Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bandjes zelf vervangen


Vespa mario

Aanbevolen berichten

vraag misschien eens aan google of aan you tube , dan hoef je niet te wachten tot anderen 10 min opofferen om uw werk te doen??

Link naar reactie
16 minuten geleden, roufio zei:

vraag misschien eens aan google of aan you tube , dan hoef je niet te wachten tot anderen 10 min opofferen om uw werk te doen?? 

Ach, dit forum bestaat om elkaar te helpen toch? Niet om elkaar af te zeiken.

 

Link naar reactie

Het meest lastige is meestal oude banden van velgen af helen. Deze zitten meestal al vastgeroest. Als je die er eenmaal af hebt de boel goed schoonmaken en kijk goed dat de band er in de goede rijrichting (geld niet voor alle banden) op gaat. Let er ook goed op dat de binnenband niet klem komt te zitten tussen de velg want dit kan erg gevaarlijke situaties (klapband) opleveren). Om de boel een heel stuk soepeler te laten verlopen raad ik je aan bandenvet te gebruiken. (alleen bandenvet geen ander vet want dan gaat je bandje tollen op je velg). Zo gaat de band een heel stuk soepeler op de velg. 

Succes! 

Link naar reactie

De techniek van "De Wilde Bandendans" toepassen.

Tip: Indien je onervaren bent: Zorg voor voldoende plaats, verwijder alle harde en scherpe voorwerpen uit een straal van 2 meter en enkel uitvoeren onder toezicht van volwassenen.

Link naar reactie

Wat vaak erg makkelijk werkt bij banden van velgen afhalen.

Een paar houten blokken om tussen de 2 velghelften te doen, en voldoende wd40 aan de binnen en buitenkant vd oude band doen.

Bij erg verroeste velgen zal het lastiger zijn. Je kan met twee voeten op de band gaan staan, en dan de velg loswrikken. Maar gaat niet vanzelf.

Bij een nieuwe band monteren is de procedure simpeler, eerst de binnenband een beetje oppompen, daarna in de buitenband doen. (bij sommige buitenbanden, controleer de draairichting vd band)

Dan de diepe velg monteren (wd 40 op velg en band) waar het ventiel doorheen moet.

Daarna de ondiepe velg (met 5 x schroefdraad eraan) mbv wd40 op band en velg monteren.

Hierna de moeren vastzetten incl veerring met ik meen 20Nm. (check de GSF wiki voor de juiste aandraaimomenten)

Het is voor de levensduur vd velg en voor je eigen veiligheid belangrijk dat de moeren allemaal met hetzelfde moment worden vastgezet.

En als laatst de band oppompen met 3.2 bar, de band zal nu zichzelf door de luchtdruk vd binnenband, goed op de velg zetten.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Een paar houten blokken om tussen de 2 velghelften te doen, en voldoende wd40 aan de binnen en buitenkant vd oude band doen.

Bij erg verroeste velgen zal het lastiger zijn. Je kan met twee voeten op de band gaan staan, en dan de velg loswrikken. Maar gaat niet vanzelf.

De wilde bandendans dus ;-)

Link naar reactie

WD40 en rubber zijn op lage termijn geen goeie vrienden!!!

1-op-1 aangelengde groene Dreft! 

Toptip ooit gekregen van een clublid met 30 jaar ervaring als uitbater van een motorbandencentrale. 

Link naar reactie

Klopt wd 40 lost rubber op. Tip van frederik gebruikte ik al 35 jaar geleden op dax. Zie ook dat je iets uit de vetpot van een bandencentrale kan krijgen. Dat spul dat ze gebruiken bij montage van banden. Weet niet wat het is maar het helpt om op plaats springen van nieuwe bandjes. Grtn Tanguy 

Link naar reactie
Op 18-11-2018 om 12:17, Thys zei:

Ach, dit forum bestaat om elkaar te helpen toch? Niet om elkaar af te zeiken.

 

volledig mee eens , maar waarom stel je dezelfde vraag niet gewoon aan google?  sommige dingen kan je hier wel vragen , maar dit?? sorry hoor 

Link naar reactie

Ach ik heb gewoon een keer een pot bandenvet en een bokkepoot gekocht. werkt voor al mijn vespa's en een klein potje (formaat fotorol) mee voor onderweg als ik lek rijd op vakantie zodat ik ook dan makkelijk kan vervangen. Spul is ook nodig voor de bandjes van mijn V-Strom... zal voor de rest van mijn leven wel genoeg hebben maar ach...

Link naar reactie
11 hours ago, pdvd said:

Ach ik heb gewoon een keer een pot bandenvet en een bokkepoot gekocht. werkt voor al mijn vespa's en een klein potje (formaat fotorol) mee voor onderweg als ik lek rijd op vakantie zodat ik ook dan makkelijk kan vervangen. Spul is ook nodig voor de bandjes van mijn V-Strom... zal voor de rest van mijn leven wel genoeg hebben maar ach...

Denk dat bandenvet dan de beste optie is idd, afwasmiddel lijkt me minder geschikt aangezien dit vaak erg zuur is, en na jaren tussen band en velg voor aardig wat corrosie kan zorgen bij staal of aluminium.

Link naar reactie

Da's een foute redenering. Dreft is pH-neutraal. De meeste reinigingsmiddelen hebben overigens een pH-waarde tussen 8 en 10, dus eerder een base dan een zuur. Zuren (hydraulische remvloeistof) en zouten (strooizout) zijn wél nefast voor metaal, maar daar hoort Dreft (en bandenvet) dus niet bij. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...