je inderdaad véél meer ruimte om los te maken.

Vandaag variodeksel en luchtfilterbehuizing onder handen genomen: alles met ontvetter gereinigd, met de binnenkant was ik al een halfuurtje zoet.
Heb dan toch maar de dremel gepakt en de luchtfilterbehuizing te lijf gegaan, de zogenaamde "air filter mod". Onder het mom: baat het niet dan schaadt het niet.;)

20190117_171124.thumb.jpg.dd28ba2c5d7a591699d25f8d80ccc7d8.jpg

 

Iemand een ideetje om de moer van 46mm los te krijgen van de koppeling-zonder slagmoersleutel? Ze zit blijkbaar muurvast, heb geprobeerd met een grote Engelse sleutel, maar dat was geen succes. Anders bestel ik wel ergens een 46mm en schiet hem volgende week wel los. 't Is nu niet echt het beste weerbericht voor de volgende dagen, denk dat de brommers nog wel wat op stal blijven.

Link naar reactie

Als je alleen een Engelse sleutel hebt wil er een flinke klasp met een moker wel eens helpen. de sleutel schuin omhoog en dan een flinke klap vaak schrikt de moer/bout dan los. werkt ook zo als je een passende dop hebt met een verlengstuk er aan.

Succes weer

Han

Link naar reactie

Ben net terug van een vriend die vaak aan vrachtwagens werkt, die had nog wel een 46 liggen...even losgeschoten, de nieuwe Polini veer erin en terug vastgedraaid met de hand- een beetje blauwe loctite erop voor de zekerheid. Dit alles op aanraden van Robot. ;)

 

Link naar reactie

Ok...olie is ververst-wat een geweldige plaats trouwens om de middenbok te plaatsen:o-das iets waar alleen Italianen(en UK'ers) mee wegkomen denk ik. De Japanse ingenieur die dit ontwerp zou indienen, zou waarschijnlijk harakiri als enige oplossing zien bij het bekijken van de gevolgen van z'n fout. :D 
koppeling terug geplaatst, Polini vario met 9 nieuwe rolletjes erin en kast er weer op, wel overal nieuwe roestvrijstalen imbusbouten gebruikt in plaats van de oude zeskanten. Ook de luchtfilter werd voorzien van een dubbele polini luchtfilter. Ben eens benieuwd of de modificatie iets gaat opleveren behalve wat meer aanzuiggeluiden(stond ergens op modernvespa). Bougie vervangen, inderdaad, plaats ervan bepaald door dezelfde ingegnere die de olieaflaat zo'n geweldige plek gaf. Ik heb gelukkig kleine handen. ;)

Iemand een idee over de bougie die er af kwam? Me dunkt toch een beetje aan de versleten kant? Heb de nieuwe er even naast geplaatst, is wel een iridium, met een iets fijnere elektrode

20190118_164330.thumb.jpg.327848f7a58b66e05cf2e1812375fae7.jpg20180826_011703.thumb.jpg.5e612e4b2be3ee3426fde49ef3ce1d86.jpg 

Nu is het wachten op de achterste naaf, dan kan ik eindelijk het achterwiel eens plaatsen.Onderkant van het achterste spatbord is al verwijderd(redelijk wat roest gevonden daaronder-is ook de plaats waar alle opspattend water en andere brol terechtkomt) en gaat volgende week dan ook ge'rustyco'd of ge'brunox't worden. Iemand ideeën over wat goed is tussen die roestomvormers?
Dan nog een nieuwe nummerplaathouder fabriceren, gaat in plaats van het achterlicht komen(dat verdwijnt in z'n geheel). Wat eronder gaat gebeuren met de lange lip van het spatbord weet ik nog niet. Moet ik nog eens hard over nadenken...

D0012539-F71B-4391-9BDD-3712534B82C2.thumb.jpeg.0adfeaaafa4fddcbe8413aa8688b065e.jpeg

Zoiets dus...

Daarna staat de rechterzijstrip, die chromen daar, op het programma. De huidige is een beetje beschadigd en moet dus vervangen worden-je moet er de halve voorkant voor verwijderen, maar alla, het houdt je wel van 't straat hé.:rolleyes:

Komt goed dus.

Link naar reactie

De aftap van de motorolie valt dan nog mee als je de olie van de noem het maar even de aandrijving moet aftappen. Op het moment dat je de aftapplug er uit draait spuit de oli mrteen op je band als je even niet alert bent.

Je kan de opvangbak er pas achter/onder zetten als de plug er uit is. Maar ja voor de volg ende keer ben je gewaarschuwd.

Je maakt er wel se rieus werk van.

Als ik de remklauw en adapter binnen heb zal ik er ook een verslagje van maken. En dan straks weer overzetten op de 2019 als ik heb besloten welke het wordt.

Gr

Han

Link naar reactie

Uhhh achterlicht verwijderen... Dat ding zit er niet voor niks op. 

Roestomvormers? Ik heb alleen ervaring met Fertan. Werkt perfect maar je moet het op kaal staal smeren en na een paar dagen intrekken ook weer erg goed schoonmaken. Beste is om er dan gewoon een laag lak overheen te zetten en aangezien dit toch op een plek is die niemand ziet zou ik er gewoon voor kiezen de boel te kwasten met zwarte hamerite. Ik neem aan dat het aan de binnenkant van het frame is? 

Link naar reactie

Ik weet het maar de achterlichtfunctie zou dan via de pinkers gaan(ook stoplicht). Ga me er nog eens over bezinnen wat ik nu het leukste vind staan, met of zonder achterlicht. In ieder geval gaat het spatbord achteraan ingekort worden, misschien een cm of 10 eraf zodat het niet meer vanonder de nummerplaat komt. Misschien de nummerplaat iets hoge zetten, vlak onder het achterlicht... Afin, we zien wel.

 

Dat was ook ongeveer mijn gedacht, behandelen en daarna insmeren met iets wat héél roestbestendig is, hammerite is een goed idee!! Het stuk is bij de pré-FL modellen makkelijk afneembaar(twee klinknagels geloof ik), dus bewerken is makkelijk en het is inderdaad onzichtbaar gemonteerd.

Heb gisteren ook nog even een 28mm db-killer gemonteerd in de uitlaat, zien wat dat geeft...

Straks de achterkant terug in elkaar steken, gisterenavond mijn bewerkte naaf teruggekregen, afstandsbus zijn ze vergeten afdraaien, maar dat ga ik dan maar oplossen door het velggat te vergroten.

 

Link naar reactie

Weet het, maar de draaier is het gewoon vergeten...ik kom er deze week niet meer dus ga ik een grote boor of 'den dremel' ter hand nemen.
Bedankt voor het aanbod, maar Neerpelt is een dikke honderd kilometer van bij mij...;)

 

Goh, of het wettelijk is weet ik eigenlijk zeker dat het niet mag, want je pinkers moeten een bepaalde minimumafstand hebben van je achterlicht vandaan. Die achterlichten met ingebouwde pinkers die voor veel motoren verkrijgbaar zijn, mogen in België dus ook niet...en daar rijden er honderden mee rond.
Dus neen, niet wettelijk, maar mijn Grom is ook compleet onwettig opgebouwd: geïntegreerd achterlicht, nummerplaat staat als spatbord gemonteerd én heeft geen verlichting...
De Street heeft géén achterlicht maar LSL pinkers onder het spatbord met ingebouwde achterlichtfuncties. 
Ik heb zoiets van, als het veilig is opgebouwd, als je goed zichtbaar bent, kan het voor mij. Alle lampen op de Vespa worden vervangen door led's met een veel hoger lichtopbrengst(en dus zichtbaarheid). Ben al een paar keer tegengehouden met de Street door de politie (gewone reguliere controle) en elke keer zeggen ze iets van mijn nummerplaat-deze is half gebogen opgehangen om de vorm van m'n achterband te volgen-staat echt véééél mooier. :rolleyes:
Elke keer zeg ik dat ze perfect binnen het gezichtsveld is geplaatst, zelfs centraler dan de normale opstelling en dat ik weet dat ze vlak moet opgehangen zijn, maar dat ik er speciaal op gelet heb dat ze perfect zicht- en flitsbaar is. Ik zal ook nooit een grote mond opzetten en druk me altijd correct uit, die mensen doen dan ook niet meer dan hun werk. En dat werkt altijd, nog nooit problemen mee gehad. Lucky me, misschien...

Link naar reactie

Hoi Bulldogger,

Ik woon niet in Neerpelt maar in Budel,  Enje hebt gelijk er worden veel dingen aan auto's en motoren gedaan die eigenlijk niet mogen. en bij controle ben je afhankelijk van Oom agent.

Maar ik denk ook een beetje om veiligheid. Een achterlicht is toch wel belangrijk. Ik heb zelf eek een schakelaar op de pinkers gemaakt. Als ik voor een stoplicht sta en er nadert een auto snel dan druk ik de schakelaar in. Schakelaartje via Ali Expres kost een paar euro.

Gr Han

 

20151109_142759_resized_1.jpg

Link naar reactie

Hallo,

Ik zat wee eens wat filmpjes te kijken altijd leuk en vaak leerzaam hoe een ander het doet. en zag toen een olie filter om het Vespa filter te verwijderen. Natuurlijk krijg je hem er zonder ook wel af maar ik vind het nou eenmaal leuk om passend gereedschap te hebben.

Iemand een idee waar of wie dat verkoopt. Google gaf mij geen resultaat.  Is ook wel zelf te maken maar als het voor niet te veel te koop is een stuk makkelijker.

Vandaag het gereedschap binnen gekregen voor de Vario en het deksel te demonteren.

Hier een paar plaatjes dat ik van het You Tube filmpje heb gekopieeerd,

Met vr gr

Han

image.png.74c94b8febaa8e569b1c7c1aed5435c0.png

Link naar reactie

Nog niet gezien...bij scooterwest hebben ze deze...

 

Aan de beschermingsstrip begonnen, de binnenkant valt eigenlijk best mee, op het eerste zicht quasi geen roest te bespeuren...redelijk opmerkelijk voor een vespa die voor woon-werk gebruikt is. Nu ja, ik ga de onderkant toch volledig met anti-steenslag bewerken, geweldige beschrijving gelezen in dit topic!! Kwaad zal het zeker niet kunnen.

Kan je de vespa kleuren eigenlijk courant online bestellen? Ben van plan 2K lak te nemen, ben je in één keer klaar en hoef er geen vernis over.


20190124_182259.thumb.jpg.aa125f12d1e9c5463bf6dd257b087eed.jpg20190124_182723.thumb.jpg.7695f515c3ae4be38b38cd546cf546a0.jpg 

Remblokjes achteraan zijn ook net toegekomen, wel 4 dagen onderweg vanuit NL, maar toch...15 euro voor carbon blokjes die vele malen beter zijn dan de standaard blokjes van piaggio die 25 euro kosten...zonder verzending. De voorste hebben zo goed als nieuwe blokjes, ga even wachten hoe die remmen, anders gaan er ook carbon of gesinterde op. 

Op 23-1-2019 om 19:32, motorhan zei:

Maar ik denk ook een beetje om veiligheid. Een achterlicht is toch wel belangrijk. Ik heb zelf eek een schakelaar op de pinkers gemaakt. Als ik voor een stoplicht sta en er nadert een auto snel dan druk ik de schakelaar in. Schakelaartje via Ali Expres kost een paar euro.

Ik heb wat van die stoplicht modulators besteld in het Oosten...als het het deftig werkt laat ik het wel even zien wat het doet op een vespa. Ik doe de overschot dan wel weg voor de aankoopprijs.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Dat is wel een hele echte grote beurt. Zo kun je ook meteen een kabeltje leggen af de accu naar b.v. en van die zwarte afdekplaatjes en daar een 12 volt stopcontact in te maken om b.v. je accu te laden. Ik heb geprobeerd een kabel naar boven te krijgen via de accu maar is me niet gelukt.

Heb nu een laadsnoer onder de bagage/helmbak maar dan moet wel elke keer die bak er uit om bij de kabel te komen. Is maar een idee hoor.

 

Gr

Han

Link naar reactie

Omdat er voor de Mp3 velgen/wielen toch het een en ander moet worden aangepast, en ben je van plan de scooter te verkopen zonder de Mp3 wielen heb je natuurlijk weer een probleem. Daarom overweeg ik nu velgen van Sip maar dan 12"dan hoef je volgens de dealer niks aan te passen.

Bij aankoop nieuwe scooter kun je dan overwegen alleen velgen  te kopen en de banden over te zetten. Nu denk ik er over om er White Wall banden op te doen. Hebbeb jullie daar ervaring mee of is dat gewoon niet mooi op zo'n GTS Wit zwart of mat Blauw.  Ik kon ze niet in de maat vinden van Michelin wel van Continental en Sava en nog wat merken die ik niet ken.

B.v. deze velg of helemaal zwart dus zonder die gepolijste rand.

Gr  Han

image.png.49c9c0acc7f29e144ae57dbfd626d8e6.png 

Link naar reactie

Daarstraks begonnen aan de roestbehandeling. Toch nog een redelijk grote roestplek gevonden voorkant onderaan-ongeveer drie bij negen cm. Alles afgeschuurd en met Brunox epoxy roestomvormer behandeld, morgen gaat de anti-steenslag erop, daarna de lak. Heb ook het grijze gedeelte van het 'dashboardje' in de vespakleur gespoten. 

20190130_184942.thumb.jpg.171a44982e08ee038e7795df1cf093bd.jpg20190130_232326.thumb.jpg.9135a8f93dc38d41c6d7cb8f757a81c7.jpg 

Link naar reactie
Op 17-1-2019 om 10:01, motorhan zei:

Bij mij zit de voor schobreker vast met 2 inbusbouten, die kreeg ik redelijk makkelijk los met een inbusdop op een verlengstuk en een kniegewrichtje.

De Bitubo voordemper zit bij mij andersom daardoor kun je moeilijker bij het rode  verstelknopje maar ik heb een hoekje uit dat kunststof deel gehaald en kan er nu wat beter bij. Maar ik vind deze demper niet bepaald een succes. De afstelling dan op een gladde weg geen probleem op een klinker weg een ramp. heb al alle standen geprobeerd staat nu op 0.

Past je 12" velg met de nieuwe remklauw er nog probleemloos op, want hij lijkt een stuk groter en lager te zitten.

image.thumb.png.b33275a59748d6e291f9ff3e510080d1.pnggrimage.thumb.png.1863d25bff896929d80d6db7105d5ddd.png

Han

 

Hier kun je zien waarom dat rode knopje niet naar de achterkant boven of naast de remklauw kan. bij de 2015 kun je de demper niet verdraain
 

Lijn voordemper.PNG

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Allé, alles steekt terug ineen en is wat gepoetst...
Rijden is dus stukken beter met de grotere wielen, wat een verschil. Wobble is volledig weg!! :D

Brembo klauw valt wat tegen, misschien had ik er te veel van verwacht, maar toch. Ik heb het gevoel dat de rem wat sponzig is, heb al tig keren ontlucht, maar ik blijf zo'n 'luchtgevoel' hebben. Is nochtans gebeurt met ne mityvac, bij de moto's was dat toch nooit een probleem. Op m'n street en R6'en kreeg ik de remmen steeds keihard.
Vering is ook een stevig verschil met vroeger, vooraan klapt niet meer dicht bij sterk remmen of bij drempelvlammen...stabiliteit is stappen vooruit gegaan. Zal natuurlijk een som van de vering én wielen zijn...
De donkere pinkers vind ik een grote verbetering, led-daglicht ben ik niet zoo gecharmeerd van, maar de looks zijn véél beter. En das toch ook belangrijk. Achterlicht toch maar behouden, misschien toch eens uitzien naar een donker type. Alarm staat er ook op, of ik het veel ga gebruiken weet ik nog niet. Akra met 28mm klinkt goed, echter ploffen doet ie nog wel, misschien eens met de force master experimenteren?

Vandaag nog wat reservemateriaal gekocht. ;)

 

20190214_203706.thumb.jpg.0c21630184b39ca17d0e5b12b4e9bce7.jpg20190214_203726.thumb.jpg.59ee8a093ae333bdb0fe93a487ff73ac.jpg

 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...