Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px125


FlorianV

Aanbevolen berichten

Vandaag 3 weken geleden mijn eerste Vespa gekocht. Uiteindelijk toch voor px125 gekozen. Was in super dtaat bouwjaar 2013 met 7000km. Super tevreden van. Alleen twijfel ik om hier een 177 cc kitje te instaleren. Wat zijn jullie ervaringen met de kitjes (doen/niet doen). Ook twijfel ik over de banden. Ik zou graag met iets bredere banden rijden. Iemand hiervoor ook nog aanbevelingen voor ?

Alvast bedankt 

 

20181004_183704.jpg

Link naar reactie
Zojuist, FlorianV zei:

Vandaag 3 weken geleden mijn eerste Vespa gekocht. Uiteindelijk toch voor px125 gekozen. Was in super dtaat bouwjaar 2013 met 7000km. Super tevreden van. Alleen twijfel ik om hier een 177 cc kitje te instaleren. Wat zijn jullie ervaringen met de kitjes (doen/niet doen). Ook twijfel ik over de banden. Ik zou graag met iets bredere banden rijden. Iemand hiervoor ook nog aanbevelingen voor ?

Alvast bedankt 

 

20181004_183704.jpg

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Bredere banden? Dabestonie!

Toch wel hoor, bestaat een kitje waarmee je 130 banden kan leggen. Maar dan moet je precies 1 cm van de swingarm afzagen (onomkeerbaar)
https://www.sip-scootershop.com/en/products/wide+tyre+ring+spacer+kit+2k+_820121j0

To bring the contact point of the tyre back into line with the front wheels contact point the pivot section of the motors swing arm must be shortened on the right hand side by 1cm and the motor is so moved to the right. The necessary spacer for the left side of the pivot is also included with this conversion kit. Tyres with a size of between 110/80-10' to 130/70-10' can be used.

Of het goed werkt, leuk rijdt en de moeite is weet ik niet

image.png.241ff989989b76b9cbb92e82fe57e8da.png

Link naar reactie

Pinasco 177 MagnyCours en een 24-24 carbu en je hebt meteen een hele andere scooter. Een tandje of 2 extra in de koppeling en een lichter vliegwiel (en gezien jouw 2013 PX helaas dan ook een andere stator en CDI) maken de leute nog groter. :) 

Link naar reactie

Een lichter vliegwiel geeft meer koppel; de zenuwachtigheid kan je weg werken door de vertandingsratio aan te passen (2 of 3 extra koppelingstanden geeft een veel betere vermogensspreiding en een merkelijk hogere topsnelheid).

Los daarvan (en geheel overgesimplificeerd): lichter vliegwiel >> lager moment >> minder energie noodzakelijk om massa inertie te overwinnen (of dus beweging te brengen); zwaarder vliegwiel => groter moment >> minder energie noodzakelijk nodig om snelheid te behouden of bijkomende extra marginale beweging te bereiken. Een groter "moment" kan lichte motoren helpen bij het behalen van een hogere topsnelheid en (omgekeerd) hebben krachtigere cilinderkits minder nood aan vliegwielgewicht om een bepaalde snelheid te bereiken. Het gewicht van het vliegwiel is (mede) een motorefficiëntie bepalende factor (lees: verbruik). Het fabrieksvliegwielgewicht is dus met andere woorden een afweging tussen prestaties, beschikbaar cilindervermogen, verbruik, slijtagemarges, etc... (dus zéker niet de meest krachtige setup). Massa en moment zijn echter theoretische begrippen. In de realiteit hebben materialen breekpunten waarmee je rekening dient te houden. Zo kan, bij hoge toren, een zwaar vliegwiel de krukas en piston/cilinder te zwaar belasten met trillingen, lager- en krukasschade, etc... als gevolg. Producenten van tuningkits en lichtere krukassen suggereren daarom vaak vanuit zelfbehoud een lichter vliegwiel. 

Sinds de +/- de 2de helft van 2011 gebruikt Piaggio Chinese 4-draads ontstekingsplaten met een behorende CDI en loodzwaar vliegwiel. De diameter van deze statoren (en dus ook het "gat" waarin ze in de stator vallen) is merkelijk kleiner dan dat bij de originele 5 of 7-draads statoren. Voor deze Chinese statoren zijn nog geen off the shelf verlichte vliegwielen voorhanden. Wil je dus een lichter vliegwiel, dan ben je genoodzaakt ook de stator en CDI te wisselen naar de oudere variant (kan plug & play, maar is uiteraard niet kosteloos). In extremis kan je uiteraard ook je huidige vliegwiel uit laten frezen en opnieuw balanceren. 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Een lichter vliegwiel geeft meer koppel; de zenuwachtigheid kan je weg werken door de vertandingsratio aan te passen (2 of 3 extra koppelingstanden geeft een veel betere vermogensspreiding en een merkelijk hogere topsnelheid).

Los daarvan (en geheel overgesimplificeerd): lichter vliegwiel >> lager moment >> minder energie noodzakelijk om massa inertie te overwinnen (of dus beweging te brengen); zwaarder vliegwiel => groter moment >> minder energie noodzakelijk nodig om snelheid te behouden of bijkomende extra marginale beweging te bereiken. Een groter "moment" kan lichte motoren helpen bij het behalen van een hogere topsnelheid en (omgekeerd) hebben krachtigere cilinderkits minder nood aan vliegwielgewicht om een bepaalde snelheid te bereiken. Het gewicht van het vliegwiel is (mede) een motorefficiëntie bepalende factor (lees: verbruik). Het fabrieksvliegwielgewicht is dus met andere woorden een afweging tussen prestaties, beschikbaar cilindervermogen, verbruik, slijtagemarges, etc... (dus zéker niet de meest krachtige setup). Massa en moment zijn echter theoretische begrippen. In de realiteit hebben materialen breekpunten waarmee je rekening dient te houden. Zo kan, bij hoge toren, een zwaar vliegwiel de krukas en piston/cilinder te zwaar belasten met trillingen, lager- en krukasschade, etc... als gevolg. Producenten van tuningkits en lichtere krukassen suggereren daarom vaak vanuit zelfbehoud een lichter vliegwiel. 

Sinds de +/- de 2de helft van 2011 gebruikt Piaggio Chinese 4-draads ontstekingsplaten met een behorende CDI en loodzwaar vliegwiel. De diameter van deze statoren (en dus ook het "gat" waarin ze in de stator vallen) is merkelijk kleiner dan dat bij de originele 5 of 7-draads statoren. Voor deze Chinese statoren zijn nog geen off the shelf verlichte vliegwielen voorhanden. Wil je dus een lichter vliegwiel, dan ben je genoodzaakt ook de stator en CDI te wisselen naar de oudere variant (kan plug & play, maar is uiteraard niet kosteloos). In extremis kan je uiteraard ook je huidige vliegwiel uit laten frezen en opnieuw balanceren. 

hmmm, iets dat ik zeker in mijn achterhoofd zal houden indien ik kies voor een  cilinder kit.  Alvast bedankt voor deze uitleg! Het is zeker niet de bedoeling om lager- en krukasschade te hebben.  Eens gekeken voor de kostprijs ervan en deze loopt natuurlijk al snel op indien je voor een nieuw vliegwiel, stator en nieuwe cdi kiest... Maar weegt natuurlijk niet op bij eventuele schade aan het blok en dan nog niet gesproken van alle miserie

Link naar reactie
1 minuut geleden, MccullenBE zei:

hmmm, iets dat ik zeker in mijn achterhoofd zal houden indien ik kies voor een  cilinder kit.  Alvast bedankt voor deze uitleg! Het is zeker niet de bedoeling om lager- en krukasschade te hebben.  Eens gekeken voor de kostprijs ervan en deze loopt natuurlijk al snel op indien je voor een nieuw vliegwiel, stator en nieuwe cdi kiest... Maar weegt natuurlijk niet op bij eventuele schade aan het blok en dan nog niet gesproken van alle miserie

Voor een goed begrip: voor een 177cc is een lichter vliegwiel geen absolute verplichting hoor. Ik repliceerde alleen op de veronderstelde zenuwachtigheid horend bij een lichter vliegwiel (was me te kort door de bocht). Een aangepast koppelingstandwiel zou je anderzijds wél aanraden i.c.m. een 177 kitje. Tip: blijf  weg van goedkope stalen exemplaren en opteer ineens voor een aluminium versie (= minder rodagegevoelig) 

Link naar reactie
Zojuist, Frederik9111 zei:

Voor een goed begrip: voor een 177cc is een lichter vliegwiel geen absolute verplichting hoor. Ik repliceerde alleen op de veronderstelde zenuwachtigheid horend bij een lichter vliegwiel (was me te kort door de bocht). Een aangepast koppelingstandwiel zou je anderzijds wél aanraden i.c.m. een 177 kitje. Tip: blijf  weg van goedkope stalen exemplaren en opteer ineens voor een aluminium versie (= minder rodagegevoelig) 

Ok super! Bedankt voor de uitleg.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...