Jump to content
Vespaforum.be

Zit er een 'uitlaat prop' in originele uitlaat px150 2011?


Linn

Recommended Posts

Beste mede-liefhebbers,

Sinds zaterdag ben ik de gelukkige eigenaar van een 2011 PX150. Ik vroeg mij nu af of er een “uitlaat prop” / “ring in de uitlaat” zit in deze standaard uitlaat? Zo ja, heeft iemand ervaring met het verwijderen van deze “prop” en het toenemen van de maximum snelheid?

Hartelijke groeten, Linn

Link to post
1 uur terug, arti-bella zei:

Men neme een sip road , big box touring, polini box of ddergelijke en da rijdt duizend keer beter met de juiste sproeierbezetting. als een 2011 nog eentje zonder.katalysator isen  en dus niks te verbeteren aan de uitlaat.

2 vragen:

- Waar kan ik vinden wat de juiste sproeierbezetting is per uitlaat? Ik heb ze alledrie even gegoogled, maar kon geen sproeier aapassingen erbij zien...

- Weet je of mijn originele uitlaat een “prop” heeft? En zo ja, heeft dit ook al wat effect?

Ik wil ‘m namelijk graag origineel laten en slechts een heel klein beetje kietelen, zodat ‘ie net iets meer over heeft qua snelheid.

 

Link to post

De originele uitlaten hebben volgens mij geen prop, als het een katalysator type is dan is een standaard uitlaat zonder katalysator al een groot verschil. Doch is een polini box of bgm touring uitlaat nog eens beter en het enige dat je moet doen is vaak de hoofdsproeier vergroten.in de carburator.

Link to post
52 minuten geleden, arti-bella zei:

De originele uitlaten hebben volgens mij geen prop, als het een katalysator type is dan is een standaard uitlaat zonder katalysator al een groot verschil. Doch is een polini box of bgm touring uitlaat nog eens beter en het enige dat je moet doen is vaak de hoofdsproeier vergroten.in de carburator.

Kun je me vertellen waar ik kan vinden welke maat sproeier bijvoorbeeld bij die Sip road of Polini box? Dan kan ik dat in 1 keer meebestellen.

Link to post

Mijne eerste nieuwe vespa px was een 125 cc van 2011 , nadat ik een sito uitlaat gestoken en grotere sproeier en die polini schuimfilter ging deze scooter toch 100 per uur ;) 

  • Like 2
Link to post
1 uur terug, propliner zei:

sip road uitlaat op gooien... doet al véél  ...en iets grotere sproeiermaat

Kun jij me misschien zeggen hoe ik dan te weten kom welke maat sproeier(s) nodig is/zijn? Zie het nergens erbij staan namelijk (ook niet op de sip-site)... Zou het wel gelijk goed willen bestellen namelijk, ook als ik een paar maten zou moeten bestellen om te proberen is het wel handig welke maten ik dan moet bestellen.

Link to post
15 minuten geleden, Linn zei:

Kun jij me misschien zeggen hoe ik dan te weten kom welke maat sproeier(s) nodig is/zijn? Zie het nergens erbij staan namelijk (ook niet op de sip-site)... Zou het wel gelijk goed willen bestellen namelijk, ook als ik een paar maten zou moeten bestellen om te proberen is het wel handig welke maten ik dan moet bestellen.

Meestal wordt aangeraden om te beginnen met 2 maten groter dan je huidige sproeier. Omdat er doorheen de jaren nogal wat verschillende groottes standaard geïnstalleerd zijn, kan je dus best even kijken wat er nu in je carbu zit, en van daaruit vertrekken. En tijdens de eerste keren rijden vaak je bougie bekijken, en goed "voelen" wat de scooter doet met de nieuwe uitlaat en sproeier.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
19 minuten geleden, janvda zei:

Meestal wordt aangeraden om te beginnen met 2 maten groter dan je huidige sproeier. Omdat er doorheen de jaren nogal wat verschillende groottes standaard geïnstalleerd zijn, kan je dus best even kijken wat er nu in je carbu zit, en van daaruit vertrekken. En tijdens de eerste keren rijden vaak je bougie bekijken, en goed "voelen" wat de scooter doet met de nieuwe uitlaat en sproeier.

Daar kan ik wat mee :D Dankjewel voor deze concrete tip!!

Link to post
26 minutes ago, janvda said:

Meestal wordt aangeraden om te beginnen met 2 maten groter dan je huidige sproeier. Omdat er doorheen de jaren nogal wat verschillende groottes standaard geïnstalleerd zijn, kan je dus best even kijken wat er nu in je carbu zit, en van daaruit vertrekken. En tijdens de eerste keren rijden vaak je bougie bekijken, en goed "voelen" wat de scooter doet met de nieuwe uitlaat en sproeier.

Zo is dat..   exacte uitleg !

  • Like 1
Link to post
2 uren geleden, janvda zei:

... best even kijken wat er nu in je carbu zit, en van daaruit vertrekken. 

Dat klopt toch niet helemaal hoor. De standaard jetting van een recente gekatalyseerde PX150 (140-BE5-..., al heb ik ook al 190's gevonden...) verschilt flink van een niet-gekatalyseerde van vóór 1999 (160-BE3-...). 2 maatjes meer als als basisregel is iets te eenvoudig (zéker bij 150cc) en haalt amper meerwaarde uit een semi-expansie-uitlaat.

Een betere regel over is eerst "teruggaan naar de niet-gekatalyseerde setup met een standaard uitlaat" en daar "dan vervolgens 2 maatjes bijtellen". 

  • Sad 1
Link to post
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Dat klopt toch niet helemaal hoor. De standaard jetting van een recente gekatalyseerde PX150 (140-BE5-..., al heb ik ook al 190's gevonden...) verschilt flink van een niet-gekatalyseerde van vóór 1999 (160-BE3-...). 2 maatjes meer als als basisregel is iets te eenvoudig (zéker bij 150cc) en haalt amper meerwaarde uit een semi-expansie-uitlaat.

Een betere regel over is eerst "teruggaan naar de niet-gekatalyseerde setup met een standaard uitlaat" en daar "dan vervolgens 2 maatjes bijtellen". 

En waar vind ik dan die niet-gekataliseerde set-up? Dit zal toch ergens gewoon gedocumenteerd zijn per model/bouwjaar?

Link to post

Vanochtend even wat Duitse woorden opgezocht die ik nog niet kende (sproeier = Düse;)) en de technische hotline van Siproad gebeld en om hulp gevraagd. Superaardige en behulpzame medewerker gesproken die mij binnen een minuut kon vertellen welk type carburateur en grootte hoofdsproeier er origineel op een 2011 PX150 zit (blijkt een 100 te zijn) en heeft me aangeraden om i.c.m. de Sip-road 2.0 een 108 ; 105 en 103 sproeier mee te bestellen om te kijken waarmee die het beste loopt. Op mijn verzoek heeft hij me de precieze artikelnummers gegeven en heb ik de uitlaat en sproeiers besteld, nu wachten tot ‘ie bezorgd wordt B)

  • Like 1
Link to post

Zoals hier boven dus stond: hoofsproeier 2 maten groter (meestal 104/105, 108 gaat te rijk zijn). Maar heb je ook naar lucht- en mengbuis-maat gekeken? Dit dus.

  • Like 1
Link to post
1 uur terug, Frederik9111 zei:

Zoals hier boven dus stond: hoofsproeier 2 maten groter (meestal 104/105, 108 gaat te rijk zijn). Maar heb je ook naar lucht- en mengbuis-maat gekeken? Dit dus.

Ik heb aan de medewerker gevraagd om mij effectief en concreet te helpen en mij te vertellen wat ik er het best bij kon bestellen. Als er daadwerkelijk nog iets aan toegevoegd dient te worden van een andere lucht- en mengbuis, dan zou ik het graag van jou (wel graag concreet en effectief) horen zodat ik dit ook kan bestellen (liefst met een linkje erbij en liefst van een NL-webshop als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen :)) Ik heb er zelf namelijk (nog) geen ervaring mee en neem graag adviezen aan.

Link to post

De Sip Road 2.0 zit erop, sproeier 105 zit erin :D direct zeer gewenst resultaat: mooier geluid, pittigere acceleratie en vooral meer snelheid: loopt nu op de teller lekker door tot 95-100 en met wind mee zelfs 105-110. Ik ben er erg blij mee!!

  • Like 1
Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Bernard83
      Ik weet dat dit een terugkerend topic is, maar zelfs na het grasduinen in de talloze topic (ook abroad) vind ik niet het juiste antwoord:
      - pinker RA werkt niet
      - alle andere pinkers werken normaal
      - lamp vervangen
      - kabel in bil , kabel + socket, socket opzichzelf gemeten (met klassieke multimeter een verbindingstest, geeft aan dat de stroomkring doorloopt)
      - massa (de veer vd bil en het aanhaakpunt) schoongemaakt en geschuurd (bloot contact)
      - bush stud (het contactpunt met het frame) met contactspray schoongemaakt
      - bush stud uitgemeten met draaiende motor (Q: multimeter in bush stud/ multimeter aan frame --> wat moet ik eigenlijk meten van waarde?)
      - volgens schema is de RA-zijde verbonden met Vi (violet) (Q: wat kan ik hier nog aan meten?) zie foto kabelboom
      - Q: indien de pulsator (pinker relay) zou defect zijn, dan zou de RV-pinker ook niet werken denk ik? Correct?

    • By Bernard83
      €40
      1500 km - gebruikssporen
      zonder piston
      https://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+cylinder+dr+177+cc+_10001000?fbclid=IwAR0tv36nneOAADuu1qpldfOoSnzmRc7w8aoykr3uFyovHqpHPvGFsOa3ivw
      locatie: regio Gent




    • By Bernard83
      €70
      original Piaggio vliegwiel incl. E-start-krans (PX125 `11, ca.: 2480g)
      kan worden verkocht samen met werkende stator (12 spoel) - cdi & startmotor
      https://www.sip-scootershop.com/en/products/flywheel+piaggio+for+vespa+_64242600?fbclid=IwAR1ew6t5tzYPQkA9EzWzNWqJOlZeG9y8Sg3HumiYTfAl22bGZzmmrOLG8jQ
      locatie: regio Gent


    • By Bernard83
      €75
      klassieke SIP ROAD-uitlaat met gebruikssporen (geen roest!)
      https://www.sip-scootershop.com/en/products/echappement+racing+sip+road_24156200
      locatie: regio Gent



    • By MarioB
      Hallo, ik wil mijn vespa verkopen voor 2800 euro. Wat denken jullie ervan, is dit een mooie deal of niet?
      Grt Mario



×
×
  • Create New...