Jump to content
Vespaforum.be
bulldogger

Vraagjes van een nieuwe gts'er.

Recommended Posts

Ik heb em(of ze, ben er nog niet uit) nu al een kleine maand en zit nog met wat vragen/dilemma's:

Heb al veel gelezen ivm. de gts-wobble en ik vroeg me af of er echt niks is wat je kan doen-behalve gigagewichten monteren...
Deze week barends van Oberon geplaatst, zie ni echt veel, maar 't staat wel mooi.:P Daarna redelijk wat meer last van 'schudden met het kopke'. Ook nog een bagagedragertje gemonteerd achteraan, gisteren een tas erop gezet...gewoonweg ni te doen, rond 40 en 60 per uur moest ik m'n armen echt strekken om het ding stil te houden. Ok, met wat remmen of gas bijgeven haal je hem er wel  terug uit, maar toch, aangenaam is anders. Toen ik de tas afgeleverd had, was het terug schudden bij zo'n 40/50 per uur, maar natuurlijk véél minder dan met de bagage achteraan. Ik ben aan't denken om terug gewone spiegels te monteren, wel kleine zwarte dan, teneinde de gewichten terug te kunnen plaatsen. Bestaan de grote gewichten eigenlijk in het zwart?
Ik rij op de motor vaak (zelfs op het grommetje) zonder handen, maar durf bij de vespa zelfs niet met één hand rijden tijdens het optrekken. Ik dacht eraan om zo'n topkoffer te kopen...voor die éne moment waarop het echt niet anders gaat-ik vind een brommer mét topcase foeilelijk. Maar gelet op m'n ervaring van de laatste week, denk ik niet dat zulks gaat lukken.

 

Ook net een malossi power master 2 gemonteerd, kwestie van het ploffen van de uitlaat wat te verminderen. Ploffen is minder, maar de verhoging van de begrenzer met 1000 toeren zou normaal toch voor een snelheidsverhoging moeten zorgen en das bij de mijne niet echt het geval, 120/125 en dan is het uit met de pret-let wel, dit zijn Italiaanse kilometers, heb er nog geen gps of snelheidsappje durven naast leggen. In het middengebied is ie wel vlotter geworden, trekt beter door van 30 naar 70...dus rond de kerktoren is veel leuker geworden. Iemand ideeën?

 

De (roestvrijstalen)uitlaatbocht voor de Akra is verroest, iemand een idee/middel waarmee je dit kan wegkrijgen en behandelen zodat het niet al te snel terugkomt.

 

Iemand ervaring met het afdraaien van de wielnaaf en achterwielbus om 13" MP3 velgen te monteren. Velgen en power pure's liggen al klaar!

 

Ik zag op youtube, vespa robot een originele grip, met een mesje doorsnijden om dan andere grips te kunnen monteren. Heeft er al iemand hier ervaring mee? Kan dit zonder de originele te beschadigen? Heb hier een paar leuke zwart met chrome grips gekocht.

 

Nog op de todo lijst: 

  • kilometerteller compleet zwart maken(is onderweg)
  • richtingaanwijzers donker maken(of donkere kopen) en leds erin
  • koplamp: deftig ledje erin zetten
  • alarm plaatsen(is onderweg)
  • remhendels vervangen(onderweg)
  • bestickering bedenken en beplakken...
  • vering vooraan vervangen(onderweg)
  • polini speed vario monteren(ligt klaar) iemand een idee van gewicht rollen?
  •  
  •  
  •  
  •  
  • rijden

 


 

Edited by bulldogger

Share this post


Link to post

Wobble kan je best behandelen door je stuurkop te ontmantelen en daar de stuurkolom wat vaster te zetten. Iets hogere settings dan aanbevolen, maar ook niet TE vast of je stuur draait niet meer. Heb je wel een tool voor nodig.

Overigens met een taf of koffer dien je gewichten van 400 a 500 gram te hebben om wobble tegen te gaan.

Handvatten kan je verwijderen zonder stuk te snijden. Lange fijne schroevendraaier tussen rubber en plastiek van handvat steken, goed tussenin spuiten met WD40, rond wriemelen met de schroevendraaier dat de grip loskomt en de WD40 overal komt, en je kan hem er zo aftrekken. WD40 in je nieuwe grips spuiten en je kan ze er zo opzetten.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ok...deze week toch eens bekijken...heb je een idee welke tool daarvoor nodig is? Misschien een part nr? Ik zoek anders wel eens op DE of AT forum. Bedankt alvast!

Heb gisterenavond nog de barends terug gedemonteerd en ineens de nieuwe handvatten gemonteerd, op dezelfde manier als jij hier beschrijft. Ik heb er een lange imbus(met ronde kop) van 3 voor gebruikt. Toen die er tussen stak dacht ik ook aan de good old wd40...en ze vlogen eraf na wat draaien. Supertip dus!
De net binnengekomen remhendeltjes staan er ook al op.

Toch maar een paar highsiders gemonteerd en de originele gewichten, voelde terug al iets beter aan.

Vandaag nog een coole originele lederen vespa koffer/tas gescoord. Die zou ik willen gebruiken als 'mooie' topcase.

 

 

vespa tas.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
14 minuten geleden, bulldogger zei:

 

Vandaag nog een coole originele lederen vespa koffer/tas gescoord. Die zou ik willen gebruiken als 'mooie' topcase.

 

 

vespa tas.jpg

. .das een "ferme kabas". eens goed behandelen met een lederproduct. goed inwrijven met ledercreme en daarna eens goed opblinken met een pluisvrije vod.

. das téénéntander" en "wadanders" dan zo een "steriele opberg- box in de kleur van je Vespa".."graaf zakske in dik leder" om jaloers op te zijn. echt rock an roll ;)

 

Share this post


Link to post

Ik zou wel opletten met die WD40 .Deze tast  rubber en plastic aan. Dus wel te gebruiken om iets los te krijgen (incl lijm) maar zet er de handvatten niet mee vast. Haarlak is een alternatief om de handvatten te plaatsen en vast te zetten.

Share this post


Link to post

Ik denk(en hoop) de reden van de wobble gevonden te hebben.

1.4 vooraan...

20181125_182643.jpg

en 1.5 achteraan ...das een tikkeltje aan de weinige kant zeker?!:wacko:

20181125_182739.jpg

Edited by bulldogger

Share this post


Link to post
13 minuten geleden, bulldogger zei:

                   Ik denk(en hoop) de reden van de wobble gevonden te hebben.

                  1.4 vooraan.

 

13 minuten geleden, bulldogger zei:

 

                    en 1.5 achteraan . das een tikkeltje aan de weinige kant zeker?!:wacko:

 

. .met "platte banden" rijden is het heerlijk "wobbelen"  ;). direct bijpompen. mijn banden staan op aanraden van dealer voor en achter op "2.2".

Share this post


Link to post

Bandendruk op 2.2/2.4 gebracht, michelin maar gevolgd. Je dealer zit er dus quasi boenk op.

812463406_bandendrukmichelincitygrip.thumb.jpg.bc3c6efdcf93072952206ff18e3df3e0.jpg

Lederen bagage is reeds volledig met ledervet ingesmeerd, nachtje laten rusten op warme plaats en deze avond drooggewreven...kan er dus weer even tegen. Patina is gelukkig gebleven.

928382008_vespatasbis.thumb.jpg.16115680271388eb488de316ba476c10.jpg

 

Edited by bulldogger
  • Like 1

Share this post


Link to post

OK..wobble is niet compleet weg maar nog zeer lichtjes aanwezig, 't is eerder een 'neiging tot' geworden, geen echte wobble die zich doorzet. Me happy!
Ineens ook een pak harder afgeveerd, wat een dikke halve kilo druk al kan doen...:D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Op ‎24‎-‎11‎-‎2018 om 20:01, scrambler zei:

Ik zou wel opletten met die WD40 .Deze tast  rubber en plastic aan. Dus wel te gebruiken om iets los te krijgen (incl lijm) maar zet er de handvatten niet mee vast. Haarlak is een alternatief om de handvatten te plaatsen en vast te zetten.

Ik gebruik altijd een beetje afwasmiddel om de handvat rubbers te monteren. gaat ook perfect.

Gr

Han

  • Like 1

Share this post


Link to post
Op 28-11-2018 om 15:47, bulldogger zei:

OK..wobble is niet compleet weg maar nog zeer lichtjes aanwezig, 't is eerder een 'neiging tot' geworden, geen echte wobble die zich doorzet. Me happy!
Ineens ook een pak harder afgeveerd, wat een dikke halve kilo druk al kan doen...:D

Andere schokbrekers monteren scheelt ook al een hoop. Heb zelf voor en achter Malossi zitten. Stuurt een stuk strakker en veert ook een stuk beter aan de achterzijde. Vespa schokbrekers zijn gewoon slap geveerd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 uur terug, Vespafanaat zei:

Andere schokbrekers monteren scheelt ook al een hoop. Heb zelf voor en achter Malossi zitten. Stuurt een stuk strakker en veert ook een stuk beter aan de achterzijde. Vespa schokbrekers zijn gewoon slap geveerd.

De Bitubo black edition schokbrekers voor/achter zijn onderweg. :)
De Brembo remklauw ook, dan krijg ik em wat rapper stil als het toch te wobbelig wordt.:wacko:

 

Share this post


Link to post

Hallo Buldogger,

Kun je eens een verslagje maken als je die remklauw gaat monteren (met een paar plaatjes. en heb jij de uitvoering met ABS want ik meen begrepen te hebben dat je dan een aangepaste adapter nodig hebt. en wat was je totaal kwijt voor de remklauw met toebehoren.

En natuurlijk zijn we allemaal benieuwd of ie nu veel beter remt.

Gr

Han

 

Share this post


Link to post

Rij al ruim drie jaar met een Brembo, en ja remt stukken beter. En er is idd verschil tussen de gewone en de abs adapter.

Share this post


Link to post

Heb zelf geen abs...

Ik heb de klauw overgenomen van nen Oostenrijker die ze pas een half jaar geïnstalleerd had...voor héél weinig geld dus...komt normaal morgen thuisbezorgd. Ik had nog wat spullen gekocht van hem en hij bood me die opeens aan, heb ongeveer 1 seconde getwijfeld.

 

Verslagje zal nog tijdje moeten wachten, vertrek overmorgen naar Barcelona voor een week...was het weer hier zoo beu dat ik me niet kon houden.;)

Share this post


Link to post
14 uren geleden, bulldogger zei:

Heb zelf geen abs...

Ik heb de klauw overgenomen van nen Oostenrijker die ze pas een half jaar geïnstalleerd had...voor héél weinig geld dus...komt normaal morgen thuisbezorgd. Ik had nog wat spullen gekocht van hem en hij bood me die opeens aan, heb ongeveer 1 seconde getwijfeld.

 

Verslagje zal nog tijdje moeten wachten, vertrek overmorgen naar Barcelona voor een week...was het weer hier zoo beu dat ik me niet kon houden.;)

Fijne vakantie, en het is nu toch niet zulk mooi weer, dus duurt wel even voor de Vespa weer buiten komt.

gr

Han

Share this post


Link to post
Op 11-12-2018 om 17:53, motorhan zei:

Kun je eens een verslagje maken als je die remklauw gaat monteren (met een paar plaatjes. en heb jij de uitvoering met ABS want ik meen begrepen te hebben dat je dan een aangepaste adapter nodig hebt. en wat was je totaal kwijt voor de remklauw met toebehoren.

 

Daarstraks begonnen met m'n verbouwingen. Redelijk lang geworsteld met de bovenste bouten van de voorvering, na veel wd40 en alle soorten sleutels geprobeerd te hebben ten einde raad dan toch maar een steeksleutel genomen en voorzichtig cm per cm losgekregen-kans op ronddraaien van de moer was niet gering. Bij het monteren toch maar wat vet gebruiken, je weet maar nooit wanneer ze er nog eens af moet. Het voorwiel kan dus zondermeer gemonteerd worden, sluit mooi aan op de naaf zonder aanpassing. Morgen bitubo vastzetten. 

Vergeten fotootje te nemen, dju toch, maar zal morgen foto nemen met wiel eraf en klauw erop. Hier al een foto van de ingrediënten.

Motorhan: heb je pm gestuurd ivm. brembo.

20180826_011703.thumb.jpg.df73640578707bd2eb48b67fd10dd36e.jpg

Share this post


Link to post

Dat ziet er al niet verkeerd uit. Ik kijk uit naar het vervolg

 

Gr

Han

Share this post


Link to post

De RCS19 die op de foto staat ga ik wel zo laten, dacht eraan om ze te monteren, maar gaat ten eerste overkill zijn en ten tweede zie ik niet in hoe ik de bestaande remvloeistofreservoir erop ga aansluiten om nog maar te zwijgen over de plastiek rond het stuur die nog moet passen. Was dus een beetje een onzinnig idee zeg maar...:wacko:

Share this post


Link to post
18 minuten geleden, bulldogger zei:

De RCS19 die op de foto staat ga ik wel zo laten, dacht eraan om ze te monteren, maar gaat ten eerste overkill zijn en ten tweede zie ik niet in hoe ik de bestaande remvloeistofreservoir erop ga aansluiten om nog maar te zwijgen over de plastiek rond het stuur die nog moet passen. Was dus een beetje een onzinnig idee zeg maar...:wacko:

Bedoel je de nieuwe hendel of de remklauw. Ik ken niet al die nummers zo wat het betekend.

Je ziet wel vaker dat er andere hendels gemonteerd zijn maar ik denk meestal geen nieuw reservoir.

Share this post


Link to post

De rempomp, het is een radiale Brembo die ik als reserve liggen had voor m'n circuitmoto. Remhendels waren al vervangen door instelbare. 

Share this post


Link to post

 

20190115_184124.thumb.jpg.a8168c1e78594d945200e960e50f0e34.jpg

De bovenste moeren van de voorvering...eentje was met geen mogelijkheid een dopsleutel op te krijgen, dan maar met twee verstelbare sleutels gewerkt-kwestie van een zo groot mogelijk contactoppervlak te hebben. In het youtubefilmpje doet men het met een steeksleutel, maar dat risico vond ik te groot.

 

20190115_183905.thumb.jpg.7fe47ba7e99fb122889b423712b1c97f.jpg


 

20190115_184305.thumb.jpg.b42a94eebf82b7082bfbe104a859f142.jpg20190115_184111.thumb.jpg.68a17dbb800a6c7053516f239c084dd5.jpg 

Welke van de twee? Ik neig zelf toch eerder naar de oude, originele, de rechtse foto.

20190116_173139.thumb.jpg.d8496136bda59d9ff8eaf884ba29c69e.jpg

20190116_173204.thumb.jpg.9896fd23d793dfe6e1ec65457d74d253.jpg

20190116_173253.thumb.jpg.c679bca95d6ea6c57be9cc21202bea01.jpg

20190116_175155.thumb.jpg.a29e9da45d8752c1eecbc1c4dbde9c69.jpg

Dit is wat er overblijft van het luchtfiltertje achter de luchtinlaat op het variodeksel.:o

 

20190116_175756.thumb.jpg.f236d134a785a355878dedbf46017a61.jpg20190116_175828.thumb.jpg.ff23b42132d2650e4adfb78f0895f51d.jpg

 

Denk dat de rollen toch hun beste tijd gehad hebben? Die platte kant ziet er me niet echt ok uit, of vergis ik me? Het is de eerste keer in m'n leven dat ik versleten rollen zie. :rolleyes: 
Nu ja, er komt toch een andere vario in, dus ook nieuwe rollen.

20190116_175938.thumb.jpg.4870ebb334ee0b4b920b9d617a323c0c.jpg

De dikte van het frictiemateriaal op de koppeling ziet me er dan weer wel voldoende uit, correct me if I'm wrong.

20190115_184305.jpg

20190116_175137.jpg

Share this post


Link to post

Bij mij zit de voor schobreker vast met 2 inbusbouten, die kreeg ik redelijk makkelijk los met een inbusdop op een verlengstuk en een kniegewrichtje.

De Bitubo voordemper zit bij mij andersom daardoor kun je moeilijker bij het rode  verstelknopje maar ik heb een hoekje uit dat kunststof deel gehaald en kan er nu wat beter bij. Maar ik vind deze demper niet bepaald een succes. De afstelling dan op een gladde weg geen probleem op een klinker weg een ramp. heb al alle standen geprobeerd staat nu op 0.

Past je 12" velg met de nieuwe remklauw er nog probleemloos op, want hij lijkt een stuk groter en lager te zitten.

image.thumb.png.b33275a59748d6e291f9ff3e510080d1.pnggrimage.thumb.png.1863d25bff896929d80d6db7105d5ddd.png

Han

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...