Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bare metal - tips?


Floria

Aanbevolen berichten

Voor een Vespa Sprint-project ben ik op zoek naar tips om het frame ongelakt (lees: bare metal) te laten. Alle foto's, tips en handigheidjes zijn welkom.

  • Wie heeft ervaring met bare metal?
  • Welke producten gebruik ik best om roest te voorkomen?
Link naar reactie

De huidige (niet-originele) lak is uitzonderlijk sterk. Noch verfafbijtmiddel noch remolie heeft enig effect - ook niet na een volledige dag en nacht indringen (onder plastic folie). Bestaat er nog een middel (behalve schuren en/of zandstralen) om de lak te verwijderen? Thx.

Link naar reactie

Owatrol kan je het best gebruiken om roest te stoppen en te neutraliseren. Owatrol is een roest omzetter, nadat je het complete frame (ook binnenin het frame) hebt bewerkt met owatrol. (zijn tegenwoordig ook spuitbussen van) Moet de owatrol een nacht drogen in een verwarmde ruimte. (owatrol is helaas niet geurloos)

De owatrol droogt glanzend op, daarna moet er nog een laklaag overheen, aangezien de owatrol niet regenbestendig is. Je kan er dan een paar lagen blanke lak overheen doen.

Tpv de motor en onderkant vh frame evt anti steenslag coating erop doen. (is helaas vaak zwarte coating)

aangepast door Niels_1977
  • Like 1
Link naar reactie
2 uren geleden, kristofd zei:

Ben hetzelfde bezig, schuren met lamellenschijf en schuurmachine,wel wat werk en daarna spuiten met blanke lak. 

Je bedoelt een lamellenschijf op een slijpschijf plaatsen? Welke korrel gebruik je hiervoor? Ik heb een schijf met korrel 120 geprobeerd maar ik vreesde voor beschadigingen in het frame. Zal je hem nadien gewoon spuiten met blanke lak zonder een laagje owatrol? Indien je foto's hebt van jouw project: thanks.

Link naar reactie
1 uur geleden, pdvd zei:

Weet je zeker dat deze niet gepoedercoat is? 

Neen, daar heb ik geen zekerheid over. Met een schuurmachine en/of een cirkelvormig staal/schuurborstel op een boormachine lukt het enigszins wel om de lak te verwijderen.

Link naar reactie

Ik rij nu bijna twee jaar met zo'n kale vespa rond en heb dus wat ervaring.

Zelf heb ik de vespa geschuurd, zo veel mogelijk manueel want slijpschijven en andere draaiende machines veroorzaken kleine oneffenheden en vlakke kantjes. Je kan dat nadien niet wegwerken met plamuur hé. Dus voorzichtig.

Dus ofwel heel veel manuele arbeid of via een firma zoals Nero voorstelt.

2. Bescherming. Als je alles heel mooi glad schuurt dan houdt blanke lak NIET. Geloof me ik kan het weten. Mijn eerste poging kwam gewoon in vellen los. Dus of je moet het allemaal wat ruwer houden of je moet een grondlaag zetten.  Gelukkige bestaat er een kleurloze grondlaag. Merk vergeten maar was Duits: Haftungsspray. Owatrol gaat ook maar moet regelmatig vernieuwd worden.

3. De beschermingslaag met VEEL aandacht zetten. Tis kleurloos dus je ziet het niet goed tijdens het spuiten en je kan makkelijk een stukje vergeten. Toevallig heb ik dat in de buurt van de benzine dop en dus is het daar wat losgekomen en is er nu lichte roest.

orange4.thumb.jpg.b5c788bebfefb667df805ed375e1d2e1.jpg

Succes zou ik zeggen

  • Like 5
  • Bedankt 1
Link naar reactie
22 uren geleden, Mokonzi zei:

2. Bescherming. Als je alles heel mooi glad schuurt dan houdt blanke lak NIET. Geloof me ik kan het weten. Mijn eerste poging kwam gewoon in vellen los. Dus of je moet het allemaal wat ruwer houden of je moet een grondlaag zetten.  Gelukkige bestaat er een kleurloze grondlaag. Merk vergeten maar was Duits: Haftungsspray. Owatrol gaat ook maar moet regelmatig vernieuwd worden. 

Ook niet met een goede 2K clear coat?

Link naar reactie
5 uren geleden, Thys zei:

Ook niet met een goede 2K clear coat?

Nope. Ik had professionele 2k auto vernis gebruikt en die kwam er zo weer af in hele vellen. 

Ik had het chassis wel redelijk glad geschuurd. Geëindigd met korrel 1000. Als je de laatste schuurbeurt met grovere korrel uitvoert, 600 ofzo, dan hecht het misschien beter.

  • Like 1
Link naar reactie
7 uren geleden, Floria zei:

 

Neen hoeft niet. Owatrol beschermt zeer goed. Wel even goed de gebruiksaanwijzing en technische fiche lezen. Ik gebruik het vaak en vind het een prachtig product.

Maar, moet je regelmatig opnieuw aanbrengen volgens mij.

  • Like 1
Link naar reactie

20180202_223410.thumb.jpg.3b9d0ae7f73a7b11b3abbb6cec5dd68f.jpg

Ongeveer 2 jaar na datum. Het metaal is een beetje matter geworden, dus ik vermoed dat er toch een lichte vorm van oxidatie is, maar geen roest op uitzondering van een plekje in de buurt van de benzinedop. Ofwel heb ik daar een stukje overgeslagen bij het spuiten, of de benzine tast toch de vernis aan na verloop van tijd.
Ik kan je alleen maar aanraden om het van de eerste keer goed te doen. Er kruipt heel veel werk in en het zou jammer zijn dat je opnieuw en opnieuw moet beginnen :-)

  • Like 2
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 18-11-2018 om 10:03, Mokonzi zei:

20180202_223410.thumb.jpg.3b9d0ae7f73a7b11b3abbb6cec5dd68f.jpg

Ongeveer 2 jaar na datum. Het metaal is een beetje matter geworden, dus ik vermoed dat er toch een lichte vorm van oxidatie is, maar geen roest op uitzondering van een plekje in de buurt van de benzinedop. Ofwel heb ik daar een stukje overgeslagen bij het spuiten, of de benzine tast toch de vernis aan na verloop van tijd.
Ik kan je alleen maar aanraden om het van de eerste keer goed te doen. Er kruipt heel veel werk in en het zou jammer zijn dat je opnieuw en opnieuw moet beginnen :-)

ziet er top uit

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Op 16/11/2018 om 15:43, Solvato zei:

[...] Gelukkige bestaat er een kleurloze grondlaag. Merk vergeten maar was Duits: Haftungsspray. [...]

Kun je daar wél een 2k blanke lak opzetten?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...