Ga naar inhoud
Vespaforum.be
Floria

Bare metal - tips?

Recommended Posts

Voor een Vespa Sprint-project ben ik op zoek naar tips om het frame ongelakt (lees: bare metal) te laten. Alle foto's, tips en handigheidjes zijn welkom.

  • Wie heeft ervaring met bare metal?
  • Welke producten gebruik ik best om roest te voorkomen?

Deel dit bericht


Link naar bericht

De huidige (niet-originele) lak is uitzonderlijk sterk. Noch verfafbijtmiddel noch remolie heeft enig effect - ook niet na een volledige dag en nacht indringen (onder plastic folie). Bestaat er nog een middel (behalve schuren en/of zandstralen) om de lak te verwijderen? Thx.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Owatrol kan je het best gebruiken om roest te stoppen en te neutraliseren. Owatrol is een roest omzetter, nadat je het complete frame (ook binnenin het frame) hebt bewerkt met owatrol. (zijn tegenwoordig ook spuitbussen van) Moet de owatrol een nacht drogen in een verwarmde ruimte. (owatrol is helaas niet geurloos)

De owatrol droogt glanzend op, daarna moet er nog een laklaag overheen, aangezien de owatrol niet regenbestendig is. Je kan er dan een paar lagen blanke lak overheen doen.

Tpv de motor en onderkant vh frame evt anti steenslag coating erop doen. (is helaas vaak zwarte coating)

aangepast door Niels_1977
  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

Voor verf verwijderen lijken me een nylondraad lamellenborstel, of verfafbrander het beste, zodat je het staal zo min mogelijk beschadigd.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Is het de bedoeling om de Vespa eerst helemaal kaap te maken (lak eraf) of wil je de 'roestige' lak nog laten zitten? 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ben hetzelfde bezig, schuren met lamellenschijf en schuurmachine,wel wat werk en daarna spuiten met blanke lak. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als je het volledig wil ontlakken kan je het beter laten logen. Hierbij krijg je geen krassen door schuren of ruw oppervlak door stralen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Weet je zeker dat deze niet gepoedercoat is? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
23 minuten geleden, pdvd zei:

Weet je zeker dat deze niet gepoedercoat is? 

Op een paar onderdelen na, weet ik dat 100% zeker. Poedercoaten ziet er hetzelfde uit als egale lak. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, kristofd zei:

Ben hetzelfde bezig, schuren met lamellenschijf en schuurmachine,wel wat werk en daarna spuiten met blanke lak. 

Je bedoelt een lamellenschijf op een slijpschijf plaatsen? Welke korrel gebruik je hiervoor? Ik heb een schijf met korrel 120 geprobeerd maar ik vreesde voor beschadigingen in het frame. Zal je hem nadien gewoon spuiten met blanke lak zonder een laagje owatrol? Indien je foto's hebt van jouw project: thanks.

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, pdvd zei:

Weet je zeker dat deze niet gepoedercoat is? 

Neen, daar heb ik geen zekerheid over. Met een schuurmachine en/of een cirkelvormig staal/schuurborstel op een boormachine lukt het enigszins wel om de lak te verwijderen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik rij nu bijna twee jaar met zo'n kale vespa rond en heb dus wat ervaring.

Zelf heb ik de vespa geschuurd, zo veel mogelijk manueel want slijpschijven en andere draaiende machines veroorzaken kleine oneffenheden en vlakke kantjes. Je kan dat nadien niet wegwerken met plamuur hé. Dus voorzichtig.

Dus ofwel heel veel manuele arbeid of via een firma zoals Nero voorstelt.

2. Bescherming. Als je alles heel mooi glad schuurt dan houdt blanke lak NIET. Geloof me ik kan het weten. Mijn eerste poging kwam gewoon in vellen los. Dus of je moet het allemaal wat ruwer houden of je moet een grondlaag zetten.  Gelukkige bestaat er een kleurloze grondlaag. Merk vergeten maar was Duits: Haftungsspray. Owatrol gaat ook maar moet regelmatig vernieuwd worden.

3. De beschermingslaag met VEEL aandacht zetten. Tis kleurloos dus je ziet het niet goed tijdens het spuiten en je kan makkelijk een stukje vergeten. Toevallig heb ik dat in de buurt van de benzine dop en dus is het daar wat losgekomen en is er nu lichte roest.

orange4.thumb.jpg.b5c788bebfefb667df805ed375e1d2e1.jpg

Succes zou ik zeggen

  • Like 4
  • Bedankt 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
20 uren geleden, Mokonzi zei:

Moet er boven de Owatrol dan nog een kleurloze vernislaag?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
22 uren geleden, Mokonzi zei:

2. Bescherming. Als je alles heel mooi glad schuurt dan houdt blanke lak NIET. Geloof me ik kan het weten. Mijn eerste poging kwam gewoon in vellen los. Dus of je moet het allemaal wat ruwer houden of je moet een grondlaag zetten.  Gelukkige bestaat er een kleurloze grondlaag. Merk vergeten maar was Duits: Haftungsspray. Owatrol gaat ook maar moet regelmatig vernieuwd worden. 

Ook niet met een goede 2K clear coat?

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 uren geleden, Thys zei:

Ook niet met een goede 2K clear coat?

Nope. Ik had professionele 2k auto vernis gebruikt en die kwam er zo weer af in hele vellen. 

Ik had het chassis wel redelijk glad geschuurd. Geëindigd met korrel 1000. Als je de laatste schuurbeurt met grovere korrel uitvoert, 600 ofzo, dan hecht het misschien beter.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
7 uren geleden, Floria zei:

 

Neen hoeft niet. Owatrol beschermt zeer goed. Wel even goed de gebruiksaanwijzing en technische fiche lezen. Ik gebruik het vaak en vind het een prachtig product.

Maar, moet je regelmatig opnieuw aanbrengen volgens mij.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht

20180202_223410.thumb.jpg.3b9d0ae7f73a7b11b3abbb6cec5dd68f.jpg

Ongeveer 2 jaar na datum. Het metaal is een beetje matter geworden, dus ik vermoed dat er toch een lichte vorm van oxidatie is, maar geen roest op uitzondering van een plekje in de buurt van de benzinedop. Ofwel heb ik daar een stukje overgeslagen bij het spuiten, of de benzine tast toch de vernis aan na verloop van tijd.
Ik kan je alleen maar aanraden om het van de eerste keer goed te doen. Er kruipt heel veel werk in en het zou jammer zijn dat je opnieuw en opnieuw moet beginnen :-)

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Op 18-11-2018 om 10:03, Mokonzi zei:

20180202_223410.thumb.jpg.3b9d0ae7f73a7b11b3abbb6cec5dd68f.jpg

Ongeveer 2 jaar na datum. Het metaal is een beetje matter geworden, dus ik vermoed dat er toch een lichte vorm van oxidatie is, maar geen roest op uitzondering van een plekje in de buurt van de benzinedop. Ofwel heb ik daar een stukje overgeslagen bij het spuiten, of de benzine tast toch de vernis aan na verloop van tijd.
Ik kan je alleen maar aanraden om het van de eerste keer goed te doen. Er kruipt heel veel werk in en het zou jammer zijn dat je opnieuw en opnieuw moet beginnen :-)

ziet er top uit

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Vespa Reng Deng Deng Deng
      Hallo allemaal,
      na wat motorische problemen met mijn PK 50 S die zich onder andere uitte in matig stationair lopen en het gevoel dat de fut uit het blok is en er compressie verlies is.
      Aan de hand van deze klachten heb ik besloten het blok uit het frame te halen en te starten met een revisie.

      Het blok is inmiddels verwijderd en staat in een steun.

      Met het verwijderen van de koelkap is er een schroef afgebroken (ondanks WD40), iemand hier nog een idee voor om dit te verwijderen.
      Hij zit helaas in het carter vast 

      Ook het vliegwiel en de ontsteking zijn verwijderd.

      Naar mijn idee is dit (krassen op de zuiger) de reden van het compressie verlies en het futloze gevoel van de motor.

      De documentatie is inmiddels ook al verzameld.
      Via dit topic zal ik de aankomende tijd regelmatig mijn bevindingen posten en om advies vragen.
       
    • Door Gille1973
      Goedemiddag allemaal,
      Mezelf even voorstellen, ik ben Gille van Deurne bij Antwerpen en heb een voorliefde voor alles wat retro is. Maakt niet uit wat voor voertuig het is, zo ben ik in het bezit van een gerestaureerde Chevrolet Blazer van 1976 en een caravan Tabbert van 1969 deze is nog in Restauratie. Ik heb ook een aantal gerestaureerde koersfietsen van uit de jaren 60 en 70.
      Ik ben net nieuw in het Vespa wereldje dus je kan me een echte leek noemen.
      Heb me dan maar meteen lid gemaakt van jullie forum en heb al wat rondgeneusd!! Er staan hier prachtige restauraties bij en tal van weetjes, je kan ook lezen dat jullie echt houden van deze voertuigen. Mooi.
      Een aantal weken geleden heb ik in een schuur dat opgeruimd werd voor de verkoop 2 vespa's kunnen kopen.
      Allebei met wat werk aan en eentje zonder papieren maar de eigenaar heeft me wel een bewijs van verlies gegeven dat dateert van jaren terug.
      De PK50XL heeft geen sleutels en heb ik ook nog niet kunnen starten maar de motor zit wel los. Echter vind ik hier het bouwjaar niet van terug en weet ik dus niet van welk jaar hij is. Op het web heb ik reeds gezocht achter het juiste bouwjaar maar helaas op die site waar jullie vaak over spreken waar je de bouwjaren en motoren die aan de chassisnummers verbonden zijn kan terugvinden. De naam ontglipt me nu!!
      De zilver metallic  heeft een certificaat van overeenstemming met het type op M094 maar wat voor model is dit?? Geen inschrijvingsbewijs, kan dit kwaad?? Het is wel een 150CC volgens de papieren. Deze Vespa is van 2004. Start goed en draait mooi, hij rijd ook nog goed en de remmen en alles werkt naar behoren, deze heeft enkel wat schade van een valpartij. Er s geen aanrijding geweest.
      Ik heb al wel een aantal dingen gerestaureerd maar nog nooit een Vespa. Bestaan er op het web ergens tutorials, filmpjes of plannen over hoe je een Vespa gemonteerd en terug monteert want ik weet echt niet waar te beginnen en ik wil geen dingen verkloten natuurlijk.
      Verder zal ik een aantal foto's bijdoen zodat jullie kunnen zien over welke type's ik hier schrijf.
      Of ik deze vespa's ga bijhouden weet ik nog niet want ze zijn volgens mij niet oud genoeg voor mijn collectie.
      Het zal er aan liggen of iemand een serieus bod doet of ik ze ga restaureren en zelf mee rijden of ik ze van de hand doe en een ouder model koop die meer in mijn favorieten jaren ligt. 
      Als er iemand een serieus bod wil doen op deze 2 Vespa's dat mag altijd maar hou er rekening mee dat ik ze zeker ook niet gratis heb gekregen dus een bod naar behoren graag.
      Bedank dat ik hier mijn woordje mocht schrijven en ik wens jullie allemaal nog een prettige dag toe en laat je horen als je mij kan helpen aub.
      Vele groetjes, Gille
       



    • Door Kristof E
      Beste Vespa liefhebbers
      Een vriend van me heeft een Vespa GS 150 (1957) cadeau gekregen van de grootvader.
      Het gaat over een restauratie, zowel koetswerk als motor. Hij vroeg me om advies m.b.t prijs etc. 
       
      Heeft iemand een idee wat de prijs van zo'n model ongeveer is/zou kunnen zijn?
      Op dit moment weet hij nog niet wat ermee te doen, zelf mee rijden of verkopen. Hij neemt zijn tijd. De foto is niet die vespa maar het model komt normaal gezien wel overeen (typerend voor zijn vespa is dat hij hemels/lichtblauw is, dubbel lederen zadel, geen white walls, naar eigen zeggen staat die origineel). Op het internet circuleren prijzen €3500-€4500, maarja op het internet staat zoveel hé. Ik kijk alvast uit naar jullie meningen. 

      Groeten

    • Door Peelke
      Hey Vespiepels,
      Vraagje: als je een motor (PX, Primavera) reviseert en terug in elkaar steekt, moet je de lagers/rollementen dan flink invetten met kogellagervet, of juist droog laten? Of enkel smeren met een beetje motorolie? Gezien ze in de carter normaal gesmeerd worden door de motorolie en je anders misschien smurrie en net slechtere smering krijgt?
      En wat met het lagertje tussen krukas en piston-pin?
      Groetels!
      Plke
    • Door Frissenappel
      Gegroet!
      Niet zeker of het in deze rubriek hoort maar:
      Gisteren de verre tocht richting Limburg gewaagd om mijn pk50XL te ruilen tegen 2 PK50S'en en een XL.

       

      Alle 3 de scooters hebben werk nodig ( doen we het voor, toch?) dus reeds begonnen met de demontage van de eerste.
      Deze staat vrij origineel, nergens roest maar kan een oplapbeurt gebruiken. 
      (Ik ben nog op zoek naar carosseriehamers en dolly's om deze uit te blutsen, als je nog iets liggen hebt mag je me gerust contacteren.)
       

      heeft wat hamer en vijlwerk, laagje verf, nieuwe rem- en schakelkabels nodig maar qua motor staat hij nog vrij 'fris'.
      het blok heeft nergens noemenswaardige speling, heeft goede compressie en krijgt benzine alleen is er geen vonk.

      De Witte PKS en de XL moeten tegen de zomer op de baan zijn. De blauwe pks heeft jammer genoeg nieuwe treeplanken nodig, daar moet ik nog uitzoeken hoe dat op de juiste manier gebeurd. Alle hulp is welkom!

       
      De PK50XL is op een klein plekje aan de veer na, nergens doorgeroest.
      Na een middagje, start, stopt en rijdt deze terug. Dus afgezien van wat carosseriewerk valt het mee.

       



×