Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aspen


erwig

Aanbevolen berichten

Nergens voor nodig. Huidige brandstoffen en synthetische 2t-smeer olie gaat makkelijk een jaartje of 2 mee voor het mengsel gaat vervlokken.

Link naar reactie

Hangt er vanaf welke 98 je tankt, er zijn daar al aardig wat topics over geweest. Het gaat erom dat er geen ethanol in zit, wat bij Aspen zeker het geval is. Het is een dure oplossing maar als je geen ethanolvrije benzine tot je beschikking hebt is dit zeker geen weggegooid geld. Volgend jaar gewoon opzoek naar een super100 of andere ethanolvrije benzine. Heb je je Vespa ook op Aspen gestart zodat het ook in de carburateur zit, dan blijft deze ook prima schoon van de winter...en zoals Frederik al zegt, over vlokvorming en vergommen hoef je je geen zorgen te maken.

Er zijn meerdere artikelen te vinden maar dit is ook wel een aardige: https://motodrive.nl/motortests/891/e10-euro-95-of-superplus-98

Link naar reactie

Voor de dagelijkse/wekelijkse rijder maakt het niet uit, maar voor onze oudjes blijf ik bij “des te minder ethanol des te beter”. Zet je je motor voor langere tijd weg dan gaat de ethanol een rol spelen en kan deze schadelijk zijn voor je onderdelen (zie in onderstaand artikel welke).

Het verschil tussen ron95 en ron98 is puur het octaangehalte ofwel klopvastheid. Hoe hoger het getal des te minder kans op detonatie dus bij deze zou de voorkeur voor 98 of hoger zijn (mits de portemonnaie het toelaat).

Als je wilt weten welke ron98 merken op dit moment ethanol vrij zijn dan kan je kijken bij de slotopmerkingen: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/

 

Link naar reactie

Er zit in beide evenveel ethanol, dus wat dat betreft maakt dat weinig uit. Alleen het octaangehalte is hoger, met 98 heeft de motor iets meer power.

Als je de link van Pilaf hebt doorgelezen kan je dus het best bv Shell V-power (98) kopen, omdat daar (nog) vrijwel geen ethanol in zit. En voor de winterstalling een toevoeging van Forte in de benzine doen, zodat de benzine volgend voorjaar nog goed is.

Link naar reactie

De afgelopen maanden heb ik verschillende E10 gevalletjes zien passeren. Eén tankbeurt en het rubberen topje van de vlotternaald begint te versmelten/vervormen >> lekkende vlotterniveau >> elke dag een halfverzopen motor >> startmoeilijkheden etc... 

Link naar reactie

Ik zag gisteren bij de Shell pomp dat de V-Power ook vermengd is met E5. (5% ethanol) Dus ik denk dat hier in NL dat nog de enige optie is. (1 maand geleden zat de E5 label er nog niet op, maar zat al wel in de benzine, ik meen vanaf begin 2018, als ik de pers moet geloven)

Link naar reactie
1 uur terug, Niels_1977 zei:

Ik zag gisteren bij de Shell pomp dat de V-Power ook vermengd is met E5. (5% ethanol) Dus ik denk dat hier in NL dat nog de enige optie is. (1 maand geleden zat de E5 label er nog niet op, maar zat al wel in de benzine, ik meen vanaf begin 2018, als ik de pers moet geloven)

Dat heeft met het standaardiseren te maken, volgens Shell is deze ethanol vrij:

De stickers zijn puur ontwikkeld om overal in Europa gemakkelijk de juiste brandstof te kunnen vinden. De brandstof aan de pomp zal dus niet veranderen, u tankt precies hetzelfde als altijd. Bij nieuwe voertuigen geleverd na 12 oktober 2018, zijn de nieuwe stickers ook nabij de brandstofvulopening en in het instructieboekje zichtbaar.

De Shell brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:

  • Shell FuelSave Euro 95 - E5
  • Shell V-Power - E5 (In Shell V-Power zit 0% bio-ethanol)
  • Shell FuelSave Diesel - B7
  • Shell V-Power Diesel - B

Bron: https://www.shell.nl/consumenten/shell-fuels/fuels-faq.html

18 minuten geleden, Thys zei:

Zou dit voor onze Vespa’s als noodoplossing zien, zolang er ethanol vrije alternatieven zijn. Werkt prima met 4 slag motoren want die hebben naast de loodvervangers nu ook ethanol killers en octaanboosters nodig, dit is een alles in 1 goedje. 

Link naar reactie
6 uren geleden, RudiDan zei:

Ik vraag me wel af of de classics met Aspen kunnen rijden , heb dit in mijn boomzaag gedaan en deze draaid toch anders ... 

Dit gaat prima maar is een dure oplossing om constant mee te rijden, voor de winterstalling is dit zeker een optie. Rijd zelf altijd met super 100 plus, kost ook wat maar het sloopt tenmiste niet je rubbers, keerringen en andere gevoelige onderdelen.

https://www.vespafans.nl/profiles/blogs/lees-dit-goed-door-ten-goede-van-je-brom-of-motorscooter

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...