Jump to content
Vespaforum.be

Aspen


erwig

Recommended Posts

Nergens voor nodig. Huidige brandstoffen en synthetische 2t-smeer olie gaat makkelijk een jaartje of 2 mee voor het mengsel gaat vervlokken.

Edited by Frederik9111
Link to comment

Hangt er vanaf welke 98 je tankt, er zijn daar al aardig wat topics over geweest. Het gaat erom dat er geen ethanol in zit, wat bij Aspen zeker het geval is. Het is een dure oplossing maar als je geen ethanolvrije benzine tot je beschikking hebt is dit zeker geen weggegooid geld. Volgend jaar gewoon opzoek naar een super100 of andere ethanolvrije benzine. Heb je je Vespa ook op Aspen gestart zodat het ook in de carburateur zit, dan blijft deze ook prima schoon van de winter...en zoals Frederik al zegt, over vlokvorming en vergommen hoef je je geen zorgen te maken.

Er zijn meerdere artikelen te vinden maar dit is ook wel een aardige: https://motodrive.nl/motortests/891/e10-euro-95-of-superplus-98

  • Like 1
Link to comment

Voor de dagelijkse/wekelijkse rijder maakt het niet uit, maar voor onze oudjes blijf ik bij “des te minder ethanol des te beter”. Zet je je motor voor langere tijd weg dan gaat de ethanol een rol spelen en kan deze schadelijk zijn voor je onderdelen (zie in onderstaand artikel welke).

Het verschil tussen ron95 en ron98 is puur het octaangehalte ofwel klopvastheid. Hoe hoger het getal des te minder kans op detonatie dus bij deze zou de voorkeur voor 98 of hoger zijn (mits de portemonnaie het toelaat).

Als je wilt weten welke ron98 merken op dit moment ethanol vrij zijn dan kan je kijken bij de slotopmerkingen: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/

 

  • Like 1
Link to comment

Er zit in beide evenveel ethanol, dus wat dat betreft maakt dat weinig uit. Alleen het octaangehalte is hoger, met 98 heeft de motor iets meer power.

Als je de link van Pilaf hebt doorgelezen kan je dus het best bv Shell V-power (98) kopen, omdat daar (nog) vrijwel geen ethanol in zit. En voor de winterstalling een toevoeging van Forte in de benzine doen, zodat de benzine volgend voorjaar nog goed is.

Link to comment

De afgelopen maanden heb ik verschillende E10 gevalletjes zien passeren. Eén tankbeurt en het rubberen topje van de vlotternaald begint te versmelten/vervormen >> lekkende vlotterniveau >> elke dag een halfverzopen motor >> startmoeilijkheden etc... 

  • Like 1
Link to comment

Ik zag gisteren bij de Shell pomp dat de V-Power ook vermengd is met E5. (5% ethanol) Dus ik denk dat hier in NL dat nog de enige optie is. (1 maand geleden zat de E5 label er nog niet op, maar zat al wel in de benzine, ik meen vanaf begin 2018, als ik de pers moet geloven)

Link to comment
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Ik zag gisteren bij de Shell pomp dat de V-Power ook vermengd is met E5. (5% ethanol) Dus ik denk dat hier in NL dat nog de enige optie is. (1 maand geleden zat de E5 label er nog niet op, maar zat al wel in de benzine, ik meen vanaf begin 2018, als ik de pers moet geloven)

Dat heeft met het standaardiseren te maken, volgens Shell is deze ethanol vrij:

De stickers zijn puur ontwikkeld om overal in Europa gemakkelijk de juiste brandstof te kunnen vinden. De brandstof aan de pomp zal dus niet veranderen, u tankt precies hetzelfde als altijd. Bij nieuwe voertuigen geleverd na 12 oktober 2018, zijn de nieuwe stickers ook nabij de brandstofvulopening en in het instructieboekje zichtbaar.

De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:

  • Shell FuelSave Euro 95 - E5
  • Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
  • Shell FuelSave Diesel - B7
  • Shell V-Power Diesel - B

Bron: https://www.shell.nl/consumenten/shell-fuels/fuels-faq.html

18 minuten geleden, Thys zei:

Zou dit voor onze Vespa’s als noodoplossing zien, zolang er ethanol vrije alternatieven zijn. Werkt prima met 4 slag motoren want die hebben naast de loodvervangers nu ook ethanol killers en octaanboosters nodig, dit is een alles in 1 goedje. 

  • Like 1
Link to comment
6 uren geleden, RudiDan zei:

Ik vraag me wel af of de classics met Aspen kunnen rijden , heb dit in mijn boomzaag gedaan en deze draaid toch anders ... 

Dit gaat prima maar is een dure oplossing om constant mee te rijden, voor de winterstalling is dit zeker een optie. Rijd zelf altijd met super 100 plus, kost ook wat maar het sloopt tenmiste niet je rubbers, keerringen en andere gevoelige onderdelen.

https://www.vespafans.nl/profiles/blogs/lees-dit-goed-door-ten-goede-van-je-brom-of-motorscooter

  • Like 1
Link to comment
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By gem
      Blijkbaar verdwijnt super 95 binnenkort en komt er een versie met ethanol in de plaats.
    • By VNB rider
      Hoi,
      Ik zit met volgende vraag :
      Ik heb een vnb van '62 125cc en wil tanken voor de eerste maal.
      Nu is mijn vraag, zou ik het riskeren om 2takt benzine te halen bij het pompstation om de hoek? die heeft een 2takt pompje staan.
      Zal deze 2takt goed zijn voor mijn VNB of raden jullie aan om zelf te gaan mengen??
      alvast bedankt voor de hulp!
      grts
    • By wetebe
      Voor de tweede maal is na een lange winter de carburateur van mijn VNB1 1961 verstopt. Vorig voorjaar bleek het niet mogelijk om de inwendige kanalen te reinigen. Met een nieuwe carburateur weer goed lopen. Nu met de nieuwe carburateur het zelfde probleem. Stationair OK, maar bij gas geven zwaar inhouden. Als je in de carburateur kijkt zie je ook dat er te weinig uit de hoofdsproeier komt. De sproeier zelf ie niet verstopt.
      Op andere forums gevonden dat de dader Euro 95 benzine kan zijn. Die benzine is hygroscopisch en na de winter zou zich wat water onder in de tank kunnen zitten. Ook gelezen dat het metaal van de carburateurs door de ethono aangetast zouden worden.
       
      Wie heeft hiermee intussen ook ervaring opgedaan.
       
      Gr. Wetebe
    • By Tomasso
      Hallo allemaal,
      Gezien ik in de donkere natte en zoute wintermaanden (Belgisch fout klimaat) mijn Vespa liever op stal hou, heb ik toch soms enige moeite om in de lente een vlotte start te maken.  Met een sterke batterij kan dat alleen maar aan de brandstof liggen denk ik.
      De benzines van vandaag bevatten tegenwoordig ethanol en dat heeft een aantal negatieve eigenschappen. RON 95 bevat 10% ethanol (E10) en RON 98 bevat 5% ethanol (E5).   In een carburator zorgt de ethanol voor afzetting van hars, vernis en teer in de fijne kanaaltjes. Het is bovendien ook hygroscopisch.
      Wat wordt er best gedaan ?   
      Een fuel stabilizer & conditioner toevoegen ?
      De carburator volledig leegrijden en/of aftappen ?
      Iedere week een kwartier laten draaien ?
      Of is dit allemaal niet echt nodig ?
      Tom
    • By Hendry
      Voeg dit item ook even in het Oldie forum toe.
      Sinds kort gebruik ik Triboron in mijn GLA 150cc en ACMA BOLLAG.
      Beiden zijn motorisch volledig gerestaureerd.
      Sinds een maand gebruik ik dit product.
      Op advies 50% Shell volsynthetische mengolie en 50% Triboron. tijdens het inrijden.(rekening houdend met de 1 en  2% mengverhouding)Tevens nu ook benzine met octaangehalte 102 ipv 98'.
      Beide Vespa's rookten voorheen niet en lekten ook niet.(Geen druppel) en er zit carterolie in....
      Wat me opvalt:
      Meer power onderin waardoor ik minder snel hoeft terug te schakelen.Vermoed de sterkere 102 octaanbenzine met meer energie.
      Wat me verbaasd is dat vooral de ACMA veel minder mechanisch geluid geeft ook in de uitlaat...Kan ik niet helemaal verklaren en wat ik niet kan verklaren dat het schakelen veel soepeler lijkt te gaan. Triboron komt niet bij de versnellingstandwielen en de koppeling dus geen verklaring voor.(Misschien dat ik met een lager toerental schakel wat het schakelen makkelijker maakt??)
      Volgens sommigen heeft Triboron geen dichtende werking waardoor de krukaskeerringen zouden lekken maar alles is vernieuwd en zie tot nu toe geen lekkage en hoor dat ook niet direct in de Zundapp en Kreidler forums terug.Daarom ook hiervoor niet bang.
      Volgend jaar ga ik volledig op Triboron rijden als het gaat zoals het nu gaat,.
      Mijn voorlopige indruk lijkt tot nu toe uitstekend, alles lijkt soepeler en stiller te gaan, maar besef dat ik nog te weinig met dit product heb gereden en de stap van 98 naar 102 octaanbezine ook zijn invloed heeft om een eindoordeel te geven.
      Wordt vervolgd...

×
×
  • Create New...